Mededeling

Collapse
No announcement yet.

m'n fietsen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
    Nog even meegeven dat alle bovenvernoemde veerwegen hierboven uiteraard theoretische waarden zijn. Anders gaat iemand hier mss direct beginnen met correcties.
    Wie ?????

    Die 140mm Lefty bestaat wel degelijk, maar was louter ter aanwijzing.
    11cm tegenover niets achteraan.
    Met die niets achteraan ben ik het niet eens, in geval van een Taurine.
    Veerweg is het niet echt, maar er zit wel wat demping in het frame door het gebruik van Carbon.
    Op een alu exemplaar geef ik je gelijk, maar je zou eens met een Taurine moeten rijden.
    Ik ben normaal een fully rijder, maar met de Taurine heb ik de achterdemper nog niet gemist.
    Over het algemeen stond mijn achterdemper toch redelijk hard opgepompt, zodat het meer sofftail dan fully was/is.

    Overigens, bij een heel aantal hardtails, al dan niet in carbon, wordt tegenwoordig een of ander veersysteem aangeboden tot 12cm. Die 11cm van de Lefty op een Taurine is dus nog niet zo uitzonderlijk.

    Overigens, de meeste technische of snellere afdalingen, zijn de knieën je achterdemper, zelfs in geval van een fully. Hoeveel centimeter dat precies is, geen idee. Mijn binnenbeenlengte is 99cm.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak
      Een Lefty staat echt bij een Cannondale, maar ik vraag me ook wel eens af of 11 cm veerweg vooraan wel past bij niets achteraan. Immers, mijn Super V heeft achteraan 12 en vooraan 8 cm, en ik vind dat toch niet ideaal. Achteraan "zweef" je nl., terwijl de vering vooraan pas werkt bij een schok.
      Ook: als de vork bij harde schokken diep inveert, dan wordt de geometrie plots veel steiler. En of dat zo ideaal is bij steile afdalingen?
      Ow, het is wel de bedoeling dat je vering vooraan en achteraan een harmonisch geheel vormen. Je sag en druk moeten dus iet of wat overeenstemmen. Als dat niet mogelijk is met de demper en vork die aanwezig is op het systeem, dan zit je inderdaad met een probleem.
      Normaal heb je vooraan meer veerweg dan achteraan of gelijk. Maar de setup die jij hebt, is wel bijzonder.
      Lijkt me niet gezond de volle 12 cm achteraan te benutten terwijl je vooraan maar 8 cm kan aanspreken.
      Een Lefty zou met andere woorden een erg goede oplossing bieden
      Of eventueel je vering achteraan wat harder zetten/draaien/oppompen. Meer druk en een snellere rebound.
      Dat in combi met een normale vering vooraan, zal je al een harmonieuzer beeld geven.
      Stel, je rebound achteraan laat de veer helemaal terug uitkomen, op het moment dat je voorvering een klap krijgt. Dan heb je zeker en vast een geometrie probleem, met of zonder slechte knieën.
      Met je be-oogde RP23 kan je zulke dingen allicht wat bijwerken.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        There is no such thing as too much travel. Net zoals een auto met teveel pk's bijna onmogelijk is, kan extra veerweg zonder gewichtsnadeel toch alleen voordeel geven.
        Ik heb ook nooit gezegd dat de extra veerweg een nadeel zou kunnen opleveren hé. Ik zeg gewoon dat het overbodig is. 7 à 800 euro opleggen alleen voor de show vind ik (persoonlijk!) slecht gespendeerde centjes, that's all.


        Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Ik heb het hier niet over lichtgewichten van 60-70 kilo die met 1,4 kilo druk in de banden van rots naar rots springen. Die gasten hebben amper een vering nodig, en daarvoor zal een Lefty zeker overkill zijn. Absoluut akkoord. Maar eens je rond de 75 kilo komt, wat Ardennenwerk, en stevig naar beneden vliegt op de meeste afdalingen, is het absoluut een aanrader.
        Ik spreek uit eigen ervaring. En ik moet zeggen dat de 60 mm van de Fatty D op m'n vorige MTB voldeed voor mij. En ja, ik heb heel zware parcours in de Ardennen gereden. Oké, in de zomer schommelt mijn gewicht rond de 73 kg, maar dat is nog steeds geen echte lichtgewicht hé.



        Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Bovendien, zoals je zegt, de Lefty is HET kenmerk van Cannondale.
        Een Fatty ook.


        Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Ik heb het reeds aangehaald, maar je koopt toch ook geen BMW met voorwielaandrijving, of een Porsche Diesel ? Ook al zou dat aangeboden worden, dat is een afbraak aan het merk.
        Als er een markt voor bestaat bieden ze het aan hoor. Als je een dikke tien jaar geleden had gezegd dat BMW ooit op de proppen zou komen met een Coupé diesel, dan hadden ze je gek verklaart. De dag van vandaag is dat doodnormaal.


        Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Dan kan je zowel een karakterloze auto kopen, zoals een Opel Vectra . Maar dan moet je niet komen klagen dat er geen charisma in de wagen/fiets zit. Bij een profiel van auto/fiets hoort een prijskaartje. Wil je dat niet geven, geen probleem, maar dan heb je sowieso een afkooksel ervan.
        Net zoals de Lefty bij Cannondale. Noem het de M-drive van BMW, de ster van Mercedes, de blinkende poes van Jaguar, de nationaliteit van een Volvo,....Zoiets verander je niet.
        Dat hoort er gewoon bij, simpel. Dat staat voor mij zelfs buiten discussie.
        Nog eens, de Fatty is OOK typisch Cannondale.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          Wie ?????
          Guess.


          Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          Die 140mm Lefty bestaat wel degelijk, maar was louter ter aanwijzing.
          11cm tegenover niets achteraan.
          Met die niets achteraan ben ik het niet eens, in geval van een Taurine.
          Veerweg is het niet echt, maar er zit wel wat demping in het frame door het gebruik van Carbon.
          Op een alu exemplaar geef ik je gelijk, maar je zou eens met een Taurine moeten rijden.
          Ik ben normaal een fully rijder, maar met de Taurine heb ik de achterdemper nog niet gemist.
          Over het algemeen stond mijn achterdemper toch redelijk hard opgepompt, zodat het meer sofftail dan fully was/is.

          Overigens, bij een heel aantal hardtails, al dan niet in carbon, wordt tegenwoordig een of ander veersysteem aangeboden tot 12cm. Die 11cm van de Lefty op een Taurine is dus nog niet zo uitzonderlijk.

          Overigens, de meeste technische of snellere afdalingen, zijn de knieën je achterdemper, zelfs in geval van een fully. Hoeveel centimeter dat precies is, geen idee. Mijn binnenbeenlengte is 99cm.
          Ik weet dat de 140 mm-versie bestaat.

          Wat dat veren met de benen betreft: true, maar dat is ook niet het probleem. Wel dat de fiets achteraan helemaal niets doet, waardoor de geometrie veel steiler wordt. OK, Cannondales hebben tegenwoordig een balhoofdhoek van 70° ipv 71°, maar dat ene graadje volstaat niet als de vork (bijna) dichtklapt. Met een fully kan je het natuurlijk ook hebben dat de voorvering meer inveert dan de achtervering, des te meer in steile afdalingen, maar toch. Ik vraag me af of die wijziging in de geometrie geen invloed heeft op het stuurgedrag (van stabiel naar minder stabiel). Een vering blijft natuurlijk nooit lang ingeveerd, als je veel veerweg hebt, is ze zelden niet ingeveerd, dus ...
          Het is maar een vraag natuurlijk. Bij mijn Super V is het net omgekeerd: veert achteraan constant in, waardoor de geometrie in feite beter wordt om af te dalen.
          Enfin, ik heb niet echt ervaring met een hardtail met vork met veel veerweg. Ik ben ook niet tegen, want ik vind een Cannondale-hardtail met Lefty echt zeer knap, maar het moet natuurlijk goed berijdbaar blijven.
          Goh, nu lijkt het wel helemaal alsof ik het over een vrouw heb.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
            Ow, het is wel de bedoeling dat je vering vooraan en achteraan een harmonisch geheel vormen. Je sag en druk moeten dus iet of wat overeenstemmen. Als dat niet mogelijk is met de demper en vork die aanwezig is op het systeem, dan zit je inderdaad met een probleem.
            Normaal heb je vooraan meer veerweg dan achteraan of gelijk. Maar de setup die jij hebt, is wel bijzonder.
            Lijkt me niet gezond de volle 12 cm achteraan te benutten terwijl je vooraan maar 8 cm kan aanspreken.
            Een Lefty zou met andere woorden een erg goede oplossing bieden
            Of eventueel je vering achteraan wat harder zetten/draaien/oppompen. Meer druk en een snellere rebound.
            Dat in combi met een normale vering vooraan, zal je al een harmonieuzer beeld geven.
            Stel, je rebound achteraan laat de veer helemaal terug uitkomen, op het moment dat je voorvering een klap krijgt. Dan heb je zeker en vast een geometrie probleem, met of zonder slechte knieën.
            Met je be-oogde RP23 kan je zulke dingen allicht wat bijwerken.
            Niets nieuws onder de zon hoor. Wist ik al allemaal. Of dacht je dat ik toevallig een RP 23 wou?
            Mijn standaard Fox Float zuigt wel redelijk op dat vlak. Bovendien is hij intussen onderdempt doordat hij voor de smering constant wat olie verliest.

