Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers topic Volume 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Fietsers topic Volume 2

    Omdat ik sinds de update niet meer op het eerste fietsers topic geraak, open ik hier maar een tweede.

    Momenteel aan het uitkijken voor een nieuwe racefiets.

    Ik rijd zo'n 3.000 km per jaar, meestal samen met mijn vrouw, en soms een kleiner groepje.
    Zeker geen hoge snelheden, ritten tot 80-90 km. Dus comfort is voor mij doorslaggevend.
    Jaarlijks doen we ook wel een trip naar de bergen, meestal richting Italië.
    Sinds mijn vrouw vorig jaar een TREK Domane met hydraulische schijfremmen heeft, is dat wel een must.
    Ik vind het zelf ook veel mooier en strakker op een fiets, en het remt ook gewoon goed.

    Maximum budget is 2.000€, maar het mag ook lager zijn uiteraard ;-)

    Ik twijfel ook erg of ik wel carbon zou nemen of een alu fiets met een betere versnellingsgroep.

    Mijn short list is momenteel de volgende :

    https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/f...colorCode=grey

    https://www.giant-bicycles.com/be/defy-advanced-2-2019

    https://www.bmc-switzerland.com/bx-en/bikes/road/altitude-teammachine-alr_disc-one/


    Met de TREK zou ik zo'n beetje een his and her's met mijn vrouw hebben, en dat vind ik ook wel fijn.
    Maar ik twijfel een beetje aan dat licht grijs.
    Ik twijfel ook aan internet aankoop, of een dealer. so shoot.

    Graag hoor ik ervaringen of tips voor andere modellen.
    Last edited by Bud Wijzer; 30/08/2018, 12:59.

  • #2
    Weet niet of ge voor alles een fietsmaker nodig hebt, maar als ge het allemaal zelf kunt, waarom geen Canyon? Prijs-kwaliteit dik in orde. Tis nu wel de periode om uit te kijken. Mss nog 1 à 2 maanden wachten, want de 2019 modellen beginnen nu te komen, waardoor ge koopjes kunt doen op 2018 modellen. Dus kunt ge mss die carbon en betere groep hebben.

    Comment


    • #3
      Ja Canyon is ook wel in de picture, maar die hebben wel echt niks van service punten hé?
      En zelfs de lokale fietsenmakers zonder merk hier, zijn niet meer zo tuc op internet fietsen.
      Dan zou ik eerder voor fietsenwinkel.nl of zo opteren, die zijn hier vrij kortbij nog te servicen.

      Ik kan zelf een andere band steken, en mijn ketting onderhouden, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
      Remblokjes voor schijfremmen bv, daar begin ik zelf niet aan.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
        Ja Canyon is ook wel in de picture, maar die hebben wel echt niks van service punten hé?
        En zelfs de lokale fietsenmakers zonder merk hier, zijn niet meer zo tuc op internet fietsen.
        Dan zou ik eerder voor fietsenwinkel.nl of zo opteren, die zijn hier vrij kortbij nog te servicen.

        Ik kan zelf een andere band steken, en mijn ketting onderhouden, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
        Remblokjes voor schijfremmen bv, daar begin ik zelf niet aan.
        Voor mij is dat geen probleem, want die zitten maar een paar km van mijn deur. Maar ik opteer toch voor een betrouwbare LBS. Die heb ik, maar die heeft natuurlijk ook niet alle merken wat ik wil en dus kan het zijn dat ik ergens anders koop, maar eens uit garantie, ga terug naar mijne gewone LBS.

        Met Canyon is dat idd wel ff zoeken waar ge gaat, want niet allemaal willen ze eraan werken. Vooral uit principe.

        Ik zelf ben iemand die veel waar voor zijn geld wil. Bij racefietsen is dat wel wat vergelijkbaar, maar bij MTB's ligt dat verschil soms groot. Als ge dan Specialized, Santa Cruz, Rocky mountain en zo neemt, dan merkt ge al snel dat die een pak duurder zijn als de concurrenten met eenzelfde afmontage.

