Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Honda CBF250 of Kawasaki ER 5 ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Honda CBF250 of Kawasaki ER 5 ?

    Hallo, Ik ben van plan om mij nu redelijk vlug iets aan te schaffen, heb mijn rijbewijs drie jaar geleden gedaan en sindsdien eigenlijk altijd de aankoop van een moto uitgesteld voor de centjes, tot nu, en nu is het natuurlijk beke stom want ben dat rijden al goed verleerd....
    daarmee dat ik eerst vrijdag een opfrissingsleske doe bij de rijschool.

    Maar ondertussen had ik al twee moto's op het oog, ik heb van allebei een betaalbaar iets gevonden van 3 jaar oud. Tenigste dat mij aan de ER5 een beetje afschrikt is dat de verzekering iets duurder is (ben nog lang student) en dat ie dus zwaarder gebouwd is (ben vroeger zo eens stom gevallen omda ik de koppeling te snel losliet en hem niet recht kon houden , ik ben nogal tenger gebouwd ) dus eigenlijk zou ik mij met de ER5 minder op mijn gemak voelen...
    De cbf 250 heeft op dat vlak een plus maar maak mij een beetje zorgen over de kracht, kzou toch bij uitzondering nu en dan eens op de autostrade willen en tis eigenlijk de bedoeling om er mee volgend jaar voor een week of twee door frankrijk te cruisen met mijn vriend die tegen dan ook zijn moto zal hebben....
    Dus is de cbf wel geschikt voor zulke reizen (cruisen, lang per dag rijden maar autostrade wel mijden), en in belgie af en toe autostrade te doen ? Want dan zou hier toch licht mijn voorkeur naar uitgaan gezien de goedkopere verzekering en het lichter gewicht...

    Alvast bedankt voor het advies

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Lady X Bekijk Berichten
    Hallo, Ik ben van plan om mij nu redelijk vlug iets aan te schaffen, heb mijn rijbewijs drie jaar geleden gedaan en sindsdien eigenlijk altijd de aankoop van een moto uitgesteld voor de centjes, tot nu, en nu is het natuurlijk beke stom want ben dat rijden al goed verleerd....
    daarmee dat ik eerst vrijdag een opfrissingsleske doe bij de rijschool.

    Maar ondertussen had ik al twee moto's op het oog, ik heb van allebei een betaalbaar iets gevonden van 3 jaar oud. Tenigste dat mij aan de ER5 een beetje afschrikt is dat de verzekering iets duurder is (ben nog lang student) en dat ie dus zwaarder gebouwd is (ben vroeger zo eens stom gevallen omda ik de koppeling te snel losliet en hem niet recht kon houden , ik ben nogal tenger gebouwd ) dus eigenlijk zou ik mij met de ER5 minder op mijn gemak voelen...
    De cbf 250 heeft op dat vlak een plus maar maak mij een beetje zorgen over de kracht, kzou toch bij uitzondering nu en dan eens op de autostrade willen en tis eigenlijk de bedoeling om er mee volgend jaar voor een week of twee door frankrijk te cruisen met mijn vriend die tegen dan ook zijn moto zal hebben....
    Dus is de cbf wel geschikt voor zulke reizen (cruisen, lang per dag rijden maar autostrade wel mijden), en in belgie af en toe autostrade te doen ? Want dan zou hier toch licht mijn voorkeur naar uitgaan gezien de goedkopere verzekering en het lichter gewicht...

    Alvast bedankt voor het advies
    ge zij op de perfecte plaats beland
    allereerst: proficiat me u keuze, beide motoren zijn mijns insziens zeer goed, prijs-kwaliteit gezien

    ik heb een cbf 250, en mijn overbuur (eduardstegeman hier opt forum) een er5 (die momenteel uit elkaar ligt^^)

