Dat aero gedoe doet in de praktijk weinig tot niets voor de wielertoerist. Gewicht reduceren, zeker in wielen, is altijd beter. Op 't vlakke zijn die verschillen verwaarloosbaar, maar als het wat steiler bergop gaat is elke kilo minder, voelbaar. Ook voor het MTB'en doet het veel, snellere acceleraties, behendiger, beter corrigeerbaar, enz... .
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Fietsers topic Volume 2
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDat aero gedoe doet in de praktijk weinig tot niets voor de wielertoerist. Gewicht reduceren, zeker in wielen, is altijd beter. Op 't vlakke zijn die verschillen verwaarloosbaar, maar als het wat steiler bergop gaat is elke kilo minder, voelbaar. Ook voor het MTB'en doet het veel, snellere acceleraties, behendiger, beter corrigeerbaar, enz... .
Merida heeft alleen race en aero en geen endurance. Endurance zou veel comfortabeler, doch zwaarder zijn. Maar vermits ik toch wel niet te veel last heb op mijne Merida Scultura, denk ik dan toch eerder om naar een lightweight (race, performance of hoe ze het allemaal noemen) te gaan. Maar anderzijds vraag ik mij af of zo een endurane echt zoveel meer comfort geeft?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TT-911 Bekijk BerichtenRustig hier.
Fotoke van mijn nieuwe aanwinst.
Gisteren een persoonlijk record gevestigd wat afstand betreft.
Kon volgens mij toen ook niet veel verder.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Die aero's zien er wel cool uit, dat wel, maar dat spreekt me nog het minste aan.
Merida heeft alleen race en aero en geen endurance. Endurance zou veel comfortabeler, doch zwaarder zijn. Maar vermits ik toch wel niet te veel last heb op mijne Merida Scultura, denk ik dan toch eerder om naar een lightweight (race, performance of hoe ze het allemaal noemen) te gaan. Maar anderzijds vraag ik mij af of zo een endurane echt zoveel meer comfort geeft?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
De verschillen zitten vooral in de geometrie van 't frame. Een echt raceframe heeft een korte balhoofdbuis, scherpe balhoofdhoek en een kortere wielbasis. Stuurt wat directer, minder comfortabel en laat meer drop toe (verticale afstand zadel tot stuur). Ik rijd momenteel nog steeds het liefst met een echt raceframe. Ik hou wel van wat drop, vandaar.
uiteindelijk terug de originele te zetten, maar dan schuin naar boven.
Stuurpen naar beneden is voor mij niet te doen.
Denk dan dat ik mij dan toch meer fa richten op een racebike ipv een endurance.
Thans die Radon valt ook goed mee qua afmontage. Maar mss dat ik eind seizoen eens kijk wat er nog overjaars gaat aangeboden worden. En anders volgend seizoen die Giant en direct deftige wielen er extra bij nemen. Moet ook direct een ander trainingwiel kopen ook en een andere adapter voor de tacx
Comment
-
Ik heb op mijn Merida Reacto ook gewoon een iets kortere stuurpen gemonteerd en deze omgedraaid.
Voelt voor mij perfect hetzelfde aan, als een TREK Endurance die ik ook probeerde.
Voor mij nog meer dan drop genoeg.
Ik vind trouwens dat je als toerist ook weinig drop nodig hebt. Als je toch zo nodig laag wil rijden kan je nog altijd onder in de handle bar gaan hangen ;-)
Comment
-
Eigenlijk is het voor zot te worden. Weten wat erop moet zitten en wat ge er maar aan wilt geven, maar nog steeds twijfelen of het wel nodig is om nu al te wisselen van fiets Ook weer een beetje de gierige mens in mij. Al zou mijn vrouw ermee lachen als ze dit zou lezen omdat ze vindt dat er teveel buiten gaat en dat ik teveel fietsen koop. Maar ik koop altijd iets goedkoop om te kijken of ik het ga blijven doen, en daarna heb ik minimumvereisten in mijn hoofd en moet dat er uiteindelijk komen om gemoedsrust in mijn hoofd te krijgen En dat is dus carbon met ultegra afmontage en remschijven. De wielen upgrade ik sowizo achteraf nog.
