Mededeling

Collapse
No announcement yet.

volle fietsbanden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • volle fietsbanden

    iemand ervaring met volle fietswielen of waar deze te koop zijn.
    gisteren weer lek gereden door een dikke steen op de baan waar ik over ging om een put te ontwijken.
    ongeveer 2km verder stond ik dus lek...


    vroeger reed ik met 700x28c rond, ben dan naar groter banden gegaan (700x32 en 700x35) om uiteindelijk sinds dit jaar op 700x42 te rijden (past nog net in mijn kader, spatborden iets moeten aanpassen om niet aan te lopen).
    het rijd wel zachter en mag al wat meer putten/stenen tegengekomen, maar ben nog niet full proof dus (banden liggen er nu een 2maand op).

    daarom zou ik op de woon-werk fiets eens solid willen proberen (weer terug naar 700x28 dan). maar ik niet direct waar ze te kopen (greentyre verkoopt enkel in UK) en iemand die er ervaring mee heeft.

    online wel ene gevonden die zegt dat ze helemaal anders rijden, preciers alsof ze eraf lopen. voor woon-werk verkeer verkiest hij wel deze lekvrije boven comfort. voor citytrips verkiesd die wel liever een luchtband voor het comfort

  • #2
    Ik heb helemaal geen ervaring dus ga ik ze niet afschieten. Wat rondzoeken op het web leert wel dat je echt een heel groot compromis moet sluiten qua comfort en weerstand om minder lek te rijden.

    Ik rij zo'n 6000 km per jaar met de fiets en heb al bij al 2 lekke banden of zo per jaar. Op de mountainbike in de laatste 5 jaar 1 lekke band. Op de stadsfiets (dikke ballonbanden - Schwalbe Fat Frank) nog nooit lek gereden en sinds ik op de koersfiets goeie banden gevonden heb ook nog amper lek gereden de laatste 2 jaar.

    Een bandje vervangen is in principe binnen 5 minuten gepiept.
    Ik zou de voordelen afwegen tegen de nadelen, al heb je dat waarschijnlijk al gedaan.

    Als je het andurft, op Aliexpress staat er wel één en ander. Ik bestel regelmatig op die site. 95% goede ervaringen.

    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

    Comment


    • #3
      aliexpress ken ik wel, heb er al 3paginas orders bij staan en zijn nog wat zendingen van onderweg.
      maar de band kost 22.61€ (en tot 22€ geloof ik wordt je pakket niet gecontroleerd bij de douane).

      ik rijd normaal ook niet veel lek, maar heb in 1week eens elke dag aan kant gestaan met kapotte band (heb het stuk baan gevonden waar kleine glasbrokjes lagen erna). ik doe elke rit 18km. dus als ik lek rij na 9km.... moet vaak doorrijden om men trein te halen, zoniet komt er 0.5-1uur extra bij voor ik thuis ben.

      dinsdagavond lek gereden, band geplakt maar lekte nog (2de gaatje nog gevonden). helaas geen plakkertjes meer bij, en ook geen sleutel om het wiel eruit te halen voor een bandenwissel. moeten lopen voor de trein. smorgens dan om 6h in het station men band mogen herstellen en bijgevolg 30min te laat op het werk (kreeg de band echt niet hard gepompt en heb dus traag naar het werk moeten rijden om de nieuwe band niet kapot te rijden. op zulke momenten heb je er dan echt wel genoeg van. ik heb in 2014 5180km afgelegd en daarbij toch een keer of 6-7 lek gereden ( tgaat snel als je in 1week 4keer lek rijd).

      ik zou niet weten hoe je die band erop krijgt (koevoet of 2 gebruiken) en vraag mij daarboven nog af hoe vast die band op de velg ligt? stel dat je een bocht neem, dan kan de band volgens mij wel een beetje kantelen op de velgrand hetgeen het gevoel heeft dat die eraf gaat vliegen (immers geen luchtdruk om de band strak aan de velg te houden).

      op men mountainbike kan ik me al niet meer herinneren wanneer ik laatst lek reed (zal wel een jaar of 15geleden zijn). daar gaan men banden kapot van scheurtjes

      Comment


      • #4
        als je 700x28 wil rijden, kan ik je de armadillo Elite van Specialized aanraden.
        Ik deed daar 8.000 km mee zonder 1 keer lek te rijden.

        Comment


        • #5
          Ik rij altijd prorace op de koersfiets. Soms rij ik een bandje compleet op zonder een keer lek te rijden. Soms rij ik vijf keer lek op z'n levensduur.

          Comment


          • #6
            Met welke banden rijd je?

            Een Schwalbe marathon plus rijd je toch niet lek?
            Ik heb Michelin Pilot City, glas of wat dan ook, je rijdt dat niet lek.
            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

            Comment


            • #7
              op mijn racefiets zweer ik bij Vittoria.
              Ik vervang ze wel telkens rond de 7 à 8000 km.