        Comment


        • #5
          Ik rijd nu met een Specialized en als ik vergelijk, kom ik bij Giant en Trek voor een zelfde afmontage idd een pak goedkoper uit.
          Een merk interesseert mij dus verder ook überhaupt niet, maar het mag er wel een beetje leuk uit zien.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
            Ik rijd nu met een Specialized en als ik vergelijk, kom ik bij Giant en Trek voor een zelfde afmontage idd een pak goedkoper uit.
            Een merk interesseert mij dus verder ook überhaupt niet, maar het mag er wel een beetje leuk uit zien.
            Giant is thans ook wel wat duurder. Maar de grote verschillen merkt ge pas als ge MTB gaat vergelijken. Ik dacht dit jaar een €3500 aan een nieuwe MTB te besteden. Bij dat bedrag had ik bij de meeste merken een carbonnen fully met Sram GX Eagle 1 x 12 afmontage en een RockShox SID of Fox Performance vork. Bij Specialized voor diezelfde prijs had ge een carbonnen fully met Sram NX 1 x 11 en een RS Reba vork. Dat is iets dat andere merken op hun budgetfietsen steken. Maar ja, de beliebers zeggen dan dat het verschil in de geometrie zit en dat die €1000 extra waard is.

            Nu, die wat met ne Niner rijden, zeggen net hetzelfde Zal ik dan maar wachten op een overjaarse kader van Niner en zelf eentje opbouwen

            Qua racefiets heb ik maar een heel goedkope Merida die Sora afgemonteerd is. Ik had gemerkt als ik met de mtb en smalle bandjes op de weg reed, dat dit mijn gewicht wat beter ten goede kwam, maar was het beu om telkens wielen te wisselen. En met steekassen ging die niet op de Tacx die ik had. Dus dacht gewoon een goedkoop racefietske erbij te kopen. Echter op een jaar tijd rij ik nu evenveel op de race als op de mtb en nu heb ik wat spijt dat ik niet meer geïnvesteerd heb. Dus eerst komt er ne nieuwe MTB en als ik dan weer wat geld teveel heb, denk ik een overjaarse Merida Scultura 7000E disc.
            Maar die goedkope Merida doet het wel. Heb er zelfs afgelopen weekend 150km heen en 150km terug mee gefietst naar Zeeland. Dus daar gaat het ook mee

            Maar ge moet natuurlijk alles in acht nemen. Groep is voornaam, maar vanaf ne 105 zit ge sowizo goed. Daarna verandert er niets aan het schakelgedrag of aantal kransjes, maar wel het gewicht. Alles boven 105 is gewoon lichter. Mensen staren zich blind op die dure groepen, maar de wielen zijn nog het meest belangrijke. Ik heb overlaatst ander wielen gestoken en dat is een wereld van verschil. Dus ge moet naar het complete plaatje kijken. Die fabrikanten zijn heel lucratief daarin. Vergelijk dat een beetje in de tijd met die Aldi computers. Die hadden daar de aller snelste processor in steken en iedereen wilde dat, maar al de rest dat er rond hing was minder waardoor die PC eigenlijk niet sneller liep als een andere. Met die fietsen ook. Ze mengen die hele afmontage waardoor het allemaal wat duurder lijkt, maar in principe besparen ze dan weer op andere zaken.
            Zo steken ze op een MTB bv een XR derailleur, maar SLX shifters en van die gekke combinaties.

            Comment


            • #7
              Zels een Tiagra vind ik in principe voldoende, want als het regent rijden we toch zelden of nooit...maar ik zou toch ook minstens voor een 105 willen gaan.
              Dat van die wielen is me bekend. Ik heb nu een stel goede Mavic cosmo wielen in mijn vrij goedkope specialized Sirrus zitten, en dat rijdt ook prima.
              Jammer genoeg zijn dit wielen voor velgremmen, anders had ik ze zeker mee over gepakt.

              Dus mijn idee is, om evtl voor de alu TREK te gaan, en daar dan ook meteen een stel betere wielen in te plaatsen.

              Of dit, en daar dan gewoon smalle bandjes op leggen, maar ik weet niet of dat zou meevallen als weg versnellingen.
              Ik vind het er gewoon heel cool uit zien ;-)


              Comment


              • #8
                Heb uw links niet bekeken, maar nu met de 2018 modellen die buiten moeten, gaat ge voor €2000 volgens mij een carbonnen met 105 en schijfremmen vinden.

                Comment


                • #9
                  Hou er ook rekening mee dat van de prijzen die op de sites staan, minstens 10% vanaf gaat voor 2019 modellen en vaak 20% en meer op 2018 modellen. Enige merk dat geen korting geeft, is Specialized. De rest in het algemeen wel.