De enige waar ik een waaw gevoel bij krijg, is de Stevens Izoard Pro Disc, maar blijkbaar niet meer vast te krijgen in mijn maat.
Comment
-
Da's het enige waar ik eigenlijk lichtjes spijt van heb, dat ik ook geen hydro schijfremmen genomen heb.
Niet voor de werking, want velgremmen zijn voor mij ruim voldoende, maar enkel voor het zicht.
Ik vind het toch wel cool staan, op de TREK van mijn vrouw.
Ultegra vind ik overroepen. 105 is voor mij ruim voldoende en schakelt perfect.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenDa's het enige waar ik eigenlijk lichtjes spijt van heb, dat ik ook geen hydro schijfremmen genomen heb.
Niet voor de werking, want velgremmen zijn voor mij ruim voldoende, maar enkel voor het zicht.
Ik vind het toch wel cool staan, op de TREK van mijn vrouw.
Ultegra vind ik overroepen. 105 is voor mij ruim voldoende en schakelt perfect.
Vanaf de moment dat ik de eerste keer moest remmen toen ik hem was gaan afhalen, had ik al spijt dat ik geen schijfremmen had. Reed al een paar jaar MTB en dus was dat een domper. Dus dat moet ik zeker hebben op de volgende.
Nu probeert mijne fietsmaker mij de Merida Scultura 6000 Disc aan te smeren, maar ik vind het maar oppervlakkig en ééntonig zwart. Daarnaast zitten er dan nog voor die prijs goedkope wielen onder. De Giant TCR heb ik met korting voor €400 goedkoper, en dan kan ik mij de DT Swiss P1600 wielen kopen waar 350's naven in zitten. Dan zit ik nog binnen budget en heb dan wel goei wielen met ratchetsysteem zoals ik nu ook op mijne MTB heb.
Desondanks ik in Scott-town woon waar ook in een omgeving van 10km elke dealer Scott verdeeld omdat de invoerder bij ons in de gemeente gesitueerd is, loop ik niet echt warm voor Scott, maar nu kwam ik daarnet wel op deze uit https://www.scott-sports.com/de/de/p...icle=269877025
En toch wel mooie kleurstelling en met de korting eraf zit ik nog ruim onder mijn budget voor andere wielen.
Comment
-
Ook toeristen kunnen veel drop verkiezen of nodig vinden. Met veel drop ontspannen rijden door met gestrekte armen met je handen boven op het stuur te rijden, zorgt nog steeds voor een meer aerodynamische houding dan met dezelfde manier van rijden met weinig drop, logisch uiteraard. Met meer drop kan je ook nog platter gaan liggen met je handen onderin het stuur. Het rendement qua snelheidsopbrengst is altijd beter met meer drop. Het is gewoon ook een kwestie van voorkeuren, en je moet het fysiek ook aankunnen uiteraard. Je kan nog zo ver gaan in fietsgewichten en keuzes van wiellagers, materiaal enzomeer om het meeste rendement te behalen. Het allerbelangrijkste waar je 't meeste mee kan winnen of verliezen is de houding op de fiets. Ik zie soms mensen met super aerodynamische, dure fietsen met hoge wielen en topmateriaal rijden, maar dan wel met een spacer of vier van een cm onder hun stuurpen rijden. Tja... . Doe de test maar, rijd eens met je handen boven op het stuur en met je handen onderin het stuur, lever dezelfde inspanning en vergelijk je snelheidsmeter. Dan pas merk je welke grote invloed een houding heeft.
