Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers topic Volume 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Bij mijne Trek X-Caliber 9 destijds 2 x de HDR gebruikt. 1 x thuis en 1 x op een TT waar er eentje stond en ik 'toevallig' net die HDR had ipv gewone tuinslang. Dacht dat het ook nog geen kwaad kan, maar de ritten erop gekraak. Binnen gebracht, en nieuwe BB lagers gestoken en een nieuwe body achteraan. En ik wat €110 kwijt. Sindsdien komt de HDR niet meer in de buurt van mijne fiets.

    Zo zit ik nu in een lokaal wielerclubje. Daar is ne gast bij die vroeger nog competitie gereden heeft. Maar die rijdt dus met de goedkoopste fiets van heel den hoop. Puur om de reden dat die zijn fietsen compleet niet onderhoudt. Op de moment dat die fietsen er te erg aan toe zijn, smijt hij ze in de schuur en koopt een nieuwe. Steeds rond de €700 . Hij doet ongeveer 2 jaar met een fiets. Zijne vorige was er ene van de decathlon en nu heeft m de goedkoopste Granville. Dat is dus ook een manier

    Comment


    • Haha, schitterend...en mss nog iedereen los rijden met die fiets ook ;-)

      Ik gebruik wel minstens 1-2 keer per jaar een HDR aan de carwash. Maar eigenlijk alleen om de achterste tandwielen en ketting helemaal vetvrij te krijgen.
      Als je voor de rest een beetje ziet waar je blijft is dat geen probleem. Tenminste bij mij nog nooit geweest toch.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
        Haha, schitterend...en mss nog iedereen los rijden met die fiets ook ;-)

        Ik gebruik wel minstens 1-2 keer per jaar een HDR aan de carwash. Maar eigenlijk alleen om de achterste tandwielen en ketting helemaal vetvrij te krijgen.
        Als je voor de rest een beetje ziet waar je blijft is dat geen probleem. Tenminste bij mij nog nooit geweest toch.
        Die rijdt idd iedereen los, maar is competitierijder geweest hé. Geef die kerel nen oude damesfiets van 20kg en dan nog houden we die niet bij

        Comment


        • Om maar te zeggen dat we ons uiteindelijk toch allemaal een beetje laten vangen aan de marketing hé? ;-)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
            Om maar te zeggen dat we ons uiteindelijk toch allemaal een beetje laten vangen aan de marketing hé? ;-)
            Ja, en neen.

            Ik kocht ooit een mtb voor 27000fr. Die heb ik nog steeds en doet wat hij moet doen.
            Maar paar jaar terug kocht ik eentje van €1000 en daarna eentje van €3000 en nu zit ik met eentje van €5000. Ik dacht destijds ook als ik er ene van €2000 koop, gaat die mij dan dubbel zo veel plezier geven als die van €1000? Nadat ik die van €3000 kocht, wist ik zeker van wel. En zelf de Niner nu maakt een groot verschil. Het voelt allemaal wat anders aan, schakelt beter, minder slijtage,...

            Bij een racefiets voelt het ook anders aan tussen alu en carbon, maar ook de groep maakt een verschil. Ik heb nu een Sora groep. Fiets doet wat hij moet doen en heb ondertussen andere wielen gestoken dat al een groot verschil maakt.

            Wat mijn ervaring betreft met fietsen is: price mathers.

            Moest die gast zijne fiets op en top onderhouden, zou die er ook veel meer aan geven.

            Vergelijk het met een Mercedes en een Lada. Ze brengen u allebei van punt A naar B, maar de funfactor in die Mercedes ligt wel een stuk hoger


            Comment


            • Slechts gedeeltelijk akkoord. Het verschil tussen een fiets van 800 en eentje van 2.500 is idd aanzienlijk.
              Alles wat daar nog boven komt is zéér minimaal qua verschil als je het mij vraagt.

