Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers topic Volume 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Met een 50/11 je benen zot draaien? Ik denk dat Evenepoel een concurrent bij heeft!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
      Ieder zijn meug hé... ik ben zeker ook niet de man van de hoge trapfrequenties, dus ik begrijp je standpunt wel.

Maar zelf rijd ik wel meestal een paar keer in de bergen en/of de Ardennen. En dan heb ik die 34 echt wel nodig ook.

Waar ik wel iets van krijg zijn van die mensen die altijd met een scheven ketting rond rijden.
      Vriend van mij blijft zo echt altijd op zijn binnenblad, no matter what.
      Ik zou dan soms zelf in zijn plaats gaan schakelen. LOL
      Of altijd op 't grote blad en dan achteraan op een 20 ofzo, ketting lekker schuin.

Comment

• Zo rij ik ook niet. Ketting ligt mooi centraal nu.

Comment

• Op gewone ritjes (ca. 30 gemiddeld) rij ik meestal 50 en 15/17 achteraan.
          Met een flinke rugwind op de 15/13, heel soms 11, maar dan moet het 40+km/h zijn.
          Met de Sensa is het iets meer zoeken. Met een 53 blad (omdat er amper 52 te krijgen was op dat moment) was het continu switchen tussen klein en groot blad vooraan, dus eigenlijk steeds met scheve ketting. De 52 bevalt me ook wel hoor. Ik heb er jaren mee gereden zonder beter te weten.
          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
            Op gewone ritjes (ca. 30 gemiddeld) rij ik meestal 50 en 15/17 achteraan.
            Met een flinke rugwind op de 15/13, heel soms 11, maar dan moet het 40+km/h zijn.
            Met de Sensa is het iets meer zoeken. Met een 53 blad (omdat er amper 52 te krijgen was op dat moment) was het continu switchen tussen klein en groot blad vooraan, dus eigenlijk steeds met scheve ketting. De 52 bevalt me ook wel hoor. Ik heb er jaren mee gereden zonder beter te weten.
            Ritjes alleen, vrijwel zonder wind, rijd ik haast constant op de 50/17 en 16. Zijn dan gemiddeldes van tussen de 30 en 33 per uur, met zelden eens uitschieters, zowel naar onder als naar boven. Ritjes in groep (tussen de 35 en de 40 gemiddeld), meestal 50/15, 14 en 13.

Comment

• Eerste ritje van 't jaar boven de 100 km, 115 namelijk. Bij thuiskomst 35,5 gemiddeld, ik moet wel toegeven dat ik van de 115 km er 90 in groep gereden heb.

Comment

• Plakt nen nummer op, zeggen ze hier dan ;-)

Ik vind het echt straf dat die gemiddelden nog op de openbare weg gehaald kunnen worden door jullie.
                Ik woon toch ook in een redelijk kalme regio in de Kempen, maar zelfs in groep is dat bijna niet meer haalbaar zonder ongelukken.
                Langs het kanaal al helemaal niet meer.

Comment

Plakt nen nummer op, zeggen ze hier dan ;-)

Ik vind het echt straf dat die gemiddelden nog op de openbare weg gehaald kunnen worden door jullie.
                  Ik woon toch ook in een redelijk kalme regio in de Kempen, maar zelfs in groep is dat bijna niet meer haalbaar zonder ongelukken.
                  Langs het kanaal al helemaal niet meer.
                  Ik woon ook in de kempen. Er wordt dan ook gewoon over de weg gereden en over het jaagpad, dan kan je wel flink doorrijden hoor. Een snelheid van zo'n 36/37 gemiddeld is zowat de tendens tijdens de week, en dan gebeuren er echt geen asociale toestanden. Op zondag is dat 40/41, dan is het van tijd wel kantje boordje qua hoffelijkheid.

Comment

• Zondag voor de middag kan dat doenbaar zijn, na de middag en als het mooi weer is... nope...

