Mededeling

Collapse
No announcement yet.

motorfiets als beroepskost ipv forfetaire lasten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • motorfiets als beroepskost ipv forfetaire lasten

    Hebben jullie ervaringen, websites, informatie over de mogelijkheid om een motorfiets in te brengen als beroepskost ipv de forfetaire lasten voor een privé-persoon.

    Het gaat om een BMW R 1200 S, kledij moet nog aangeschaft worden.
    De motor zou hoofdzakelijk gebruikt worden voor verplaatsingen van en naar het werk, ongeveer 300 km/week , dus +/- 15000 km per jaar.

    Alle nuttige info is welkom

  • #2
    Gaat dat ook als student van en naar school?

    Comment


    • #3
      Op internet zijn er inderdaad sites genoeg (vooral forums) die over dit onderwerp handelen. Maar geloof natuurlijk niet alles wat daar geschreven staat... Als boekhouder krijg ik de vraag in verband met motorfiets en fiscaliteit wel meer dan eens, maar geloof mij vrij : het antwoord is meestal niet zwart-wit...

      'k Probeer in ieder geval een heel klein overzichtje te geven.
      - Motorfiets wordt afgeschreven (in kosten genomen) op 4 of 5 jaar. (normaal wordt het 5 jaar degressief)
      - kledij (gekocht op factuur bij een 'motorspeciaalzaak' - bv Aldi mag niet....) wordt afgeschreven op 3 jaar, alhoewel ik het al meer dan 1 keer volledig ten laste heb genomen in het jaar van aanschaf.
      - cursussen en opleidingen mogen ook als kost beschouwd worden. (zelfs het examengeld voor je rijbewijs wordt aanvaard...)
      - Jaarlijkse kosten (verkeersbelasting - verzekering) worden natuurlijk per jaar in rekening gebracht.

      Maar natuurlijk een belangrijke vraag : kan de persoon in kwestie ook nog andere 'beroepskosten' gaan bewijzen? bv een arbeider kan moeilijk gaan aanhalen dat hij ook nog een computer en een deel van zijn woning als beroepskost inbrengt. Ikzelf (als boekhouder) zeg dat ik ook thuis werk, en daarvoor dus een laptop en een bureel (in mijn woning) gebruik.

      Maar laat ons vooral 1 ding als hét belangrijkste omschrijven : de controleur.... Ik kan je verzekeren : er is totaal geen eenvormigheid hoor. Wat controleur A zonder problemen zal aanvaarden, zal je bij de andere zelfs niet moeten gaan proberen te verdedigen.

      Comment


      • #4
        thx Eno

        Maar stel dat je het grootste gedeelte van de km's doet voor het woon/werk, laten we zeggen 90%, mogen dan
        • lineaire afschrijving (5j)
        • lening interersten (eventueel)
        • beschermende kledij
        • BIV
        • verkeersbelasting
        • verzekering
        • onderhoud
        • benzine
        voor 90% afgeschreven worden?

        Comment


        • #5
          Eno,
          ik heb hier gauw een vrij realistisch scenario in excel uitgewerkt.
          Kloppen mijn berekeningen (laten we de benzinprijzen in het midden houden, da's een getal min of meer uit de lucht geplukt, alsook de kortingen, volgens mij zijn de kortingen bij BMW motoren minimaal).
          Is er een max. bedrag dat moet in aanmerking worden genomen?


          Motorfietskostprijs motorfiets€ 13.300,00
          verwarmde handgrepen€ 210,00
          handprotectoren€ 56,00
          anti-diefstalsysteem€ 200,00
          partieel integraal abs€ 1.160,00
          kofferhouders€ 155,00
          Totaalprijs motorfiets€ 15.081,00
          kortingspercentage5,00%
          bedrag korting€ 754,05
          nettoprijs€ 14.326,95
          Kledij
          lederen pak atlantis pro€ 1.341,00
          systeemhelm 5€ 485,00
          santiago laarzen€ 310,00
          handschoenen pro winter€ 99,00
          handschoenen summer rain€ 100,00
          thermo functioneel ondergoed€ 110,00
          bivakmuts€ 17,00
          nekwarmer€ 27,00
          totaalprijs kledij€ 2.489,00
          kortingspercentage5,00%
          bedrag korting€ 124,45
          nettoprijs kleding€ 2.364,55
          totaalprijs motorfiets + kleding€ 17.445,55
          aantal km's woon/werk15.000
          aantal km's privé3.000
          verzekering€ 200,00
          BIV€ 123,00
          verkeersbelasting€ 46,60
          onderhoud€ 200,00
          gemiddeld verbruik5,20
          gemiddelde benzineprijs€ 1,23
          kostprijs benzine€ 1.151,28
          Belastingengedeeltelijk gebruik€ 2.250,00
          werkelijke beroepskostenafschrijving motorfiets lineair€ 2.865,39
          afschrijving kledij lineair€ 788,18
          totaal afschrijvingen lineair€ 3.653,57
          aftrekbare BIV€ 24,60aftrekbare verzekering€ 200,00
          aftrekbare verkeersbelasting€ 46,60
          aftrekbare benzine€ 1.151,28
          aftrekbaar onderhoud€ 200,00
          totaal aftrekbare kosten€ 5.276,05
          verhouding werk/privé80,00%
          aftrekbare beroepskosten€ 4.220,84
          Last edited by ; 08/11/2007, 21:04.

