Ik ga een nieuwe elektrische fiets kopen. Op die fiets heb ik keuze tussen Nexus 3 , Nexus 7 en Shimano derailleur met 7 versnellingen. Op mijn vorige fiets had ik een Nexus 3. leuk is dat hierbij de kettingkast gesloten is. Minder was dat de 3de versnelling nogal klein was. Eens je meer dan 20 reed moest je al vrij snel trappen. Ik woon hier in zeer heuvelachtig gebied en door ziekte kan ik zelf niet veel kracht zetten. Nu lees ik dat de Nexus 7 'kracht opslorpt'. Het goedkoopste is de derailleur, voor Nexus 3 komt er 100 euro bij, voor Nexus 7 komt er 200 euro bij. Wat doe ik het beste?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Keuze versnellingsapparaat
Collapse
X
-
Bij mijn vrouw de hare is dat een 8 speed mtb Shimano LX cassette.
Vooraan heeft ze 3 tandwielen en de elektro motor bedient ze via de display.
Voordeel is dat ze veel mogelijkheden heeft om het goede verzet te vinden.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
-
Heel veel versnellingen moet ik niet hebben. Bij een elektrische fiets gebruik je dat toch niet. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de naafversnelling. Maar ik vraag me af of de hoogste versnelling bij de Nexus 7 groter is dan de hoogste versnelling van de Nexus 3. Als de hoogste versnellingen hetzelfde zijn kies ik gewoon voor de 3 versnellingen. Als de Nexus 7 een grotere versnelling heeft dan zou ik denk ik daarvoor gaan, alhoewel dan de derailleur ook goed kan zijn (is 200 euro minder).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenHeel veel versnellingen moet ik niet hebben. Bij een elektrische fiets gebruik je dat toch niet. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de naafversnelling. Maar ik vraag me af of de hoogste versnelling bij de Nexus 7 groter is dan de hoogste versnelling van de Nexus 3. Als de hoogste versnellingen hetzelfde zijn kies ik gewoon voor de 3 versnellingen. Als de Nexus 7 een grotere versnelling heeft dan zou ik denk ik daarvoor gaan, alhoewel dan de derailleur ook goed kan zijn (is 200 euro minder).
De hoogste versnelling van de 7 is een stuk groter dan die van de drie hoor. De 8 op mijn fiets gebruik ik enkel bij goeie windachter. 90% van de tijd rij ik tussen 4 en 7. Meestal 6 of 7 (bij een snelheid van 25-27)
Voor als je veel tijd hebt: http://sheldonbrown.com/nexus.htmlLast edited by Hayes; 19/08/2014, 19:18.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenHeel veel versnellingen moet ik niet hebben. Bij een elektrische fiets gebruik je dat toch niet..
De meesten gebruiken hun fiets verkeerd en hebben dan een klein rij bereik.
Het motortje moet u ondersteunen en niet andersom.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIk vertrok wel in eerste en schakelde vervolgens naar 2 en 3, dat wel. Maar de 3 is zo klein dat je er ong 18 km per uur mee rijdt. Als je 25 wil moet je enorm snel trappen.
Ik zou voor de derailleur durven gaan. Als je elke 1,5-2 jaar de cassette achteraan moet vervangen, kost het je nog niet zo veel. Het zal waarschijnlijk de Tourney groep zijn? Dan kost een nieuwe cassette je ongeveer 25 euro. Met werk zal dat een 30-35 euro zijn?
Aan een derailleur kan je zelf nog wat werken, aan zo'n naafversnelling niet. Ik gebruik de mijne nu zo'n 1500-2000 (gokje) km en ik moet hem dringend eens binnendoen wat er begint een steeds luidere ratel uit te komen.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Ik ga echt niet veel rijden per jaar. Heb toch gekozen voor een fiets met naafversnellingen. Aan een derailleur kan ik niet werken. Moet ervoor naar de fietsenmaker. heb het al enkele keren geprobeerd, maar ik krijg dat nooit juist afgeregeld.
Ik ging voor de krachtigste elektrische fiets in 250 watt. Hij levert 80Nm koppel! Daarmee zal ik wellicht de bergen hier op geraken
Er bestaan zwaardere motoren, maar dat zijn dan high speed fietsen. Die gaan tot 45 per uur. Maar volgens de wet valt dit onder een bromfiets en moet je een helm dragen en een verzekering hebben. Nu is snelheid niet echt mijn bedoeling. Deze is begrensd (is wettelijk vastgelegd, anders ook weer bromfiets) op 25 per uur. Voor een 100 euro bestaat er een tuningonderdeel die de max snelheid naar omhoog haalt. Dan haal je ook 40-45. Maar ik hou het dus bij 25 per uur, heb ik tijd om naar de natuur te kijken. Ik rij doorgaans eigenlijk zelfs trager, zo'n 18 a 20. Mijn vrouw en zoontje gaan geregeld mee en die moeten kunnen volgen met hun gewone fiets... (Ik moet elektrisch omdat ik al jaren ziek ben)
Deze heb ik gekocht:
Nu wachten op levering, ben benieuwd en eigenlijk wel blij met m'n nieuwe speelgoed.
Comment
-
Maandag wordt hij geleverd denk ik. Vandaag eens naar Batavus gebeld. Op verschillende sites wordt het model 2015 reeds aangeboden. Deze is 200 euro duurder dan het model 2014, dewelke ik kocht. Ik wou toch eens weten wat het verschil was. Antwoord van Batavus: voor modeljaar 2015 gaat het model onveranderd door...
Dus ikke blij da'k mij niet laten vangen heb om een model 2015 te kopen...
Comment
-
Ja, dat is ook een vorm van commerce he. Je bent geneigd om het 'nieuwe' model te nemen. Die fiets is op de markt gekomen in mei van dit jaar. Daarom dat ik het raar vond dat er al veel aan veranderd zou zijn.
En bedankt... Hij staat klaar bij Post.Nl, dus ik denk dat hij begin volgende week hier is. En ze geven goed weer de ganse week...
Comment
Comment