Ultegra hoeft inderdaad echt niet. Dat gedoe over de minimumvereisten van groepen is fel overroepen. Ik hoor soms mensen een aankoop van een fiets afstemmen op het feit omdat er een deraiileur van ultegra of XT opstaat en bij een andere fiets 'maar' een 105 of Deore. Een 105 is een super goede groep, de praktische verschillen met hogere groepen zijn meestal enkel wat grammetjes. Innovatieve dingen worden wel eerst geïntroduceerd in de duurdere groepen. Dus wil je altijd het nieuwste van het nieuwste, dan moet je een dure groep kiezen. Heb je lak aan al die marketing, koop u een groepje uit de middenmoot of er net onder. Doet ook al het werk, alleen ben je goedkoper af. Werking is dikwijls identiek.
Schijfremmen zien er inderdaad strak uit op een racefiets. En als je veel in nat of slechter weer rijdt is het wel een aanrader. Dan behouden ze beter hun werking, je velgen slijten niet in en de zijkanten van je banden blijven proper. Interessant voor de skinwall bandjes freakjes.
Nadeel is wel dat ze wat zwaarder zijn.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenUltegra hoeft inderdaad echt niet. Dat gedoe over de minimumvereisten van groepen is fel overroepen. Ik hoor soms mensen een aankoop van een fiets afstemmen op het feit omdat er een deraiileur van ultegra of XT opstaat en bij een andere fiets 'maar' een 105 of Deore. Een 105 is een super goede groep, de praktische verschillen met hogere groepen zijn meestal enkel wat grammetjes. Innovatieve dingen worden wel eerst geïntroduceerd in de duurdere groepen. Dus wil je altijd het nieuwste van het nieuwste, dan moet je een dure groep kiezen. Heb je lak aan al die marketing, koop u een groepje uit de middenmoot of er net onder. Doet ook al het werk, alleen ben je goedkoper af. Werking is dikwijls identiek.
Ik rij nu al bijna 2 jaar met een Sora groep. Op 1 na de goedkoopste op racefietsen. Daarna komt dan nog Tiagra en 'dan' pas de 105. Mijn vrouw heeft Claris op hare Cube.
Telkens ik op mijne rij, vraag ik me af of ik wel een nieuwe fiets moet hebben, want voor een amateur als mij, trek ik er zeer goed mijne plan mee. Maar het zit in het koppeke en ne maat is al een paar maanden aant trekken aan mijne arm om eventueel mijne over te kopen. Daarom dat ik zowat twijfel. Maar ga wel weer een nieuw trainingswiel moeten kopen en een adapter voor op den tacx, want de nieuwe fietsen zijn nu met steekas.
Op mijne Niner heb ik ook maar gewoon de GX Eagle groep. De X01 en de XX1 zijn nog beter, maar GX was voldoende voor mij.
In ieder geval, als ik straks een carbonnen heb, met discs en deftige groep, keert de rust in mijn hoofd weer terug. Dan moet ik minder piekeren. Nu zit ik continu op het net vanalles op te zoeken, zoals ik voorheen ook met MTB's deed. Sinds ik de Niner heb, kijk ik naar geen andere mtb's meer
Comment
-
Onder lx en 105 zou ik wel niet meer gaan.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Ik heb wel wat ervaring met verschillende groepen, van de laagste tot de topgroepen. Qua werking merk ik meestal heel weinig tot soms geen verschil. Duurder is properder afgewerkt en is lichter, maar daar stopt het grootste verschil meestal wel. Ik heb nu op m'n slecht weer wegfiets (de Cannondale Slate) de goedkoopste SRAM groep, de Apex. Die fiets heeft nu zo'n 13.000 km op de teller, vooral winterritten. Dat schakelt nog steeds super soepel, niks slijtage,... . Qua werking moet die niet onderdoen voor de SRAM Red (de duurste SRAM groep) op m'n Cannondale SS EVO. Maar ik streef meestal wel naar beter materiaal als ik iets nieuw koop. Met de Radon heb ik nu wel zowat de top wat MTB materiaal betreft bereikt, dus die hoop ik langer te kunnen, willen houden. Heb ik dat nodig? Helemaal niet. Maar een lichte MTB rijdt wel verdomd goed!
