Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motor voor beginner: budget 2500 euro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Motor voor beginner: budget 2500 euro

    Nu het mooie weer er zit aan te komen en ik de files naar Brussel echt wel serieus beu begin te worden zou ik willen overschakelen op een tweewieler. Als ik zie hoeveel tijd mijn collega's hier mee uitsparen lijkt mij dit een ideale oplossing.

    Als complete noob ben ik dus aan het uitkijken naar een deftige motor (650cc) voor een bescheiden prijs (2500 euro) waar ik eerst mijn rijbewijs wil halen en nadien bij mooi weer naar Brussel wil rijden. Iemand suggesties? En welk type neem ik best voor dagelijkse ritten?
    Hyundai Tucson 1.6GDI (2016)
    Citroen C3 visiodrive 1.4i (2010)

  • #2
    Mijn (ex)-motor heeft me 1900euro gekost bij aankoop. 't was een GSXF600 van een jaar of 12. Heeft me veel plezier gegeven en was een ideale om te starten.



    Is het zoiets wat je zoekt?

    Comment


    • #3
      Heel goede beginmoto's: Kawasaki ER-5 (zoals onze Eduard) of een Honda CB 500. Moto's wegen licht en hebben een vrij lage zit, ideaal om het motorrijden onder de knie te krijgen.

      Comment


      • #4
        Als je een opstapmotor zoekt voor woon- werkverkeer is de Honda Deauville een goede keuze.




        Pluspunten :
        • Niet te veel vermogen (als opstapper kun je dit best missen)
        • Cadanaandrijving (onderhoudsvriendelijk).
        • Beschermd tegen weersinvloeden.
        • De 650 is zeker te vinden voor € 2.500
        • Als je de moto terug verkoopt krijg je uw geld praktisch volledig terug.
        Groeten,
        Benny.

        Comment


        • #5
          Ik denk dat je eerst en vooral uw budget eens moet herzien.
          Buiten de moto komt er nog een hoop andere kosten bij kijken.
          Natuurlijk heb je verzekering en dergelijke meer, maar ook een helm, jas, broek, laarzen, handschoenen, regenpakje en bagage mogelijkheden. En dat moet je dan nog eens allemaal hebben voor winter en zomer.

          Aangezien het voor woon-werk verkeer is (lees meer risico op een ongeval) ben je best van niet te besparen op kledij en dergelijke meer. Zowel voor uw eigen comfort als voor uw veiligheid.

          Breng ook in rekening dat een moto meer kost per kilometer dan een auto en tevens ook onderhouds gevoeliger is.

          Nu, als antwoord op uw vraag. Voor 2500 zal je niet veel vinden. Maar doe er 500 euro bij en je zal toch wel al wat betrouwbaars en toegankelijks vinden dat gebruikt kan worden voor woon-werk.

          Ik denk hierbij voor al aan een Honda Deauville. Oerdegelijk, goedkoop qua rijkosten en onderhoud, standaard bagage mogelijkheden en ni te veel poer.

          Ook een Honda CB750 (vanaf 92) is een aanrader, maar dan wel met een windschermpje op.

          Yamaha Fazer 600. Rijdt heel makkelijk, goed dosseerbaar, goede remmen, en ook goedkoop qua onderhoud + bagage mogelijkheden in optie.

          En persoonlijk blijf ik ook fan van de SV 650. Zeer aangename moto om dagelijks mee te rijden. Zeer leuk vergevingsgezind en zuinig blokje, ook goedkoop in onderhoud en dergelijke. Prijs/kwaliteit een echte aanrader.

          Voor de rest : zorg dat remmen en vooral banden in goede staat zijn en van een goede kwaliteit zijn! Nog meer als met een wagen zijn de banden uw enig contact met de weg.

          Een extra rijopleiding (M&T, MR, ...) zou ik ook aanraden, da kan u veel misserie besparen. Woon-werk verkeer met de moto is namelijk een stuk moeilijker dan gewoon de zondag rond gaan toeren en vraag bijgevolg veel meer motorbeheersing.

          Allé, als je iets op het oog hebt, laat dan zeker weten é

          Greetz
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Heel goede beginmoto's: Kawasaki ER-5 (zoals onze Eduard) of een Honda CB 500. Moto's wegen licht en hebben een vrij lage zit, ideaal om het motorrijden onder de knie te krijgen.
            Da zijn wel goede moto's, maar vrij nutteloos als woon-werk machines.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
              Mijn (ex)-motor heeft me 1900euro gekost bij aankoop. 't was een GSXF600 van een jaar of 12. Heeft me veel plezier gegeven en was een ideale om te starten.



