tegen dat die batt verslaten is (je niet meer uw werkverkeer kan maken op 1 lading, ik ken ook de afstand niet die je moet afleggen), heb je ze al lang verdient op uitsparen benzine
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Welke elektrische fiets
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Erg lachwekkend vind ik het niet. Ik ken tegenwoordig genoeg mensen die blijven fietsen bij slechter weer (ik onder andere). Kotsbeu die auto, logisch als je overal stilstaat en bumpert..
Daarnet m'n auto nog eens gestart, moest naar het recyclagepark met een remorque met 135 kg snoeiafval in, ik kon dus niet anders dan de auto nemen. Was weeral drie weken geleden dat die gebold had...
Er zijn weken dat ik zondag mijn schoenen uit doe, en ze pas opnieuw aantrek op vrijdagavond om boodschappen te doen of mijn dochter op te halen.
Mijn firmawagen heeft een pak minder gereden, zo weinig dat ik de code van de tankkaart amper nog wist. En de tweede auto hier heeft een paar keer minstens 2 maand stil gestaan.
De files mis ik niet en als het werk dichter bij zou zijn…. Dan ook met de fiets.
mijn dochter en haar vriend zijn recent verhuisd en wonen op respectievelijk 7 en 5 km van hun werk. Dat doen ze met de fiets. Zij is al op een 10 tal segmenten ‘local hero’ op Strava, en dat op 3 weken.
Ze spaart bakken geld uit aan brandstof.
Onderhoud aan een electrische fiets valt wel mee. Remblokjes kosten geen drol. Als je gek doet bij de bandenkeuze ben je 80€ kwijt, en daar je dik 10.000 km mee.
Ketting en tandwielen kosten ook de kop niet.
Comment
-
De Vado is geleverd, en dit weekend het eerste ritje gedaan.
Beetje gespeeld met de tuning van de motor, maar zelfs als je hem in ECO op halve kracht zet, ondersteunt hij nog meer dan voldoende.
Actieradius ligt dan rond de 100km, ongeveer.
Ik heb er zo'n 80km mee gedaan in totaal, en ik had nog zo'n 20% over.
Ondersteuning gaat ook tot 27 kmh op gps. Perfect voor mij.
Houding vind ik ook OK voor mij, maar zal niet voor iedereen weggelegd, zijn denk ik.
Eerder een half sportieve houding, dan lekker relax rechtop zitten.
Stuur vind ik net iets te breed, dus daar gaat nog wel een stukje af, en ook ga ik ossenkop handvaten laten monteren.
De display vind ik niet meteen de meest intuïtieve, maar dat zal wel wennen.
Het zadel is behoorlijk hard voor dit soort fiets. Ik hou het nog even in beraad, om voor een zachter exemplaar te gaan, maar dat komt er mss ook nog wel van.
Voor de rest niets dan lof. Zeer stabiele fiets, lekker brede banden, maar niet té. Zeer natuurlijke ondersteuning en zeer goede remmen.
Meer moet dat niet zijn voor mij.
De kleur vind ik trouwens prachtig zo in het zonlicht. Echt racing green met een heel klein tikkeltje metallic.
Nog geen fotootjes genomen, maar komt er nog wel's van.Last edited by Bud Wijzer; 26/10/2021, 09:55.
Comment
-
De display kan je volledig naar je eigen zin instellen.
Vind het de eenvoudigste die ik ooit gehad heb en dat zijn er veel.
Elk veld zet je waar je wilt op de 5 pagina’s.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Wij hebben twee jaar geleden één auto weggedaan.
De 206 reed nog een 4-5000 km per jaar. Als je begint uitrekenen hoeveel 1 km dan kost (aankooprijs, onderhoud, belasting, verzekering, benzine,...) dan worden dat dure km's.
Vorige winter waren er een 5, max 10 dagen dat we de auto gedeeld hebben. Anders altijd op z'n minst één van de twee met de fiets. Vrouw elektrisch (intussen al 7.000 km op twee jaar), ik koersfiets.
Soms is dat wat afspreken en tegen m'n goesting vertrekken in de regen, maar eigenlijk valt dat heel goed mee.
In de mooie maanden heb ik 200 euro fietsvergoeding per maand. In de donker emaanden is dat nog 100+ euro. Op jaarbasis zal dat een 1500 euro zijn.
Als ik puur fietsvergoeding en benzine tel, scheelt één dag fiets of één dag auto 15 euro. Woonwerk per dag is 44 km.
Zolang het lukt blijf ik fietsen op deze manier. Al zie ik me zelf binnen tien jaar wel een elektrische sportieve fiets kopen.Last edited by Hayes; 25/10/2021, 22:16.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenDe display vind ik niet meteen de meest intuïtieve, maar dat zal wel wennen.
Het zadel is behoorlijk hard voor dit soort fiets. Ik hou het nog even in beraad, om voor een zachter exemplaar te gaan, maar dat komt er mss ook nog wel van.
