Mededeling

Collapse
No announcement yet.

motorfiets als beroepskost ipv forfetaire lasten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
    Ik heb geen vaste plaats van tewerkstelling (ben een verkoper) denk ik.
    Wat zou het probleem kunnen zijn?
    IEDEREEN heeft een vaste plaats van tewerkstelling.... Alleen hoeft die niet de zetel van de vennootschap te zijn....

Bv :
    - 2 dagen per week thuiswerk
    - 2 dagen per week verplaatsingen bij diverse klanten
    - 1 dag per week op zetel van de vennootschap
    Dan wordt de vaste plaats van tewerkstelling : thuis.
    Lees : ook de verplaatsingen woning - zetel van de vennootschap kunnen als beroepskost worden aanzien. En niet langer als woon-werkverkeer....
    In dit geval is dit in het voordeel van de belastingplichtige.

Maar heb met klant hier het omgekeerde voor..... een voorbeeldje :
    3 dagen per week bij één klant in Antwerpen (afstand : 75km)
    1 dag per week bij één klant in Brussel (afstand : 30km)
    1 dagen per week op bureel in Aalst (afstand : 5km)

Dus zou je normaal zeggen : alle verplaatsingen naar Brussel en A'pen zijn beroepsverplaatsingen.
    Neen, antwoord fiscus..... Er is voldaan aan de voorwaarden om van A'pen de plaats van tewerkstelling te maken.... Dus alle verplaatsingen naar A'pen zijn woon-werkverkeer (Lees : niet aftrekbare autokosten...). En dan gaan de poppen meestal aan het dansen.

Comment

zijn er sinds de nieuwe regering eigenlijk aanpassingen gebeurd aan de wetten hieromtrent? Ik zou graag de oefening een keer willen maken voor mijn situatie. Ik werk momenteel in Brussel centrum en spendeer ongeveer 3u per dag in de auto en dat begint stilaan op mijn zenuwen te werken ... de moto is een schitterend alternatief dat ik al afentoe gebruik ...

Afstand woon-werk is 45km dus het zou mij wel de moeite lijken om dit te proberen... Met de wagen heb ik dit jaar 33000km afgelegd dus ik kan mij ook een beeld vormen van wat ik 'privé' zou rijden (alhoewel die vergelijking niet echt op gaat aangezien je de wagen neemt bij slechte weersomstandigheden).

Anyway ik wil het wel eens uitrekenen of het interessant kan zijn ...
      1978 BMW E21 323i
      2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
      2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

Comment

Maak zeker en vast een de berekening, en vergeet vooral niet de 'meest zotte kosten'.
        2 voorbeeldjes :
        -ik breng jaarlijks de aankoop van 3 TL-lampen in... Reden : motor staat in de garage, en daar moet ik jaarlijks de 3 TL-lampen vervangen...
        - ik heb mij ne nieuwe rugzak gekocht... om mijn boterhammekes mee te nemen naar mijn werk. Dus beroepsgebruik.

Maar waar voor jou de 'spijtige' zaak zal zijn....
        Je motor is al een 5 jaar oud. Dus normaliter is je afschrijvingstermijn verstreken en kan je die niet meer meetellen. Tenzij dat je die termijn 'verlengd', maar dan gaat die kost niet zo hoog liggen.
        Oplossing : koop nen moto van minstens 15K Euro, dan kan je dit jaar tot 6K Euro (aanschafwaarde * 20% * 2 degressieve afschrijving) in de kosten inbrengen.... Pas dan ga je serieus profijt doen door je kosten te gaan bewijzen ipv om voor het forfait te opteren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ENO Bekijk Berichten
          Je motor is al een 5 jaar oud. Dus normaliter is je afschrijvingstermijn verstreken en kan je die niet meer meetellen. Tenzij dat je die termijn 'verlengd', maar dan gaat die kost niet zo hoog liggen.
          Oplossing : koop nen moto van minstens 15K Euro, dan kan je dit jaar tot 6K Euro (aanschafwaarde * 20% * 2 degressieve afschrijving) in de kosten inbrengen.... Pas dan ga je serieus profijt doen door je kosten te gaan bewijzen ipv om voor het forfait te opteren...
          Mss een héél domme vraag, maar is het niet voordeliger om gewoon een tweedehands moto van 3000€ te kopen, dan enen van 15000€ af te schrijven? Krijg je daar dan zo veel van terug?
          BMW E61 525d LCI '09
          Suzuki Bandit 1250NA /07
          Fiesta Red Edition '16