    voor het gewicht zult ge het ni moete doen denk ik, die twee schele maar een kiloke of 20... ze zijn ook ongeveer even groot.
    mijn cbf250 rijdt vlot 120 (vlot = zonder grote tegenwind ) maar inhalen op de snelweg is niet echt een plezierige bezigheid.
    de voornaamste reden dat ik een 250 heb gekocht is dat de verzekering inderdaad heel laag is (tis officieel een 249, dus er is geen enkele verzekeraar die er lastig over kan doen), en qua wegentaks hoef je ook maar één keer te betalen
    het ding is ook relatief zuinig en heeft een groot bereik... ik doe momenteel iets meer dan 300 km met 12 liter, en er kan 16 liter in die tank, dus...
    de cbf250 vind ik perfect om te cruisen, of om rustige weggetjes te doen (expreswegen doet hij ook vlotjes hoor ) qua lang rijden... dat heb ik nog nooit echt gedaan, het langste was een uur of 2 aan één stuk, en dat ging toch vlotjes, ik zou niet weten waarom hij niet meer aan zou kunnen!
    het grootste nadeel aan de cbf250 is zijn begrensde snelheid op de snelweg, maar als je dan toch niet van plan bent om veel snelweg te doen... (het is mogelijk hoor, ik haal 140, maar das echt persen persen )
    een ander 'nadeel' is zijn naaimachienachtig geluid... voor zover je dat een nadeel vindt natuurlijk

    de ER5 heeft volgens mij ongeveer dezelfde baanligging, maar veel meer power en een hogere top. perfect geschikt voor snelwegen en inhalen. hogere tax, en verbruikt wel iets meer (6/100 denk ik) maar is natuurlijk een heel pak meer 'motor'.

    Comment


    • #3
      klopt, ze schelen slechts 25 kg, maar maakt dat echt niet uit? Kheb het gevoel dat de cbf er toch zowiso lichter uitziet... kan natuurlijk meer een mentaal gevoel geven van 'kga hem wel de baas kunnen ask er naast sta' ofzo kweet dat het bij het rijden zelf niet uitmaakt, ma tis het stilstaan, mee bewegen uit de garage enzo, tzou zonde zijn moest die scheef hangen en patat... keb precies wel redelijk trauma opgedaan bij mijn rijlessen toen ik zo stom omver vier
      Maar dus qua rijden zou het allebei evenwaardig zijn aan wat ik er van verlang? want iemand die ik ken die reist met de moto zegt dat dit met een 250 , en ook de autostrade, gekkenwerk is..

      kheb inderdaad nog niet nagevraagd wat de tax zou zijn, das ook nog eens een verschil in de twee da ik mag rekenen.
      Heb je verder nog tips waar ik op zou moeten letten wanneer ik eentje ga bekijken? ik ken namelijk in mijn directe omgeving geen motospecialist dus kkan ook niet iemand meevragen...
      Miss dan beter bij een garagist kopen zeker ipv bij een particulier? of maakt dat geen verschil als ze toch maar drie jaar oud zijn?

      Pff, sorry kheb veel vragen , ma ben blij dak ze ergens kan stellen nu

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Lady X Bekijk Berichten
        klopt, ze schelen slechts 25 kg, maar maakt dat echt niet uit? Kheb het gevoel dat de cbf er toch zowiso lichter uitziet... kan natuurlijk meer een mentaal gevoel geven van 'kga hem wel de baas kunnen ask er naast sta' ofzo kweet dat het bij het rijden zelf niet uitmaakt, ma tis het stilstaan, mee bewegen uit de garage enzo, tzou zonde zijn moest die scheef hangen en patat... keb precies wel redelijk trauma opgedaan bij mijn rijlessen toen ik zo stom omver vier
        Maar dus qua rijden zou het allebei evenwaardig zijn aan wat ik er van verlang? want iemand die ik ken die reist met de moto zegt dat dit met een 250 , en ook de autostrade, gekkenwerk is..

        kheb inderdaad nog niet nagevraagd wat de tax zou zijn, das ook nog eens een verschil in de twee da ik mag rekenen.
        Heb je verder nog tips waar ik op zou moeten letten wanneer ik eentje ga bekijken? ik ken namelijk in mijn directe omgeving geen motospecialist dus kkan ook niet iemand meevragen...
        Miss dan beter bij een garagist kopen zeker ipv bij een particulier? of maakt dat geen verschil als ze toch maar drie jaar oud zijn?