Comment

• De maximumsnelheid toegelaten op een jaagpad is 30 km/u.
                      In bebouwde kom, bij kruisingen en in onoverzichtelijke bochten zelfs beperkt tot 10 km/u.
                      Het wordt dan ook tijd dat men dit controleert en handhaaft.

Een kort citaat (bron de Vlaamse Waterweg.be)

Het is echter de visie van de waterwegbeheerders dat het intensief beoefenen van wielersport niet thuishoort op de jaagpaden.

Voornamelijk het fietsen in peloton aan hoge snelheden vormt een gevaar voor de overige jaagpadgebruikers. De wegcode (art. 43 bis) voorziet in een regelgeving over het fietsen in groep vanaf 15 deelnemers dat onder meer regels voorziet met betrekking tot de verplichting tot het volgen van de fietspaden, volgwagens, etc. Hoewel de wegcode in principe van toepassing is op de jaagpaden die opengesteld zijn voor het publiek, geldt dit alleen in zoverre de bepalingen niet in strijd zijn met het Algemeen Scheepvaartreglement. Mits het jaagpad een beperkte breedte heeft en gedeeld gebruik centraal staat, kunnen grote groepen wielrenners voor hinder zorgen bij het kruisen en inhalen van andere – al dan niet recreatieve – gebruikers en dienen beperkingen opgesteld te worden. Omwille van deze reden kunnen op bepaalde locaties desgevallend beperkingen opgelegd worden.

Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 04/06/2021, 14:32.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                        Zondag voor de middag kan dat doenbaar zijn, na de middag en als het mooi weer is... nope...
                        Is dan ook in de voormiddag, en jaagpad is maar een stuk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                          De maximumsnelheid toegelaten op een jaagpad is 30 km/u.
                          In bebouwde kom, bij kruisingen en in onoverzichtelijke bochten zelfs beperkt tot 10 km/u.
                          Het wordt dan ook tijd dat men dit controleert en handhaaft.
                          Zeg dat maar tegen die speedpedelecs die tegen 50 over 't jaagpad sjeezen, meestal met nen dikzak van 120 kilo op ne vlo van 30 kilo. Daar wil je echt niet mee in aanraking komen hoor.

Dat ze eerst al maar eens beginnen de zotten op vier wielen eruit halen, die zijn net iets letaler dan die fietserkes.

Comment

Een kort citaat (bron de Vlaamse Waterweg.be)

Het is echter de visie van de waterwegbeheerders dat het intensief beoefenen van wielersport niet thuishoort op de jaagpaden.

Dan mag jij mij eens vertellen waar je nog wel intensief zou kunnen trainen?
                            Op de weg rijden ze u de helft van de tijd van uw sokken en op 't fietspad 30+ rijden is al helemaal neigen naar zelfdoding

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Dan mag jij mij eens vertellen waar je nog wel intensief zou kunnen trainen?
                              Op de weg rijden ze u de helft van de tijd van uw sokken en op 't fietspad 30+ rijden is al helemaal neigen naar zelfdoding
                              Je hebt daar zeker een punt, maar het jaagpad van 10-15j geleden is dat niet meer van vandaag jammer genoeg.
                              We zijn gewoon met teveel aan het fietsen geslagen, vooral door de elektrische fietsen hype.

Ik heb zelf aan de lijve mogen ondervinden wat het is om een ongeval te hebben op dat vlak .. sindsdien denk ik toch wel anders over knallen op een jaagpad of nog gauw een blind bochtje op goed geluk meepakken.

Mijns inziens kan je nog makkelijk hard zat rijden op een jaagpad, met pakweg max 6-8 man.
                              Maar groepen van meer personen horen daar niet meer thuis.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Zeg dat maar tegen die speedpedelecs die tegen 50 over 't jaagpad sjeezen, meestal met nen dikzak van 120 kilo op ne vlo van 30 kilo. Daar wil je echt niet mee in aanraking komen hoor.

