Schijfremmen zijn overbodig op de weg. Ik vertoef elk jaar enkele weken in de Alpen, ik heb nog nooit remproblemen gehad. Bij nat weer zijn ze wel minder sletig dan velgremmen, maar slijtage kan geen probleem zijn voor het profpeloton.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wielerseizoen 2016: wie wint wat?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenSchijfremmen zijn overbodig op de weg. Ik vertoef elk jaar enkele weken in de Alpen, ik heb nog nooit remproblemen gehad. Bij nat weer zijn ze wel minder sletig dan velgremmen, maar slijtage kan geen probleem zijn voor het profpeloton.
Compleet overbodig inderdaad. Ook de argumenten pro-schijfremmen gaan vaak niet op. Het risico op oververhitting van de voorrem en dan een klapband met 70 km/h. Ik ken weinig renners die de voorrem gebruiken met die snelheden en als iemand dat toch doet, maakt die klapband volgens mij ook niet veel meer uit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk BerichtenCompleet overbodig inderdaad. Ook de argumenten pro-schijfremmen gaan vaak niet op. Het risico op oververhitting van de voorrem en dan een klapband met 70 km/h. Ik ken weinig renners die de voorrem gebruiken met die snelheden en als iemand dat toch doet, maakt die klapband volgens mij ook niet veel meer uit.
Hier daal ik een col af die begint met een lang recht stuk waar ik uiteindelijk 84 km/h haal (1:22). Dan komt er een bocht naar rechts aan, daar moet je echt wel je voorrem gebruiken (vanaf 1:30) anders ga je gewoon rechtdoor. Je ziet ook dat ik verder frequent de linkerrem (voorrem) gebruik.
+ YouTube Video
Comment
-
Daar heb je wel gelijk ja. Leuk filmpje trouwens. Wel 'n paar puntjes
- Je rijdt hier in het verkeer, waardoor je toch wel iets anders rijdt dan in 'n wedstrijd. In een wedstrijd worden sommige bochten anders gereden dan in het verkeer, omdat je in het verkeer nu eenmaal rekening hebt te houden met mogelijke tegenliggers.
- Om de boel te oververhitten moet je al serieus je best doen met de voorrem. De meeste afdalingen - dan ga ik af op televisie en jouw YouTube-film, want zelf zelden in Frankrijk en Spanje gereden - hebben ook veel gelegenheid om de boel weer af te laten koelen, omdat op veel stukken de rem niet wordt gebruikt.
- In veel wedstrijden heb je niet van dit soort afdalingen.
Volledig akkoord dat je bij dit soort afdelingen de voorrem inderdaad gebruikt, maar oververhitting en daarom die schijfremmen gebruiken, dat weet ik niet. Het risico van schijfremmen lijkt me stukken groter dan het risico dat je ermee indamt. Behalve dat het messen zijn, heb je natuurlijk ook nog wel het risico dat je schijfremmen 'opeens' niet meer functioneren.
Blijf het apart vinden dat men dit heeft toegestaan, terwijl bv. Spinergy-wielen werden verboden omdat het rijdende messen waren. Vlijmscherpe onderdelen zijn gevaarlijk in combinatie met snelheid en valpartijen. Als het vermeden kan worden, dan moet het m.i. vermeden worden. Schijfremmen acht ik even noodzakelijk als Spinergy-wielen. Het is leuk en er zitten zeker voordelen aan, maar die wegen m.i. niet op tegen de nadelen en er zijn voldoende niet-problematische alternatieven voor handen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk BerichtenDaar heb je wel gelijk ja. Leuk filmpje trouwens. Wel 'n paar puntjes
- Je rijdt hier in het verkeer, waardoor je toch wel iets anders rijdt dan in 'n wedstrijd. In een wedstrijd worden sommige bochten anders gereden dan in het verkeer, omdat je in het verkeer nu eenmaal rekening hebt te houden met mogelijke tegenliggers.
- Om de boel te oververhitten moet je al serieus je best doen met de voorrem. De meeste afdalingen - dan ga ik af op televisie en jouw YouTube-film, want zelf zelden in Frankrijk en Spanje gereden - hebben ook veel gelegenheid om de boel weer af te laten koelen, omdat op veel stukken de rem niet wordt gebruikt.