                  Comment


                  • #10
                    Ja bij Giant wordt er nu al 20% korting gegeven op de 2018 modellen idd, alleen ben ik niet zo'n fan van de kleuren van die jaargang.
                    Ik hou nogal van een clean design.
                    De TREK staat dus momenteel wel op nr 1.
                    Hij weegt trouwens ook maar 8,5kg, terwijl de Carbnnen Giant Defy advanced 2 met 105 groep , met schijfremmen al op 9,1 kg komt.
                    Zoals ik al zei, carbon is echt geen must voor mij. Ik vind het trouwens ook vaak overroepen.

                    Het enige wat me zo'n beetje stoort aan de TREK , is dat het kabeltje van de voorrem niet weggewerkt is in de vork.
                    't Is een stom detail mss, maar alle andere merken doen dat wel tegenwoordig. Zelfs in die prijsklasse.def

                    Comment


                    • #11
                      Ik ben het eens met wat hier gezegd wordt. Buiten de goedkoopste groepen zijn de andere groepen eigenlijk evenwaardig aan de duurdere groepen van een bepaald merk. Enkel het gewicht en de afwerking is beter. Heel veel in het fietswereldje is platte commerce. Ik heb SRAM Red (duurste SRAM roadgroep) op m'n ene koersfiets en SRAM Apex1 disc (goedkoopste SRAM) op de andere koersfiets. Qua werking merk ik heen bal verschil.

                      I.v.m. die BMC Roadmachine van hierboven. Ik heb ook zo'n 1X11 overbrenging (44t vooraan) op m'n Slate met een wegcassette achteraan (11-26). Ideaal voor de wielertoerist. Kettinglijn ligt mooi recht bij snelheden van +/- 30 per uur.

                      I.v.m. wielen. Ik heb in m'n SS EVO Chinese full carbon 50 mm wielen steken van 350 euro. Nu toch al zo'n 6.000 droge km's mee gereden. Bangelijk goede wielen. Lopen nog steeds kaarsrecht en de naafjes bollen super licht.

                      Comment


                      • #12
                        Cube is prijs-kwaliteit ook dik ok.
                        Een Cube Attain GTC disc met full ultegra online voor 1799 euro.


                        Giant Defy 105


                        Er is best wel wat te vinden.

                        Ik heb mijn fiets gekocht bij Merlin Cycles
                        Ook best wel koopjes te doen. Wel staan de remmen anders bij hen. Altijd anders moeten doen...
                        Browse our amazing range of Road Bikes - available with free/low cost delivery worldwide & hassle free returns.
                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                        Comment


                        • #13
                          die Cube is idd wel een interessante optie. Alleen vind ik een 56 frame aan de grote kant voor mezelf.
                          Ik rijd liever op een 54-55, alhoewel ik wel 1.75 m ben.

                          Die Defy met dat oranje, is niet zo mijn ding.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Ik ben het eens met wat hier gezegd wordt. Buiten de goedkoopste groepen zijn de andere groepen eigenlijk evenwaardig aan de duurdere groepen van een bepaald merk. Enkel het gewicht en de afwerking is beter. Heel veel in het fietswereldje is platte commerce. Ik heb SRAM Red (duurste SRAM roadgroep) op m'n ene koersfiets en SRAM Apex1 disc (goedkoopste SRAM) op de andere koersfiets. Qua werking merk ik heen bal verschil.

                            I.v.m. die BMC Roadmachine van hierboven. Ik heb ook zo'n 1X11 overbrenging (44t vooraan) op m'n Slate met een wegcassette achteraan (11-26). Ideaal voor de wielertoerist. Kettinglijn ligt mooi recht bij snelheden van +/- 30 per uur.

                            I.v.m. wielen. Ik heb in m'n SS EVO Chinese full carbon 50 mm wielen steken van 350 euro. Nu toch al zo'n 6.000 droge km's mee gereden. Bangelijk goede wielen. Lopen nog steeds kaarsrecht en de naafjes bollen super licht.
                            Als je die 44 combineert met een 11-26 heb je natuurlijk niet die grote trappen qua overbrening, maar daar geraak ik de berg wel niet mee op in Italië, vrees ik ;-)

                            Mag ik vragen waar je die Chinese wielen gekocht hebt?
                            Ook al veel over gelezen, maar ook wel de horror verhalen natuurlijk, dus ben er een beetje bang van.