          Comment


          • #6
            Natuurlijk. Maar zoals al gezegd : één belangrijke factor; de controleur. Waar de ene controleur (diegen die met zijn goede been uit bed gestapt is...) geen probleem zal maken van dit percentage zal de andere (dienen 'onnozelaar'...) niet willen afwijken van een 'ander' percentage. Want bewijs maar eens dat 90% beroepsmatig is, en geen 85%...

            Comment


            • #7
              Welk percentage moeten ze dan zeker accepteren?
              Je kan toch duidelijk aantonen dat de afstand woon-werk x aantal km is maal y aantal verplaatsingen? Het verschil met de totaalstand zijn je privekm's.
              Of zie ik iets over het hoofd?


              Oorspronkelijk geplaatst door ENO Bekijk Berichten
              Natuurlijk. Maar zoals al gezegd : één belangrijke factor; de controleur. Waar de ene controleur (diegen die met zijn goede been uit bed gestapt is...) geen probleem zal maken van dit percentage zal de andere (dienen 'onnozelaar'...) niet willen afwijken van een 'ander' percentage. Want bewijs maar eens dat 90% beroepsmatig is, en geen 85%...

              Comment


              • #8
                dit geldt net zo voor lichte vrachten, dit topic, ff terzijde

                Comment


                • #9
                  Aha, mijn cursus personenbelasting van vorig jaar ging daar toevallig over (een stukje binnen het deel woonwerkverkeer). Ik moet de hele (geziene) cursus leren voor een test van volgende week maandag. Ik zal morgen of tijdens het weekend eens posten wat hierover in mijn cursus staat.

                  Ik kan je nu al zeggen dat je in tegenstelling tot de auto hier de keuze hebt tussen de € 0.15/km regel en de echte kosten . Wat allemaal hieronder valt, zal ik later weten zeggen .

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
                    Welk percentage moeten ze dan zeker accepteren?
                    100% accepeteren ze niet 85 à 90 vaak wel

                    en je mag ook een deel van je afbetaling van je huis als garage nog inbrengen

                    Comment


                    • #11
                      a) er is geen maximumbedrag op de jaarlijkse kosten. (alhoewel ik mij afvraag of de controleur een 999R van 50.000,00 euro zou aanvaarden als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer - De controleur schermt hierbij soms met de term 'economische realiteit'...)

                      b) je zegt dat je gemakkelijk je aantal km kan voorleggen. (Afstand * aantal werkdagen). Over afstand valt niet te twisten, maar bewijs mij eens hoeveel werkdagen jij je motor hebt gebruikt. (je kan ook nog met de wagen, te voet, met de fiets, met een collega, met het openbaar vervoer gaan hoor....)

                      c) natuurlijk is het ook van belang de vergelijking te maken tussen de beroepskosten en de forfetaire kosten. De forfetaire kosten hangen af van de hoogte van je inkomen (fiche 281.10). Maar dat speelt bij jou steeds in het voordeel van de werkelijke beroepskosten (aangezien het maximale forfetaire bedrag voor inkomsten 2007 vastgesteld is op 3.290,00 Euro - en daar zit jij met 4.220,00 al ruimschoots boven.)

                      d) je kan inderdaad ook nog steeds een deel van je woning inbrengen... bv 10 vierkante meter op een totaal van 300 vierkante meter.... Maar dan ga je veel berekeningswerk hebben (voor een minimale aftrek) en ga je bij de meeste controleurs niet echt 'goodwill' creeëren.... (alles is een kwestie van geven en nemen en dit klasseer ik onder de noemer : 'geven'. :-)))

                      Comment


                      • #12
                        uit mijn ervaring: de ontvanger aanvaardt meestal maar dat voor 1 persoon slechts 1 voertuig wordt afgetrokken, indien je dus kiest voor de motorfiets dan kan je niet tegelijk uw auto inbrengen
                        een auto genereert nog steeds een grotere aftrek, je kan wel perfect lopende afschrijvingen stopzetten en een nieuwe afschrijving beginnen, maar nogmaals: daarmee kweek je weinig goodwill