            Oh, ik zal nog even moeten wachten, want ik dien eerst begin januari nog op consultatie te gaan en foto's te laten maken van mijn knie, om een aantal weken later (ik weet nog niet wanneer) een kijkoperatie te ondergaan. En dan zal het allicht nog even duren eer ik weer kan fietsen. Ik zal al tevreden zijn als ik in april weer op de fiets geraak. Ik ben tegen dan al een dik jaar "out".
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
              Ik heb ook nooit gezegd dat de extra veerweg een nadeel zou kunnen opleveren hé. Ik zeg gewoon dat het overbodig is. 7 à 800 euro opleggen alleen voor de show vind ik (persoonlijk!) slecht gespendeerde centjes, that's all.
              Alleen voor de show ??? Heb jij eigenlijk al eens met zo'n Lefty gereden ? Geloof me, ik heb al met een Fatty gereden, de Lefty spreekt sneller aan dan een Fatty.
              Ik blijf erbij, extra comfort zonder gewichtsnadeel, het topprodukt van Cannondale, en aardige looks voor een beperkte opleg. Je zou gek zijn om het niet te doen.
              Kijk, dan is het natuurlijk leuk om weten dat heel wat mensen op de acties van Cannondale zitten te wachten zoals dit jaar in mei. Toen kreeg je 'inruilkortingen'. Bij een nieuwe fiets of frameset met Fatty, kon je voor een 2 a 300 euro upgraden naar een Lefty. Het feit dat Cannondale hier zelf sprak over een upgrade, zegt eigenlijk al genoeg. Dus pakweg 2 a 300 euro, ik weet het niet exact gezien de volledige prijs custom was.
              Maar het was niet veel, zeker geen 7 a 800 euro.

              Je moet maar eens uitkijken, of de site van C'dale checken, er zijn regelmatig van die acties. Dan kan je ook eens proeven (en meer) van een topprodukt.

              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
              Ik spreek uit eigen ervaring. En ik moet zeggen dat de 60 mm van de Fatty D op m'n vorige MTB voldeed voor mij. En ja, ik heb heel zware parcours in de Ardennen gereden. Oké, in de zomer schommelt mijn gewicht rond de 73 kg, maar dat is nog steeds geen echte lichtgewicht hé.
              73 kg is nog altijd redelijk licht he. Lang geleden dat ik dat nog woog. Moet een 10 a 15 jaar geleden zijn.


              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
              Een Fatty ook.
              Nochtans spreekt C'dale wel degelijk van een UPGRADE programma van Fatty naar Lefty, vreemde jongens bij C'dale he

              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
              Als er een markt voor bestaat bieden ze het aan hoor. Als je een dikke tien jaar geleden had gezegd dat BMW ooit op de proppen zou komen met een Coupé diesel, dan hadden ze je gek verklaart. De dag van vandaag is dat doodnormaal.
              Akkoord, als je dan ook rekening houdt dat de bijvoorbeeld die Diesel coupe beter presteert in cijfers dan een benzine versie met dezelfde cylinderinhoud. Da's dus helemaal iets anders.

              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
              Nog eens, de Fatty is OOK typisch Cannondale.
              Voor de low-range modellen is dit inderdaad zo, al worden hier nu zelfs Fox vorken voor gebruikt, wat ik dus nog steeds niet begrijp.
              Bovendien moet je eens kijken hoeveel verschillende Lefty modellen er al zijn geweest tegenover de beperkte Fatty's.
              Typisch ook niet echt, er zijn nog merken die met dergelijk concept hebben gewerkt.
              Bovendien is voor een fatty dikwijls een goede tune nodig eer ze naar behoren werkt. En zijn er met de Fatty al een hoop problemen mee geweest qua cartridges.

