Mededeling

Collapse
No announcement yet.

m'n fietsen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Kan ik op mijn bike van die 'rechte handvaten' bijmonteren ? Het handvat zit in de weg, maar misschien kan dat eraf, vervangen door een kleiner exemplaar zodat de bars er nog naast kunnen ?

Best handig die dingen voor als je eens serieus moet sleuren...

edit: de Grand Canyon reeks heeft die dingen wel, dus ergens moet dat doenbaar zijn denk ik...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
      Kan ik op mijn bike van die 'rechte handvaten' bijmonteren ? Het handvat zit in de weg, maar misschien kan dat eraf, vervangen door een kleiner exemplaar zodat de bars er nog naast kunnen ?

Best handig die dingen voor als je eens serieus moet sleuren...

edit: de Grand Canyon reeks heeft die dingen wel, dus ergens moet dat doenbaar zijn denk ik...
      Ik ben niet helemaal mee. Handvaten zijn altijd recht.

Heb je een riser stuur (zo eentje dat naar boven is gebogen)? Of mss zo van die "ergonomische" handvaten met een dikker uiteinde? Of is het nog iets anders?
      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Ik ben niet helemaal mee. Handvaten zijn altijd recht.

Heb je een riser stuur (zo eentje dat naar boven is gebogen)? Of mss zo van die "ergonomische" handvaten met een dikker uiteinde? Of is het nog iets anders?
        LOL

Wel, van die dingen die aan weerzijden van je stuur recht omhoog staan, 90° op je stuur dus.

Deze heb ik: http://www.canyon.com/_nl/mountainbi...dex.html?b=121 en die heeft die dingen aan et stuur niet.

Deze heeft dat dan wel: http://www.canyon.com/_nl/mountainbi...dex.html?b=117

Mijn stuur heeft zo ongeveer deze vorm: http://www.biketechmogi.com.br/loja/...ea70monkey.jpg en is dus niet recht, maar dat doet er niet toe denk ik.

Er zijn denk ik 2 mogelijkheden:
        1. De handvaten zijn verplaatsbaar op het stuur, dan schuif ik ze wat verder door, of vervang ze, zodat die bar er nog naast kan langs beide kanten.
        2. De handvaten hangen eraan gelijmt, en dan moet ik wss een nieuw (langere) stuurstang kopen.

Comment

• Dat zijn bar-ends. Die passen op elk MTB-stuur, al toont het wel mooier i.c.m. een recht stuur. Op een gebogen stuur als het jouwe (een riser dus), vind ik het persoonlijk maar niets.
          Je kan gewoon het uiteinde van je handvaten afsnijden (met een een scherp mes) en deze dan iets meer naar binnen schuiven. Idem voor de remgrepen en de schakelaars: gewoon de bout los draaien.
          Mss best de handvaten eerst demonteren. Als ze er niet direct afkomen, laat ze dan uitzetten met warm water, en gebruik wat zeep of zo. Om ze terug te monteren, maak je wel best dat er geen zeep meer aan hangt natuurlijk. De handvaten gewoon een paar minuten in zeer warm water laten liggen, zodat ze uitzetten. Dan gaan ze er makkelijker terug op. Wel niet direct mee gaan fietsen daarna.
          120d Hatch Edition Sport

Comment

Dat zijn bar-ends. Die passen op elk MTB-stuur, al toont het wel mooier i.c.m. een recht stuur. Op een gebogen stuur als het jouwe (een riser dus), vind ik het persoonlijk maar niets.
            Je kan gewoon het uiteinde van je handvaten afsnijden (met een een scherp mes) en deze dan iets meer naar binnen schuiven. Idem voor de remgrepen en de schakelaars: gewoon de bout los draaien.
            Mss best de handvaten eerst demonteren. Als ze er niet direct afkomen, laat ze dan uitzetten met warm water, en gebruik wat zeep of zo. Om ze terug te monteren, maak je wel best dat er geen zeep meer aan hangt natuurlijk. De handvaten gewoon een paar minuten in zeer warm water laten liggen, zodat ze uitzetten. Dan gaan ze er makkelijker terug op. Wel niet direct mee gaan fietsen daarna.
            Ik heb schrik dat, als ik wat afsnij + naar binnen schuif, mijn houding op de fiets slecht gaat zijn,omdat mijn handen dan toch een stuk dichter bij elkaar staan...

Afgezien daarvan vrees ik dat die handvaten ook nooit gaan loskomen..

