Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW G 650 Xcountry

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW G 650 Xcountry

    Iemand ervaring met deze moto ?

    Ik zou deze zomer graag gaan voor mijn voorlopig rijbewijs voor de moto en zie dit als eerste aankoop wel zitten.

    Als ik wat reviews lees zou de 1 cilinder zeer soepel zijn en al bij lage toeren zeer goed oppakken. Heel wenbare moto en zou goed kunnen dienen als opstapmotor.

    Ook is ABS een optie en dat is een grote troef vind ik, er zijn weinig of haast geen merken die in dezelfde prijsklasse ABS aanbieden. Het feit dat die dingen enorm betrouwbaar zijn is ook een groot pluspunt.

    Het is niet de bedoeling om lange afstanden te doen maar vooral int stad en de boerewegentjes enzo.




  • #2
    't Is precies wel een gedrochtje hè

    Als je begint over 'mooie beginnersfiets', dan heb ik toch enkele opmerkingen.

    * 't Is een 1 cylinder met redelijk veel CCs op. Dat presteert toch wel wat op lage toeren (enkel icm redelijk wat CCs, niet bij de mijne dus ) en als je dan van de gas afgaat, kan het je best wel verrassen. Het remt enorm af op de motor, precies of de achterrem gaat er kei hard op. Je kan dit maar op één manier oplossen en weten of het iets voor jou is: testrijden, testrijden & testrijden.

    * De ABS. 't Is inderdaad een mooie optie, maar ik heb mijn bedenkingen. Je zegt "als beginnersmoto". Waarom leer je dan niet remmen zonder ABS. Eens je dat goed onder de knie hebt, sta je sneller stil dan een motor mét ABS. ABS berekent gewoon wanneer je wiel zou gaan blokkeren. Op dat moment laat 'ie een fractie van een seconde los, en remt weer. Dit blijft zich herhalen. Op het moment dat de ABS de rem lost, kan een motor zonder de remhulp gewoon door blijven remmen.
    En als je dan na deze, of op een vervangmotor rijdt, zonder ABS, kan je wel eens voor onaardige dingen te komen staan. Je mag de ABS immers niet gaan misbruiken. Zo 'ken' ik iemand die steeds vol in zijn ankers ging. Die kneep & kneep maar. "Daarvoor heb ik toch ABS", zei hij steeds. Tot de dag dat hij met een vervangmotor naar huis reed... Je snapt het wel. Leer gewoon goed remmen zonder ABS, dan sta je nog sneller stil ook.

    Veel informatie over die BMW heb ik eigenlijk niet, maar nogmaals: testrijden, testrijden & testrijden. Dan pas weet je of het iets voor je is. Ik kan hem dan wel afbreken (bij wijze van voorbeeld), 10 anderen kunnen deze fiets ophemelen, maar hoe voel jij je erop?

    Comment


    • #3
      ABS kan je mits drukken op een knop uitzetten dus dat is geen probleem.

      Kzeg het kben nieuw in de motowereld, heb zelfs nooit een scooter of dergelijke gehadt. Ben gewoon is rustig aant rondkijken, en ik vond dit ideaal rijdt blijkbaar zeer goed op de weg en kan licht offroad.

      Comment


      • #4
        't Is ook een no nonsens moto. Ik heb er wel wat reviews van gelezen maar kan me zo direct het verdict niet herinneren.

        Enkel testrijden geeft je zekerheid, een 1cylinder heeft idd wel een apart gedrag. Ikzelf zou dit niet al eerste moto pakken, ikzelf hé.
        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
          't Is ook een no nonsens moto. Ik heb er wel wat reviews van gelezen maar kan me zo direct het verdict niet herinneren.

          Enkel testrijden geeft je zekerheid, een 1cylinder heeft idd wel een apart gedrag. Ikzelf zou dit niet al eerste moto pakken, ikzelf hé.
          Inderdied

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door SebastiaN°69 Bekijk Berichten
            't Is precies wel een gedrochtje hè

            Als je begint over 'mooie beginnersfiets', dan heb ik toch enkele opmerkingen.

            * 't Is een 1 cylinder met redelijk veel CCs op. Dat presteert toch wel wat op lage toeren (enkel icm redelijk wat CCs, niet bij de mijne dus ) en als je dan van de gas afgaat, kan het je best wel verrassen. Het remt enorm af op de motor, precies of de achterrem gaat er kei hard op. Je kan dit maar op één manier oplossen en weten of het iets voor jou is: testrijden, testrijden & testrijden.

