Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wielerseizoen 2016: wie wint wat?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Schijfremmen zijn overbodig op de weg. Ik vertoef elk jaar enkele weken in de Alpen, ik heb nog nooit remproblemen gehad. Bij nat weer zijn ze wel minder sletig dan velgremmen, maar slijtage kan geen probleem zijn voor het profpeloton.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Schijfremmen zijn overbodig op de weg. Ik vertoef elk jaar enkele weken in de Alpen, ik heb nog nooit remproblemen gehad. Bij nat weer zijn ze wel minder sletig dan velgremmen, maar slijtage kan geen probleem zijn voor het profpeloton.

      Compleet overbodig inderdaad. Ook de argumenten pro-schijfremmen gaan vaak niet op. Het risico op oververhitting van de voorrem en dan een klapband met 70 km/h. Ik ken weinig renners die de voorrem gebruiken met die snelheden en als iemand dat toch doet, maakt die klapband volgens mij ook niet veel meer uit.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk Berichten
        Compleet overbodig inderdaad. Ook de argumenten pro-schijfremmen gaan vaak niet op. Het risico op oververhitting van de voorrem en dan een klapband met 70 km/h. Ik ken weinig renners die de voorrem gebruiken met die snelheden en als iemand dat toch doet, maakt die klapband volgens mij ook niet veel meer uit.
        Je gebruikt je voorrem echt wel bij hoge snelheden hoor. Bij afdalingen van cols bijvoorbeeld. Een voorrem heeft immers veel meer remkracht dan een achterrem. Als je die niet gebruikt loop het echt wel fout af. Zeker als je wat vlotter daalt.

        Hier daal ik een col af die begint met een lang recht stuk waar ik uiteindelijk 84 km/h haal (1:22). Dan komt er een bocht naar rechts aan, daar moet je echt wel je voorrem gebruiken (vanaf 1:30) anders ga je gewoon rechtdoor. Je ziet ook dat ik verder frequent de linkerrem (voorrem) gebruik.

        + YouTube Video
        ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

        Comment


        • Daar heb je wel gelijk ja. Leuk filmpje trouwens. Wel 'n paar puntjes

          - Je rijdt hier in het verkeer, waardoor je toch wel iets anders rijdt dan in 'n wedstrijd. In een wedstrijd worden sommige bochten anders gereden dan in het verkeer, omdat je in het verkeer nu eenmaal rekening hebt te houden met mogelijke tegenliggers.
          - Om de boel te oververhitten moet je al serieus je best doen met de voorrem. De meeste afdalingen - dan ga ik af op televisie en jouw YouTube-film, want zelf zelden in Frankrijk en Spanje gereden - hebben ook veel gelegenheid om de boel weer af te laten koelen, omdat op veel stukken de rem niet wordt gebruikt.
          - In veel wedstrijden heb je niet van dit soort afdalingen.

          Volledig akkoord dat je bij dit soort afdelingen de voorrem inderdaad gebruikt, maar oververhitting en daarom die schijfremmen gebruiken, dat weet ik niet. Het risico van schijfremmen lijkt me stukken groter dan het risico dat je ermee indamt. Behalve dat het messen zijn, heb je natuurlijk ook nog wel het risico dat je schijfremmen 'opeens' niet meer functioneren.

          Blijf het apart vinden dat men dit heeft toegestaan, terwijl bv. Spinergy-wielen werden verboden omdat het rijdende messen waren. Vlijmscherpe onderdelen zijn gevaarlijk in combinatie met snelheid en valpartijen. Als het vermeden kan worden, dan moet het m.i. vermeden worden. Schijfremmen acht ik even noodzakelijk als Spinergy-wielen. Het is leuk en er zitten zeker voordelen aan, maar die wegen m.i. niet op tegen de nadelen en er zijn voldoende niet-problematische alternatieven voor handen.
          Last edited by ; 16/04/2016, 11:01.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk Berichten
            Daar heb je wel gelijk ja. Leuk filmpje trouwens. Wel 'n paar puntjes

            - Je rijdt hier in het verkeer, waardoor je toch wel iets anders rijdt dan in 'n wedstrijd. In een wedstrijd worden sommige bochten anders gereden dan in het verkeer, omdat je in het verkeer nu eenmaal rekening hebt te houden met mogelijke tegenliggers.
            - Om de boel te oververhitten moet je al serieus je best doen met de voorrem. De meeste afdalingen - dan ga ik af op televisie en jouw YouTube-film, want zelf zelden in Frankrijk en Spanje gereden - hebben ook veel gelegenheid om de boel weer af te laten koelen, omdat op veel stukken de rem niet wordt gebruikt.
            - In veel wedstrijden heb je niet van dit soort afdalingen.

            Volledig akkoord dat je bij dit soort afdelingen de voorrem inderdaad gebruikt, maar oververhitting en daarom die schijfremmen gebruiken, dat weet ik niet. Het risico van schijfremmen lijkt me stukken groter dan het risico dat je ermee indamt. Behalve dat het messen zijn, heb je natuurlijk ook nog wel het risico dat je schijfremmen 'opeens' niet meer functioneren.

            Blijf het apart vinden dat men dit heeft toegestaan, terwijl bv. Spinergy-wielen werden verboden omdat het rijdende messen waren.
            Uiteraard moet ik rekening houden met tegenliggend verkeer. Ik wilde gewoon aantonen dat een voorrem bij hoge snelheden echt wel nodig is, ook op een gesloten circuit heb je die hard van doen. Oververhitting van de velgrand waardoor je een klapband kunt hebben, ik heb in de praktijk nooit iemand gekend die het ooit heeft voorgehad.