              Goeie bandendruk is trouwens ook niet onbelangrijk om lekken te voorkomen.
              Mijn 700x28 banden op mijn Sirrus pomp ik nooit harder dan 5bar. De Vittoria banden (700x23) altijd minstens 6,5bar

              Comment


              • #8
                Ik reed vroeger 7.8 achteraan en 7.2 vooraan met de prorace. Tegenwoordig 7.2 achteraan en 6.5 vooraan. Is wat comfortabeler en op niet ultravlak wegdek (zowat alle wegdek in Vlaanderen dus ) efficiënter. Achteraan is zo'n prorace na gemiddeld 4.000 km gewoon op.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                  Ik heb helemaal geen ervaring dus ga ik ze niet afschieten. Wat rondzoeken op het web leert wel dat je echt een heel groot compromis moet sluiten qua comfort en weerstand om minder lek te rijden.
                  ik weet niet veel van fietsen
                  wat voor banden zijn dat dan?
                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                    Met welke banden rijd je?

                    Een Schwalbe marathon plus rijd je toch niet lek?
                    Ik heb Michelin Pilot City, glas of wat dan ook, je rijdt dat niet lek.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                      iemand ervaring met volle fietswielen of waar deze te koop zijn.
                      gisteren weer lek gereden door een dikke steen op de baan waar ik over ging om een put te ontwijken.
                      ongeveer 2km verder stond ik dus lek...


                      vroeger reed ik met 700x28c rond, ben dan naar groter banden gegaan (700x32 en 700x35) om uiteindelijk sinds dit jaar op 700x42 te rijden (past nog net in mijn kader, spatborden iets moeten aanpassen om niet aan te lopen).
                      het rijd wel zachter en mag al wat meer putten/stenen tegengekomen, maar ben nog niet full proof dus (banden liggen er nu een 2maand op).

                      daarom zou ik op de woon-werk fiets eens solid willen proberen (weer terug naar 700x28 dan). maar ik niet direct waar ze te kopen (greentyre verkoopt enkel in UK) en iemand die er ervaring mee heeft.

                      online wel ene gevonden die zegt dat ze helemaal anders rijden, preciers alsof ze eraf lopen. voor woon-werk verkeer verkiest hij wel deze lekvrije boven comfort. voor citytrips verkiesd die wel liever een luchtband voor het comfort

                      en zijn die banden die je hebt marathon plus? ook volgnes hun niet lek te krijgen (natuurlijk zijn ze dat wel maar erg moeilijk blijkbaar).
                      heb er zelf ook veel last van, rijd veel in brussel, alle bijna exclusief en hier ligt veel gebroken glas.
                      reed eerst sport contacts, nu dus marathon plus, maar nog maar 500 kms dus kan nog niets zeggen, maar ontwijk het glas al niet meer :-)

                      Comment


                      • #12
                        Ben je dan niet beter met banden voor een elektrische fiets.
                        Die zijn toch ook al wat dikker / zwaarder uitgevoerd?

                        Ik heb er 3 met Schwalbe, 1 met Bontrager en 1 met Vittoria.
                        Die laatste was na 300 km al stuk maar het was wel een beetje mijn eigen schuld.
                        den borre


                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                        Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                        Comment


                        • #13
                          Je kan toch ook een spuitbusje meenemen? Of werkt dat niet met binnenbanden?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                            op mijn racefiets zweer ik bij Vittoria.
                            Ik vervang ze wel telkens rond de 7 à 8000 km.

                            Goeie bandendruk is trouwens ook niet onbelangrijk om lekken te voorkomen.
                            Mijn 700x28 banden op mijn Sirrus pomp ik nooit harder dan 5bar. De Vittoria banden (700x23) altijd minstens 6,5bar
                            Idem hier.
                            Op de Wilier lagen bij het afleveren CST banden. Zeker 6-8 keer lek gereden op 1500km. Daarna Vittoria's en sindsdien 2 keer lek in ca. 9000 km. Eén keer door glas en één keer door een enorme stootrand.
                            Op mijn banden (Vittoria Rubinho Pro) staat trouwens min. 7bar.
                            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                              Idem hier.
                              Op de Wilier lagen bij het afleveren CST banden. Zeker 6-8 keer lek gereden op 1500km. Daarna Vittoria's en sindsdien 2 keer lek in ca. 9000 km. Eén keer door glas en één keer door een enorme stootrand.
                              Op mijn banden (Vittoria Rubinho Pro) staat trouwens min. 7bar.
                              Bij mij ook, mag zelf tot 10 bar dacht ik.
                              den borre


                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                              Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                              Comment


                              • #16
                                eea hangt ook wel van je eigen gewicht af, denk ik. Met mijn 75 kg ben ik nu ook niet de meest belastende persoon voor de banden.
                                Het kan toeval zijn, maar in het groepje waarin ik rijd, zijn het toch vaak dezelfde mensen die plat rijden. Een beetje opletten hoort er ook wel bij natuurlijk.

