Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Moto of scooter als bedrijfsvoertuig ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Moto of scooter als bedrijfsvoertuig ?




    Het bedrijfsleven gaat gebukt onder dure verplaatsingskosten.

    Door het drukke verkeer en de parkeerproblemen lopen de uitgaven voor de verplaatsingen van zowel de managers als de werknemers hoog op. Bovendien komt daar nog bij dat de files ervoor zorgen dat ze steeds maar langer onderweg zijn. De juiste persoon op het voorziene moment op de juiste plaats brengen wordt dan ook steeds moeilijker. Tenzij men een gemotoriseerde tweewieler toevoegt aan het bedrijfsvoertuigenpark natuurlijk!

    Tal van voordelen voor het ter beschikking hebben van een gemotoriseerde tweewieler. Je glipt er zomaar mee door de files, je komt ontspannen toe op je bestemming en een parkeerplaatsje zoeken duurt hooguit een ogenblik.

    Voeg daarbij de talrijke fiscale voordelen die het gebruiken van een gemotoriseerde tweewieler voor een bedrijf biedt en het mag een wonder heten dat deze voertuigen al niet langer mateloos populair zijn bij BTW-plichtige ondernemingen.


    Zakenmensen denken vaak in cijfertjes en op dat vlak scoort het gebruik van een gemotoriseerde tweewieler hoog. De aankoopprijs van een motor of scooter ligt bijvoorbeeld meestal veel lager dan die van een auto.

    De BTW die bij de aanschaf van een gemotoriseerde tweewieler moet betaald worden kan bovendien integraal gerecupereerd worden. Voor de BTW van de benzine en de specifieke motorkledij geldt dezelfde regel. Kiest men voor een voertuig met een middelzware cilinderinhoud en motorvermogen dan is de belasting op de inverkeerstelling gevoelig lager dan die van een auto.

    Ook voor de jaarlijkse verkeersbelasting doet het bedrijf een zaak door voor een gemotoriseerde tweewieler te kiezen want die bedraagt voor alle voertuigen slechts 46,60 euro.

    Voor motoren en scooters die een cilinderinhoud hebben tot en met 250 cc moet men zelfs helemaal geen verkeersbelasting betalen!



    Vergelijkt men de kosten voor het bedrijf tussen een wagen en een gemotoriseerde tweewieler dan komen pas echt de voordelen aan bod.

    Alle kosten die voortvloeien uit professioneel afgelegde kilometers zijn namelijk integraal fiscaal aftrekbaar.


    Ook de kosten voor de afstanden die voor woon/werk verkeer worden uitgegeven worden op dezelfde manier behandeld.
    Onder die uitgaveposten vallen niet alleen de financieringskosten maar ook die voor de brandstof, de herstelling- en onderhoudskosten, het volledige bedrag dat voor beschermende kledij uitgegeven wordt, de verzekeringspremie, de belastingen… tot zelfs de eventuele huur van een garage of parkeerplaats toe!

    Ter vergelijking: de kosten die vasthangen voor het inzetten van een wagen kunnen slechts voor 75% ingebracht worden voor professioneel gebruik terwijl de forfait voor woon/werkverkeer amper 0,15 euro bedraagt.

    Wat betreft het afschrijven van het voertuig en de beschermende kledij is het nog maar eens de gemotoriseerde tweewieler die de beste kaarten in huis heeft. Een gemotoriseerde tweewieler en de bijbehorende beschermende uitrusting kan men namelijk –in tegenstelling tot een wagen- degressief afschrijven hetgeen ervoor zorgt dat de gedane investering sneller gerecupereerd kan worden door het bedrijf.

    Het percentage van de degressieve afschrijving is gelijk aan het dubbel van het percentage van de lineaire afschrijving, toegepast op de restwaarde van de motorfiets. Deze restwaarde komt overeen met de aankoopwaarde van de motorfiets min het afgeschreven bedrag.

    Desalniettemin mag het percentage van de degressieve afschrijving in geen geval meer zijn dan 40%.

    Van zodra het bedrag van de degressieve afschrijving minder is dan dat van de lineaire, mag men deze methode toepassen.
    Het gevolg van dat alles is dat het fiscaal mogelijk is elke 4 jaar een nieuwe gemotoriseerde tweewieler aan te schaffen waardoor je meteen de veiligste, zuinigste en milieuvriendelijkste tweewielers aan je vervoerspark kunt toevoegen.


