Mededeling

Collapse
No announcement yet.

volle fietsbanden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
    gisteren mijn 2 nieuwe volle banden binnengekregen en direct al 1 opmerking.

    de allereerste band die ik kocht (diene rode) was 700x23C en het deel dat tussen de velg past was 13mm breed (zie foto)
    -op mijn koersfiets staat vooraan een velg die 13mm tussen de 2 randen heeft en die band paste perfect, klemde ook iets in de velg.
    -mijn koersfiets heeft achteraan echter een 14mm velg en daar klemde de band niet tussen, zat wel goed vast, maar .... tja, toch niet goed genoeg. ohja, moet ik maar een 13mm achterwiel aanschaffen.

    ik heb nu ook een andere regenfiets gekocht om volle banden in te steken (die groene fiets hierboven heeft een iets geplooide kader door een ongeluk in leuven, dus die wordt afgevoerd). die heeft echter normale wielen die een 15-16mm breed zijn. daar past die smalle volle band wel op, maar beweegt heen en weer tijdens rijden. dus op zoek achter 2 koerswielen voor die fiets ook.
    MAAR... gisteren kwamen mijn 2nieuwe banden toen (1 zwarte voor de regenfiets en 1rode als 2de band voor de koersfiets). dus ik direct de koersband gaan monteren zodat de koersfiets compleet is. heb ik daar gesukkeld voor die band op te leggen, zelf met mijn bandenijzer kreeg ik die met moeite gemonteerd. het blijft nu dat die 2 banden nu ook 700x23C zijn, maar het onderste deel dat in de velg moet is 17mm breed. t is wringen en trekken om dat in een 14mm velg te krijgen. maar t is gelukt. fiets rijd goed.




    en dan viel mijne euro, die banden gaan ook passen in mijne gewone fiets, hoef ik geen andere velgen te monteren . dus gisterenavond de volle zwarte band achteraan gemonteerd en past perfect in de velg. Er viel mij al op dat die banden iets meer stuiteren dan de eerste volle band die ik had. ze zijn dus iets zachter van materiaal (onthoud deze zin !!!). nog rap mijn koerswiel vooraan in de gewone fiets gemonteerd en vanmorgen met de volle banden naar het werk gereden. 20min vroeger vertrokken om ik nog naar de bank moest, en ik vroeg op het werk moest zijn vandaag.

    de rit naar het werk was MISERABEL, dat voorwiel rijd wel goed, die achterste band is een hel. ge kunt geen snelheid halen, die voelt alsof die elk moment van de velg gaat lopen, ge hebt het gevoel dat uw achterwiel zo krom als een ei is... kortweg er scheelt iets aan. ga die er vanavond eens afhalen want misschien zit die ergens niet goed gemonteerd of ziet er iets tussen band en velg.
    ik haal ook geen snelheid met die dingen en heb me kapot gereden om toch maar op tijd hier te geraken.

    waar ge vroeger 21km/h reed, doet ge nu met dezelfde inspanning nog een 17-18km/h. waar ik 18-19km/h bergop rijd, haalde ik vanmorgen nog 14km/h.
    en dan komt het, ik kom aan op het werk en rijd tegen 17km/h de poort binnen. een goeie 10-15meter verder moet ik badgen. normaal laat ik me uitbollen en rem net aan het badgetoestel. vanmorgen liet ik me uitbollen en stond 2-3meter voor het toestel STIL. die banden remmen af dat het niet normaal is.
    allé, ik vermoed dat het de achterste is die zo afremt, die samenstelling is veel te zacht en die wringt tegen.
    als je draait voel je ook het achterwiel tegenwerken (het gevoel dat de band er gaan aflopen).

    vanavond richting winkel en we gaan luchtbandjes halen voor de gewone fiets, heel misschien houd ik die volle band nog voor het voorwiel (toch al ene die niet lek kan, en op het voorwiel zit minder gewicht, we zullen daarmee nog proefrijden voor we beslissen).
    die 2 rode volle banden op de koersfiets ga ik nog testen, misschien is die samenstelling iets beter dan die zwarte (3banden komen ook van 3 verschillende verkopers in china)
    neem dan schwalbe marathon PLUS of als dat past marathon plus tour (nog steviger en breder)

    Comment


    • #42
      Ok. Begrijp dat een puur woon-werk fiets iets meer afziet en meer op wegen met rommel en scherpe vuiligheid rijdt.

      Welke band je ook kiest, het zal altijd een compromis zijn. Ik rij met m'n winter koersfiets gemiddeld 2/3 km/h trager. Dat is niet veel maar voelt niet fijn.
      Met de koersfiets haal ik 's morgens (altijd wat lastiger) op het gemak 28 km/h meestal. Als ik met dezelfde inspanning zou rijden met de winterfiets haal ik 25. Maar ik kan daar geen vrede mee nemen, dus duw ik harder :-)

      Nu vraag ik me af of er eigenlijk geen middenweg is. Een dikke band waar dan een klein binnenband in past, circa de helft van een gewone. Of zou dat helemaal geen nut hebben?

      Ik heb nu trouwens de 'ordinaire' Schwalbe Marathons (http://www.wiggle.co.uk/schwalbe-mar...oad-city-tyre/) op de winterfiets. Heb daar wel nog maar 1000km mee of zo, maar so far so good. Als is de rolweerstand wel een stuk hoger dus.
      Last edited by Hayes; 31/03/2016, 20:25.
      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

      Comment


      • #43
        Nog niet gedacht aan Tubeless...lek rijden is dan quasi uitgesloten...
        Had het vroeger op mijn MTB--> zeer interessant.
        Ook op mijn huidige koersfiets heb ik dit: meer comfort (5kg), véél minder kans op lekrijden (geen snakebite mogelijk, kleine punctures ook niet mogelijk, enkel een grote scheur of een klapband zou theoretisch nog kunnen...)

        Kijk maar eens op www.notubes.com of dergelijke.... systemen genoeg...

        teizman

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
          Nog niet gedacht aan Tubeless...l

          Kijk maar eens op www.notubes.com of dergelijke.... systemen genoeg...

          teizman
          Ik vrees dat de topicstarter je raad niet meer gaat lezen.

          Comment


          • #45
            Zit net te denken, mijn allereerste fiets reed ook nooit lek. Maar was wel een zeer klein model, da's weer een nadeel.

            Comment

            Working...
            X