              Maar het gevoel tussen de oren telt natuurlijk ook mee.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                Slechts gedeeltelijk akkoord. Het verschil tussen een fiets van 800 en eentje van 2.500 is idd aanzienlijk.
                Alles wat daar nog boven komt is zéér minimaal qua verschil als je het mij vraagt.

                Maar het gevoel tussen de oren telt natuurlijk ook mee.
                Ik had er ene van €3000, en eigenlijk €3300 met de upgrade van wielen. Die fiets reed zalig, maar wel aluminium. De Niner is een stuk duurder, maar een compleet andere afmontage. Fiets rijdt zalig, stuurt gelijk een mes door de boter, geeft geen piepjes of kraakjes, schakelt wanneer het moet, geen chainsuck meer en heb nu ook een dropper die het aangenamer maakt
                Dus zelfs tussen €3000 en €5000 zit een enorm verschil.

                Om het bij Merida te houden. Een racefiets van €2500 is carbon met een Ultegra groep en ca va velgen. De E7000 scultura is €3400 en ook carbon met Ultegra Di2 groep met super wielen en die gaat ook zelfs nog een stuk lichter zijn. Dat verschil gaat ge zeker en vast merken. Mijne van €800 weegt 9,5kg. De ultieme Scultura kost €11500 en die weeg, hou u vast, 4,65kg. Dus nog geen 5 kg. Dat verschil gaat ge echt wel merken. En om het gekker te maken, dat is een pak lichter dan is toegelaten in wielerwedstrijden. Dat is dus effectief voor de grammenjagers die geld te veel hebben.

                Comment


                • Ik rijd reeds zo'n 35 jaar met de koersfiets en bijna 25 jaar met de MTB. Jaarlijks tussen de 10.000 en 12.000 km in totaal. Ik heb dus al wel wat fietsen gereden. Mijn ervaring is dat op de koersfiets vooral de houding op de fiets en de banden (rolweerstand) belangrijk zijn. De rest is bijzaak. Ik heb al met goedkope en met topgroepen gereden. Ik merk bitter weinig verschil in werking. Afwerking en gewicht is een andere zaak. Ik heb op m'n huidige 'slechter weer koersfiets' een SRAM Apex groepje liggen en op m'n 'snelle beter weer koersfiets' SRAM Red. De duurste en de goedkoopste groep van SRAM dus. Beide groepen werken even goed, ook qua snelheid van slijtage merk ik geen verschil. Op het vlakke is het gewicht van een koers fiets van ondergeschikt belang. In de bergen speelt het wel een rol. Bij een MTB speelt gewicht altijd een rol. Een lichte MTB is wendbaarder, trekt sneller op, klimt beter en hindernissen worden beter verteerd. Een vering is voor de gemiddelde Vlaamse MTB'er naar mijn mening overbodig, ook met een sporadisch ritje in de Ardennen. Een 2.2 band op lage druk is meer dan voldoende. Het mindere gewicht van een vaste voorvork is voordeliger dan de vering van een zware veervork. Is zuivere performantie van ondergeschikt belang, dan is een voorvering en eventueel een achtervering wel interessant, zeker naar comfort toe.

                  En dan alu vs. carbon frame.
                  Mijn koers SS EVO (carbon topframe Cannondale) is nu na 35.000 km nog steeds super stijf. M'n MTB, een Cannondale F29 carbon 2 is ondertussen wel wat slap geworden. Heeft nu zo'n 15.000 km op de teller, heeft ook al wel wat afgezien. M'n vorige MTB was een alu frame en dat is altijd super stijf gebleven. Maar ik heb ook al alu frames gehad die slap werden. M'n huidige Slate (slecht weer koersfiets) met alu frame heeft nu zo'n 10.000 km op de teller en die is nu nog steeds super stijf. Ik kan er dus eigenlijk geen persoonlijk oordeel over vellen. Carbon frames zijn over het algemeen wel lichter. Maar ik kan dus niet zeggen dat carbon in alle gevallen een winnaar is.