        Pff, sorry kheb veel vragen , ma ben blij dak ze ergens kan stellen nu
        vragen staat vrij
        of je nu met een motor van 100 kg of eentje van 180 kg manouvreert, als hij over z'n zwaartepunt gaat hou je hem niet meer hoor en geloof mij, een cbf250 hou ik ook niet tegen als hij omgaat...
        zoals ik al zei: snelweg gaat... maar het ding is niet gemaakt om veel snelweg met te doen, dat valt wel op.

        garage? JA... particulier? beter niet... je kan er geluk mee hebben, en je zal wel goeiekoper uitkomen op het eerste zicht maaaaaar:
        kheb die van mij ook particulier gekocht, en die is model 2005... we zijn er met z'n 4en naar gaan kijken, en vonden alle vier dat hij er goed uitzag... uiteindelijk heb ik nog voor een 1000 euro kosten gehad, dus...

        wat je zou kunnen doen als je bij een particulier gaat horen is voorstellen dat de motor eerst op onderhoud gaat (als ze zeggen dat hij perfect in orde is). zegt de garagist dat dat effectief zo is, dan betaal jij de kosten, en koop je de motor. is er toch nog een serieus mankement aan, dan zijn de kosten voor de 'keuring' voor de oorspronkelijke eigenaar en koop je de motor niet... zo kan je wel zien hoe veel vertrouwen de eigenaar in z'n machientje heeft

        mijn cbf is trouwens omgevallen (kheb hem tussen mijn benen kunnen 'neerleggen' en het enige wat er mis mee was is een omgebogen koppelingsgreepje, en een paar miniscule krasjes achteraan... een van de voordelen van een naked

        ik vrees echter dat je een cbf 250 bij een dealer betrekkelijk moeilijk gaat vinden, die dingen zijn niet echt wijd verkocht geweest hier in België....

        als ik het mij goed voorheb betaal je eenmalig een 60 of 70 euri aan wegentaks na inschrijving en dat is het... kan ik natuurlijk fout in zijn, ik heb em nog maar een maandje of zo, dus nog niet echt tijd gehad om extra belastingen te krijgen

        Comment


        • #5
          oke, ik ben dus die ER5 rijder

          ik heb met beide motore gerede (die van daron en de mijne) en zal ff wat vergelijkingen maken.

          voor mijn ER betaal ik (op naam van men vader) 250€ verzekering en 150 tax denk ik.
          Qua gewicht in het rijde scheelt het eigenlijk toch wel wat, die cbf voelt beduidend lichter aan. Op de ER heb je meer motor gevoel om het zo te zeggen.
          Snelweg: met de er kun ja makkelijk 2 uur snelweg doen aan een gemiddelde van 130-140 (als je armen het aan kunnen) als je 120 gaat heb je nog genoeg power over om auto's in te halen zonder een kilometers lange aanloop te nemen.
          verbuik: ik denk dat ik met gemiddeld rijgedrag een 5liter verbruik heb.
          voordeel ER: veel minder hoge toeren nodig (als je 120rijd heb ik 4 à 5000 toere)
          de cbf gaat dan richting 10 als ik het goed heb
          gewoon in de stad rijden kom ik niet boven de 5.
          nadeel: ER: iets duurder, die van mij heeft geen brandstofmeter. (maar die waar jij het over hebt is maar 3 jaar oud en heeft dat wel)

          Tis miss omdat ik er ook mee rij maar ik zou je ten sterkte aanrade een ER te nemen, gewoon om het vermogen, nog net even der voorbij te kunnen.
          met de cbf kan het ook he, maar denk dat je een stuk comfortabeler met de ER op de snelweg zit.
          nog één puntje, de zithouding: bij de cbf zit je vrij breed met je benen ivm de ER die vrij smal is tussen je benen waardoor je iets lager zit en makkelijker aan de grond kan. Op die van daron (cbf kan ik niet met men hele voet aan de grond als ik het me goed herinner)

          de cbf rijd heel leuk, vlotter dan ik dacht, maar mist net dat beetje vermoge
          (cbf 0-100 iets van 10sec)
          (ER 0-100 in 4.5sec)

          als je nog specifieke vragen hebt: just ask me
          Last edited by ; 16/06/2008, 22:40.

