Mededeling

Collapse
No announcement yet.

grootlicht of ni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • grootlicht of ni?

    Naar aanleiding van pstichel.. zijn reactie open ik dit topic. ik meen dat dit intressant zou kunnen worden...


    ik zei in het "i love m's" topic het volgende:


    "juist wel mét grootlicht rijden. ge zijt beter den ambetanterik met zijn straf licht dan den diene dat, na hij in de vernieling is gereden, "ik had u niet gezien" krijgt te horen..."

    Blijkbaar stoot ik met deze stelling mensen tegen de borst dus zal ik even een en ander verduidelijken.

    Ik ben er van overtuigd dat gezien worden van enorm groot belang is als motorrijder. Daarom zijn motorrijders ook verplicht om met dimlicht aan te rijden. al teveel hoor je na een typisch ongeval "ik had hem niet gezien". Dit weekend in Haasdonk is er nog zo'n ongeval gebeurd. motorrijder dood, de bijzit in kritieke toestand. ikzelf heb ook al een dergelijk ongeval gehad, gelukkig met een veel minder tragisch gevolg...

    nu, overdag rij ik, wanneer het druk is of wanneer ik door de file filtreer, met mijn grootlicht (mijn faar int schoon Vlaamsch)aan omdat dit niet verblindend voor de tegenligger (bij daglicht) maar 't maakt wel véél opvallender in't verkeer. En dat is wat ik wil. Ik wil dat de automobilisten mij zien.

    ok, laat de bakken kritiek maar komen grietje...

  • #2
    Ik verkies opvallende kleuren, zowel voor de motorfiets als het motorpak om gezien te worden. Helaas moet ik ook toegeven dat ik ook het excuus gebruik van een aftermarket einddemper om gehoord te worden.
    Een grootlicht of een slecht afgesteld licht kan vervelend zijn in de achteruitkijkspiegel van een wagen, ook bij daglicht.

    Comment


    • #3
      persoonlijk ben ik ook voor betere zichtbaarheid van de motorijder maar ik zou dan wel zo'n kitje kopen om uw 'faar' aan te steken (samen met het gewone licht) maar met mindere lichtsterkte zodat je dan twee lampen op een normale sterkte ziet branden. Ikzelf zet de mijn groot licht enkel op als ik het echt donker is op de weg om te zien naar waar de baan loopt ...
      1978 BMW E21 323i
      2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
      2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
        Ik verkies opvallende kleuren, zowel voor de motorfiets als het motorpak om gezien te worden. Helaas moet ik ook toegeven dat ik ook het excuus gebruik van een aftermarket einddemper om gehoord te worden.
        Een grootlicht of een slecht afgesteld licht kan vervelend zijn in de achteruitkijkspiegel van een wagen, ook bij daglicht.
        awel nu je begint over die demper...dat doet vrij veel, mensen horen je afkomen. Soms krijg ik dan wel eens het gebruikelijk middenvingertje of de kwade blik naar mij als ik wat hoger in de toeren rij (wel aan de snelheid é ) maar het belangrijkste is dat ze me gezien (gehoord) hebben
        1978 BMW E21 323i
        2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
        2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

        Comment


        • #5
          Groot licht is zeker verblindend voor de autorijders (als het juist in de ogen schijnt), verder vind ik ook dat dit agresief over komt!
          Verder denk ik dat een bestuurder die het argument "niet gezien" gebruikt ook hetzelfde zal voorhebben indien de motorrijder een grootlicht gebruikt!
          Of misschien gaan ze in dat geval het argument "ik was verblind" gaan gebruiken
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Verder denk ik dat een bestuurder die het argument "niet gezien" gebruikt ook hetzelfde zal voorhebben indien de motorrijder een grootlicht gebruikt!

            ? verklaar u nader? als het u irriteert heb je het toch gezien? dus....? en overdag verblind dat echt niet.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tracer Bekijk Berichten
              awel nu je begint over die demper...dat doet vrij veel, mensen horen je afkomen. Soms krijg ik dan wel eens het gebruikelijk middenvingertje of de kwade blik naar mij als ik wat hoger in de toeren rij (wel aan de snelheid é ) maar het belangrijkste is dat ze me gezien (gehoord) hebben
              Moet ge ook mee oppassen, neemt dat ge iemand inhaalt en die bestuurder verschiet van die luide brom (als hij u nog niet gezien had), en die mens wijkt ineens uit!
              Zo kunt ge dus ook ongevallen veroorzaken he (waarbij je al dan niet zelf betrokken kan zijn)
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • #8
                met de moto zet ik altijd mijn groot licht aan ,
                de autobestuurders zien mij dan altijd goe afkomen en het is zeer zelden dat er iemand flikkert met zijn lichten omdat mijn licht hen hindert ,

                vroeger is mijn beste maat voor mijn ogen omver gereden(en gestorven in mijn armen) door een auto die achterwaarts van zijn oprit kwam
                verklaring van meneer ... sorry ik had hem niet gezien

                sedertdien ALTIJD met grootlicht.