Het is eigenlijk raar dat op een nieuwe fiets zelfs een zadel zit. Ik heb letterlijk van elke fiets die ik kocht meteen het zadel veranderd.Last edited by Hayes; 25/10/2021, 22:18.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenDe display kan je volledig naar je eigen zin instellen.
Vind het de eenvoudigste die ik ooit gehad heb en dat zijn er veel.
Elk veld zet je waar je wilt op de 5 pagina’s.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
Hou er rekening mee dat een zacht zadel niet altijd beter is. Klinkt contradictorisch, maar je zit na een tijdje met evenveel last als een hard zadel. Eigenlijk moet je je achterwerk (zitbotjes) laten opmeten en op basis daarvan een zadel kiezen.
Het is eigenlijk raar dat op een nieuwe fiets zelfs een zadel zit. Ik heb letterlijk van elke fiets die ik kocht meteen het zadel veranderd.
Vandaar dat dit met een jeans sowieso wennen was. De padding lijkt me zelfs redelijk soft te zijn, dus mss idd kwestie van de verkeerde maat.
Zoals ik al zei, nog even aanzien, en dan evtl eens laten veranderen.
Comment
-
Een zacht zadel sluit ook alles af, en zakt in. Dan krijg ik nogal last van "reetzweten", en een vochtig achterste gecombineerd met bewegen is ... miserie op langere ritten.
Op een ritje van 20-30km zal je dat niet merken, maar ga over de 50km, en je voelt de meerwaarde van een fietsbroek, of zelfs een fietsonderbroek, die kan je ook onder een niet te spannende jeans aan doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Idd gisteren eens wat mee gespeeld en staat nu naar mijn goesting.den borre
Int3x0r
Comment
-
Een zadel is voor iedereen anders dus is het inderdaad raar dat sommige fietsen met een duur zadel komen.
Vorige jaar een 7 tal zadels getest.
Sommige 3 weken, andere 3 maand.
Wist nog de afstand tussen mijn zitbeentjes en heb het thuis ook nog eens getest.
Later ook nog eens bij een dealer gedaan.
Van de maat was ik dus zeker.
Heb dan nog wel met elk zadel zitten zoeken naar de juiste afstelling.
Uiteindelijk één gevonden dat op alle vlakken goed was voor mij maar het koste wel 250 euro.
Tweede best zittende kost 150 euro.
Later nog eentje geprobeerd (toen ik al gekocht had) dat nog dicht in de buurt kwam en dat kostte 23€.
Fervente mtb’s die er mee rijden zeggen wel dat ze er minimaal 1 verslijten per seizoen.
3 zo een zadels op 2 seizoenen is de regelmaat.
Gelukkig zijn er nog winkels die testzadels hebben want anders wordt het wel heel duur.
Jammer genoeg worden het uitzonderingen.Last edited by Gixxer; 26/10/2021, 16:09.den borre
Int3x0r
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
Specialized legt het dan ook nog eens mooi uit op YouTube.
Edit, : gevonden https://www.youtube.com/watch?v=meGr8uJHGY4Last edited by Bud Wijzer; 26/10/2021, 17:29.
- Likes 1
Comment
-
Ik rij nu sinds een jaar of twee met Specialized Power, een breed zadel dat je dwingt om wat vooraan te zitten doordat de achterzijde omhoog loopt.
Vroeger zat ik continu te schuiven. Nu zet ik me neer en blijf de eerste uren zo zitten.
Vroeger altijd lest van beginnende cystes (pijn!!), nu amper nog last van.
Ik heb de breedste versie trouwens (155mm dacht ik)
De goedkoopste versie kost 90 euro. De Chinese versie zo'n 20 euro. Die zijn ietsje zachter maar doen het bijna even goed.
Vroeger was een breed zadel zogezegd enkel voor vrouwen, nu voor iedereen.
In het begin voelt het wat raar om echt op je zitbotjes te zitten als je dat niet gewoon bent. Het voelt nogal hard. Maar het went héél snel.
En het Chinese Powel zadel
Last edited by Hayes; 26/10/2021, 22:49.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Ondertussen voor mijn vrouw de bijpassende COMO 4.0 gekocht, met dezelfde Brose motor.
Kleur Porsche grijs zeg maar. Wel leuk kleurtje.
Model van volgend jaar wordt bijna 900€ duurder, en heeft ook nog maar een 70NM motor.
No brainer eigenlijk als je deze motor eens getest hebt.
Ik heb op mijn Vado ook een verhoogd stuur laten plaatsen met ossenkop handvaten.
Voor een E-bike was de houding mij toch iets te laag.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenOndertussen voor mijn vrouw de bijpassende COMO 4.0 gekocht, met dezelfde Brose motor.
Kleur Porsche grijs zeg maar. Wel leuk kleurtje.
Model van volgend jaar wordt bijna 900€ duurder, en heeft ook nog maar een 70NM motor.
No brainer eigenlijk als je deze motor eens getest hebt.
Ik heb op mijn Vado ook een verhoogd stuur laten plaatsen met ossenkop handvaten.
Voor een E-bike was de houding mij toch iets te laag.den borre
Int3x0r
Comment
Comment