              Heb je dat niet nodig, goed voor jou, maar kom dan niet vertellen dat een Fatty hetzelfde effect heeft op een C'dale als een Lefty.
              Uiteindelijk, een X3 is ook maar een kleine versie van de X5 he.

              Edit : Kijk bij Cannondale ook eens naar het doelpubliek van de verschillende vorken en het bestemde gebruik.

              Dat zegt eigenlijk al genoeg.

              Voor vlakke ritjes en een occasionele Ardennenrit, zal je dus wel toekomen met een Fatty. Eens het was serieuzer wordt, schakel je best over naar Lefty.
              Maar dat zijn maar verkooppraatjes he, bij C'dale kennen ze er niks van.
              Last edited by ; 19/12/2007, 12:11.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Maar als die 140 mm overbodig is, kom je weer bij de Fatty uit, moeilijk hé?

                Ik blijf erbij, de 140 mm veerweg van de Lefty vind ik overbodig op een hardtail. Buiten het exclusieve en opvallende karakter van een Lefty zie ik geen enkele reden om voor een Lefty te kiezen op een hardtail. De duurste Lefty weegt op 50gr. na evenveel als de Fatty Ultra... maar hij kost wel 7 à 800 euro meer als die Fatty. Niets mis mee als je wilt betalen voor exclusiviteit natuurlijk, ieder zijn voorkeuren, maar ik zou die extra euro's liever aan andere onderdelen uitgeven dan.


                Kijk eens bij de omschrijving van de Lefty Speed Carbon SL : WHY YOU WANT IT:

                THE LIGHTEST FORK IN THE INDUSTRY (Stiffness to weight/travel)

                Ze zijn weer mis bij C'dale. Dat had dus bij de Fatty moeten staan geloof ik he

                De 140mm heb ik enkel aangehaald ter verduidelijking. C'dale monteert geen 140mm modellen Lefty op Hardtail, zoals Bikefreak al zei.

                Tuurlijk is dat overkill voor ons amateurs, net als dat carbon frame, schijfremmen, superwielen(slap of stijf, je kiest zelf maar), banden met speciaal profiel,.... Misschien gebruiken wij maar 30% van de capaciteit van dat materiaal, maar het is toch ook veel leuker om in een vette porsche naar je werk te rijden ipv een low-range diesel modelletje ?


                BF, ik weet wie !!!

                Comment


                • Er is een markt voor Cannondales met Lefty, natuurlijk! Op hun hardtails staat dat ding echt vet.
                  Wat de vergelijking met een BMW Coupé op diesel betreft: daar is toch absoluut niets mis mee? Voor veel mensen is diesel de enige rationele oplossing. Meer argumenten behoeven dergelijke wagens niet.

                  Zelf ga ik geen Lefty monteren. Ten eerste omdat ik vind dat een Fatty mooier is op een Super V. Ten tweede omdat op een Super V simpelweg een Fatty moet zitten (het is vele jaren nooit anders geweest). En ten derde ook omdat ik sowieso niet veel zou willen opleggen voor een Lefty.
                  Als ik terug goed kan fietsen, wil ik mijn Fatty wel eens laten tunen. En een RP23 monteren uiteraard.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    http://gb.cannondale.com/suspension/07/
                    Kijk eens bij de omschrijving van de Lefty Speed Carbon SL : WHY YOU WANT IT:

                    THE LIGHTEST FORK IN THE INDUSTRY (Stiffness to weight/travel)

                    Ze zijn weer mis bij C'dale. Dat had dus bij de Fatty moeten staan geloof ik he

                    De 140mm heb ik enkel aangehaald ter verduidelijking. C'dale monteert geen 140mm modellen Lefty op Hardtail, zoals Bikefreak al zei.

                    Tuurlijk is dat overkill voor ons amateurs, net als dat carbon frame, schijfremmen, superwielen(slap of stijf, je kiest zelf maar), banden met speciaal profiel,.... Misschien gebruiken wij maar 30% van de capaciteit van dat materiaal, maar het is toch ook veel leuker om in een vette porsche naar je werk te rijden ipv een low-range diesel modelletje ?


                    BF, ik weet wie !!!