Dat ze eerst al maar eens beginnen de zotten op vier wielen eruit halen, die zijn net iets letaler dan die fietserkes.
                                Weet ik wel, ’t was ook bedoeld om een beetje te jennen.
                                Ik doe zelf, meestal samen met de madam, aan wat men noemt ’recreatief’ fietsen aan het gezapige tempo van 18 a 20 km/u
                                ’k Moet me toch regelmatig ergeren aan groepjes die aan verhoudingsgewijs zeer hoge snelheid komen aanstormen, meestal zonder fietsbel roepend dat ze in aantocht zijn en een hoop verwijten naar uw kop smijten als ge niet rap genoeg uit de weg zijt.
                                Hoe harder ze roepen, hoe meer op mijn gemakske ik pas meer ruimte laat. Af en toe kom je dan weer wel vriendelijke en hoffelijkere wielerfanaten tegen, maar meer niet dan wel...
                                Hier geldt blijkbaar ook de regel met hoe meer ze zijn, hoe onbeschofter.

Comment

Je hebt daar zeker een punt, maar het jaagpad van 10-15j geleden is dat niet meer van vandaag jammer genoeg.
                                  We zijn gewoon met teveel aan het fietsen geslagen, vooral door de elektrische fietsen hype.

Ik heb zelf aan de lijve mogen ondervinden wat het is om een ongeval te hebben op dat vlak .. sindsdien denk ik toch wel anders over knallen op een jaagpad of nog gauw een blind bochtje op goed geluk meepakken.

Mijns inziens kan je nog makkelijk hard zat rijden op een jaagpad, met pakweg max 6-8 man.
                                  Maar groepen van meer personen horen daar niet meer thuis.
                                  In de week gaat dat nog goed op het jaagpad hoor. Wij rijden ook twee aan twee, het is dus niet dat de ganse breedte van het jaagpad ingenomen wordt.

Comment

Weet ik wel, ’t was ook bedoeld om een beetje te jennen.
                                    Ik doe zelf, meestal samen met de madam, aan wat men noemt ’recreatief’ fietsen aan het gezapige tempo van 18 a 20 km/u
                                    ’k Moet me toch regelmatig ergeren aan groepjes die aan verhoudingsgewijs zeer hoge snelheid komen aanstormen, meestal zonder fietsbel roepend dat ze in aantocht zijn en een hoop verwijten naar uw kop smijten als ge niet rap genoeg uit de weg zijt.
                                    Hoe harder ze roepen, hoe meer op mijn gemakske ik pas meer ruimte laat. Af en toe kom je dan weer wel vriendelijke en hoffelijkere wielerfanaten tegen, maar meer niet dan wel...
                                    Hier geldt blijkbaar ook de regel met hoe meer ze zijn, hoe onbeschofter.
                                    Ik begrijp je volledig, en het spijtige is dat de wielertoeristen die het niet zo nauw nemen met de hoffelijkheid voor een toenemende polarisatie zorgen, waardoor ze door velen allemaal over dezelfde kam geschoren worden. Ik kan u evenzeer verhalen vertellen over e-bikes tegen 25 per uur, meestal bestuurd door ouderen die van hun leven niet gefietst hebben, en al zeker niet tegen 25 per uur. Die eigenlijk echt niet baanvaardig zijn en stoten uithalen die dikwijls veel erger zijn dan wat wielertoeristen uitsteken hoor. Enfin, hét probleem is dat we eigenlijk met teveel op dezelfde plaats vertoeven, die lijn kan je ook perfect doortrekken naar het autoverkeer. En dan nemen ergernissen en verzuring toe...

Comment

• En ja.... die regel 30km op het jaagpad zal nog dikwijls misbruikt worden tegen de wielertoeristen.
                                      Als ze daar dezelfde tolerantie opzetten vooraleer ze boetes uit delen, dan is het wel OK hé. Eerst 6km/h voor de flitser, en dan nog eens 5km/h om geen boetes van 31 uit te schrijven. Dat betekent dan in de praktijk 40km/h... Zo heel veel toeristen halen dat niet.

