Mededeling

Collapse
No announcement yet.

m'n fietsen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Zijn de oude trapassen beter tegen modder bestand? Of bedoel je gewoon dat het geen zin heeft om er de nieuwste techniek aan te verprutsen? Dan kan je natuurlijk net zo goed een oud Shimano-crankstel gebruiken. Dat is alleszins goedkoper dan eentje van Tune.
    Beter tegen modder bestand, dat is wat ik bedoel. De externe lagers zitten veel meer onder het vuil en water.
    Ze zijn makkelijk te vervangen, waar je bij de vierkante trapas de hele trapas moet vervangen, maar de vierkante as is ook erg goedkoop te krijgen.
    Voor mudbike ideaal. Eentje van Tune vind je makkelijk op e-bay, heb ik ook gedaan. Alleen is het nooit gemonteerd geraakt, en is de originele crank van mijn Speci FSR mee verkocht met de mubike, de tune later apart verkocht.
    Niet alle nieuwere dingen zijn altijd sterker.

    Da's trouwens een tendens in het fietsen. Altijd lichter, stijver en zo verder, maar pas op als je er mee in de modder rijdt, want dan moet je dit regelmatig vervangen en dat onderhouden...Althans, een aantal merken hebben daar sterk last van..
    Een chromoly kader, een marzo vork van 200 euro, de genoemde trapas, keramische velgen en HS33'ers. Da's voor mij de basis voor een mudbike. Liefst nog DTswiss naven, daar is quasi nul onderhoud aan en beresterk. Maar dat drijft de prijs wat op, en dat wil je niet voor een mudbike. Mudbike mag (voor mij) niet meer kosten dan 1500 euro, en is gebaseerd op betrouwbaarheid en cost saving.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
      Beter tegen modder bestand, dat is wat ik bedoel. De externe lagers zitten veel meer onder het vuil en water.
      Ze zijn makkelijk te vervangen, waar je bij de vierkante trapas de hele trapas moet vervangen, maar de vierkante as is ook erg goedkoop te krijgen.
      Voor mudbike ideaal. Eentje van Tune vind je makkelijk op e-bay, heb ik ook gedaan. Alleen is het nooit gemonteerd geraakt, en is de originele crank van mijn Speci FSR mee verkocht met de mubike, de tune later apart verkocht.
      Niet alle nieuwere dingen zijn altijd sterker.

      Da's trouwens een tendens in het fietsen. Altijd lichter, stijver en zo verder, maar pas op als je er mee in de modder rijdt, want dan moet je dit regelmatig vervangen en dat onderhouden...Althans, een aantal merken hebben daar sterk last van..
      Een chromoly kader, een marzo vork van 200 euro, de genoemde trapas, keramische velgen en HS33'ers. Da's voor mij de basis voor een mudbike. Liefst nog DTswiss naven, daar is quasi nul onderhoud aan en beresterk. Maar dat drijft de prijs wat op, en dat wil je niet voor een mudbike. Mudbike mag (voor mij) niet meer kosten dan 1500 euro, en is gebaseerd op betrouwbaarheid en cost saving.
      Ik weet dat niet al wat nieuw is, ook sterker is. Alles wordt idd lichter. Wat je ook steeds meer ziet: wielertoeristen en MTB-ers die zich profmateriaal kopen, en er dan maar van uitgaan dat het sterker is dan al de rest, "want ik heb er veel voor betaald, mijnheer."
      DT-naven waren tot voor een paar jaar toch ook niet vrij van problemen. Welke naven gebruik je dan juist? DT 240? DT 340?
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta
        DT-naven waren tot voor een paar jaar toch ook niet vrij van problemen. Welke naven gebruik je dan juist? DT 240? DT 340?
        DT240 of DT240S. 340 is wat zwaarder maar ook niet slecht, de vroegere Onyx zeg maar.

        Het is zelfs dikwijls zo dat het duurdere materiaal fragieler is dan de goedkopere onderdelen. De werking van de goedkopere delen is meestal niet zo vlot en het is allemaal wat zwaarder, maar voor een mudbike zeker geschikt. Als je het kan opbrengen, zijn de lichtere onderdelen zeker aan te raden, mits je ook kan terugvallen op een bike die ook wat modder kan verdragen zonder dat het stukken van mensen kost.