                    Nog een geluk dat jij Jakkel quote. Op die manier filter je zijn posts wat voor mij, en kan ik enkel de discussies ter zake volgen.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Oh, Jakkel, als je toch zo graag vit op de meerprijs van een Lefty: ik raad u aan volende keer bij Canyon te gaan shoppen. Uitstekende fietsjes voor een pak minder geld dan bij Cannondale. Check maar. Er zal een wereld voor je open gaan. Als je ziet wat je bij dat merk hebt voor de prijs van jouw Caffeine ...
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                        Oh, Jakkel, als je toch zo graag vit op de meerprijs van een Lefty: ik raad u aan volende keer bij Canyon te gaan shoppen. Uitstekende fietsjes voor een pak minder geld dan bij Cannondale. Check maar. Er zal een wereld voor je open gaan. Als je ziet wat je bij dat merk hebt voor de prijs van jouw Caffeine ...

                        Daar ben ik het by wel mee eens. Voor prijs/kwaliteit verhouding moet je niet bij Cannondale zijn.
                        Als je dan toch wilt liggen afgeven op de prijs van de kenmerkende onderdelen, maak het jezelf gemakkelijk en koop een Cube. Helemaal niks mis mee en daar steek je eender wat op.
                        Ik heb ook een goedkoper frame van nul opgebouwd tot de huidige fully/softtail. Prijs/kwaliteit is dat een topper.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                          Daar ben ik het by wel mee eens. Voor prijs/kwaliteit verhouding moet je niet bij Cannondale zijn.
                          Als je dan toch wilt liggen afgeven op de prijs van de kenmerkende onderdelen, maak het jezelf gemakkelijk en koop een Cube. Helemaal niks mis mee en daar steek je eender wat op.
                          Ik heb ook een goedkoper frame van nul opgebouwd tot de huidige fully/softtail. Prijs/kwaliteit is dat een topper.

                          No name-frames heb ik niet, maar stel dat mijn gedeukte (én gebogen) CAAD3-raceframe het mocht begeven, dan monteer ik een zo eenvoudig mogelijk frame van een merk zonder naam of faam. Voor 250 € heb je al een heel deftig aluminium frame.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Alleen voor de show ??? Heb jij eigenlijk al eens met zo'n Lefty gereden ? Geloof me, ik heb al met een Fatty gereden, de Lefty spreekt sneller aan dan een Fatty.
                            Ja, niks gemerkt van dat sneller 'aanspreken'.


                            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Ik blijf erbij, extra comfort zonder gewichtsnadeel, het topprodukt van Cannondale, en aardige looks voor een beperkte opleg. Je zou gek zijn om het niet te doen.
                            Als ik seffens naar m'n dealer ga en ik wil een Lefty op m'n fiets dan ben ik pakken meer kwijt dan 2 à 300 euro.



                            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            73 kg is nog altijd redelijk licht he. Lang geleden dat ik dat nog woog. Moet een 10 a 15 jaar geleden zijn.
                            Voor een MTB'er is dat zwaar. Ik ken een cyclocrosser die meerijdt met de elite zonder contract. Die is 1m 80 en die weegt 63 kg, dat is licht.



                            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Nochtans spreekt C'dale wel degelijk van een UPGRADE programma van Fatty naar Lefty, vreemde jongens bij C'dale he
                            Ze kunnen het moeilijk een 'downgrade' gaan noemen hé.



                            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Voor de low-range modellen is dit inderdaad zo, al worden hier nu zelfs Fox vorken voor gebruikt, wat ik dus nog steeds niet begrijp.
                            Bovendien moet je eens kijken hoeveel verschillende Lefty modellen er al zijn geweest tegenover de beperkte Fatty's.
                            Wat de klant vraagt wordt aangeboden hé. 18' wielen wil tegenwoordig ook iedereen op z'n auto. Maar rijdt dat beter dan een 16'?


                            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Typisch ook niet echt, er zijn nog merken die met dergelijk concept hebben gewerkt.
                            Kan je ook eens een merk noemen dan?

                            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Bovendien is voor een fatty dikwijls een goede tune nodig eer ze naar behoren werkt. En zijn er met de Fatty al een hoop problemen mee geweest qua cartridges.
                            Is dat zo? Ik heb schat ik, toch al zo'n dikke 2.000 km gebold met de Fatty. Waaronder enkele zware Ardennenritten, nog geen enkel probleem gehad, zelfs geen drukverlies.