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ENO Bekijk Berichten
            Maak zeker en vast een de berekening, en vergeet vooral niet de 'meest zotte kosten'.
            2 voorbeeldjes :
            -ik breng jaarlijks de aankoop van 3 TL-lampen in... Reden : motor staat in de garage, en daar moet ik jaarlijks de 3 TL-lampen vervangen...
            - ik heb mij ne nieuwe rugzak gekocht... om mijn boterhammekes mee te nemen naar mijn werk. Dus beroepsgebruik.

Maar waar voor jou de 'spijtige' zaak zal zijn....
            Bedankt Eno voor de info.

En hoe zit het dan met het feit dat ik bijvoorbeeld tijdens de winterperiode (vriesdagen bijvoorbeeld) de wagen zou nemen? Moet je dan gewoon aangeven hoeveel je ongeveer rijdt met moto en auto per jaar? Kom je dan aan een zo hoog mogelijk beroepskost?

De motor inbrengen zal inderdaad te laat zijn ... die is aangekocht geweest in 2008 als overjaars model dus ...

Anderzijds kan je ook allerhande kledij inbrengen en afschrijven of 2 à 3 jaar dacht ik ... Het probleem blijft natuurlijk wel dat je het er allemaal eerst moet 'kunnen' leggen en dan pas kan zien of je er ooit iets van kunt terugkrijgen.

Het belastingskantoor in de buurt zal mij hier ook wel mee kunnen verder helpen denk ik, niet? :-)
            1978 BMW E21 323i

Comment

Zeer simplistisch.....

Aankoop BMW 1200GS Adventure met opties: 20.000,00 Euro
              Af te schrijven 5 jaar : 4.000,00 Euro / jaar (20.000 Eur / 5)
              Beroepsgebruik : 90% of 3.600,00 Euro (4.000 / 5)
              Belastingpercentage : 56% (hoogste schijf personenbelasting + gemeentebelasting)
              Effectieve besparing per jaar : 2.016,00 Euro (3.600 x 56%)
              Effectieve besparing na 5 jaar : 10.080,00 Euro (2.016,00 x 5)
              Verkoop BMW na 5 jaar : 10.000,00 Euro (50% van de nieuwprijs)...... NIET BELAST IN DE PERSONENBELASTING!

Totale kost : 20.000,00 Euro
              Totale opbrengst : 20.080,00 Euro (10.080,00 + 10.000,00)
              Dus heeft diene BMW u na 5 jaar nog geld opgebracht....

Natuurlijk is dit de meest simplistische benadering.
              Maar België en zijn belastingsysteem zijn nu eenmaal niet zo simplistisch.
              Om alles terdege te begrijpen en te weten ben je waarschijnlijk een aantal jaar bezig....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tracer Bekijk Berichten
                Bedankt Eno voor de info.

En hoe zit het dan met het feit dat ik bijvoorbeeld tijdens de winterperiode (vriesdagen bijvoorbeeld) de wagen zou nemen? Moet je dan gewoon aangeven hoeveel je ongeveer rijdt met moto en auto per jaar? Kom je dan aan een zo hoog mogelijk beroepskost?

De motor inbrengen zal inderdaad te laat zijn ... die is aangekocht geweest in 2008 als overjaars model dus ...

Anderzijds kan je ook allerhande kledij inbrengen en afschrijven of 2 à 3 jaar dacht ik ... Het probleem blijft natuurlijk wel dat je het er allemaal eerst moet 'kunnen' leggen en dan pas kan zien of je er ooit iets van kunt terugkrijgen.

