Mededeling

Collapse
No announcement yet.

m'n fietsen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Ik heb inderdaad totaal geen kennis van veersystemen. Ik heb altijd met Headshok Fatty gereden, dat gaat niet stuk.
    En als het niet stuk gaat hoef 'k er ook niets van te weten, lengte van veren, dichtingen, veerwegen, diameters van O-ringen,... . 't Interesseert mij allemaal geen bal, bollen moet dat doen een fiets. Er zijn natuurlijk mensen die liever met boekjespraat en allerlei zware technische termen over fietsen te koop lopen dan dat ze ermee rijden, niets mis mee natuurlijk, ieder zijn hobby. Enfin, buiten de oliewissels van de Fatty D vork destijds en doorgesleten wielen die terug herspaakt moeten worden doe ik alles zelf aan m'n fiets, jij ook?
    Enkele jaren terug heb ik m'n oude Trek MTB compleet gedemonteerd (zie 'Fred Durst' in onderschrift), oude lak van het frame afgebeten tot op het aluminium en vervolgens zelf gelakt. Volledig nieuwe bekabeling, versleten onderdelen vervangen, alles terug ingevet en in mekaar gestoken. Enfin, ik wil maar zeggen, ik vind het persoonlijk belangrijker dat je zelf kan sleutelen aan een fiets dan dat je weet hoeveel verschillende soorten remblokjes er bestaan, de gewichten van de schijfsetjes van buiten kent, hoeveel spaken een welbepaald wiel nu wel heeft, ... . Ieder z'n hobby natuurlijk, niets mis mee natuurlijk, maar ik sleutel liever dan catalogi van buiten te blokken.

    Btw, hoe oud is uw Cannondale Raven fiets ook al weer? En hoeveel km's staan er op?

    Mvg Jakkel

    Ik hou niet van sleutelen, maar ik kan alles zelf, ja. Wat ik in fietstopics verkondig heeft dus verre van altijd te maken met mijn kennis die ik vroeger opdeed. Er zit ook een hoop eigen ervaring bij. Doch, je kan niet stellen een echte kenner te zijn als je er niets over leest. Logisch toch. En idd, van veel nieuwe zaken ben ik niet zo op de hoogte.

    Cannondale Raven? Super V zal ook al gaan zeker. Hij is van modeljaar 2000.
    Toen ik die fiets wou kopen, twijfelde ik wel om dezelfde met een Raven-frame te nemen, maar 35.000 fr extra voor enkel dat hoofdframe, vond ik in feite wat overdreven. Immers, alle overige onderdelen waren identiek, tot de voor- én achtervork toe. Zelfs de demper was dezelfde.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten

      Cannondale Raven? Super V zal ook al gaan zeker. Hij is van modeljaar 2000.
      Excuseer me 'Super V'. Hoeveel km's er al mee gebold is, was nog een bijkomende vraag.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Excuseer me 'Super V'. Hoeveel km's er al mee gebold is, was nog een bijkomende vraag.
        Om het eens in uw stijl te doen: check één van de voorgaande pagina's in het fietstopic, op het MTB-forum of op het WT-forum. Er staat een afbeelding van het kilometertellertje bij. En ik verzeker u: de kilometers die daar op staan, is wat de fiets effectief heeft gebold. Dit jaar is er door de blessure trouwens nog bijna niet mee gereden (20 km op het hele jaar of zo).
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
          Om het eens in uw stijl te doen: check één van de voorgaande pagina's in het fietstopic, op het MTB-forum of op het WT-forum. Er staat een afbeelding van het kilometertellertje bij. En ik verzeker u: de kilometers die daar op staan, is wat de fiets effectief heeft gebold. Dit jaar is er door de blessure trouwens nog bijna niet mee gereden (20 km op het hele jaar of zo).
          Excuseer me, maar dat is niet mijn stijl. Mijn stijl is: "Lees bovenaan de pagina of mijn laatste post eens". Niet: "Lees m'n post van een half jaar geleden eens, 30 bladzijden terug", dat is uw stijl.
          Weet ik veel wat jij ergens in augustus gepost hebt i.v.m. de kilometerstand van uw 'Super V'. Enfin, vermits je te lui bent om het mij te zeggen heb ik maar in uw 'foto emmerke' gaan neuzen, en daar heb ik dit gevonden.
          Jij hebt dus op een 8 jaar tijd een dikke 4.000 km met die 'Super V' gebold. Dat is amper 500 per jaar man! Waarom heb jij eigenlijk ooit zo'n dure fiets gekocht? Dient die om te showen of is het enkel om naar te kijken?