              Is het zoiets wat je zoekt?
              Ik ben ook met zo eentje begonnen, maar dan het nieuwere model, die je ondertussen ook voor een prikje kan vinden.

              Nadelen zijn hoog gewicht dat nog es versterkt wordt door de clip-ons en de slechte remmen.

              De nieuwe hebben vooral een veel comfortabelere zit, betere remmen (maar nog steeds vrij ondermaats, kan wel verholpen worden door het plaatsen van stalen remleidingen) en iets meer koppel onderin. Bijgevolg rijden ze wat aangenamer.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                Da zijn wel goede moto's, maar vrij nutteloos als woon-werk machines.
                Vrij nutteloos, waarom?

                Als je voor 2.500 euro een betrouwbare metgezel wil om tussen de files te laveren, dan zijn dat de ideale moto's denk ik.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Vrij nutteloos, waarom?

                  Als je voor 2.500 euro een betrouwbare metgezel wil om tussen de files te laveren, dan zijn dat de ideale moto's denk ik.
                  Geen gevoel in de remmen (CB heeft meestal zelf maar nen trommel achteraan), magere vering, zithouding waar dadde na een tijdje fille rijden van verkrampt (wegens relatief kleine moto's), gevoelige koppelingen, niet praktisch, bokken onderin nogal snel, zijn echte budget moto's die 2de hands vaak in erbarmelijke staat verkeren.

                  Dan zijde nog beter af met nen Bandit 600 diede voor bijna dezelfde prijs kunt vinden en tevens met een klein kopkuipje beschikbaar is (wind/weer bescherming)
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                    Geen gevoel in de remmen (CB heeft meestal zelf maar nen trommel achteraan), magere vering, zithouding waar dadde na een tijdje fille rijden van verkrampt (wegens relatief kleine moto's), gevoelige koppelingen, niet praktisch, bokken onderin nogal snel, zijn echte budget moto's die 2de hands vaak in erbarmelijke staat verkeren.
                    De CB 500's met een trommelrem achteraan dateren al van voor '97 als 'k me niet vergis. Het is inderdaad een kleine moto, maar dat is voor een beginnend motorrijder zeker een pluspunt. Van dat bokken en dergelijke meer heb ik niets gemerkt, zithouding vond ik ook prima (en ik ben 1m 78 groot). Sinds enkele jaren kan je ze ook met ABS krijgen en dat is ook wel meegenomen. Afgeleefde moto's vind je in alle types. Dat is iets waar je naar moet uitkijken natuurlijk.



                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                    Dan zijde nog beter af met nen Bandit 600 diede voor bijna dezelfde prijs kunt vinden en tevens met een klein kopkuipje beschikbaar is (wind/weer bescherming)
                    Tussen files rijden met goed weer, kopkuipke niet nodig zenne.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Sinds enkele jaren kan je ze ook met ABS krijgen en dat is ook wel meegenomen.
                      Pas vanaf 2005 en die zullen zeker niet binnen het budget vallen

                      En ik ben er volledig mee akkoord dat da een zeer goede beginners moto is. Maar ik vind da echt geen goede woon-werk moto.

                      Voor mij blijft voorlopig de NTV op nummer 1. Die is daar dan ook speciaal voor gemaakt. En eentje van 99 met een 30.000 km vind je zeker voor 3000 euro.

                      Wel opletten dat de balhoofdlagers nog goed zijn (zwak punt) en de vorkolie in de laatste jaren nog es vervangen is.
                      Last edited by Tjeu; 24/03/2008, 13:44.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                        Ik ben ook met zo eentje begonnen, maar dan het nieuwere model, die je ondertussen ook voor een prikje kan vinden.

                        Nadelen zijn hoog gewicht dat nog es versterkt wordt door de clip-ons en de slechte remmen.

                        De nieuwe hebben vooral een veel comfortabelere zit, betere remmen (maar nog steeds vrij ondermaats, kan wel verholpen worden door het plaatsen van stalen remleidingen) en iets meer koppel onderin. Bijgevolg rijden ze wat aangenamer.
                        Tis dan ook de gekuipte versie he, geen supersport.

                        Voor te touren en af en toe eens was extra gas te geven voldeed deze meer dan prima vond ik.