Het belastingskantoor in de buurt zal mij hier ook wel mee kunnen verder helpen denk ik, niet? :-)
                Gemengd gebruik moto/auto is ZEKER EN VAST mogelijk.....
                Voor de motor bewijst ge de effectieve kost, voor de wagen kan dit niet. Kost is bepaald op 0,15 euro per kilometer.

Bv :
                woon-werk : 50km enkel
                Werkdagen per jaar : 220
                Totaal woon-werkverkeer : 22.000 km
                Met de motor : 170 dagen (17.000 km)
                Met de wagen : 50 dagen (5.000 km)
                Totaal aantal kilometers gereden dat jaar met de motorfiets : 20.000

En dan kan je beginnen rekenen......
                a) alle kosten van de motor x 17.000 / 20.000 (beroepsgebruik)
                +
                b) forfaitaire beroepskosten van de wagen : 5.000 x 0,15 euro = 750,00 Euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tracer Bekijk Berichten
                  Daar ben ik nog niet zo zeker van.....
                  Hangt veelal van controleur tot controleur af.
                  Als je toevallig een controleur/motorrijder tegenkomt zit je goed.

Probleem met de bewezen kosten ligt meestal in het feit : verhouding privé-beroep.
                  Ga maar eens bewijzen dat ge 90% tot 95% beroepsmatig uw motorfiets gebruikt....
                  Lukt meestal wel met 80%-85%, maar niets is zeker....

Comment

Toch is er niks mee om effe raad te vragen bij je controleur.
                    Heb het zelf ook gedaan.
                    Zeer jonge tweedehands 1150GS afgeschreven op 4j ipv 3j in onderling akkoord.
                    4j afgeschreven en geen controle of problemen gehad...

Misschien was 3j ook gelukt maar anders kom je later een herziening tegen die 3j kan teruggaan.
                    In geval van duidelijke fraude zelfs nog langer...

Ter info : twee collega's hebben hun 1200RT (nieuw) afgeschreven op 5j.
                    Beide door fiscus opgeroepen en omgezet naar 7 en 8j...

Degressief afschrijven is zeer lucratief, zeker als je de moto tussentijds verkoopt en
                    opnieuw begint met een nieuwe.
                    Maar bezint voor ge begint, ook hier valt ge op met enorm hoge beroepskosten.
                    Hou het beter lineair !

Nog enkele zaken, verbruik benzine aanpassen naar boven ( veel rode lichten en zo...),
                    voeg een papiertje bij je beroepskosten vh werk met het totaal aantal werkdagen.
                    Dit wordt regelmatig opgevraagd.
                    Vermeld de km's vd moto ieder jaar bij je aangifte.
                    Ook dit wordt regelmatig opgevraagd, je kan beter hiervoor niet langsgaan
                    want dan volgen er meer vragen hé.

Tel minstens een 15-tal dagen per jaar winterweer, dus beroepskosten auto dan inbrengen

De weg naar je werk is niet verplicht de kortste, wel de veiligste.
                    Hiermee kan je ook wat doen hé.

's Middags thuis gaan eten (zogezegd) en je km's per dag dubbel tellen kun je
                    ook best laten.

Maw beroepskostenmoto is wel degelijk zeer lucratief als je forfetaire beorpeskosten niet te
                    hoog liggen natuurlijk.
                    Maar zorg dat je niet overdrijft !
                    Idd afhankelijk van controleur tot controleur...

Comment

interessante posts allemaal bedankt!
                      1978 BMW E21 323i

Comment

Kan je een tweedehandsmoto van 5 jaar oud kopen en deze ook afschrijven?
                        BMW E61 525d LCI '09
                        Suzuki Bandit 1250NA /07
                        Fiesta Red Edition '16

Comment

Tuurlijk.

Alleen, zoals ENO al schreef, wel zien dat je met je jaarlijkse beroepskosten boven je forfetaire kosten
                          komt. Anders heeft het weinig zin.
                          Hangt dus af van je inkomen, waarde moto bij aankoop en mogelijke afschrijvingstermijn.

