Mededeling

Collapse
No announcement yet.

m'n fietsen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Carbon of alu, beide zijn tegenwoordig erg dun en licht. Dan is carbon dikwijls nog beter bestand tegen trillingen of buiging. Tita is nog beter natuurlijk, maar niet echt lichter.
    Bij een crash, moet je beide sowieso nakijken.
    Verder nog nooit problemen mee gehad en ik rij nu toch al een jaar of 10 met een carbon stuur.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
      Carbon of alu, beide zijn tegenwoordig erg dun en licht. Dan is carbon dikwijls nog beter bestand tegen trillingen of buiging. Tita is nog beter natuurlijk, maar niet echt lichter.
      Bij een crash, moet je beide sowieso nakijken.
      Verder nog nooit problemen mee gehad en ik rij nu toch al een jaar of 10 met een carbon stuur.
      Tien jaar al? Welke had je dan eerst?
      Een goeie vijftien jaar geleden, had je de Barflex. Was nogal exclusief en duur, maar of dat ding efficiënt was? Ik zou het betwijfelen.
      Titanium best in combo met een titanium stuurpen zeker? Ik heb toch al meermaals gelezen dat je stuur en stuurpen best in hetzelfde materiaal kiest, maar dat zeiden ze vooral omdat er vroeger meerdere merken waren die een chromoly stuurpen met een aluminium stuurpen combineerden. Die twee samen zouden corrosie in de hand werken, geloof ik.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
        Tien jaar al? Welke had je dan eerst?
        Profile, een rizer stuur. Was ni echt superlicht maar gaf wel het comfort wat ik zocht. En had alu inserts voor bar-ends.

        Comment


        • Ik vertrouw een carbon stuur wel. Met de scalpel al veel gevallen (onvermijdelijk als MTB'er) maar 't stuur geeft geen krimp hoor.

          Op de Taurine zit ook een carbon exemplaar.

          Kamikaze, het valt mij op dat jouw cranks er nog zo ongeschonden uitzien, bij de mijne had ik na één deftige MTB-rit al veel wrijfsporen en dus strepen. Ligt misschien aan mijn scheve voeten (ik rij nogal met de hiel naar binnen).

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
            Carbon ni sterk, mmm
            De pro's rijden er ook mee.
            Dat is geen garantie dat het sterk is hé. De profs rijden ook met SLR wielen en die zijn zo slap als een vod.


            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
            Enkel de zadelpen, daar vertrouw ik geen carbon. Nu is die Tune ook een superlicht stuk, maar carbon op die plek, neen. Anderzijds, de rails en onderbouw van het zadel is ook carbon.
            De krachten op het zadel zijn wel recht naar beneden, terwijl de zadelpen ook wat zijdelingse krachten te verwerken krijgt, en net daar schuilt het risico.
            Een zadelpen zonder offest (zoals jij er eentje hebt) oefent minder verticale krachten uit dan eentje met een offest, maar daar die van u zo lang is, is de hefboom tot de kader langer en krijgt die op dat punt wel redelijk wat krachten te verwerken hoor. De zadelpen staat immers onder een hoek van ongeveer 70°.

