Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers topic Volume 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Hoewel ik vroeger nog in een pre-BMX periode fietscross gedaan heb, liggen mij die korte inspanningen gewoon niet meer zo goed. Ik kan met de racefiets ook niet zo meteen aan 30 per uur starten. Altijd een inloop nodig van minstens 10km. Vandaar dat ik denk dat MTB mij ook minder zou liggen.
    Maar ik vind die fietsen op zich wel heel cool tegenwoordig. En je kan er ook met veringen en instellingen spelen etc...dat zou dan weer wél helemaal mijn ding zijn.
    Last edited by Bud Wijzer; 16/11/2018, 14:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
      Hoewel ik vroeger nog in een pre-BMX periode fietscross gedaan heb, liggen mij die korte inspanningen gewoon niet meer zo goed. Ik kan met de racefiets ook niet zo meteen aan 30 per uur starten. Altijd een inloop nodig van minstens 10km. Vandaar dat ik denk dat MTB mij ook minder zou liggen.
      Maar ik vind die fietsen op zich wel heel cool tegenwoordig. En je kan er ook met veringen en instellingen spelen etc...dat zou dan weer wél helemaal mijn ding zijn.
      Er direct aan 30km/u invliegen is idd niet aan iedereen besteed. Ik zit daar enkel aan als ik met het lokale wielerclubje ga rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
        in de winter kom ik sowieso een pak minder op de fiets omdat ik geen MTB'er ben.
        Je kan in de winter ook met een koersfiets rijden.

Comment

Juust. Ik rij ook wel iets minder omdat het weer het soms niet toelaat om relaxed te gaan fietsen.
          Maar ben m'n strava eens gaan checken en zat in de maanden dec-jan tussen de 500 en 600 km vorige winter.

In de herfstvakantie heerlijk gefietst in Nederland, stukjes boswegels, stukjes afsalt, grindweggetjes,... Dat is meer mijn ding dan echt offroad.
          Maar het probleem is dat ik in mijn streek niet zoveel dergelijke stroken weet liggen. En sowieso zijn het ritjes die je dan een stuk of veel moet gaan voorbereiden.
          De racefiets is soms gewoon vertrekken en wel zien waar ik uitkom.

Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Volgende zomer een week in de buurt van de Pyreneeën op vakantie.
            Ben wat aan het kijken welke bulten ik opwil.

Ik heb nu de combinatie Col d'Aspin - Col du Tourmalet op het oog. Samen goed voor 2400 hoogtemeters denk ik.
            Eventueel kan ik er nog de klim naar Luz Ardiden aan toevoegen.
            De Ventoux beviel me echt vorige zomer en ging uiteindelijk gezien vlot. Wel de Sault-kant.

Misschien is de drie na elkaar iets van het goede te veel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Dat gaat inderdaad, en moest ik gene MTB hebben, zou ik het wss ook nog doen. Wel vorig jaar nog eens vrij laat op het seizoen in de Oostkantons gaan rijden met de racefiets en daar waren mooie paden doorheen de bossen bij. Maar lagen toch een pak natte bladeren die zeker en vast bij hevig remmen u de asfalt zouden doen kussen

Maar zolang ge op de vrije banen blijft, is er idd geen probleem. Enkel zien voor goede warme schoenen en handschoenen.

Comment

Geloof, me dat doe ik zoveel mogelijk. Dit weekend nog 100km gedaan ;-)
                Maar de Merida is nog altijd niet terug jammer genoeg

Comment

Vanmorgen maar geskipt. En achteraf gezien best te doen eigenlijk
                  Nu ligt het hier kletsnat en vannacht zal het aanvriezen. Morgenochtend wordt leuk op de weg.

Comment

Al gemerkt dat een 28inch moeilijk uit te halen is dan mijn vroegere 25. Tips/tricks?
                    VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk Berichten
                      Al gemerkt dat een 28inch moeilijk uit te halen is dan mijn vroegere 25. Tips/tricks?
                      Over wat heb je 't eigenlijk? 28 inch is een wielmaat.

Comment

Ik snap m ook ff niet

Comment

Doe ik dus ook.
                          Geniet meer van Mtb’en in de zomer.
                          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Over wat heb je 't eigenlijk? 28 inch is een wielmaat.
                            Binnenband uithalen?
                            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

Doe ik dus ook.
                              Geniet meer van Mtb’en in de zomer.
                              Het heeft allemaal zijn charmis. Ik MTB ook graag in de winter omdat ik graag wel eens ploeter. Maar in de zomer is het idd wel wat leuker. Sneler en niet kuisen. En lekker buiten nog een pint pakken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk Berichten
                                Ik neem aan dat je de breedte van je band bedoelt?
                                Gewoon de band af laten, lijkt mij het handigst te zijn dan.