            Ik heb in de Alpen bij een afdaling van een skipiste in de zomer met de MTB wel eens geen remmen meer gehad door oververhitting (schijfremmen).

            Last edited by Jakkel; 16/04/2016, 11:14. Reden: foto toegevoegd

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Uiteraard moet ik rekening houden met tegenliggend verkeer. Ik wilde gewoon aantonen dat een voorrem bij hoge snelheden echt wel nodig is, ook op een gesloten circuit heb je die hard van doen. Oververhitting van de velgrand waardoor je een klapband kunt hebben, ik heb in de praktijk nooit iemand gekend die het ooit heeft voorgehad.

              Ik heb in de Alpen bij een afdaling van een skipiste in de zomer met de MTB wel eens geen remmen meer gehad door oververhitting (schijfremmen).

              Daar heb je ook volledig gelijk in.

              Oververhitting zou moeten kunnen, maar dan moet je al goed je best doen. Schijfremmen kunnen er inderdaad ook plots mee ophouden. Dat zal misschien nog wel eerder gebeuren dan die oververhitting van de velg waardoor je een klapband krijgt voor.

              Ik zie het niet waarom in wegkoersen schijfremmen gebruikt zouden moeten worden. Slecht besluit van de UCI om die proef uberhaupt te introduceren.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk Berichten
                Ik zie het niet waarom in wegkoersen schijfremmen gebruikt zouden moeten worden. Slecht besluit van de UCI om die proef uberhaupt te introduceren.
                De commerciële boel moet blijven draaien hé. Stilstaan is achteruitgaan.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  De commerciële boel moet blijven draaien hé. Stilstaan is achteruitgaan.
                  Haha, ja, dat is waar natuurlijk, maar ik dacht dat de fietsmotortjes nu wel marcheren. Een bekende van me monteert die dingen en die kerel heeft het razend druk. Dat is uiteraard. Mensen zien iets op televisie en moeten dat hebben. Stel dat er iemand met schijfremmen op zondag de blits zou maken, dan staat maandag de telefoon roodgloeiend bij de fietsenhandelaren.

                  Comment


                  • Ik rij geregeld met een groepje mee, daar is een ouder iemand bij die een ingebouwd motortje heeft. Die rijdt zolang mogelijk op eigen kracht, maar als het wat te moeilijk wordt om te volgen schakelt hij z'n motortje in.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Ik rij geregeld met een groepje mee, daar is een ouder iemand bij die een ingebouwd motortje heeft. Die rijdt zolang mogelijk op eigen kracht, maar als het wat te moeilijk wordt om te volgen schakelt hij z'n motortje in.
                      Voor veel mensen is het wel een uitkomst om mee te kunnen blijven fietsen bij hun vaste groepje. Laatst zag ik een groep toeren en toen reden er ook mensen mee met zo'n motortje. Klanten van die bekende zijn ook met name oudere mensen en dan vaak toerfietsers. Als je graag fietst, kun je met zo'n motor ook wel groter afstanden aan, wat leuker is dan telkens op een paar vierkante kilometer toerfietsen.

                      Voor in de koers of op Strava indruk te maken vind ik het daarentegen wat flauw.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk Berichten

                        Voor in de koers of op Strava indruk te maken vind ik het daarentegen wat flauw.
                        Dat is niet 'wat' flauw, dat is heel flauw.

                        Comment


                        • Ben eens benieuwd morgen, hopelijk een paar Belgen op de voorgrond.
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Hopelijk klopt dit niet, seffens eens naar dat programma op A2 kijken

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Laat het niet waar zijn, maar ik vrees ervoor...

                              HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

                              Comment


                              • Mooie koers toch, spijtig voor de moedige Belgen. Prachtige inspanning alweer van Tim, net niet verdorie
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Laat het niet waar zijn, maar ik vrees ervoor...

                                  http://www.hln.be/hln/nl/952/Wielren...schijnen.dhtml
                                  Het zou me (helaas) eerder verbazen als het niet zou gebeuren. Hopelijk valt het mee, maar vrees er ook voor.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                    Hopelijk klopt dit niet, seffens eens naar dat programma op A2 kijken

                                    http://www.cyclingnews.com/news/mech...investigation/
                                    Niet echt veel wijzer geworden van dat programma, ze zullen toch met hardere bewijzen moeten komen.
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Ik weet niet hoe ze nu controleren, maar zo'n heel peloton controleren zou toch niet zo heel ingewikkeld moeten zijn?

                                      Je kunt zo'n ding optisch ongezien in het frame verwerken, het is minder schadelijk voor de gezondheid dan doping en het heeft meer effect dan doping... Het zou me verbazen als niemand dit gebruikt. Enige tegenargument wat ik zo kan bedenken is misschien dat dit 'not done' is, terwijl doping dat in het verleden niet was. Toen was het toch vaak zoiets van "ook met doping moet je er hard voor trainen, je trapt met je eigen benen en het scheelt maar 'n paar procenten"... anders zou ik het ook niet weten.

                                      Comment


                                      • Comment


                                        • Ik zie dat bij Math Salden al koersfietsen waar optisch niets geks mee aan de hand is, verkrijgbaar zijn voor prijzen die de doorsnee elite, liefhebber, junior zo aftikt voor 'n koersfiets. Dan hebben de profs - indien ze willen - al beschikking over veel beter speelgoed. Daar zit altijd wel een time lag tussen, dat was ook met dopingproducten zo.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X