                  Comment


                  • Dit is eindeloos onderwerp :-)

                    Mijn duurste fiets die ik ooit kocht was 1600 euro. Dus echt uit ervaring kan ik niet praten. Maar boven 2000-25000 euro worden de kwaliteitsverschillen mijns inziens ook te klein tegenover de grote meerprijs.

                    M'n Sensa is carbon en Ultegra afgemonteerd.
                    Ik pak tegenwoordig meer en meer m'n alu Cube crossfiets van 1000 euro met dikke banden en 105 groep. Af en toe moet ik twee keer duwen voor hij schakelt. En soms hoor ik wel een kraakje ergens. Maar prijs-kwaliteit onklopbaar.

                    Het zit ook sowieso niet in m'n karakter om dure spullen te willen hebben. Ik zou misschien ooit wel naar 2500 euro willen gaan als een fiets me écht écht aanspreekt. Of een serieuze wiel-upgrade doen van een 500-600 euro. Ik heb nu Vision Team 35 wielen van 170 euro en die voldoen heel erg, dank je wel

                    Uiteraar dkijk ik ook soms nar dure fietsen om even te dromen, maar zelfs dan blijf ik in d ebuurt van de 3.000 euro.

                    Soit, ik geloof echt wel dat het genot van een dure fiets heel erg groot kan zijn. Maar objectief gezien? Marginal gains eens je een bepaalde prijs voorbij gaat.
                    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                      Ik neem aan dat je de breedte van je band bedoelt?
                      Gewoon de band af laten, lijkt mij het handigst te zijn dan.

                      Als het om de wielmaat zelf gaat, idem dito trouwens ;-)
                      Yes, 28 breed, aflaten wss wel. Morgen maar eens testen. Had zo simpel nog niet gedacht. Bedankt!


                      Had vroeger een batavas met sora van 900€ , sinds deze zomer een cube met ultegra van 1700, dag en nacht verschil... Tkan altijd beter maar op een gegeven moment zullen de verschillen toch kleiner worden, denk ik.+ Met een fiets van 5k zou ik al schrik hebben om te fietsen (valpartijen/ andere mensen / op een terras laten staan... )
                      Last edited by Charlie07; 21/11/2018, 23:46.
                      VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                      Comment


                      • Zelf spreek ik uit ervaring met mijn MTB's, maar op vlak van racefietsen kan ik best ook wel aannemen dat het bv tot €3500 a €4000 echt wel beter wordt, maar daar boven de meerprijs niet meer in overeenstemming is met de upgrades. Bij een MTB ligt dat wat anders omdat ge daar veel meer componenten hebt die het verschil kunnen maken. Dan rest er enkel de vraag of ge dat als amateur nodig hebt en dan zeg ik 'neen', maar voor wie het kan betalen, is het mooi meegenomen.

                        Van die tunerkes die verbouwen ook hun hele auto's. Is dat nodig? Neen. Maar zij vinden het mooi en leuk en kunnen het betalen. Dus waarom niet.

                        Ik heb ook mijn grens op budgetten, maar na elke fiets gaat die omhoog Mijn budget voor de MTB was al overschreden en dus heb ik de lockout moeten laten vallen. Dat was dan weer wat duurder geweest en ook wel nuttig, maar het zal ook wel zonder gaan

                        Maar voor een racefiets heb ik graag carbon, Di2 Ultegra en deftige velgen met minstens DT Swiss 350's naven omdat die ratchetsyteem hebben ipv pallen. Al de rest is van minder belang. Maar dan zit ge al boven de €3000.

                        Dealer ging minderen met Merida, maar doet qua racefietsen ook Argon18 en mss volgend jaar (of jaar erna) eens eentje laten samen stellen.