          Comment


          • #6
            Honda is non plus ultra. Honda en Kawasaki zijn alle twee kwalitatief goed, maar Honda is net dat beetje beter, althans in mijn ervaring.
            Powered by Detroit Diesel.

            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
              Honda is non plus ultra. Honda en Kawasaki zijn alle twee kwalitatief goed, maar Honda is net dat beetje beter, althans in mijn ervaring.
              tien jaar geleden zou ik je gelijk geven, maar nu... ik denk dat je alle modellen nu wel gelijk kunt stellen hoor

              Comment


              • #8
                Ok, veel goede raad bedankt, eigenlijk ken ik de ER wel, omdat ik met deze mijn rijbewijs heb gehaald, dus ik weet dat die super rijdt, en rijplezier is natuurlijk een must.

                De cbf daarvan weet ik het niet, ik wist ook niet dat die zadelhoogte hoger was. Maar kdenk dak deze namiddag eens ga bellen voor een afspraak bij de eigenaar van een cbf die ik op het oog heb (wat hij er van zegt 'ongeval vrij, zeer goede staat, bouwjaar 2005, 11000km, en nieuwe achterband'--> kan je opbasis hiervan al denken dat dit een goede keuze is? maar denk dat ik dan toch best iemand zoek die kan meegaan, ideetje van dat onderhoud lijkt mij anders niet slecht,ga ik wel proberen. En als ik dan ga kijken zal die mij wel een proefrit toelaten denk ik... dus op basis daarvan zal ik besluiten.
                Cbf heb ik inderdaad nog niet gevonden bij een garagist de ER wel, daar zou ik donderdag eens naar kijken, want heb eerst nog examen. Als ik voor een er bij een garagist ga kijken, is dan eigenlijk een proefrit overbodig? Gezien ik deze moto zijn rijstijl ken?
                Tot later

                Comment


                • #9
                  Even een proefrit maken is toch wel aangewezen,
                  het feit is dat mocht er iets mis zijn, je altijd terug kunt naar die garagist en officieel moet hij je twee jaar garantie geven. Zit er dan ergens iets los, of heb je ergens een probleem maakt hij het gratis. Bij een particulier is het gekocht = gekocht ookal blijft hij voor de wet aansprakelijk voor verborgen gebreken maar ga dat maar eens bewijzen.
                  waar moet je naar kijken: onderhoudsboekje of hij om de 5 à 6000km op onderhoud is geweest, de band nog genoeg profiel heeft, of de ketting goed gesmeed is en dus vettig is, al de verlichting het doet, voor je een proefrit gaat maken even aan het motorblok voelen of hij koud is en dan of hij meteen start (gebeurt dat mensen hem al warm rijden opdat hij meteen zou starten) en vraag of hij altijd heeft binnen gestaan.
                  als ik me nog iets bedenk laat ik het wel weten

                  en succes nog met je examens

                  Comment


                  • #10
                    Hello, even een update, kheb net gebeld naar een cbf eigenaar, kmag die zaterdag gaan bezien, kga dus zeker vragen naar een proefrit en onderhoud en alle tips proberen onthouden die jullie mij gaven (nog tips zijn zeker welkom) en mijn best doen om toch een motorijder mee te nemen
                    en donderdag ga ik alvast ook even naar die garage die een ER staan heeft, daar ook eens navragen naar garantie ,onderhoud enzo, maar nog geen proefrit (eerst mijn moto-opfrissingsleske vrijdag)

                    ik hou jullie op de hoogte

                    Comment


                    • #11
                      Van welke regio ben jij? Misschien biedt er zich dan wel een sympathieke motorrijder hier op het forum spontaan aan?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                        Van welke regio ben jij? Misschien biedt er zich dan wel een sympathieke motorrijder hier op het forum spontaan aan?