            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
            De foto waren zaterdag genomen. Om de fiets terug zo proper te krijgen als op de foto, ga ik een paar dagen tijd nodig hebben. Zondag een ritje in de buurt gedaan van 40km en 1200hm. Alle hellingen in de buurt achter mekaar geplakt, enkele keren na mekaar. Een gemiddelde van 17/u
            Ik ben vandaag een toer van 2,5 uur gaan rijden met de MTB, in het militair domein te Grobbendonk en in de bossen van Herentals en Lichtaart. Het ligt er lekker hard en bijgevolg snel bij door de vrieskou, en daar hou 'k wel van. Enkele plassen tegengekomen, maar daar ben ik mooi rond gereden.
            Fiets hoef ik niet te kuisen bijgevolg.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
              Voor een stuur zou ik sowieso ook geen carbon vertrouwen. Na verloop van tijd en bij zwaar gebruik, durven die dingen ook al eens de geest geven.
              Er zijn sturen van carbon die sterker zijn dan sommige alu exemplaren hoor, geen enkele reden om niet voor een carbon exemplaar te kiezen dus.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                Kamikaze, het valt mij op dat jouw cranks er nog zo ongeschonden uitzien, bij de mijne had ik na één deftige MTB-rit al veel wrijfsporen en dus strepen. Ligt misschien aan mijn scheve voeten (ik rij nogal met de hiel naar binnen).
                Bij mijn cranks is dat ook zo. Die wrijving ontstaat bij mij wel alleen tijdens het rechtopstaand fietsen.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n enkele voorvork? Dat lijkt mij toch minder stevig doordat de krachten daarbij niet recht op het wiel komen.
                  1990 SAAB 900i 2.1-16

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door volvolover Bekijk Berichten
                    Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n enkele voorvork? Dat lijkt mij toch minder stevig doordat de krachten daarbij niet recht op het wiel komen.
                    De HeadShok Lefty's zijn stijver dan de conventionele veervorken. In de 'stijfheidstesten' van Cannondale zelf scoren ze globaal bekeken wel iets minder dat de HeadShok Fatty's, de vorken van Cannondale met twee benen maar één centrale veerinrichting. Maar die verschillen zijn miniem.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door volvolover Bekijk Berichten
                      Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n enkele voorvork? Dat lijkt mij toch minder stevig doordat de krachten daarbij niet recht op het wiel komen.
                      Dat lijkt idd zo, maar dat ding is echt zeer stijf. Mede doordat de as van het wiel geen deel uitmaakt van de naaf, maar doordat deze is vastgelast op de voorvork. En ook wel omdat die as dikker is dan een gewone as, en ook conisch gevormd is.
                      De buis van de voorvork zelf, is ook zeer stijf.
                      M.a.w. de fiets trekt helemaal niet scheef als je zonder handen fietst.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                        Ik vertrouw een carbon stuur wel. Met de scalpel al veel gevallen (onvermijdelijk als MTB'er) maar 't stuur geeft geen krimp hoor.

                        Op de Taurine zit ook een carbon exemplaar.

                        Kamikaze, het valt mij op dat jouw cranks er nog zo ongeschonden uitzien, bij de mijne had ik na één deftige MTB-rit al veel wrijfsporen en dus strepen. Ligt misschien aan mijn scheve voeten (ik rij nogal met de hiel naar binnen).
                        Tuur, ik heb er de laatste weken ook echt weinig mee gereden, vanwege het vettige weer. Daar heb ik een andere fiets voor...Vandaar ook dat deze er nog erg goed voorkomt. En misschien staan mijn voeten wat rechter op de pedalen, zou kunnen.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
                          Dat is geen garantie dat het sterk is hé. De profs rijden ook met SLR wielen en die zijn zo slap als een vod.
                          Klopt.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
                          Een zadelpen zonder offest (zoals jij er eentje hebt) oefent minder verticale krachten uit dan eentje met een offest, maar daar die van u zo lang is, is de hefboom tot de kader langer en krijgt die op dat punt wel redelijk wat krachten te verwerken hoor. De zadelpen staat immers onder een hoek van ongeveer 70°.
                          Bij mij is het inderdaad het kader wat de grootste krachten krijgt.
                          Daarom dat ik een voldoende lange zadelpen nodig had/heb; om genoeg in het kader te zitten.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
                          Ik ben vandaag een toer van 2,5 uur gaan rijden met de MTB, in het militair domein te Grobbendonk en in de bossen van Herentals en Lichtaart. Het ligt er lekker hard en bijgevolg snel bij door de vrieskou, en daar hou 'k wel van. Enkele plassen tegengekomen, maar daar ben ik mooi rond gereden.
                          Fiets hoef ik niet te kuisen bijgevolg.
                          Zo ben ik niet : grin: in de zin van, als ik er voor ga, dan is het er door.
                          Meestal lag er een pelleke ijs op de plassen, maar 99% van die pellekes heeft het begeven
                          Ik was nochtans met de lichtgewicht Taurine op pad
                          Last edited by ; 17/12/2007, 22:11. Reden: Zo ben ik niet,..