- In veel wedstrijden heb je niet van dit soort afdalingen.
Volledig akkoord dat je bij dit soort afdelingen de voorrem inderdaad gebruikt, maar oververhitting en daarom die schijfremmen gebruiken, dat weet ik niet. Het risico van schijfremmen lijkt me stukken groter dan het risico dat je ermee indamt. Behalve dat het messen zijn, heb je natuurlijk ook nog wel het risico dat je schijfremmen 'opeens' niet meer functioneren.
Blijf het apart vinden dat men dit heeft toegestaan, terwijl bv. Spinergy-wielen werden verboden omdat het rijdende messen waren.
Ik heb in de Alpen bij een afdaling van een skipiste in de zomer met de MTB wel eens geen remmen meer gehad door oververhitting (schijfremmen).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenUiteraard moet ik rekening houden met tegenliggend verkeer. Ik wilde gewoon aantonen dat een voorrem bij hoge snelheden echt wel nodig is, ook op een gesloten circuit heb je die hard van doen. Oververhitting van de velgrand waardoor je een klapband kunt hebben, ik heb in de praktijk nooit iemand gekend die het ooit heeft voorgehad.
Ik heb in de Alpen bij een afdaling van een skipiste in de zomer met de MTB wel eens geen remmen meer gehad door oververhitting (schijfremmen).
Oververhitting zou moeten kunnen, maar dan moet je al goed je best doen. Schijfremmen kunnen er inderdaad ook plots mee ophouden. Dat zal misschien nog wel eerder gebeuren dan die oververhitting van de velg waardoor je een klapband krijgt voor.
Ik zie het niet waarom in wegkoersen schijfremmen gebruikt zouden moeten worden. Slecht besluit van de UCI om die proef uberhaupt te introduceren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk BerichtenIk zie het niet waarom in wegkoersen schijfremmen gebruikt zouden moeten worden. Slecht besluit van de UCI om die proef uberhaupt te introduceren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDe commerciële boel moet blijven draaien hé. Stilstaan is achteruitgaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk rij geregeld met een groepje mee, daar is een ouder iemand bij die een ingebouwd motortje heeft. Die rijdt zolang mogelijk op eigen kracht, maar als het wat te moeilijk wordt om te volgen schakelt hij z'n motortje in.
Voor in de koers of op Strava indruk te maken vind ik het daarentegen wat flauw.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk Berichten
Voor in de koers of op Strava indruk te maken vind ik het daarentegen wat flauw.
Comment
-
Hopelijk klopt dit niet, seffens eens naar dat programma op A2 kijken
Mechanical doping used in Strade Bianche and Coppi e Bartali, claims investigation | Cyclingnews.comStade 2 TV programme and Corriere della Sera suggest UCI checks are not reliableEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Mooie koers toch, spijtig voor de moedige Belgen. Prachtige inspanning alweer van Tim, net niet verdorieEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenLaat het niet waar zijn, maar ik vrees ervoor...
http://www.hln.be/hln/nl/952/Wielren...schijnen.dhtml
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenHopelijk klopt dit niet, seffens eens naar dat programma op A2 kijken
http://www.cyclingnews.com/news/mech...investigation/Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Ik weet niet hoe ze nu controleren, maar zo'n heel peloton controleren zou toch niet zo heel ingewikkeld moeten zijn?
Je kunt zo'n ding optisch ongezien in het frame verwerken, het is minder schadelijk voor de gezondheid dan doping en het heeft meer effect dan doping... Het zou me verbazen als niemand dit gebruikt. Enige tegenargument wat ik zo kan bedenken is misschien dat dit 'not done' is, terwijl doping dat in het verleden niet was. Toen was het toch vaak zoiets van "ook met doping moet je er hard voor trainen, je trapt met je eigen benen en het scheelt maar 'n paar procenten"... anders zou ik het ook niet weten.
Comment
-
Ik zie dat bij Math Salden al koersfietsen waar optisch niets geks mee aan de hand is, verkrijgbaar zijn voor prijzen die de doorsnee elite, liefhebber, junior zo aftikt voor 'n koersfiets. Dan hebben de profs - indien ze willen - al beschikking over veel beter speelgoed. Daar zit altijd wel een time lag tussen, dat was ook met dopingproducten zo.
Comment
Comment