          Comment


          • @ Jakkel & Bikefreak: Kalmaan gaat ook! Zelfs beter!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
              @ Jakkel & Bikefreak: Kalmaan gaat ook! Zelfs beter!
              Hola, niet gezien, sorry.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                Hola, niet gezien, sorry.
                Dan nog raad ik jullie aan om in 't vervolg beter en genuanceerder te reageren. Het forum dient niet om elkaar af te maken.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                  Dan nog raad ik jullie aan om in 't vervolg beter en genuanceerder te reageren. Het forum dient niet om elkaar af te maken.
                  't Hangt ervan af wat je onder 'afmaken' verstaat natuurlijk.

                  Mod-edit: Niet altijd denken dat jij alles ongewassen kan en mag zeggen (ongeacht het plaatsen van een smiley) en anderen dit goed moeten vinden.
                  Last edited by ; 11/12/2007, 18:36.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                    Een lekkage wat betreft de olie? Dat kan alleen resulteren in een veel te snelle rebound, dacht ik.
                    Hopende dat het gezever hierboven wordt opgekuist, zullen we het maar eens terug over de vering en lekkage van olie hebben.

                    In de goedkopere vorken, is dit niet zooo erg gezien de olie gewoon dient tegen het inschuren van de staalveren tegen de binnenkant van de vorkpoot.
                    Zo heb ik een Duke XC onder mij weten 'ontploffen' dat de olie in mijn gezicht hing. De dichtingen waren om zeep, ineens, na 6 maanden, en de vork gaf er middenin een afdaling in de Ardennen de brui aan.

                    Bijgevolg de veer ingeschuurd op de binnenkant van de vorkpoot, veer zelf stuk. Enfin, de reparatie zou meer kosten dan een doorsnee nieuwe vork(300 euro). Logisch dat ik ben overgestapt naar Marzocchi, en even later naar Fox.
                    Rockshox wil ik dan ook afraden vanwege gebrekkige service en garantie, ook al heeft de fietsenmaker hier echt wel moeite voor gedaan. Opgestuurd, teruggekomen met vertegenwoordiger, US raad gevraagd..

                    Een Fox 'lekt' altijd. Daar zit altijd wat olie op het inverend gedeelte van de vork. Deze dient op de dichtingen te smeren en een beter reagerende vork te bekomen. Cannondale doet dat met bearings, lagers, wat minder wrijving geeft en dus beter reageert. Mijn Fox vork en DT swiss achterdemper gaan jaarlijks binnen voor nieuwe dichtingen en nieuwe olie, in geval van de Fox. Meestal is dit eind december..

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                      Hopende dat het gezever hierboven wordt opgekuist, zullen we het maar eens terug over de vering en lekkage van olie hebben.

                      In de goedkopere vorken, is dit niet zooo erg gezien de olie gewoon dient tegen het inschuren van de staalveren tegen de binnenkant van de vorkpoot.
                      Zo heb ik een Duke XC onder mij weten 'ontploffen' dat de olie in mijn gezicht hing. De dichtingen waren om zeep, ineens, na 6 maanden, en de vork gaf er middenin een afdaling in de Ardennen de brui aan.

                      Bijgevolg de veer ingeschuurd op de binnenkant van de vorkpoot, veer zelf stuk. Enfin, de reparatie zou meer kosten dan een doorsnee nieuwe vork(300 euro). Logisch dat ik ben overgestapt naar Marzocchi, en even later naar Fox.
                      Rockshox wil ik dan ook afraden vanwege gebrekkige service en garantie, ook al heeft de fietsenmaker hier echt wel moeite voor gedaan. Opgestuurd, teruggekomen met vertegenwoordiger, US raad gevraagd..

                      Een Fox 'lekt' altijd. Daar zit altijd wat olie op het inverend gedeelte van de vork. Deze dient op de dichtingen te smeren en een beter reagerende vork te bekomen. Cannondale doet dat met bearings, lagers, wat minder wrijving geeft en dus beter reageert. Mijn Fox vork en DT swiss achterdemper gaan jaarlijks binnen voor nieuwe dichtingen en nieuwe olie, in geval van de Fox. Meestal is dit eind december..
                      Hoe wordt een goedkope vork dan gedempt? Ook door die olie toch, hoop ik?

                      En hoeveel betaal je voor het onderhoud van je Fox-achterdemper?
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak
                        Hoe wordt een goedkope vork dan gedempt? Ook door die olie toch, hoop ik?

                        En hoeveel betaal je voor het onderhoud van je Fox-achterdemper?
                        Een goedkope vork : Staalveren, al dan niet op elastomeren, en dat alles in een badje van olie.

                        Een fox achterdemper heb ik niet, wel een dt-swiss. Da's gewoon een setje seals, dichtingsringen dus, voor een 30 euro. De fox is zo'n 80 euro. Fox is een F100 RLT.

                        Comment


                        • kilometerverdeling 2007:
                          26% : cannondale superV : mudbike (en voor Brussel-stad, bikejacking met tita of RM zou me gek maken)
                          34% : titanium HardTail
                          40% : RM element : fully (vakantie...)