                Comment


                • #9
                  Chauffeurs van auto's kunnen dan ook grootlicht gaan gebruiken om te verhinderen dat andere weggebruikers op al dan niet gemotoriseerde fietsen er weet van hebben dat ze niet alleen rijden.
                  Mijn vriendin heeft een band aan flarden gereden (gelukkig met de Partner en niet met de Subaru) omdat er een motorijder het nodig vond om (al dan niet door de snelheid of onkunde) de bocht af te snijden over de witte lijnen.

                  Dat van die "files filtreren" vind ik geen argument om een grootlicht te gebruiken, ik zou dat dan ook kunnen met mijn auto om sneller vooruit te zigzaggen in een file... ...

                  Als je uw snelheid en rijgedrag aanpast aan de situatie is dat allemaal niet nodig ...
                  www.perfectshine.be

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wally Bekijk Berichten
                    Chauffeurs van auto's kunnen dan ook grootlicht gaan gebruiken om te verhinderen dat andere weggebruikers op al dan niet gemotoriseerde fietsen er weet van hebben dat ze niet alleen rijden.
                    Mijn vriendin heeft een band aan flarden gereden (gelukkig met de Partner en niet met de Subaru) omdat er een motorijder het nodig vond om (al dan niet door de snelheid of onkunde) de bocht af te snijden over de witte lijnen.

                    Dat van die "files filtreren" vind ik geen argument om een grootlicht te gebruiken, ik zou dat dan ook kunnen met mijn auto om sneller vooruit te zigzaggen in een file... ...

                    Als je uw snelheid en rijgedrag aanpast aan de situatie is dat allemaal niet nodig ...
                    is toch niet door het groot licht van een moto dat uw vriendin haar band aan flarden heeft gereden he
                    en het groot licht van een auto is veel feller dan van een moto hoor

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                      ? verklaar u nader? als het u irriteert heb je het toch gezien? dus....? en overdag verblind dat echt niet.
                      Als dat in een bocht recht in u ogen schijnt (als tegenligger dan), of zoals tsmetjen zegt via de achteruitkijkspiegel, dan vreblind dat zeker en vast!!
                      Nu voor mij geen probleem, sinds ik een bril op sterkte heb heb ik ook een aparte autobril op sterkte met verdonkerde glazen, dus heb daar toch geen last van :-)

                      En wat ik zeg van niet gezien, wel in het geval het licht je niet recht in de ogen schijnt kan het zeker wel gebeuren dat je het niet ziet, net zoals bij een gewoon licht.
                      Maar dat is meestal niet de fout van de motorrijder, maar wel de onoplettendheid van de autobetsuurder. Ik moet eerlijkhedishalve zeggen dat het mij nog nooit is gebeurd dat ik een motorrijder niet had gezien.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Wally Bekijk Berichten
                        Mijn vriendin heeft een band aan flarden gereden (gelukkig met de Partner en niet met de Subaru) omdat er een motorijder het nodig vond om (al dan niet door de snelheid of onkunde) de bocht af te snijden over de witte lijnen.

                        Dat van die "files filtreren" vind ik geen argument om een grootlicht te gebruiken, ik zou dat dan ook kunnen met mijn auto om sneller vooruit te zigzaggen in een file... ...

                        Als je uw snelheid en rijgedrag aanpast aan de situatie is dat allemaal niet nodig ...

                        ziehier een typische automobilist...


                        dat voorval met uw vriendin doet hier niks terzake.

                        filetreren is door de file rijden, niet "zigzaggen" als de auto's snelheid hebben. en met uw auto sta je gewoon vast in het verkeer.

                        Comment


                        • #13
                          Aan de ene kant snap ik wel dat met de grote lichten opvallender is. Maar het stoort enorm

                          Maar weet je wat een extra oplossing is om niet de klassieke "ik had em niet gezien" tegen te komen? Als de motorrijders nu eens hun snelheid zouden willen aanpassen als ze tussen een file rijden. Hoe vaak staat de file helemaal stil of aan minder dan 30 per uur terwijl er zo ne gek passeert aan 80-90 per uur ...

                          Kwil niet veralgemen, maar als je wilt gezien zijn, hou dan ook rekening met de snelheid van de file!!!

                          Ik ga met plezier aan de kant voor een motorrijder maar er zijn er echt die overdrijven. Ter hoogte van Sterrebeek op de E40 onlangs. De file rijdt daar meestal al in blok tegen 100-110 per uur en dan nog zie je daar motorrijders tussenvlammen. Dat is risico zoeken. Kvind dat tussen de file door rijden enkel zou moeten kunnen als er echt file is en niet al er wordt blokgereden

                          Comment


                          • #14
                            ziehier een typische automobilist...
                            Die typische automobilsit heeft 8 jaar geleden de tweewieler buitengestampt, (meer uit zelfbehoud) en op vierwielers alleen overgeschakeld, omdat die zijn leven niet moe is tussen die achteloze mede-weggebbruikers... , grootlicht of nie... ik wou toen nog iets langer verderleven...
                            www.perfectshine.be

                            Comment


                            • #15
                              't Is pas als je met de moto rijdt, hoe zeer je merk dat automobilisten je gewoon NIET zien. Het is me meermaals gebeurd dat ik op een voorrangsweg reed en er een auto klaarstond om de weg over te steken. Je ziet gewoon dat de chauffeur jouw richting uitkijkt en toch steken ze vlak voor je neus over. En dat heeft niets te maken met overdreven snelheid van de moto.
                              Ze kijken gewoon over/door je.