                        Comment


                        • #13
                          Een maat van mij verkoopt zijn Bandit 600.
                          Dit is de advertentie op 2dehands:


                          Voordeel van zo'n naked bike is zijn wendbaarheid en de zitpositie.
                          De Bandit heeft ook een zalig zadel (vergelijk maar eens met zadels op de recente nakeds) en is erg comfortabel.
                          Bandit 600 is ook geen agressieve moto dus als beginnende motorrijder kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
                          Een aanrader en de deze is steeds heel goed onderhouden (maat is beetje maniak op moto's)

                          Laat maar iets weten als je moto in real life wil zien.

                          Comment


                          • #14
                            De mijne moogde direct hebbe voor 2500

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                              Da zijn wel goede moto's, maar vrij nutteloos als woon-werk machines.
                              Vrij nutteloos? ik gebruik mijn ER-5'ke voor mee naart school te gaan, ideaal voor tusse de auto's door te rijden ik bent minder breed dan de meeste bekuipte modellen dus kan altijd tot helemaal vanvoor rijden.
                              snelweg: ik heb geen probleem met snelwegen, tot 150km/h ist nog aangenaam rijde. (aangezien ge toch maar 120 moogt en het merendeel toch tussen de files moet rijde ... )
                              Die 500cc'kes vinde gemakkelijk voor een prijs onder de 2000€, hebde nogwa over voor kleding e.d.
                              en zoals eerder gezegt: ideale en gemakkelijke moto om mee te leren rijden, tis niet voor niets dat al de rijscholen met deze modellen rijden

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door EduardStegeman Bekijk Berichten
                                Vrij nutteloos? ik gebruik mijn ER-5'ke voor mee naart school te gaan, ideaal voor tusse de auto's door te rijden ik bent minder breed dan de meeste bekuipte modellen dus kan altijd tot helemaal vanvoor rijden.
                                snelweg: ik heb geen probleem met snelwegen, tot 150km/h ist nog aangenaam rijde. (aangezien ge toch maar 120 moogt en het merendeel toch tussen de files moet rijde ... )
                                Die 500cc'kes vinde gemakkelijk voor een prijs onder de 2000€, hebde nogwa over voor kleding e.d.
                                en zoals eerder gezegt: ideale en gemakkelijke moto om mee te leren rijden, tis niet voor niets dat al de rijscholen met deze modellen rijden
                                Ja maar als je van zoiets op zo'n sportieve 600 stapt, das toch een heel verschil hoor, als je dat gedaan hebt wil je die 500 niet meer

                                Comment


                                • #17
                                  daar kan ik in komen, maar het gaat hier om een goeie opstapmoto
                                  wa jij zegt, dan kunde beter meteen een R6 kope he
                                  zo'n 500 is ideaal om uw eerste 10000km mee te doen, en derna op iets zwaarder te stappe

                                  Comment


                                  • #18
                                    neenee, dat bedel ik niet zenne.

                                    Gewoon een semisportieve 600, ideaal compromis tussen snelheid sportiviteit men toch niet te bruut om mee te beginnen.

                                    Ale, das mijn mening he.

                                    Ik wou eerst ook een 500 kopen om te starten en ben eigenlijk wel blij dat ik dat niet gedaan heb.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                      neenee, dat bedel ik niet zenne.

                                      Gewoon een semisportieve 600, ideaal compromis tussen snelheid sportiviteit men toch niet te bruut om mee te beginnen.

                                      Ale, das mijn mening he.

                                      Ik wou eerst ook een 500 kopen om te starten en ben eigenlijk wel blij dat ik dat niet gedaan heb.

                                      Eerlijk, van die praat krijg ik nu het schijt se. Ik ben begonne met nen 125, ik heb hem nu 7 maanden en 11800 kilometer erop gezet en ik heb nog steeds geen spijt dat ik daarmee begonnen ben. Ik rijd er nog altijd even graag mee
                                      Mensen die dan bezig zijn over "ik ben blij dat'k geen 500 als eerste heb gekocht",.... *zucht*

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door SebastiaN°69 Bekijk Berichten
                                        Eerlijk, van die praat krijg ik nu het schijt se. Ik ben begonne met nen 125, ik heb hem nu 7 maanden en 11800 kilometer erop gezet en ik heb nog steeds geen spijt dat ik daarmee begonnen ben. Ik rijd er nog altijd even graag mee
                                        Mensen die dan bezig zijn over "ik ben blij dat'k geen 500 als eerste heb gekocht",.... *zucht*
                                        Als dat nu mijn gedacht is?

                                        Ik heb ook al met een 450, 250, 125, 80, 50, ... gereden hoor .

                                        Comment

                                        Working...
                                        X