            * De ABS. 't Is inderdaad een mooie optie, maar ik heb mijn bedenkingen. Je zegt "als beginnersmoto". Waarom leer je dan niet remmen zonder ABS. Eens je dat goed onder de knie hebt, sta je sneller stil dan een motor mét ABS. ABS berekent gewoon wanneer je wiel zou gaan blokkeren. Op dat moment laat 'ie een fractie van een seconde los, en remt weer. Dit blijft zich herhalen. Op het moment dat de ABS de rem lost, kan een motor zonder de remhulp gewoon door blijven remmen.
            En als je dan na deze, of op een vervangmotor rijdt, zonder ABS, kan je wel eens voor onaardige dingen te komen staan. Je mag de ABS immers niet gaan misbruiken. Zo 'ken' ik iemand die steeds vol in zijn ankers ging. Die kneep & kneep maar. "Daarvoor heb ik toch ABS", zei hij steeds. Tot de dag dat hij met een vervangmotor naar huis reed... Je snapt het wel. Leer gewoon goed remmen zonder ABS, dan sta je nog sneller stil ook.

            Veel informatie over die BMW heb ik eigenlijk niet, maar nogmaals: testrijden, testrijden & testrijden. Dan pas weet je of het iets voor je is. Ik kan hem dan wel afbreken (bij wijze van voorbeeld), 10 anderen kunnen deze fiets ophemelen, maar hoe voel jij je erop?
            Werkt ABS op die manier? Berekenen wanneer het zou blokkeren?
            Amai!

            Dat systeem dat automatisch de remkracht verdeelt tussen voor en achter vind ik nog slechter.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
              Werkt ABS op die manier? Berekenen wanneer het zou blokkeren?
              Amai!

              Dat systeem dat automatisch de remkracht verdeelt tussen voor en achter vind ik nog slechter.
              Komt het in elk geval op neer ja. Wanneer het dreigt te blokkeren, laat die los hè...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door SebastiaN°69 Bekijk Berichten
                Komt het in elk geval op neer ja. Wanneer het dreigt te blokkeren, laat die los hè...
                Ja, maar ik wist niet dat die systemen kunnen berekenen wanneer het zou blokkeren.

                Interessant. Ik dacht altijd dat ABS eerst detecteert dat het wiel blokkeert (dus als het blokkeert, niet wanneer het zou blokkeren) en dan een sturing doorgeeft.

                Hoe kunnen ze berekenen wanneer het zou blokkeren?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                  Ja, maar ik wist niet dat die systemen kunnen berekenen wanneer het zou blokkeren.

                  Interessant. Ik dacht altijd dat ABS eerst detecteert dat het wiel blokkeert (dus als het blokkeert, niet wanneer het zou blokkeren) en dan een sturing doorgeeft.

                  Hoe kunnen ze berekenen wanneer het zou blokkeren?

                  Dunnow, dat is wat ze mij leerden en vertelden op zo'n M.A.G. screening. Dat was STAM vzw dat die screening uitvoerde, ik veronderstel dat die mensen er iets van kennen, dus

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                    Ja, maar ik wist niet dat die systemen kunnen berekenen wanneer het zou blokkeren.

                    Interessant. Ik dacht altijd dat ABS eerst detecteert dat het wiel blokkeert (dus als het blokkeert, niet wanneer het zou blokkeren) en dan een sturing doorgeeft.

                    Hoe kunnen ze berekenen wanneer het zou blokkeren?


                    Hahaha, een ABS systeem kan idd niet berekenen wanneer een wiel zou blokkeren.

                    Zou anders wel geniaal zijn da een systeem kan anticiperen op mogelijke olieplekken en steentje enzo. Mss abs mee kabouterkes die alles in de gaten houden met verrekijkertjes

                    Tis dus idd zo dan een ABS unit de snelheid van het voor en achterwiel controleerd.
                    Ge kunt die sensoren altijd mooi zien zitten. Vooraan zitten die vaak op de remschijf, achteraan meestal op een apart schijfje dat eruit ziet als een klein en fijn remschijfje.

                    Eenvoudige ABS systemen treden op wanneer 1 wiel snelheid 0 heeft en het andere een snelheid verschillende van nul. Dan zal de remkracht voor het geblokkeerde wiel kort opgehoffen worden. Hierdoor krijg je het "pompen" zoals je vroeger ook in een auto zonder ABS moest doen.

                    Meer geavanceerde systemen merken reeds kleine snelheidsverschillen op tussen beide wielen en kunnen een stuk progressiever optreden

                    Er wordt bijgevolg helemaal niets berekend, enkel gemeten
                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                    Motoren & Tjeurisme

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                      W
                      Dat systeem dat automatisch de remkracht verdeelt tussen voor en achter vind ik nog slechter.

                      Ik eigenlijk niet (ja ik wordt oud ). Ik vind dat zowel (D)CBS (da remkrachtverdeling gedoe) en ABS de veiligheid een serieus stuk verhogen.

                      Ik zou beide opties dus zeker aanraden.

                      Enkel wanneer je écht begint door te knallen zijn zulke systemen niet optimaal en zelf ferm vervelend.
                      (denk terug aan de angstige momenten op Folembray met de Pan 1300 die beide systemen had...)

                      Maar voor de meeste mensen en de meeste straat km's zijn zo systemen wel een meerwaarde.
                      En het voordeel van dit BMW model is dat je het ABS systeem uit kan schakelen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                        Hahaha, een ABS systeem kan idd niet berekenen wanneer een wiel zou blokkeren.