                          'k dacht dat het tita: 60, RM: 30, Sv:10 was,
                          cijfers liegen niet...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Een goedkope vork : Staalveren, al dan niet op elastomeren, en dat alles in een badje van olie.

                            Een fox achterdemper heb ik niet, wel een dt-swiss. Da's gewoon een setje seals, dichtingsringen dus, voor een 30 euro. De fox is zo'n 80 euro. Fox is een F100 RLT.

                            Ik had al gehoord dat het bij Fox tegen de 100 € zou kosten. Dat klopt dus. Een reden temeer waarom ik op mijn Suver V direct een volledig nieuwe deper monteer als mijn knie terug in orde is.

                            Edit:
                            Als iemand interesse heeft in een Fox Float, inbouwlengte 165 mm? Het ding verkeert in goede staat, maar moet een beurtje krijgen (heeft nooit echt veel vuil gezien, omdat ik niet van veel vuil houd, maar ook omdat er een binnenband over getrokken zat). Nog een belangrijke reden waarom ik hem weg doe, is dat ik Pro Pedal wil.
                            Last edited by Beta; 12/12/2007, 20:04.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                              Ik had al gehoord dat het bij Fox tegen de 100 € zou kosten. Dat klopt dus. Een reden temeer waarom ik op mijn Suver V direct een volledig nieuwe deper monteer als mijn knie terug in orde is.

                              Edit:
                              Als iemand interesse heeft in een Fox Float, inbouwlengte 165 mm? Het ding verkeert in goede staat, maar moet een beurtje krijgen (heeft nooit echt veel vuil gezien, omdat ik niet van veel vuil houd, maar ook omdat er een binnenband over getrokken zat). Nog een belangrijke reden waarom ik hem weg doe, is dat ik Pro Pedal wil.
                              zorg dat je de rp23 hebt, niet de rp2 of rp3
                              'k heb beide en de rp3 is nog niet half zo goed als de rp23

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                                zorg dat je de rp23 hebt, niet de rp2 of rp3
                                'k heb beide en de rp3 is nog niet half zo goed als de rp23
                                Thx for the advice.
                                Nu, ik was sowieso al van plan een RP23 te kopen. Immers, de reviews over de RP3 zijn niet zo positief. Over de RP2 heb ik niets gelezen, maar die is mss sowieso iets te beperkt ook.
                                Anyhow, ik wil geen risico lopen, dus direct kwaliteit in huis halen (ook al heb ik de RP3 van 2006 al voor 250 € zien staan).
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Gisteren nog eens wat nieuwe foto's gemaakt :



                                  Een mooie winterdag..

                                  Comment


                                  • Nice. Alleen iets te veel carbon naar mijn zin.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Voor sommigen is het ook nooit goed... .

                                      Enfin, ik vind die kleuren van de team replica 2007 Taurine nog altijd retegeil. Dat oranje doet het 'm vind ik, oranje is eigenlijk m'n favo kleur voor fietsen. Vandaar dat ik m'n oude Trek ook in oranje heb gespoten. En al vind ik dat de Lefty wat overbodig is op een hardtail, het is en blijft een uniek concept zo'n Lefty en het valt lekker op, en dat mag wel.

                                      Al dat carbon is oké, hoe meer hoe liever, ik vind het gewoon sjiek. Misschien niet allemaal supersterk, maar voor gewone toeristjes als ons zal dat zeker volstaan denk ik.

                                      Comment


                                      • Nochtans is de nieuwe taurine ook ni lelijk, met het blauw..
                                        Maar ik vind de 2007 versie ook wel mooier.

                                        Carbon ni sterk, mmm
                                        De pro's rijden er ook mee.
                                        Ik ben vooral te vinden voor de schokabsorberende eigenschappen van het carbon.
                                        Zeker stuur en vork geven een verschil. Het kader is ook al carbon dus daar heb je sowieso al demping.

                                        Enkel de zadelpen, daar vertrouw ik geen carbon. Nu is die Tune ook een superlicht stuk, maar carbon op die plek, neen. Anderzijds, de rails en onderbouw van het zadel is ook carbon.
                                        De krachten op het zadel zijn wel recht naar beneden, terwijl de zadelpen ook wat zijdelingse krachten te verwerken krijgt, en net daar schuilt het risico.

                                        De foto waren zaterdag genomen. Om de fiets terug zo proper te krijgen als op de foto, ga ik een paar dagen tijd nodig hebben. Zondag een ritje in de buurt gedaan van 40km en 1200hm. Alle hellingen in de buurt achter mekaar geplakt, enkele keren na mekaar. Een gemiddelde van 17/u

                                        Comment


                                        • Voor een stuur zou ik sowieso ook geen carbon vertrouwen. Na verloop van tijd en bij zwaar gebruik, durven die dingen ook al eens de geest geven.
                                          Ooit las ik zelfs dat men aanraadde om bij intensief gebruik jaarlijks een nieuw stuur te monteren. En dat was nog voor carbon sturen echt opkwamen.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X