                        Had gehoopt voor onze jaarlijkse challenge met een nieuwe te kunnen doen, maar er komen wat veel onkosten aan ivm verbouwingen De volgende Challenge wordt zaterdag 200km heen en zondags 200km terug. Dus iemand die een goeie locatie weet op 200km van het Leuvense, laat maar horen

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                          Dit is mijn huidige bolide
                          Deze is te koop, moest iemand een liefhebber weten.
                          Is maat M, vergelijkbaar met een 54/55 frame, zou ik zeggen.

                          Voor meer info, PM

                          Comment


                          • Heel hard aan het twijfelen over de aankoop van Chinese carbon wielset.
                            Eigenlijk niet aan het twijfelen, het is al zowat beslist.

                            Wel aan het twijfelen tussen ene set met aluminium remrand of gewoon full carbon.
                            Met alu remrand komt de 50mm hoge set eigenlijk op hetzelfde gewicht als m'n full alu 35mm wielset van nu.
                            Voordeel is dan wel dat bij het wisselen van wielen ik geen remblokjes moet wisselen.

                            Toch een beetje schrik van lange afdalingen en carbon wielen. Is dat remmen en temperatuur echt zo'n probleem?
                            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                            Comment


                            • Moest ik kiezen, is het met alu remrand. Hoor teveel miserie met die full carbon’s. Al enkelen uit de familie en kennissen kring die ze naar de knoppen gereden hebben. Bij het fietsclubje da ik ben, is er maar ene met full carbons en die rijdt wel met remblokjes van kurk n die,is tevreden van die combinatie.

                              Ik zelf zou pas voor full carbon gaan als ik remschijven heb

                              Comment


                              • Voor mijne volgrnde denk ik dat ik voor deze ga gaan, maar weet nog niet of het dit jaar is, want de rekeningen van de verbouwingen blijven maar binnen lopen.

                                Highlights 2019: 1. New developed carbon disc frame & fork; 2. Stable but responsive steering characteristics – perfect for conquering alpine passes; 3. Complete Shimano Ultegra 2x11-speed semi-compact drivetrain; 4. Powerful Shimano Ultegra Flatmount disc brakes; 5. Fast Fulcrum Racing 600 DB wheelset w/ QR12 thru-axles


                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                                  Heel hard aan het twijfelen over de aankoop van Chinese carbon wielset.
                                  Eigenlijk niet aan het twijfelen, het is al zowat beslist.

                                  Wel aan het twijfelen tussen ene set met aluminium remrand of gewoon full carbon.
                                  Met alu remrand komt de 50mm hoge set eigenlijk op hetzelfde gewicht als m'n full alu 35mm wielset van nu.
                                  Voordeel is dan wel dat bij het wisselen van wielen ik geen remblokjes moet wisselen.

                                  Toch een beetje schrik van lange afdalingen en carbon wielen. Is dat remmen en temperatuur echt zo'n probleem?
                                  Ik heb een Chinees setje full carbon 50 mm wielen. Zijn super wielen, lopen heel soepel, staan nog steeds kaarsrecht (hebben nu zo'n 8.000 km), zijn stijf en licht. Het zijn m'n zomerwielen voor snelle ritten in groep. Qua prijs/kwaliteit het beste wat je kan krijgen. Ik rijd er wel enkel in het droge en op het vlakke mee. Met nat weer rijd ik met de koersfiets met schijfremmen, in de bergen steek ik alu wielen. Ik zou niet met dat Chinees carbon in de bergen gaan rijden.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                    Voor mijne volgrnde denk ik dat ik voor deze ga gaan, maar weet nog niet of het dit jaar is, want de rekeningen van de verbouwingen blijven maar binnen lopen.