                              Groot licht rijden helpt, maar ik vind het zelf irritant als een motorrijder dat doet. Dat verblindt wel degelijk.

                              Er bestaan ook systemen die je licht lichtjes doen pulseren. Dat lijkt me een betere oplossing.
                              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                                ? verklaar u nader? als het u irriteert heb je het toch gezien? dus....? en overdag verblind dat echt niet.
                                Ik begrijp je stelling. maar zo'n groot licht verblind echt wel

                                Het valt me telkens ook weer op dat het racers zijn die met hun faren op rijden. De gewone motards die de toegestane snelheid rijden zie ik zelden of nooit met hun grootlicht op rijden.
                                Dan het excuus gaan gebruiken van ik rij met men faren op zodat ze me zien, dus nu ma gik beginnen gassen dat het niet normaal is, kompleet van de put gerukt in mijn ogen.

                                niets persoonlijk hoor
                                Maar de catogerieen die het gebruiken zijn meestal dus de snelle rijders en niet degene die de toegestane snelheid respecteren.

                                Met je grootlichten rijden in filles enzo heb ik geen problemen.

                                Comment


                                • #17
                                  grappig, iedereen straffere lichten steken op zijn moto's, de auto's uitrusten met automatisch dimmende spiegels om het evenwicht te bewaren

                                  Als automobilist ben ik alleszins voorstander van moto's met grootlicht aan tijdens files. Ik heb het al meermaals voorgehad dat er ineens eentje langs rechts voorbij komt (ik uiterst links) die ik niet gezien had. Telkens zonder lichten aan, die met het grootlicht aan heb ik in 95% van de gevallen wel gezien en dan wijk ik automatisch uit naar links. Heb er niks tegen dat die tussen de files doorgaan.

                                  Tijdens gewoon verkeer vind ik het wel onverantwoord dat sommigen tussendoor zigzaggen. Ok, ze zijn veel wendbaarder en moeten in principe weinig rekening houden met auto's hun snelheid, maar toch ...
                                  Het zou niet de eerste keer zijn dat een auto ineens naar links gaat om iemand voorbij te steken net op het moment dat er een motorijder aankomt. De gevolgen zijn dan meestal niet al te best .... voor de motorijder.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                    Dan het excuus gaan gebruiken van ik rij met men faren op zodat ze me zien, dus nu ma gik beginnen gassen dat het niet normaal is, kompleet van de put gerukt in mijn ogen.

                                    niets persoonlijk hoor
                                    Maar de catogerieen die het gebruiken zijn meestal dus de snelle rijders en niet degene die de toegestane snelheid respecteren.

                                    Met je grootlichten rijden in filles enzo heb ik geen problemen.

                                    rood: uiteraard is dat van de pot gerukt. das helemaal de bedoeling niet. de bedoeling is eenvoudig: opvallen, niet meer of niet minder.

                                    Blauw: Dat zou ik niet durven zeggen. ge weet wat ze zeggen van over zelfde kam scheren eh

                                    en neen ik neem uw uitspraken niet persoonlijk

                                    Zoals ik al zei in de openingspost doe ik het enkel als het echt druk verkeer is of file.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door De Fille Bekijk Berichten
                                      Het zou niet de eerste keer zijn dat een auto ineens naar links gaat om iemand voorbij te steken net op het moment dat er een motorijder aankomt. De gevolgen zijn dan meestal niet al te best .... voor de motorijder.

                                      idd, op elke auto staan zijspiegels. Maar daarom worden ze nog niet gebruikt... En dat zeg als motorrijder én automobilist. zo'n situatie's kom je evengoed met de auto tegen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                                        rood: uiteraard is dat van de pot gerukt. das helemaal de bedoeling niet. de bedoeling is eenvoudig: opvallen, niet meer of niet minder.

                                        Blauw: Dat zou ik niet durven zeggen. ge weet wat ze zeggen van over zelfde kam scheren eh

                                        en neen ik neem uw uitspraken niet persoonlijk

                                        Zoals ik al zei in de openingspost doe ik het enkel als het echt druk verkeer is of file.
                                        ik scheer niemand.
                                        Maar het valt me gewoon op dat tijdens men steenwegkilometers,(dus niet op autostrade of file) dat het telkens racemodellen zijn die komen afgevlogen MET hun grootlicht op. Een chopper of tourer zie ik zelden buiten de autostrade met hun grootlicht op vlammen.
                                        Dat bedoel ik.
                                        Ik zeg natuurlijk niet dat alle racers dat doen, maar het valt gewoon op bij die catogorie.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X