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten


                            Bij mij is het inderdaad het kader wat de grootste krachten krijgt.
                            Daarom dat ik een voldoende lange zadelpen nodig had/heb; om genoeg in het kader te zitten.

                            Je begrijpt niet goed wat ik bedoel denk ik. Een zadelpen die bijvoorbeeld 10 cm uit het frame steekt zal minder kans hebben om te breken dan eentje die, laat ons zeggen een 30 cm uit het frame steekt, ook al steken ze beiden diep genoeg in het frame.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Je begrijpt niet goed wat ik bedoel denk ik. Een zadelpen die bijvoorbeeld 10 cm uit het frame steekt zal minder kans hebben om te breken dan eentje die, laat ons zeggen een 30 cm uit het frame steekt, ook al steken ze beiden diep genoeg in het frame.
                              Ik begrijp je heel goed, het zwakste punt van een zadelpen zonder offset, met een grote hoek, is net boven het kader. Vandaar dat het belangrijk is het ondersteunde gedeelte van het zadel zo groot mogelijk te krijgen binnenin het kader, om zo de krachten te kunnen verdelen.
                              Over het breken van de zadelpen zelf, ben ik met andere woorden erg gerust. Het is eerder het aansluiten op het kader wat me zorgen zou baren.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                De HeadShok Lefty's zijn stijver dan de conventionele veervorken. In de 'stijfheidstesten' van Cannondale zelf scoren ze globaal bekeken wel iets minder dat de HeadShok Fatty's, de vorken van Cannondale met twee benen maar één centrale veerinrichting. Maar die verschillen zijn miniem.
                                Maar als je rekening houdt met de aangeboden veerweg, kom je alweer bij de Lefty uit
                                Een Fatty gaat immers maar tot 80mm, Lefty kan/kon je krijgen tot 140 mm.
                                Last edited by ; 17/12/2007, 22:01. Reden: Min Sud Afrikaanse weurtel maken die spraak moelik.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                  Maar als je rekening houdt met de aangeboden veerweg, kom je alweer bij de Lefty uit
                                  Een Fatty gaat immers maar tot 80mm, Lefty kan/kon je krijgen tot 140 mm.
                                  Maar als die 140 mm overbodig is, kom je weer bij de Fatty uit, moeilijk hé?

                                  Ik blijf erbij, de 140 mm veerweg van de Lefty vind ik overbodig op een hardtail. Buiten het exclusieve en opvallende karakter van een Lefty zie ik geen enkele reden om voor een Lefty te kiezen op een hardtail. De duurste Lefty weegt op 50gr. na evenveel als de Fatty Ultra... maar hij kost wel 7 à 800 euro meer als die Fatty. Niets mis mee als je wilt betalen voor exclusiviteit natuurlijk, ieder zijn voorkeuren, maar ik zou die extra euro's liever aan andere onderdelen uitgeven dan.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Maar als die 140 mm overbodig is, kom je weer bij de Fatty uit, moeilijk hé?