                                Comment


                                • #17
                                  ondertussen is de fiets (scott sub 10, oranje) waar de marathon plus opstonden en die ik als daily intenseif gebruik en een mtb (lapierre raid 329) gepikt uit mijn kelder in dezelfde nacht.. paar dagen na hier te reageren dat marathon plus een goeie band is om lekken te vermijden.
                                  man man.. al drie fietsen op 12 maanden gepikt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                                    ondertussen is de fiets (scott sub 10, oranje) waar de marathon plus opstonden en die ik als daily intenseif gebruik en een mtb (lapierre raid 329) gepikt uit mijn kelder in dezelfde nacht.. paar dagen na hier te reageren dat marathon plus een goeie band is om lekken te vermijden.
                                    man man.. al drie fietsen op 12 maanden gepikt.
                                    Triestige mentaliteit tegenwoordig.
                                    Alles word gestolen of vernield.
                                    den borre


                                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                    Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                    Comment


                                    • #19
                                      Daarom, ik dacht altijd dat dit een belachelijke marketing van de banken was, dat ik de elektrische Cube MTB toch verzekerd heb. Voor een paar Euro's per maand is die full verzekerd. Die MTB ziet er erg leuk uit met zijn 29'ers en zal potentiele dieven wellicht aantrekken, vooral omdat die geregeld her en der achter gelaten wordt. Enig nadeel is dat je hem steeds moet vastleggen met een zwaar ART gekeurd slot. Anderzijds kunnen de kids hem op die manier naar believen gebruiken en stallen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        ik had eerst altijd goedkope banden die ik in de carrefour kocht. 9€/band 700x35C dacht ik.
                                        oppompen aan 4bar. heb met die banden geloof ik 1 keer lek gereden het eerste jaar. men collega daarentegen reed 3-4keer lek op dezelfde periode. ik rijd dagelijks 38km, men collega komt af en toe met de fiets en moet dan 26km rijden.
                                        en daarna begon het. lek gereden op een stukske straat. band vervangen, gevoeld aan binnenkant of er iets in de buitenband stak en vlam, 2cm snee in men vingers door een stuk glas.
                                        dag erna, 500meter na datzelfde stuk weer lek, weer een stuk glas. dag erna savonds op dat stuk weg maar de overkant weer lek gereden.
                                        ik was het toen beu en stak 2 nieuwe buitenbanden (de andere werden al goed dun). die dag niet lek gereden maar de dag erna had ik weer prijs.
                                        heb die baan dan een 3-4maand ontweken door een binnenbaan (3km kassei bergop) te nemen.

                                        mijn rit bestaat uit ongeveer 15km langs de straat rijden, 3.5tal km kassei voor naar het werk te rijden.
                                        savonds terugrijden is het ongeveer 13km straat, 2tal km kasseibaan EN ongeveer een kilometer grof terrein (tractorweg met putten en grote stenen zoals aan de spoorweg).
                                        men laatste zware banden dus 700x42C grof profiel (dat is best een grote band voor een gewoon fietske die normaal 700x28C had). loopt NET NIET aan bij de kader, moet de achterband wel plat zetten om het wiel eruit te krijgen. amper ruimte tussen band en spatborden. die staan op en 3,5bar en met dat stuk weg met die grote stenen had ik ook prijs.
                                        ik ontweek een put en ernaast lag dus zo een grote steen. voorwiel net gemist, achterwiel er vol op.

                                        ikzelf weeg rond de 90kg, de fiets is ook geen lichte, en aan het bagagerek hangt een tamelijk zware fietstas.
                                        met men mountainbike heb ik in geen jaren nog lekgereden, maar mountainbikebanden passen niet op mijn fiets (niet op de wielen en niet tussen de kader).
                                        door het grof terrein breekt men fiets half af. ben al men voorspatbord kwijt, men achterspatbord scheurt dwars doormidden (heb ik desoldeerd), koplampbeugel breekt af van de trillingen, achterreflector vliegt ook regelmatig uit elkaar. en sinds donderdag is men voorspatbord weer gesneuveld. nu het ijzeren staafje die van de voorvork naar het spatbord onderaan gaat is eraf.
                                        ik rijd nu al zo een 3jaar bijna dagelijks met de fiets en heb hierbij rond de 12-13 000km gedaan. ik heb al 7keer de banden vervangen (4tal keer de achterste 3keer de voorste) wegens versleten.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                                        en zijn die banden die je hebt marathon plus? ook volgnes hun niet lek te krijgen (natuurlijk zijn ze dat wel maar erg moeilijk blijkbaar).
                                        heb er zelf ook veel last van, rijd veel in brussel, alle bijna exclusief en hier ligt veel gebroken glas.
                                        reed eerst sport contacts, nu dus marathon plus, maar nog maar 500 kms dus kan nog niets zeggen, maar ontwijk het glas al niet meer :-)
                                        die marathon plus gaan niet veel helpen. ik rijd meestal lek doordat ik een steen/put niet zag, en waardoor de binnenband geplet wordt door de velgrand en de steen. ik heb dan 2 kleine gaatje in de band.
                                        die ene week dat ik voordurend door glas lekreed was een pechweek en enkel daar zou die marathon plus geholpen hebben. t zijn dus vooral die zijkanten die veel dikker/sterker moeten zijn
                                        Last edited by ; 15/08/2015, 08:25.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X