                        ik was gewoon aan het wachten op de eerste opmerking

                        trouwens Lady X welkom op het forum en succes met de zoektocht/aankoop
                        1978 BMW E21 323i
                        2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
                        2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tracer Bekijk Berichten
                          ik was gewoon aan het wachten op de eerste opmerking

                          trouwens Lady X welkom op het forum en succes met de zoektocht/aankoop
                          Aan het wachten...
                          Beetje beschaamd? Of eerder het gluurderstype?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tracer Bekijk Berichten
                            ik was gewoon aan het wachten op de eerste opmerking

                            trouwens Lady X welkom op het forum en succes met de zoektocht/aankoop
                            dan zijn we met z'n tweeën

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                              Aan het wachten...
                              Beetje beschaamd? Of eerder het gluurderstype?
                              gluur·der (de, m; gluurders) 1 iem. die erop uit is mensen die zich ontkleden enz. te bespieden
                              wat heeft dat met strategisch afwachten te maken?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Daron Bekijk Berichten
                                gluur·der (de, m; gluurders) 1 iem. die erop uit is mensen die zich ontkleden enz. te bespieden
                                wat heeft dat met strategisch afwachten te maken?
                                Bespieden dus.
                                Dank, mijnheer Daron.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                                  Bespieden dus.
                                  Dank, mijnheer Daron.

                                  nogmaals, meneer Knalpot:
                                  wat heeft dat met strategisch afwachten te maken?


                                  anyway, ontopic

                                  als je naar een motor gaat zien bij een particulier denk ik dat je met zoveel mogelijk volk moet zijn (binnen het redelijke he). 4 mensen zien nu eenmaal meer mankementjes dan één, en jij zelf gaat waarschijnlijk zo opgewonden zijn dat je er helemaal naast gaat kijken (had ik toch )
                                  vraag ook waarom de eigenaar de motor weg doet, en zie of die reden geloofwaardig en terrecht is.
                                  verder... als hij niet start of zo, en de eigenaar steekt het op 'de batterij' of iets anders dat relatief weinig kost en gemakkelijk te vervangen is, pas dan op! bij mij was het ook 'de batterij', en dat is uiteindelijk een battery EN dynamo geworden... en dat kost ineens een stuk meer!
                                  het beste zou natuurlijk zijn dat je de motor kan laten proefrijden door iemand die met een nieuwe cbf250 heeft gereden, die voelt dan in principe wel of er iets mis mee is

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Daron Bekijk Berichten
                                    nogmaals, meneer Knalpot:
                                    wat heeft dat met strategisch afwachten te maken?


                                    anyway, ontopic

                                    als je naar een motor gaat zien bij een particulier denk ik dat je met zoveel mogelijk volk moet zijn (binnen het redelijke he). 4 mensen zien nu eenmaal meer mankementjes dan één, en jij zelf gaat waarschijnlijk zo opgewonden zijn dat je er helemaal naast gaat kijken (had ik toch )
                                    vraag ook waarom de eigenaar de motor weg doet, en zie of die reden geloofwaardig en terrecht is.
                                    verder... als hij niet start of zo, en de eigenaar steekt het op 'de batterij' of iets anders dat relatief weinig kost en gemakkelijk te vervangen is, pas dan op! bij mij was het ook 'de batterij', en dat is uiteindelijk een battery EN dynamo geworden... en dat kost ineens een stuk meer!
                                    het beste zou natuurlijk zijn dat je de motor kan laten proefrijden door iemand die met een nieuwe cbf250 heeft gereden, die voelt dan in principe wel of er iets mis mee is

                                    't Was niet de bedoeling er zo'n spel rond te maken, gewoon humoristisch. Laat het gast. Uw punt is bewezen, waarvoor nogmaal dank.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                                      Aan het wachten...
                                      Beetje beschaamd? Of eerder het gluurderstype?
                                      nee gewoon ik wist dat die reactie ging vallen, niet dat ik ze zou geven maar gewoon een autoforum...testosteronbom het heeft nog lang geduurd

                                      ikke gluren? bijlange niet
                                      1978 BMW E21 323i
                                      2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
                                      2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Daron Bekijk Berichten

                                        het beste zou natuurlijk zijn dat je de motor kan laten proefrijden door iemand die met een nieuwe cbf250 heeft gereden, die voelt dan in principe wel of er iets mis mee is
                                        daron is vast en zeker wel kandidaat

                                        Comment

                                        Working...
                                        X