                            Ik reis zelf ook regelmatig zakelijk naar China, dus ik had al eens gedacht om ze de volgende keer gewoon lokaal te kopen ginder.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                              Als je die 44 combineert met een 11-26 heb je natuurlijk niet die grote trappen qua overbrening, maar daar geraak ik de berg wel niet mee op in Italië, vrees ik ;-)

                              Mag ik vragen waar je die Chinese wielen gekocht hebt?
                              Ook al veel over gelezen, maar ook wel de horror verhalen natuurlijk, dus ben er een beetje bang van.

                              Ik reis zelf ook regelmatig zakelijk naar China, dus ik had al eens gedacht om ze de volgende keer gewoon lokaal te kopen ginder.
                              Om in de bergen te rijden kom je inderdaad niet toe met een 44/26. Maar voor op het vlakke en licht bergachtige is het ideaal. Als je naar de bergen gaat kan je ook nog altijd een andere cassette steken. Maar ja, niet ideaal uiteraard.

                              Ik heb die wielen online op aliexpress gekocht. Stond er ook sceptisch tegenover, maar dat blijkt nu wel onterecht te zijn. Ik gebruik ze voor de snelle ritten in groep, dus ze hebben al wel wat klappen moeten opvangen. Ik gebruik ze echter niet in de bergen en ook niet bij nat weer.

                              Comment


                              • #16

                                Moet niet altijd Autofinesse zijn, mag ook eens Velofinesse zijn.
                                Maandag backtoschool met propere fietsen.
                                Dank je, papa, en een dikke zoen van de beide tieners, daar doen we het voor.
                                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                                  Cube is prijs-kwaliteit ook dik ok.
                                  Een Cube Attain GTC disc met full ultegra online voor 1799 euro.
                                  https://xbikes-shop.be/index.php?id_...roller=product

                                  Giant Defy 105


                                  Er is best wel wat te vinden.

                                  Ik heb mijn fiets gekocht bij Merlin Cycles
                                  Ook best wel koopjes te doen. Wel staan de remmen anders bij hen. Altijd anders moeten doen...
                                  https://www.merlincycles.com/road-bi...n&currency=EUR
                                  Ik heb een andere versie attain zonder discs, tevreden van!. Komende van een Batavus van 8jaar oud, een wereld van verschil (y) Alhoewel ik nog moet uitzoeken hoe je een mat zwarte fiets proper krijgt ( vlekken en dergelijke )



                                  Last edited by Charlie07; 02/09/2018, 09:37.
                                  VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                    Moet niet altijd Autofinesse zijn, mag ook eens Velofinesse zijn.
                                    Maandag backtoschool met propere fietsen.
                                    Dank je, papa, en een dikke zoen van de beide tieners, daar doen we het voor.
                                    Alle gebruiksfietsen hier zien er niet uit en zijn oud.

                                    Maar, ze zijn technisch wel in orde.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ze was haar vorige echt ontgroeid, en kreeg dit voorjaar een nieuwe.
                                      Ik kuis de schoolfietsen een keer of twee, drie per jaar. Zo blijven ze netjes (en krijg je ze ook iedere keer weer als bijna nieuw).
                                      Daarna die van haar zus gedaan. Die fiets heeft ze nu vier jaar, wordt dagelijks mee naar school gefietst, en tussendoor dient die nog om het transport van haar sociaal leven te voorzien. Die ziet er ook nog nieuw uit.
                                      Er staat hier trouwens nog een 26” meisjesfiets. Ze hebben daar allebei een jaar of vier dagelijks mee gereden. Ding blinkt nog als nieuw. Hier en daar een kras, maar dat is normaal na zo’n periode woon-schoolgebruik.

                                      Maar het is ook zo dat als er iets aan schort, ik dat onmiddellijk herstel, of laat herstellen.

                                      Ik moet wel zeggen dat ze allebei respect hebben voor hun spullen. Dat maakt heel veel uit.
                                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik heb twee dochters van 17 en 19. Die fietsen worden gans het jaar gebruikt om naar fuiven, school (ook in de winter met pekel), vriendinnen,... enzomeer te rijden. Dat kan je haast niet deftig houden. Vooral naar die fuiven op weides en in bossen. Lichten die bewust of onbewust afgebroken worden, fietsen worden tegen de grond gegooid, enz... . Het is niet dat ze geen respect voor materiaal hebben. Ik vind het ook wel een pluspunt dat ze er niet meer zo goed uitzien. Kans op diefstal wordt daarmee ook kleiner. Mijn 'werkfiets' die ik voor alles gebruik leg ik nooit vast. Is dan ook al een iets ouder model.... inclusief taksplaat van 1984.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X