Comment
-
Eens een andere vraag uit nieuwsgierigheid.
Ik zie nu bv Trimax carbon velgen van 1780gr. Maar zo hebt ge bv DT Swiss alu velgen van 1600gr en lichter. Dus die carbon versie is zwaarder, maar carbon is wel stijver. Wat is dan het beste in dit geval?
Want ik zie voor rond mijn budget fietsen met vooral goedkope alu velgen, maar als ik bv bij Giant €300 bij steek op mijn budget, heb ik ultegra, disc en carbon wielen van Giant zelf van 1580gr. Die fiets kost dan een €750 meer dan een andere Giant die ik eerst op het oog had met gewone alu velgen van giant, waarvan ik ze sowizo zou opgraden. In het ene geval heb ik dan alu velgen en kan ik later upgraden met carbon velgen en heb ik dan sowizo altijd iets reserve liggen voor het geval van. Ofwel koop ik die met carbon velgen en als er eens iets aan scheelt, koop ik ergens rap een goedkoop setje alu velgen.
Wat een gedoe allemaal om dat uit te pluizen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenCarbon is per definitie niet stijver dan alu. Carbon is in eenzelfde uitvoering lichter dan alu. Koop u gewoon een fiets met goedkopere alu wielen en doe een upgrade met Chinees carbon van 400 euro.
Sowizo de Giant die ik op het oog heb, heeft carbonnen wielen en wel een knappere kleurstelling dan die eerste Giant met dat rood ( https://www.giant-bicycles.com/be/tcr-advanced-1-disc ).
De TCR Advanced Pro Disc geeft je de lichtgewicht prestaties om KOM's te scoren plus het vertrouwen om je grenzen te verlegen in moeilijke afdalingen. Deze veelzijdige machine is ontwikkeld voor elk type weg en heeft ee...
Ik had m liever in deze kleurstelling, maar die prijs is mij toch iets te hoog https://www.giant-bicycles.com/be/tc...ced-pro-0-disc
De Stevens Izoard Pro die ik zo geil vond, heb ik vandaag de bevestiging gekregen dat mijn maat helemaal uitverkocht is.
Ik ben wel heel tevreden van de geometrie van mijne Merida Scultura 200, maar als upgrade kan ik dan naar de Scultura 6000 disc ( https://www.merida.nl/racefiets/fitn...sh-black/2019/ ), maar vind m wat eentonig zwart en bij die Giant heb ik dan voor een €350 meer direct carbon wielen en is die Giant toch 550gr lichter
Bij Ridley heb ik dan de chance dat onze sponsor van de wielerclub een paar kleurcodes heeft gekregen voor zijn opendeurdag waardoor ge zelf uw kleuren kunt kiezen, wat normaal €250 extra is. Maar met ultegra en discs zit ge dan al rond de €2900 netto dat over budget is, tenzij ik dan naar een 105 ga.
Wss heb ik een luxeprobleem.
Mss beter wachten op de nieuwe modellen, of zien wat er overjaars te scoren valt binnen een paar maanden.
Comment
-
Die Giants zien er wel goed uit. Maar met budgetten en bepaalde voorkeuren voor kleuren kan ik je niet helpen.
En Chinees carbon, onklopbaar als het op prijs/kwaliteit aankomt als je 't rechtstreeks uit China aankoopt. Ik kan er over meespreken. Als een Chinees wiel in gort gereden wordt dan lees je 't overal: "Zie je wel dat het rommel is". Maar als een duur merk de geest geeft dan blijft het dikwijls oorverdovend stil.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenOei, maar zie nu net dat die Scott een Endurance is.
Is een gravel bike, maar die kleur
Comment
Comment