Maar, ik denk er toch sterk aan om die dingen te monteren, verdikke handig bij momenten....

Comment

Ik heb schrik dat, als ik wat afsnij + naar binnen schuif, mijn houding op de fiets slecht gaat zijn,omdat mijn handen dan toch een stuk dichter bij elkaar staan...

Maar, ik denk er toch sterk aan om die dingen te monteren, verdikke handig bij momenten....
              Hoe breed is jouw stuur? 63 cm?
              De klem van zo'n bar-end, is hooguit 2 cm breed.
              Ik heb vroeger nog sturen gehad die maar 56 cm breed waren én voorzien waren van bar-ends.
              Nee, je hoeft je er echt geen zorgen om te maken.
              120d Hatch Edition Sport

Comment

Monteren man!
                Bar-ends zijn superhandig, weegt twee keer niks en kost ook nog niet teveel.

Comment

• OK, als ik ooit in een handige bui ben zal ik ze proberen te monteren...

Comment

• Persoonlijk vind ik barends een minder geslaagde oplossing voor een zitpositie die niet helemaal snor is. Als je helemaal je goede plaats op je fiets hebt gevonden en je stuur ver en hoog genoeg staat, gebruik je die kapstokjes amper..Maar ieder zijn ding..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                      Persoonlijk vind ik barends een minder geslaagde oplossing voor een zitpositie die niet helemaal snor is. Als je helemaal je goede plaats op je fiets hebt gevonden en je stuur ver en hoog genoeg staat, gebruik je die kapstokjes amper..Maar ieder zijn ding..
                      Idd, ieder zijn ding. Ik heb er bij mijn eerste mountainbike zelf gemonteerd en bij mijn volgende mountainbike moesten ze er al meteen bij aankoop op staan.

Comment

• Als ik echt eens de nood voel om mijn handen eens te verzetten, neem ik even de rembehuizing vast. Da's wat naar binnen en vooruit met de handen, ook goed voor op lange rechte stukken die goed bollen. Met barends zit je nog breder, en heb je sowieso meer weerstand. Op een technische klim kan je ze ook niet gebruiken omdat je bij je barends niet kan schakelen of remmen. Bovendien zijn barends meestal redelijk smal, en da's niet handig als je grote handen hebt.

Comment

Als ik echt eens de nood voel om mijn handen eens te verzetten, neem ik even de rembehuizing vast. Da's wat naar binnen en vooruit met de handen, ook goed voor op lange rechte stukken die goed bollen. Met barends zit je nog breder, en heb je sowieso meer weerstand. Op een technische klim kan je ze ook niet gebruiken omdat je bij je barends niet kan schakelen of remmen. Bovendien zijn barends meestal redelijk smal, en da's niet handig als je grote handen hebt.
                          Gelukkig heb ik geen grote handen.

Comment

Als ik echt eens de nood voel om mijn handen eens te verzetten, neem ik even de rembehuizing vast. Da's wat naar binnen en vooruit met de handen, ook goed voor op lange rechte stukken die goed bollen. Met barends zit je nog breder, en heb je sowieso meer weerstand. Op een technische klim kan je ze ook niet gebruiken omdat je bij je barends niet kan schakelen of remmen. Bovendien zijn barends meestal redelijk smal, en da's niet handig als je grote handen hebt.
                            Bar-ends mogen idd niet al te ver uit elkaar staan. Op een stuur van 60 cm of wijder horen ze dan ook helemaal niet thuis.
                            Korte stompjes zijn ook niets voor mij, wegens mijn grote handen, maar zoek je goeie bar-ends, dan moet je zeker op zoek naar Onza Raw 110. Beter worden ze niet.

Edit:
                            Moet dan wel tweedehands, want blijkbaar niet meer nieuw te krijgen. Bestaat Onza eigenlijk nog?
                            Last edited by Beta; 29/10/2008, 13:12.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Kzal de truck met warm water proberen, maar ik zie die handvaten daar niet makkelijk afkomen. Die zitten daar echt superstrak rond...Maar bon, we zullen zien...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Monteren man!
                                Bar-ends zijn superhandig, weegt twee keer niks en kost ook nog niet teveel.
                                ...en oogt veel mooier. Een mountainbike zonder bar-ends vind ik een pak minder aantrekkelijk. Bar-ends maakt een mountainbike af!

Comment

• Op een rizerstuur, horen die dingen al helemaal niet thuis.
                                  Ik heb bovendien een carbon rizer stuur wat ik enkele cm's heb afgezaagd. Daar kunnen dus sowieso geen Barends meer op, maar geen probleem voor mij.