                                    Ik blijf erbij, de 140 mm veerweg van de Lefty vind ik overbodig op een hardtail. Buiten het exclusieve en opvallende karakter van een Lefty zie ik geen enkele reden om voor een Lefty te kiezen op een hardtail. De duurste Lefty weegt op 50gr. na evenveel als de Fatty Ultra... maar hij kost wel 7 à 800 euro meer als die Fatty. Niets mis mee als je wilt betalen voor exclusiviteit natuurlijk, ieder zijn voorkeuren, maar ik zou die extra euro's liever aan andere onderdelen uitgeven dan.
                                    There is no such thing as too much travel. Net zoals een auto met teveel pk's bijna onmogelijk is, kan extra veerweg zonder gewichtsnadeel toch alleen voordeel geven.
                                    Ik heb het hier niet over lichtgewichten van 60-70 kilo die met 1,4 kilo druk in de banden van rots naar rots springen. Die gasten hebben amper een vering nodig, en daarvoor zal een Lefty zeker overkill zijn. Absoluut akkoord. Maar eens je rond de 75 kilo komt, wat Ardennenwerk, en stevig naar beneden vliegt op de meeste afdalingen, is het absoluut een aanrader.
                                    Bovendien, zoals je zegt, de Lefty is HET kenmerk van Cannondale. Ik heb het reeds aangehaald, maar je koopt toch ook geen BMW met voorwielaandrijving, of een Porsche Diesel ? Ook al zou dat aangeboden worden, dat is een afbraak aan het merk.
                                    Dan kan je zowel een karakterloze auto kopen, zoals een Opel Vectra . Maar dan moet je niet komen klagen dat er geen charisma in de wagen/fiets zit. Bij een profiel van auto/fiets hoort een prijskaartje. Wil je dat niet geven, geen probleem, maar dan heb je sowieso een afkooksel ervan.
                                    Net zoals de Lefty bij Cannondale. Noem het de M-drive van BMW, de ster van Mercedes, de blinkende poes van Jaguar, de nationaliteit van een Volvo,....Zoiets verander je niet.
                                    Dat hoort er gewoon bij, simpel. Dat staat voor mij zelfs buiten discussie.
                                    Last edited by ; 18/12/2007, 10:03.

                                    Comment


                                    • De Lefty's die Cannondale op zijn hardtails monteert, hebben 110 mm veerweg, geen 140 mm.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                        There is no such thing as too much travel. Net zoals een auto met teveel pk's bijna onmogelijk is, kan extra veerweg zonder gewichtsnadeel toch alleen voordeel geven.
                                        Ik heb het hier niet over lichtgewichten van 60-70 kilo die met 1,4 kilo druk in de banden van rots naar rots springen. Die gasten hebben amper een vering nodig, en daarvoor zal een Lefty zeker overkill zijn. Absoluut akkoord. Maar eens je rond de 75 kilo komt, wat Ardennenwerk, en stevig naar beneden vliegt op de meeste afdalingen, is het absoluut een aanrader.
                                        Bovendien, zoals je zegt, de Lefty is HET kenmerk van Cannondale. Ik heb het reeds aangehaald, maar je koopt toch ook geen BMW met voorwielaandrijving, of een Porsche Diesel ? Ook al zou dat aangeboden worden, dat is een afbraak aan het merk.
                                        Dan kan je zowel een karakterloze auto kopen, zoals een Opel Vectra . Maar dan moet je niet komen klagen dat er geen charisma in de wagen/fiets zit. Bij een profiel van auto/fiets hoort een prijskaartje. Wil je dat niet geven, geen probleem, maar dan heb je sowieso een afkooksel ervan.
                                        Net zoals de Lefty bij Cannondale. Noem het de M-drive van BMW, de ster van Mercedes, de blinkende poes van Jaguar, de nationaliteit van een Volvo,....Zoiets verander je niet.
                                        Dat hoort er gewoon bij, simpel. Dat staat voor mij zelfs buiten discussie.

                                        Een Lefty staat echt bij een Cannondale, maar ik vraag me ook wel eens af of 11 cm veerweg vooraan wel past bij niets achteraan. Immers, mijn Super V heeft achteraan 12 en vooraan 8 cm, en ik vind dat toch niet ideaal. Achteraan "zweef" je nl., terwijl de vering vooraan pas werkt bij een schok.
                                        Ook: als de vork bij harde schokken diep inveert, dan wordt de geometrie plots veel steiler. En of dat zo ideaal is bij steile afdalingen?
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Nog even meegeven dat alle bovenvernoemde veerwegen hierboven uiteraard theoretische waarden zijn. Anders gaat iemand hier mss direct beginnen met correcties.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X