                        Zou anders wel geniaal zijn da een systeem kan anticiperen op mogelijke olieplekken en steentje enzo. Mss abs mee kabouterkes die alles in de gaten houden met verrekijkertjes

                        Tis dus idd zo dan een ABS unit de snelheid van het voor en achterwiel controleerd.
                        Ge kunt die sensoren altijd mooi zien zitten. Vooraan zitten die vaak op de remschijf, achteraan meestal op een apart schijfje dat eruit ziet als een klein en fijn remschijfje.

                        Eenvoudige ABS systemen treden op wanneer 1 wiel snelheid 0 heeft en het andere een snelheid verschillende van nul. Dan zal de remkracht voor het geblokkeerde wiel kort opgehoffen worden. Hierdoor krijg je het "pompen" zoals je vroeger ook in een auto zonder ABS moest doen.

                        Meer geavanceerde systemen merken reeds kleine snelheidsverschillen op tussen beide wielen en kunnen een stuk progressiever optreden

                        Er wordt bijgevolg helemaal niets berekend, enkel gemeten

                        Bedankt voor den uitleg Tjeu, ik begon al bang te worden dat ik een technologische vooruitgang gemist had.

                        Comment


                        • #13
                          Mijn lesmot had abs en die is eigenlijk nooit aangeschoten bij normaal rijgedrag. Een enkele keer bij de noodstop oefenen, maar ander sniet, dus ik zi eniet in waaromabs geen voordeel zou zijn bij een normale straatmoto.

                          Ik begrijp eigenlijk niet waarom moto's er niet zo goed als standaard mee uitgerust zijn, nu laten velen het ook door de soms (te) grote meerprijs.

                          Dat systeemdat remkracht verdeeld zit volgens mij op de meeste grote motorscooters dus dat zal ook wel z'n voordelen hebben.

                          edit: memo to myself, t-r-a-g-e-r- typen Hayes
                          Last edited by Hayes; 16/06/2008, 11:02.
                          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                            Mijn lesmot had abs en die is eigenlijk nooit aangeschoten bij normaal rijgedrag. Een enkele keer bij de noodstop oefenen, maar ander sniet, dus ik zi eniet in waaromabs geen voordeel zou zijn bij een normale straatmoto.

                            Ik begrijp eigenlijk niet waarom moto's er niet zo goed als standaard mee uitgerust zijn, nu laten velen het ook door de soms (te) grote meerprijs.

                            Dat systeemdat remkracht verdeeld zit volgens mij op de meeste grote motorscooters dus dat zal ook wel z'n voordelen hebben.
                            Staat op de to do lijst van het europees parlement. Ik dacht dat het tegen 2012 of 2015 een wet zal worden dat moto's idd met ABS geleverd moeten worden, net zoals auto's binnenkort met ESP geleverd moeten worden.
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                              Bedankt voor den uitleg Tjeu, ik begon al bang te worden dat ik een technologische vooruitgang gemist had.
                              Steeds welkom here Knalpot


                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • #16
                                ik heb met een 650 funduro leren rijden.
                                de meeste rijscholen gebruikte die toen, wegens licht en vlot.
                                gaat vlot in toeren en ik vond hem nogal schakellui rijden. je trekt er hem wel door met ander woorden. Enkel het korte versnellingspedaaltje vond ik wat moeilijk. (hier waarschijnlijk wel niet van toepassing)
                                Was toen een aprillia motor. Nu nog altijd?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                  ik heb met een 650 funduro leren rijden.
                                  de meeste rijscholen gebruikte die toen, wegens licht en vlot.
                                  gaat vlot in toeren en ik vond hem nogal schakellui rijden. je trekt er hem wel door met ander woorden. Enkel het korte versnellingspedaaltje vond ik wat moeilijk. (hier waarschijnlijk wel niet van toepassing)
                                  Was toen een aprillia motor. Nu nog altijd?
                                  Was geen Aprilia blok, was een Rotax blok (onafhankelijke motobouwer).

                                  In den huidigen zit de 660 diede ondermeer ook terug vindt in den huidige Pegaso, den Derbi,... en is afkomstig uit de Yamaha XT660 Is dus Yamaha blokje.

                                  En eum... Doortrekken? In de toeren gaan? Mja, toch niet ze, alle, toch niet in vergelijking met andere motoren... (bvb Cb'kes, SV'kes,.... om binnen dat zelfde budget te blijven)

                                  Het enige grappige aan die GS'kes van de rijschool, is dat je ze in 5de op de snelweg tot knal in hun begrenzer kan doen lopen (iets van een 170-175 km per uur)

                                  Voor de rest kan ik daar echt ni veel positief over vertellen Echt mijn ding niet en ik vind ze ook veel te duur voor wat ze zijn. De enige reden dat die verkopen is voor het BMW logo.
                                  Maar ja, iedereen zijn mening é
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                  Motoren & Tjeurisme

                                  Comment

                                  Working...
                                  X