                        Comment


                        • #13
                          Ik doe dit al enkele jarendus zal ik eventjes mijn ervaringen hier omtrent zeggen.
                          Hou in een agenda of excel bij welke dagen en naar waar je met de moto of auto bent geweest. (bvb slecht weer met de auto ) zodoende heb je voor jezelf bij de aangifte een correct aantal km voor het werken en ook privé km's. Ook het km aantal van het begin van het fiscale jaar erbij vermelden.
                          Kledij mag 2 pakken, 2 paar handschoenen, 2 helmen en 2 paar schoenen per jaar afgeschreven worden. Dit is natuurlijk vragen om een grondige controle.

                          Mij hebben ze aangeraden om maximum 85% werk verkeer aantegeven omdat dit als mogelijk beschouwd word. Kledij vervang ik als het nodig is om ook niet te veel te "profiteren" van het systeem. Mijn eerste en tweede moto heb ik op 2 jaar afgeschreven, de 2de moto heb ik nu al 3 jaar.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                            Is het mogelijk om een moto te combineren met een bedrijfswagen?
                            Laatste dat ik gehoord heb : nope. Maar dat was tijdens een uiteenzetting in 2006...
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

                            Comment


                            • #15
                              Heeft de misses eigenlijk een bedrijfswagen? En hoever woont zij van het werk? Meer dan 11 km? Indien 2 maal positief, is het niet efficiënter om de moto op haar naam in te brengen?
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                                Is het mogelijk om een moto te combineren met een bedrijfswagen?
                                Als de auto op het werk blijft, en je de km's van de moto kan bewijzen.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                                  Misses heeft geen bedrijfswagen, en geen werk
                                  Just, Wallonie! Was ik even vergeten.





                                  (verplicht grapje.... meen het totaal niet hoor, want ik ben een echte Belg, geen Vlaming!)
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                  Motoren & Tjeurisme

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                    Als de auto op het werk blijft, en je de km's van de moto kan bewijzen.
                                    Hiermee zet je jezelf wel in een zwakke positie.

                                    Buiten het feit dat je natuurlijk gaat opvallen met een gecombineerde beroepskost als deze, ben je ( of word je) verplicht zelf te kunnen aantonen dat dit werkelijke gereden km's voor beroepsdoeleinden zijn.

                                    Zelfs al slaag je daarin, de fiscus heeft een makkelijk middeltje om de zaak altijd in hun voordeel te doen omslaan : zij verlengen gewoon de afschrijfperiode van de moto met enkele jaren.
                                    En je bent eraan voor de moeite

                                    Comment


                                    • #19
                                      Combineren kan best!!!

                                      Alleen was er tot 31 december 2011 een probleem met combinatie motor/bedrijswagens ivm de 'privé-kilometers' van de bedrijfswagen. Het fameuze voordeel alle aard. Dat werd in B door iedereen op 5000km of 7500km gezet. Daar waar er in de wet staat : met een MINIMUM van 5000km of 7500km. Controleurs gingen nogal snel die 5000km of 7500km optrekken.

                                      Maar met het nieuwe systeem is er geen sprake meer van MINIMUM aantal privé kilometers Er is enkel nog sprake van een forfaitair voordeel alle aard.

                                      Daarom ga ik in ider geval voor inkomstenjaar 2012 de oefening maken met bedrijfswagen in combinatie scooter voor woon-werkverkeer....

                                      PS : al je maar 1 dag op kantoor bent (Breda) en 4 dagen (thuis / klanten) kan je in problemen komen met de 'vaste plaats van tewerkstelling'. Nen deftigen boekhouder / fiscalist kan je daar wat meer over vertellen.... Als privé persoon zal je veel moeten lezen, en de verschillen op het einde nog met moeite uiteen kunnen houden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Bedankt voor je reactie en je PM. Interessant dus voor 2012. Toch nog iets positiefs uit die regeling.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door ENO Bekijk Berichten
                                        PS : al je maar 1 dag op kantoor bent (Breda) en 4 dagen (thuis / klanten) kan je in problemen komen met de 'vaste plaats van tewerkstelling'. Nen deftigen boekhouder / fiscalist kan je daar wat meer over vertellen.... Als privé persoon zal je veel moeten lezen, en de verschillen op het einde nog met moeite uiteen kunnen houden.
                                        Ik heb geen vaste plaats van tewerkstelling (ben een verkoper) denk ik.
                                        Wat zou het probleem kunnen zijn?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X