        Ik ken er wel eentje, een automechanieker die wekelijks na de modderrit zijn fancy C'dale Scalpel afstoomt en dan binnenbrengt bij de fietsenmaker om weer eens lagers, tandwielen, trappers en andere te moeten vervangen. Zo wekelijks een rekening tussen de 500 en 700 euro, dat is me te veel.
        Afstomen moet zowat het ergste zijn dat je kan doen om alles te doen vastlopen, maar het is wel snel proper natuurlijk.. en snel verdiend voor de fietsenmaker.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          Een chromoly kader, een marzo vork van 200 euro, de genoemde trapas, keramische velgen en HS33'ers. Da's voor mij de basis voor een mudbike.
          Die had ik maar is gestolen.



          compleet XT / Deore afgemonteerd
          crossmax velgen
          HS33
          ....
          al redelijk antiek maar wel onverwoestbaar.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
            DT240 of DT240S. 340 is wat zwaarder maar ook niet slecht, de vroegere Onyx zeg maar.

            Het is zelfs dikwijls zo dat het duurdere materiaal fragieler is dan de goedkopere onderdelen. De werking van de goedkopere delen is meestal niet zo vlot en het is allemaal wat zwaarder, maar voor een mudbike zeker geschikt. Als je het kan opbrengen, zijn de lichtere onderdelen zeker aan te raden, mits je ook kan terugvallen op een bike die ook wat modder kan verdragen zonder dat het stukken van mensen kost.

            Ik ken er wel eentje, een automechanieker die wekelijks na de modderrit zijn fancy C'dale Scalpel afstoomt en dan binnenbrengt bij de fietsenmaker om weer eens lagers, tandwielen, trappers en andere te moeten vervangen. Zo wekelijks een rekening tussen de 500 en 700 euro, dat is me te veel.
            Afstomen moet zowat het ergste zijn dat je kan doen om alles te doen vastlopen, maar het is wel snel proper natuurlijk.. en snel verdiend voor de fietsenmaker.

            I know. Ik heb ook ervaring met duurder materiaal. En heb er dan ook nog een hele reeks tests over gelezen, want ik heb jarenlang maandelijks Bike gekocht. In dat tijdschrift gaan ze behoorlijk ver met hun tests van onderdelen.

            Elke week nieuwe lagers is toch wel ferm overdreven. Hij kan beter een maand of twee met zijn fiets rijden, hem verkopen, en terug een nieuwe in huis halen dan. Goedkoper voor hem, en een ander kan dan ook eens een zaakje doen.
            Geef hem anders gerust mijn e-mail-adres.

            Nu ja, zelfs al had ik genoeg geld, dan nog zou ik het niet zo verkwisten. Gewoon laten reinigen door iemand en elk jaar een nieuwe fiets is dan toch minder verkwistend.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Wie weet wat dit kan zijn?
              Het tikt bij iedere trapbeweging, hoe harder je trapt hoe duidelijker je het hoort en je moet kracht zetten om het te horen (accelereren dus). Het klinkt niet even hard in iedere versnelling en soms begint het pas na een aantal kilometers.
              Iemand? Ik vind dat het kettingslot er nogal krom uitziet maar zou het dat kunnen zijn?

              En ik heb ook gemerkt dat er twee spaken aan m'n achterwiel redelijk los staan. Als ik op m'n fiets zit en ik rol voorbij die spaak dan tikt het, best even binnenbrengen dat wiel lijkt me.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                Wie weet wat dit kan zijn?
                Het tikt bij iedere trapbeweging, hoe harder je trapt hoe duidelijker je het hoort en je moet kracht zetten om het te horen (accelereren dus). Het klinkt niet even hard in iedere versnelling en soms begint het pas na een aantal kilometers.
                Iemand? Ik vind dat het kettingslot er nogal krom uitziet maar zou het dat kunnen zijn?

                En ik heb ook gemerkt dat er twee spaken aan m'n achterwiel redelijk los staan. Als ik op m'n fiets zit en ik rol voorbij die spaak dan tikt het, best even binnenbrengen dat wiel lijkt me.
                Tikken = te weinig vet.
                In dit geval vermoed ik aan je spaaknippels. Oplossing: banden, binnenbanden en velglinten demonteren, en een druppel olie in elk "spaakgaatje" van de betreffende velg. Simpel. Amper een goeie tien minuutjes werk.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Maar dat wat ik alleen hoor als ik trap kan toch daar niets mee te maken hebben?
                  Naar wat goed vet moet ik wel eens op zoek, WD40 is immers niet ideaal heb ik gelezen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                    Wie weet wat dit kan zijn?
                    Het tikt bij iedere trapbeweging, hoe harder je trapt hoe duidelijker je het hoort en je moet kracht zetten om het te horen (accelereren dus). Het klinkt niet even hard in iedere versnelling en soms begint het pas na een aantal kilometers.
                    Iemand? Ik vind dat het kettingslot er nogal krom uitziet maar zou het dat kunnen zijn?