Ik rij ook langere stukken met de ebike en ja jaagpaden zijn geliefd terrein. Misschien is het omdat ik alleen rij, maar echte conflicten heb ik nooit gehad met de racebikers. Het valt allemaal wel mee als je een beetje je gezond verstand gebruikt. Ik erger me harder aan wandelaars op de jaagpaden die met kinderen en hond gaan wandelen en de weg breeduit gebruiken, of de hond gewoon los laten lopen. Die krijgen van mij wel een schreeuw want je weet nooit wat die hond doet.

Als ik op een wandelpad rij, of een smalle weg door de bossen, dan rij ik wandelaars stapvoets voorbij, en krijgen ze van mij in principe voorrang. Ik wil wandelaars niet weg van de jaagpaden, maar blijkbaar snappen velen niet dat er daar fietsers aan deftige snelheden langs komen.

Comment

• Mijn woonwerk gaat over een jaagpad (ca. 11-12 km) dat trouwens dringend aangepakt mag worden. Het zit vol schuren en bulten. En de berm palmt intussen ook de helft van de breedte in, heel fijn als je moet kruisen.

Vanaf nu mijd ik het jaagpad. Het is er te druk met fietsers die alles doen maar niet op op de medeweggebruikers letten. En dan moet je plots even "hey" roepen als ze recht op je afkomen en naar de vogeltjes aan het kijken zijn. En dan zie je de schrikreactie. Bellen --> schrikken. Roepen --> schrikken. Wachten tot ze per ongeluk even niet links of in het midden rijden en dan voorbij --> schrikken. Ik neem de boerenweggetjes. Dat doe ik op lange ritten ook altijd. Daar kan je best nog 30-35 rijden zonder veel problemen, toch hier in de Westhoek en zeker in Frankrijk (de grens op 10 km van m'n voordeur).

Eén voordeel. 's Morgens om 7u is het nog zo zalig rustig op het jaagpad. Op dit stukje hebben ze vorige week telkens 50cm gemaaid.Goeie oplossing. Zo blijft het veilig en laat je toch de natuur een beetje z'n gang gaan.

En van begin oktober tot begin mei zijn al die fietsers ook ergens anders
                                        Last edited by Hayes; 04/06/2021, 16:06.
                                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                          En ja.... die regel 30km op het jaagpad zal nog dikwijls misbruikt worden tegen de wielertoeristen.
                                          Als ze daar dezelfde tolerantie opzetten vooraleer ze boetes uit delen, dan is het wel OK hé. Eerst 6km/h voor de flitser, en dan nog eens 5km/h om geen boetes van 31 uit te schrijven. Dat betekent dan in de praktijk 40km/h... Zo heel veel toeristen halen dat niet.

Ik rij ook langere stukken met de ebike en ja jaagpaden zijn geliefd terrein. Misschien is het omdat ik alleen rij, maar echte conflicten heb ik nooit gehad met de racebikers. Het valt allemaal wel mee als je een beetje je gezond verstand gebruikt. Ik erger me harder aan wandelaars op de jaagpaden die met kinderen en hond gaan wandelen en de weg breeduit gebruiken, of de hond gewoon los laten lopen. Die krijgen van mij wel een schreeuw want je weet nooit wat die hond doet.

Als ik op een wandelpad rij, of een smalle weg door de bossen, dan rij ik wandelaars stapvoets voorbij, en krijgen ze van mij in principe voorrang. Ik wil wandelaars niet weg van de jaagpaden, maar blijkbaar snappen velen niet dat er daar fietsers aan deftige snelheden langs komen.
                                          Dit vind ik nu eens een heel realistische kijk op de ganse zaak, ik herken het allemaal!

Comment

Working...
                                          X