Als het om de wielmaat zelf gaat, idem dito trouwens ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

Het heeft allemaal zijn charmis. Ik MTB ook graag in de winter omdat ik graag wel eens ploeter. Maar in de zomer is het idd wel wat leuker. Sneler en niet kuisen. En lekker buiten nog een pint pakken.
                                  Ik ploeter ook graag, maar dan niet door slijk en plassen. Die tijd ben ik al even gepasseerd. Omdat het heel sletig is voor het materiaal en in de winter er nog eens de factor koude bij komt. Al een geluk hebben we hier in de kempen een zanderige grond, plassen trekken daardoor snel weg. En momenteel is het dankzij die kurkdroge zomer nog nergens echt vettig, zelfs niet in de laag gelegen gedeelten in de bossen.

Comment

Ik ploeter ook graag, maar dan niet door slijk en plassen. Die tijd ben ik al even gepasseerd. Omdat het heel sletig is voor het materiaal en in de winter er nog eens de factor koude bij komt. Al een geluk hebben we hier in de kempen een zanderige grond, plassen trekken daardoor snel weg. En momenteel is het dankzij die kurkdroge zomer nog nergens echt vettig, zelfs niet in de laag gelegen gedeelten in de bossen.
                                    Bij ons is het nu ook redelijk te de doen nog, maar we hebben al plaatsen gehad waar we 30cm in de slijk staken. Op zich geeft het een kik als ge er zonder natte voeten door geraakt. Eerlijk gezegd lees ik altijd veel over die sleet, maar ik heb niet de indruk gehad dat mijn materiaal er zo had van achteruit ging dat ik mij zorgen moest maken. Ik doe best wel lang met mijn gerief, en ik heb nog nooit remblokken moeten vervangen na 1 of 2 modderige ritten.

In ieder geval, in het bos is het aangenamer in de winter dan op de baan. Wel veel bladeren, maar niet die waar ge op uitschuift, en veel minder wind in het bos. Zo kunnen we blijven fietsen.

In ieder geval zijn we al eens aant kijken wat onze 200km challenge wordt voor de zomer. Na die 150km challenge van afgelopen zomer, hebben we de smaak te pakken Hopelijk de volgende keer niet 200km heenrit tegen de wind in beuken en op de terug weg nog eens 200km beuken

Comment

En toch ligt de 'sletigheidsfactor' pakken hoger dan bij droog weer, zelfs bij goed onderhoud. Logisch uiteraard, water en zand (slijk) is de perfecte combinatie om de boel letterlijk kapot te schuren (een ketting ziet er extreem hard van af), en dan zwijg ik nog over water (al dan niet vergezeld door zandkorrels) dat kan insijpelen aan lagers, vet wegspoelt, enz... . Ik heb ooit in één wedstrijd (in extreem vettige omstandigheden) in de Ardennen een splinternieuw voorblad in gort gereden.

Comment

Wetenschappelijk ben ik er ook zeker van dat het sneller slijt. Maar ik lees verhalen van mensen die op 3 ritten hun casette kapot hadden of remblokjes op 1 rit erdoor. Zaken die ik nog nooit heb voorgehad. Mijn sunrace casette op de Spark heeft 2 modderige winters doorstaan en mijne maat gaat er nu de 3de winter mee in. Blokjes kom ik ook enorm lang mee toe.
                                        Ik zal wss wel geluk hebben.

Moest het wel zo zijn, dan zou ik er ook over klagen, maar vermits ik er zo lang mee toe kom, ga ik dat mijne fun niet vergallen. Als ik hem laat staan, heb ik helemaal geen plezier.
                                        Beetje zoals een KTM SMT. Dat verbruikt 1 liter olie tussen de onderhoudsbeurten van 7500km. Is dat klote? Ja. Laat ik voor zo een buske olie van €16 voor een liter mijn pliezier vergallen? Neen (alhouwel die laatste eruit gaat wetens tijdsgebrek omdat ik op die fietsen wil rijden)

Maar in de zomer vind ik gewoon beiden fijn. Heb me vorige week ingeschreven bij het locale wielerclubje. Heb paar maanden terug al 2 x meegereden om te zien of ik het aankon aan die snelheden en makkelijker als gedacht. Als nu niemand van mijn maten kan en ik er alleen voor sta, ga ik gewoon met die mannen mee rijden. En anders is het MTB met de maten.

Comment

• IK verzorg m'n materiaal echt niet zoals het hoort. Sommigen zouden ervan gruwelen. Mijn materiaal slijt ook niet dermate nel dat ik snel van attitude zal veranderen.
                                          Maar ik rij zelden in modder. Gisteren de hoge drukspuit bovengehaald

Sinds ik de mannen van GCn dit zag doen, ben ik wat minder ongerust: https://www.youtube.com/watch?v=LzbpHGyFzc8
                                          Uiteraard niet van dichtbij en niet te lang. En nadien afdrogen en invetten.

Comment

Working...
                                          X