                                    Highlights 2019: 1. New developed carbon disc frame & fork; 2. Stable but responsive steering characteristics – perfect for conquering alpine passes; 3. Complete Shimano Ultegra 2x11-speed semi-compact drivetrain; 4. Powerful Shimano Ultegra Flatmount disc brakes; 5. Fast Fulcrum Racing 600 DB wheelset w/ QR12 thru-axles

                                    Goede prijs/kwaliteit, goede keuze, niks mis mee.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                                      Goede prijs/kwaliteit, goede keuze, niks mis mee.
                                      Wilde eerst voor de Merida Scultura 7000E gaan omdat die Di2 heeft, maar voor het prijsverschil wil ik die Di2 wel laten vallen.

                                      Maar mijne LBS doet geen Stevens, maar wel zijne concurrent een paar 100m van zijn deur

                                      Maar zal nog afwachten zijn, want de verbouwingen lopen ook wat op en de zomervakantie is ook wa hoger als normaal. Blijf geen geld sch**ten
                                      Last edited by ; 30/12/2018, 18:43.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                                        Ik heb een Chinees setje full carbon 50 mm wielen. Zijn super wielen, lopen heel soepel, staan nog steeds kaarsrecht (hebben nu zo'n 8.000 km), zijn stijf en licht. Het zijn m'n zomerwielen voor snelle ritten in groep. Qua prijs/kwaliteit het beste wat je kan krijgen. Ik rijd er wel enkel in het droge en op het vlakke mee. Met nat weer rijd ik met de koersfiets met schijfremmen, in de bergen steek ik alu wielen. Ik zou niet met dat Chinees carbon in de bergen gaan rijden.
                                        Denk dat dat het zal worden. M'n fietsenmaker die ik helemaal vertrouw (kleine winkel, altijd héél schappelijk qua prijs, bijna op pensioen, daar m'n eerste fietsen gekocht) raadt ook full carbon aan.
                                        Enkel op reis (pyreneeën) steek ik dan m'n alu wielen terug. Voor de Frans-Vlaamse bergjes zal het wel geen kwaad kunnen (qua remtechniek en temperatuur). Voor slecht en nat weer heb ik de crossfiets met schijfremmen.

                                        Heb je ervaring met de "Seller Shipping Method" om douane te vermijden?
                                        Er zijn er ook enkele die shipping vanuit Frankrijk of Duitsland aanbieden. Maar wel al wat duurder.
                                        En bijkomend vraagje: Welke naaf nemen? Ik heb absoluut gen benul van de kwaliteit van naven. Soms zit er wel 100 euro verschil op, op een wielset van 300 euro.

                                        En laatste: 23 of 25mm breed. Ik heb eigenlijk net 28mm Vittoria Rubino Pro's besteld.

                                        Kerstcadeautje voor mezelf :-)
                                        Last edited by Hayes; 30/12/2018, 18:11.
                                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten


                                          Heb je ervaring met de "Seller Shipping Method" om douane te vermijden?
                                          Er zijn er ook enkele die shipping vanuit Frankrijk of Duitsland aanbieden. Maar wel al wat duurder.
                                          En bijkomend vraagje: Welke naaf nemen? Ik heb absoluut gen benul van de kwaliteit van naven. Soms zit er wel 100 euro verschil op, op een wielset van 300 euro.

                                          En laatste: 23 of 25mm breed. Ik heb eigenlijk net 28mm Vittoria Rubino Pro's besteld.

                                          Kerstcadeautje voor mezelf :-)
                                          Ik heb al meerdere malen de shipping methode vanuit Duitsland gebruikt. Geen gedoe met douane en snelle levering.
                                          In Chinese wielen heb je twee merken van naven, Novatec en Powerway. Ik heb de Powerway R13 naven, totaal probleemloos tot hiertoe en ze zijn nog licht van gewicht ook. In de schijfremmenfiets heb ik achteraan een Novatec 772, vooraan een Powerway PHB-L10 naaf (Lefty naaf). Ook nog steeds zonder één enkel probleem.
                                          En als je graag met bredere banden rijdt, dan moet je de 25 mm versie kiezen. 28 mm banden gaan ook op 23 mm velgen, maar dan neem je toch beter de 25 mm versie.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X