Tweedehands is termijn afschrijving een drietal jaar maar dit is slechts een richtlijn.
                          Hangt allemaal ook allemaal af van je jaarlijkse km's woonwerk tov totaal ( woon-werk + privé ).
                          Een 5000 km prive wordt door de fiscus toch wel als minimum beschouwd.
                          Een afschrijftermijn tweedehands kan dus best 2j zijn maar ook 4 of 5j...

Comment

Ik heb interesse in deze http://www.2dehands.be/motoren/motor...119954289.html

Mijn woonwerk afstand is 70km per dag (heen en terug). Ik kan wel maar 3 dagen per week met de moto gaan werken (1 dag thuis en 1 dag kindje wegbrengen), dus ik rijd deels ook met de auto (zeker als het sneeuwt).

dus:

woon-werk: 220 werkdagen maal 3/5 - 10 reservedagen voor écht slecht weer) = 122 dagen met de moto

122dagen x 70km/dag = 8540 km woon-werk
                            Als je dan inderdaad minimum 5000km privé moet rekenen (is dit echt zo?), kom ik aan een verhouding woonwerk/totaal van slechts 63%
                            Is dat dan nog de moeite? En je weet toch niet op voorhand welke afschrijvingstermijn de belastingen toelaten in mijn geval?

En ook belangrijk: om mijn werkelijke kosten van de moto te vergelijken met het forfaitair bedrag, moet ik dan enkel de motokilometers x 0,15€/km doen of de totale woon-werkkilometers (dus incl. met de auto)?
                            BMW E61 525d LCI '09
                            Suzuki Bandit 1250NA /07
                            Fiesta Red Edition '16

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk Berichten
                              122dagen x 70km/dag = 8540 km woon-werk
                              Als je dan inderdaad minimum 5000km privé moet rekenen (is dit echt zo?), kom ik aan een verhouding woonwerk/totaal van slechts 63%
                              Is dat dan nog de moeite? En je weet toch niet op voorhand welke afschrijvingstermijn de belastingen toelaten in mijn geval?
                              Opgelet dat ge niet teveel door elkaar slaat hoor!!
                              a) die minimum 5000 km privé... dat is een regel betreffende (het privé-gebruik van) de bedrijfswagens (tot inkomsten 2011, vanaf 2012 is dit ook veranderd!!). Als je aantoont dat je motor bv 9000km heeft gereden, waarvan 8540km voor woon-werk is uw verhouding 94,89%.
                              b) afschrijvingstermijn van 2dehandsmotor is inderdaad moeilijk in te schatten.
                              c) uit eigen ervaring weet ik dat motokosten bewijzen met een moto van +- 5000 euro meestal niet de moeite is. Tenzij ge heeeeeeeel weinig verdient (lees : forfaitaire beroepskosten ongelooflijk laag zijn)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk Berichten
                                En ook belangrijk: om mijn werkelijke kosten van de moto te vergelijken met het forfaitair bedrag, moet ik dan enkel de motokilometers x 0,15€/km doen of de totale woon-werkkilometers (dus incl. met de auto)?
                                Terug hetzelfde : ge begint alles door elkaar te halen!!
                                a) Forfaitaire beroepskosten : worden bepaalt op basis van de bedragen vermeld op uw fiche 281. (fiche die je ieder jaar van de werkgever ontvang, met de vermelding van de beroepsinkomsten over een kalenderjaar)
                                b) bewezen beroepskosten :
                                1) moto : alle kosten aantonen (lees : afschrijvingen, onderhoud, benzine, wasbeurt, etc....)
                                +
                                2) auto : forfait van 0,15 euro/km voor woon-werkverkeer (hier mag je geen effectieve kosten gaan bewijzn, in tegenstelling tot motorkosten!!)
                                +
                                3) bv bewezen kosten gemaakt om te telefoneren voor het werk
                                +
                                4) bv bewezen kosten gemaakt om beroepsseminarie te volgen
                                +
                                +
                                + (en ga zo maar door)....

Comment

Working...
                                X