                            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Heb je dat niet nodig, goed voor jou, maar kom dan niet vertellen dat een Fatty hetzelfde effect heeft op een C'dale als een Lefty.
                            Uiteindelijk, een X3 is ook maar een kleine versie van de X5 he.
                            Klopt, voor de meeste eigenaars van een X5 zou een X3 ook voldoen.



                            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Voor vlakke ritjes en een occasionele Ardennenrit, zal je dus wel toekomen met een Fatty. Eens het was serieuzer wordt, schakel je best over naar Lefty.
                            Ik heb al héél wat 'serieuze' ritten gedaan. En de fatty's hebben mij altijd voldaan. Zit jij wekelijks op 'hardcoretrajecten' te vlammen misschien?

                            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            Maar dat zijn maar verkooppraatjes he, bij C'dale kennen ze er niks van.
                            Ik heb nooit gezegd dat ze er bij Cannondale niets vanaf weten. Maar inderdaad, dat zijn verkooppraatjes. In het concempt Lefty is geïnvesteerd en dat moet opbrengen.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                              http://gb.cannondale.com/suspension/07/
                              Kijk eens bij de omschrijving van de Lefty Speed Carbon SL : WHY YOU WANT IT:

                              THE LIGHTEST FORK IN THE INDUSTRY (Stiffness to weight/travel)
                              Daar zeg 't zelf. Stiffnes to weight/travel.

                              Lees dit maar eens: http://www.eighty-aid.com/index.php?id=63&L=12

                              En bekijk dit tabelletje eens: http://www.cannondale.com/suspension/08/stiff.html


                              Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                              Tuurlijk is dat overkill voor ons amateurs, net als dat carbon frame, schijfremmen, superwielen(slap of stijf, je kiest zelf maar), banden met speciaal profiel,.... Misschien gebruiken wij maar 30% van de capaciteit van dat materiaal, maar het is toch ook veel leuker om in een vette porsche naar je werk te rijden ipv een low-range diesel modelletje ?
                              Natuurlijk dat, heb ik ook nooit ontkend hé.


                              Enfin, we kunnen dat welles niets spelletje blijven spelen. Ik vind persoonlijk een Lefty op een hardtail erover, dat is mijn persoonlijke mening daarover. Een Lefty staat sjieker dan een Fatty, maar ik vind de meerwaarde ervan tegenover een Fatty niet doorslaggevend genoeg om er voor te kiezen, zeker niet door de extra euro's die je 'r voor moet opleggen. Hij weegt niet lichter, is niet stijver en de extra veerweg van 30mm vind ik totaal nutteloos. En als je eerlijk bent dan zal je zelf ook moeten bekennen dat die extra veerweg eigenlijk ook niet echt nodig is voor jou.
                              Voilà, that's it.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                Oh, Jakkel, als je toch zo graag vit op de meerprijs van een Lefty: ik raad u aan volende keer bij Canyon te gaan shoppen. Uitstekende fietsjes voor een pak minder geld dan bij Cannondale. Check maar. Er zal een wereld voor je open gaan. Als je ziet wat je bij dat merk hebt voor de prijs van jouw Caffeine ...
                                Man, man, je bent wel vergeetachtig hé. Of heb je weeral eens te snel gelezen misschien?

                                Het waarom ik voor een Cannondale gekozen heb: http://www.autoforum.be/showpost.php...&postcount=364

                                Trouwens, ik vit niet op de meerprijs van een Lefty.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze
                                  Tja, dan heeft discussiëren geen enkele zin meer.
                                  Ik heb zo geprobeerd een redelijke discussie met je aan te gaan, maar eens je ongelijk moet gaan toegeven, doe je alsof of snap je het gewoon niet. Ik laat in het midden wat het is, maar zo iets bespreken, is onmogelijk.
                                  Voor mij ga je terug op de negeerlijst Jakkel.
                                  Veel succes met je absurde discussies.
                                  Wie gaat er dan nog op zijn posts reageren?

                                  Feit is wel dat veerweg ook deels samenhangt met de persoonlijke voorkeuren. De één heeft het graag bokkehard, de ander wil niet liever dan veerweg. Het hangt er dan ook nog van af hoe prestatiegericht je wil fietsen.
                                  Ik herinner me nog de eerste keer op een (test-) Super V. En op mijn eigen bike.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                    Wie gaat er dan nog op zijn posts reageren?

