Mededeling

Collapse
No announcement yet.

m'n fietsen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Knappe fietsen allemaal, tegenwoordig vallen ze qua prijs ook goed mee heb ik gezien!

    Ondertussen al 12 jaar geleden (tijd vliegt ) dat ik mijn koersfiets letterlijk en figuurlijk aan de haak gehangen heb. Die Giant Cadex (carbon frame) koersfiets heb ik later nog omgevormd tot wat men nu een "Fitnessbike" noemt. Maar eigenlijk nooit echt gebruikt... hij staat hier nog wel ergens onder het stof.

    Enkele weken geleden heb ik een gewone fiets bijgekocht, echt voor de fietstoerist. Voor de schappelijke prijs van €590 (afgeprijsd) .



    Alu kader, carbon voorvork en zadelpen, alles erop en eraan: 13,5kg. Tof fietske -al zeg ik het zelf-, eentje voor "alledag" waarmee ook snel te rijden is.

    Comment


    • Maak eens een foto van de Cadex. Is het zo een monocoque-achtig exemplaar (I guess so)? Ik zie in feite liefst de Cadex van daarvoor, met aluminium lugs. Ziet er ook eenvoudiger uit. Die eerste Cadex was trouwens zowat het eerste betaalbare frame met carbon buizen.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Maak eens een foto van de Cadex. Is het zo een monocoque-achtig exemplaar (I guess so)? Ik zie in feite liefst de Cadex van daarvoor, met aluminium lugs. Ziet er ook eenvoudiger uit. Die eerste Cadex was trouwens zowat het eerste betaalbare frame met carbon buizen.
        Het is geen monocoque, maar idd de eerste Cadex (980c dacht ik). Kader kostte 24.000 fr -wanneer zou het geweest zijn- in het jaar '94 of '95 denk ik. Dat was toen inderdaad heel goedkoop. 't Is een maatje 58, ik heb een groeischeut gekregen op m'n zestiende, en ben dus het kader ontgroeit. Dat maakt de koersfiets direct nutteloos, maar ik blijf 'em bijhouden voor al die leuke herinneringen van toen. Zal dit weekend eens een foto nemen van de fiets onder het stof.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
          Het is geen monocoque, maar idd de eerste Cadex (980c dacht ik). Kader kostte 24.000 fr -wanneer zou het geweest zijn- in het jaar '94 of '95 denk ik. Dat was toen inderdaad heel goedkoop. 't Is een maatje 58, ik heb een groeischeut gekregen op m'n zestiende, en ben dus het kader ontgroeit. Dat maakt de koersfiets direct nutteloos, maar ik blijf 'em bijhouden voor al die leuke herinneringen van toen. Zal dit weekend eens een foto nemen van de fiets onder het stof.
          Nice, zo'n Cadex.
          Wel opmerkelijk: je nieuwe fiets is geen uitzonderlijk grote maat, maar toch schrijf je dat een racefiets in maat 58 tegenwoordig te klein voor je is. Vreemd. Hoe groot ben je eigenlijk?
          Ik ben zelf 1m80 en fiets met een maat 56.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
            Nice, zo'n Cadex.
            Wel opmerkelijk: je nieuwe fiets is geen uitzonderlijk grote maat, maar toch schrijf je dat een racefiets in maat 58 tegenwoordig te klein voor je is. Vreemd. Hoe groot ben je eigenlijk?
            Ik ben zelf 1m80 en fiets met een maat 56.
            Die Giant was gekocht voor een lengte tot 1m85. De enige echte Giant ben ik ondertussen, met 1m95.

            De zadelpen van de nieuwe fiets staat ondertussen (weer) 40mm hoger dan op die foto! Ik heb daar een kleine anekdote bij te vertellen, het allereerste ritje met deze fiets was over de landlopersroute (Merksplas kolonie/Kempen). Tijdens die route (waar ik ook deze foto genomen heb), kom je meerdere onverharde wegen tegen, en blijkbaar stond mijn zadelpen nog niet echt 100% vast... door de vele putten en kuilen is ze beetje bij beetje gezakt -tot groot jolijt van m'n wederhelft trouwens-. Dat werd op den duur een flinke training voor mijn quadricepts... ze doen as we speak eigenlijk nog een beetje zeer.