Comment

Persoonlijk vind ik barends een minder geslaagde oplossing voor een zitpositie die niet helemaal snor is. Als je helemaal je goede plaats op je fiets hebt gevonden en je stuur ver en hoog genoeg staat, gebruik je die kapstokjes amper..Maar ieder zijn ding..
                                    ik heb op sommige fietsen bar-ends en op andere niet. Eerlijk gezegd, ik mis ze niet.. en je wint 100g (of zelfs meer)

Comment

Bar-ends mogen idd niet al te ver uit elkaar staan. Op een stuur van 60 cm of wijder horen ze dan ook helemaal niet thuis.
                                      Korte stompjes zijn ook niets voor mij, wegens mijn grote handen, maar zoek je goeie bar-ends, dan moet je zeker op zoek naar Onza Raw 110. Beter worden ze niet.

Edit:
                                      Moet dan wel tweedehands, want blijkbaar niet meer nieuw te krijgen. Bestaat Onza eigenlijk nog?
                                      Lange bar-ends zijn inderdaad superhandig. Ik had op m’n F1000 van die speciale lange ergonomische dingen van Coda. Geen zicht maar oh zo handig! Het eerste stuk om te klimmen of om gewoon de positie van de handen eens te wijzigen, het verdere eerder platte stuk om op lange rechte stukken plat te gaan liggen en tegen de wind in te beuken, zalige dingen waren dat. Nu heb ik van die korte en zelfs die bieden al heel veel gemak.

Die van de F1000 destijds. Lelijk, maar handig!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mafia Coureuro Bekijk Berichten
                                        ...en oogt veel mooier. Een mountainbike zonder bar-ends vind ik een pak minder aantrekkelijk. Bar-ends maakt een mountainbike af!
                                        Ik vind het ook mooier, maar het esthetische aspect is persoonlijk natuurlijk.

Ik kan me gewoon totaal niet voorstellen waarom iemand géén bar-ends op z’n MTB zou willen. Zelfs de korte stompjes bieden al veel gemak. Als je de positie van je handen eens kan wijzigen, da’s een superluxe. Bij lange klimmen ‘en danseuse’, maar ook bij klimmen gewoon in ’t zadel gebruik ik ze veel, of spurten, of lange rechte stukken, of gewoon ontspannen op de weg,…

M.a.w., bar-ends bieden bij mijn weten alleen maar voordelen. Of je moet het minieme gewicht van bar-ends als een nadeel gaan beschouwen, maar da’s belachelijk weinig. Het relatief goedkope setje (17 euro als ik me nog herinner) gesmede alu exemplaren van Pro dat ik heb weegt amper 62 gr. Dus voor het gewicht moet je ’t ook niet echt laten hé. Ga eens ne keer minder naar ’t frituur en dat gewichtsnadeel is meteen de wereld uitgeholpen.
                                        Trouwens, ongeveer 90% van de top-MTB’ers rijden ook met bar-ends (Nijs, Paulissen, Absolon…). Nijs zie ik trouwens heel veel met z’n handen op z’n bar-ends rijden.
                                        Dus… zó nutteloos zal ’t wel niet zijn hé.
                                        Nee, ik kan het absoluut niet missen!

Nijs

Absolon

Comment

• Op een recht stuur zie je dit regelmatig, maar op een riser is het nutteloos....Ik rijd niet met een recht stuur. Heb het geprobeerd, maar het was mijn ding niet.
                                          Op de Merida Speeder stonden ze wel, maar dat was een recht stuur, en waren ze bedoeld om wat platter te kunnen gaan liggen op de lange rechte stukken asfalt.
                                          Voor de Speeder was trouwens zo'n aero stuur besteld, maar dat is er nooit gekomen, omdat de bestelde stukken niet konden geleverd worden. Daar zouden de barends dus ook afgevlogen zijn...

Dat Nys met die dingen rijdt, heeft allicht met zijn cyclocross achtergrond te maken(cfr. vorm van het stuur)
                                          Je aan Absolon spiegelen, tja, daar doe ik niet aan mee..Wat die man met een fiets kan, daar moet je van niets versteld staan. Die man rijdt je op een facteurfiets nog naar huis. Daarom ga ik morgen niet met een facteurfiets rijden.
                                          Als je wil met barends rijden, doe gerust, I don't care, maar ikzelf hoef ze niet.

Comment

Working...
                                          X