                                    Feit is wel dat veerweg ook deels samenhangt met de persoonlijke voorkeuren. De één heeft het graag bokkehard, de ander wil niet liever dan veerweg. Het hangt er dan ook nog van af hoe prestatiegericht je wil fietsen.
                                    Ik herinner me nog de eerste keer op een (test-) Super V. En op mijn eigen bike.
                                    Ik weet niet of je bijvoorbeeld Bataille des Ardennes al eens gereden hebt, of tochten in de buurt van Theux ?
                                    Daar zijn passages waar je zou smeken om 300mm veerweg bij wijze van spreken. Waar ze je daar doorsturen, dat doe je niet op een snelle of efficiënte manier zonder de nodige veerweg. Liefst zelfs met een fully.
                                    Er is trouwens geen enkele 'pro' die het in zijn hoofd haalt om een Ardennenrit met een vaste voorvork of een minimum aan veerweg te rijden, dat is immers helemaal niet sneller.
                                    Het zal misschien sneller aanvoelen, maar je rendement zal sowieso lager liggen.
                                    Er zijn daar een hoop artikels over te vinden, maar dat is een discussie a la Hardtail versus Fully.
                                    Veel is afhankelijk van het parcours.
                                    Voor de mensen die het biken in ons vlaams landsgedeelte mountainbiken noemen, zal een lichte vering zeker volstaan. Met diezelfde fiets ga je in de Ardennen mogelijks wat te kort komen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                      Ik weet niet of je bijvoorbeeld Bataille des Ardennes al eens gereden hebt, of tochten in de buurt van Theux ?
                                      Daar zijn passages waar je zou smeken om 300mm veerweg bij wijze van spreken. Waar ze je daar doorsturen, dat doe je niet op een snelle of efficiënte manier zonder de nodige veerweg. Liefst zelfs met een fully.
                                      Er is trouwens geen enkele 'pro' die het in zijn hoofd haalt om een Ardennenrit met een vaste voorvork of een minimum aan veerweg te rijden, dat is immers helemaal niet sneller.
                                      Het zal misschien sneller aanvoelen, maar je rendement zal sowieso lager liggen.
                                      Er zijn daar een hoop artikels over te vinden, maar dat is een discussie a la Hardtail versus Fully.
                                      Veel is afhankelijk van het parcours.
                                      Voor de mensen die het biken in ons vlaams landsgedeelte mountainbiken noemen, zal een lichte vering zeker volstaan. Met diezelfde fiets ga je in de Ardennen mogelijks wat te kort komen.
                                      Hier in de Vlaamse Ardennen, ben je ook beter af met een beetje vering. Ik ken toch een hoop stukken die ofwel technisch, ofwel snel zijn. Je merkt het dan echt wel als je achtervering hebt.
                                      Maar idd voor de meeste stukken volstaat een beetje deftige voorvering hier ook wel.
                                      In de Ardennen heb ik in feite nog maar een paar keer gebiket. Het zwaarste dat ik er deed, was het parcours van de WB te Houffalize. Dat is toch wel behoorlijk geschift. Er zijn bijna geen momenten waarop je kan recupereren.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Mod-edit: Off-topic



                                        Terug on-topic.
                                        Zalig fietske vind ik, vooral de kleur dan. Dat donkerder oranje gecombineerd met die lichtere oranje tint.

                                        Last edited by ; 21/12/2007, 11:38.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak
                                          Hier in de Vlaamse Ardennen, ben je ook beter af met een beetje vering. Ik ken toch een hoop stukken die ofwel technisch, ofwel snel zijn. Je merkt het dan echt wel als je achtervering hebt.
                                          Maar idd voor de meeste stukken volstaat een beetje deftige voorvering hier ook wel.
                                          D'r is daar binnenkort een marathon bij jullie in de buurt. Ik moet de juiste gegevens eens opzoeken. 120 km en 2500 hoogtemeters, da's inderdaad Ardennenstijl, al heb je er allicht meer hellingen voor nodig.
                                          Desalnietteplus, mooie cijfers die ik met de huidige conditie zeker niet zie zitten. Zal eerder iets voor ten vroegste mei, juni worden.



                                          Ondanks de foto op de homepage, niet voor makke lammetjes.
                                          Bijgevoegde Bestanden

                                          Comment

                                          Working...
                                          X