            Je hebt dat wel goed gezien, de nieuwe fiets is maar een 56, alleen de afstand tussen zadel en stuur is een buitenmaatje (zie je misschien niet zo goed op de foto?), en de hoek van de stuurpen is instelbaar, ideaal!

            De Giant is wat de hoogte betreft goed, maar ik zit te kort op het stuur. De geometrie is maw niet goed voor m'n lengte. Ik ging bijna zeggen helaas. Maar die Cadex is sowieso geen stevig kader. 't Ding plooit te hard naar mijn goesting, bij elke trap krijg je de indruk dat minstens 5% van uw energie opgeslorpt wordt door de flexibiliteit van het carbon kader. Tegenwoordig zullen monocoques een pak steviger zijn zeker?

            Soit, ik ben heel content van deze fiets, en 'k heb het advies van mijn pa gevolgd. Anders zou ik naar een speciaalzaak gegaan zijn, en elk onderdeel van die fiets gekozen hebben (ik kan daar nogal fanatiek in opgaan, je kent dat gevoel allicht wel ), en dan had die fiets direct 2000 euro gekost. Dat zou dus echt niet nodig geweest zijn.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
              Die Giant was gekocht voor een lengte tot 1m85. De enige echte Giant ben ik ondertussen, met 1m95.

              De zadelpen van de nieuwe fiets staat ondertussen (weer) 40mm hoger dan op die foto! Ik heb daar een kleine anekdote bij te vertellen, het allereerste ritje met deze fiets was over de landlopersroute (Merksplas kolonie/Kempen). Tijdens die route (waar ik ook deze foto genomen heb), kom je meerdere onverharde wegen tegen, en blijkbaar stond mijn zadelpen nog niet echt 100% vast... door de vele putten en kuilen is ze beetje bij beetje gezakt -tot groot jolijt van m'n wederhelft trouwens-. Dat werd op den duur een flinke training voor mijn quadricepts... ze doen as we speak eigenlijk nog een beetje zeer.

              Je hebt dat wel goed gezien, de nieuwe fiets is maar een 56, alleen de afstand tussen zadel en stuur is een buitenmaatje (zie je misschien niet zo goed op de foto?), en de hoek van de stuurpen is instelbaar, ideaal!

              De Giant is wat de hoogte betreft goed, maar ik zit te kort op het stuur. De geometrie is maw niet goed voor m'n lengte. Ik ging bijna zeggen helaas. Maar die Cadex is sowieso geen stevig kader. 't Ding plooit te hard naar mijn goesting, bij elke trap krijg je de indruk dat minstens 5% van uw energie opgeslorpt wordt door de flexibiliteit van het carbon kader. Tegenwoordig zullen monocoques een pak steviger zijn zeker?

              Soit, ik ben heel content van deze fiets, en 'k heb het advies van mijn pa gevolgd. Anders zou ik naar een speciaalzaak gegaan zijn, en elk onderdeel van die fiets gekozen hebben (ik kan daar nogal fanatiek in opgaan, je kent dat gevoel allicht wel ), en dan had die fiets direct 2000 euro gekost. Dat zou dus echt niet nodig geweest zijn.
              Op die foto staat dat zadel zelfs te laag voor mij, vrees is.

              Geen idee of de Cadex een slap frame was.

              Met zelf een fiets samenstellen, heb ik idd ook al ervaring. Met tuning achteraf nog meer.
              In feite moet je wel een beetje weten waar je onderdelen te kiezen. Het kan je een hoop geld schelen.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                Maak eens een foto van de Cadex.
                Voila...



                Let op de Podio pedalen, verkopen ze dat nog?
                Bijgevoegde Bestanden

                Comment


                • Cool framepje. De MTB-versies zagen er nog iets leuker uit, maar goed.
                  Van die pedalen weet ik niet veel. In die tijd kende ik wel al veel van MTB's, maar niet zo veel van racefietsen.