                    En ik heb ook gemerkt dat er twee spaken aan m'n achterwiel redelijk los staan. Als ik op m'n fiets zit en ik rol voorbij die spaak dan tikt het, best even binnenbrengen dat wiel lijkt me.
                    Dat kettingslot kan een oorzaak zijn. Tikgeluiden zijn altijd vervelend en soms is het moeilijk te achterhalen van waar ze precies komen. Een fiets is immers een grote klankkast door het frame dat geluiden versterkt en je de geluiden dikwijls hoort op plaatsen waar ze eigenlijk niet geproduceerd worden.
                    Spaken kunnen een tikkend geluid voortbrengen, maar dat los je niet op door er een druppel olie op te doen. Een spaak die tikgeluiden produceert staat te los, als je ze aanspant moet dat geluid verdwijnen.
                    Er kunnen nog oorzaken zijn van dat tikken. Ontbreken van vet op bevestigingen van onderdelen van je fiets (trappers, cranks, trapas, stuur- en zadelpen, tot zelfs de snelsluitingen van je wiel). Demonteren en invetten is de oplossing.

                    Comment


                    • De fiets in zijn geheel



                      Comment


                      • Deftig. Hiermee is maar weer duidelijk dat het geen carbon frame moet zijn om mooi te zijn.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                          De fiets in zijn geheel

                          Mooie fiets in een lekker opvallend kleurtje. Enkel het zadel vind ik wat log ogen, maar zitcomfort gaat natuurlijk voor op het esthetische.

                          Comment


                          • de hele uitleg staat hier ergens op de vorige pagina.
                            Maar dat is dus het zadel van mijn vriendin.
                            Ik heb een SLR (wie niet de laatste tijd)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                              Ik heb een SLR (wie niet de laatste tijd)
                              Ik niet. BBB

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                de hele uitleg staat hier ergens op de vorige pagina.
                                Maar dat is dus het zadel van mijn vriendin.
                                Ik heb een SLR (wie niet de laatste tijd)

                                Kies in het vervolg een goeie ouwe Flite.
                                Zelf rijd ik met een Fizik Poggio en een Selle San Marco Concor Light.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                  de hele uitleg staat hier ergens op de vorige pagina.
                                  Maar dat is dus het zadel van mijn vriendin.
                                  Ik heb een SLR (wie niet de laatste tijd)
                                  SLC..

                                  Comment


                                  • Ik ben daarnet even het veld in getrokken met m'n fototoestel. Om dat tikken weg te krijgen heb ik enkele spaken aangespannen. Geluid weg, maar het wiel loopt nu een beetje scheef. Een dezer dagen eens naar kijken. Sinds ik hem heb ongeveer 750 km gedaan, 't is nog altijd zalig.





                                    Comment


                                    • M'n eerste koersfietsje, de Ridley Aedon, gisteren besteld bij de plaatselijke fietsenhandelaar. Eerst viel m'n oog nog op een Ridley Orion, een zomeraanbieding zodat hij nog maar 1450 euro kost (full carbon, shimano ultegra). Maar uiteindelijk heb ik dan toch maar een fiets met alluminium frame gekozen. Misschien niet slecht om mee te beginnen. Normaal zou hij er over 2 weken moeten zijn

                                      de Aedon:

                                      Bijgevoegde Bestanden

                                      Comment


                                      • Knap fietske!
                                        Binnenkort (enkele weken) ga ik er ook ene kopen
                                        Best dat je aluminium hebt gekozen, als je eens tegen de vlakte gaat kan er een scheurke in zijn.

                                        Je hebt wel de perfecte omgeving, de Kempen

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
                                          Knap fietske!
                                          Binnenkort (enkele weken) ga ik er ook ene kopen
                                          Best dat je aluminium hebt gekozen, als je eens tegen de vlakte gaat kan er een scheurke in zijn.

                                          Je hebt wel de perfecte omgeving, de Kempen
                                          Jah inderdaad, vele rustige wegetjes, maar naar mijn goesting iets te weinig heuvels

                                          Comment

                                          Working...
                                          X