                  Edit:
                  Is dat niet gewoon het Look-systeem? Een ander systeem uit die tijd, ken ik niet.
                  Last edited by Beta; 30/04/2008, 21:37.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Nee, Eddy Merckx had z'n eigen gepatenteerd systeem geïntroduceerd, Podio genaamd.



                    'k Vond dat een handig en veilig systeem, maar 't was nogal slijtage gevoelig.

                    Comment


                    • Ahzo. Ik vrees dat dat niet meer bestaat. Anders moest ik dat toch geweten hebben.
                      Ik ben het nog nooit ergens tegengekomen. Niet in catalogussen, niet online ... Ik vind zelfs niet direct hits via Google. Best een ander systeem kiezen dus.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Net gekeken op Eddy Merckx zijne site, 't bestaat dus nog altijd eh... maf! Het is wel lichtjes gewijzigd -zo in de rapte gezien-. Dat zijn pedalen waar je met de schoen voorwaarts in moet schuiven, dan klikken ze vast. De schoenen zijn nog steeds niet van model gewijzigd, die van mij zijn dus na al die jaren nog altijd "in".

                        Comment


                        • Oink!
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Ik heb een nieuw bidonhouderke 'gekocht'


                            Zadeltje blijft goed wit!

                            Comment


                            • Zalige fiets!
                              Ik wil eigenlijk volledig Deore XT steken op de mijne, wat kost een volledige groep exclusief remmen? En is dit een goede eerste upgrade of zijn er dingen die dringender beter moeten worden gemaakt?
                              Specs: http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes..._series/6000e/

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                                Zalige fiets!
                                Ik wil eigenlijk volledig Deore XT steken op de mijne, wat kost een volledige groep exclusief remmen? En is dit een goede eerste upgrade of zijn er dingen die dringender beter moeten worden gemaakt?
                                Specs: http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes..._series/6000e/
                                Ik zou niet investeren in een andere groep als de eerste niet versleten is, wat allicht niet het geval is. Het is beter nog een jaartje langer met de jouwe te rijden, de fiets te verkopen en wat anders in huis te halen dan. Iets met een frame van hogere kwaliteit ook. De groep is niet het belangrijkste aan een fiets.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Ah, ik dacht dus altijd van wel.
                                  Maar ik reed even terug een veldwegje op, nogal steil, en onder belasting schakelen is een hel. Kraken en kletteren en na 10 seconden hangt de ketting er half in...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                                    Ah, ik dacht dus altijd van wel.
                                    Maar ik reed even terug een veldwegje op, nogal steil, en onder belasting schakelen is een hel. Kraken en kletteren en na 10 seconden hangt de ketting er half in...
                                    Mja. En toch zou ik geen volledig nieuwe groep kopen. Hooguit een derailleur. Of hier en daar een nieuwe lager. Wel alleen als de boel begint te verslijten.
                                    In een groep zit bv. ook het crankstel. Dit is een relatief duur onderdeel, maar zoveel verschil zou dat ding niet maken.
                                    Nee, ik zou gewoon wachten, dan een nieuwe fiets bij kopen, en dit ding houden voor de gewonere ritjes.
                                    Die nieuwe fiets kan uiteraard ook een (jonge) tweedehandse zijn. Als het maar is als dirtbike, hoef je immers niet per sé in nieuw spul te investeren.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Onder kracht schakelen is dan ook niet zo gezond. Probeer altijd de juiste versnelling te kiezen voor je bergop gaat

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                                        Onder kracht schakelen is dan ook niet zo gezond. Probeer altijd de juiste versnelling te kiezen voor je bergop gaat
                                        Ook waar, maar desalniettemin moet je toch kunnen schakelen terwijl je een helling op rijdt natuurlijk.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Ik ben nog altijd content van men Ridley Compact...

                                          Sharp Edge Design = ²²²

                                          Comment

                                          Working...
                                          X