    Stijlvol, veilig én comfortabel gekleed gaan en je niettemin verplaatsen met een gemotoriseerde tweewieler; het is de dag van vandaag zonder meer mogelijk.

    Bovendien kunnen de kosten daaraan verbonden integraal afgetrokken worden van het bedrijfsresultaat door die af te schrijven op 3 jaar.

    De enige voorwaarden waaraan voor de fiscus moet voldaan worden zijn dat de uitrusting aangeschaft werd bij een gespecialiseerde zaak en dat op de factuur de aangekochte stukken duidelijk omschreven zijn met vermelding van het merk en het model.

    Gemotiveerde werknemers en managers; ze zorgen er in belangrijke mate voor dat een bedrijf succesvol is. Nu de gemotoriseerde tweewielers populairder zijn dan ooit kan het ter beschikking stellen ervan als bedrijfsvoertuig daaraan een niet onbelangrijke bijdrage leveren.

    De begunstigde kan van het voertuig naast zijn professionele bezigheden bovendien genieten om er privéverplaatsingen mee te maken indien het contract hem dat toestaat. Indien de gebruiker het voertuig inzet voor privé doeleinden wordt dat beschouwd als een voordeel in natura dat door de begunstigde moet worden aangegeven in zijn belastingsaangifte.

    Het belastbare bedrag wordt bepaald in functie van het aantal kilometers tussen de woon- en werkplaats, vermenigvuldigd met een forfaitair bedrag per kilometer afhankelijk van het vermogen van het voertuig. Leuk om weten is dat dit bedrag meestal lager ligt dan bij een auto omdat een motor niet zelden minder vermogen heeft dan een auto.

    Een andere mogelijkheid is dat de begunstigde van de gemotoriseerde tweewieler dit belastbaar bedrag vermindert door bij te dragen in een deel van de kosten van het voertuig. Zo kan er overeengekomen worden dat de begunstigde een huurprijs betaalt voor het privégebruik van het voertuig. Dit bedrag wordt dan in mindering gebracht van het belastbare bedrag. In alle gevallen is het zo dat wanneer een vennootschap haar bestuurders, zaakvoerders of personeelsleden een gemotoriseerde tweewieler ter beschikking stelt, ze BTW is verschuldigd op een met een belastbare dienst gelijkgestelde handeling.

    De maatstaf van heffing wordt bepaald op de totaliteit van het voordeel in natura dat voortkomt uit het privégebruik van de motorfiets.


    Ook hier doet het bedrijf voordeel met deze formule. Waar de kosten gelinkt aan een personenwagen voor de werkgever slechts voor 75% aftrekbaar zijn, zijn die aan een gemotoriseerde tweewieler volledig aftrekbaar.

    Door het toekennen van een dergelijk voordeel kan het bedrijf ook op RSZ en patronale bijdragen besparen want niet zelden komt het voor dat een vraag voor salarisverhoging op die manier kan voorkomen worden.

    Bovendien moet het bedrijf geen maandelijkse solidariteitsbijdrage betalen op de uitstoot van CO2, wanneer de gemotoriseerde tweewieler eveneens ter beschikking wordt gesteld van een gerant voor zijn niet-professionele verplaatsingen. Niettemin zijn de kosten verbonden aan de privéverplaatsingen volledig aftrekbaar voor het bedrijf indien dit voordeel wordt vermeld in de belastingsaangifte.

  • #2
    Ik ben vandaag met de Vespa naar het werk gereden

    Comment


    • #3
      Waarom denk je dat Suzuki en D'ieteren (Vw/Audi/Skoda - Yamaha) de leasing-formule 'SIX WHEELS' hebben ingevoerd?

      Dit komt erop neer dat het bedrijf een leasing aangaat voor een personenwagen, met daarbij een scooter (meestal 125cc).

      Het verschil tussen de maandelijkse vergoedingen leasing wagen en leasing wagen/scooter is niet uitzonderlijk groot. Dat kunt ge als bedrijf heel simpel terugverdienen door de bv tankkosten.

      Iemand rijdt met VW Golf en Yamaha 125cc, en woont 35km van zijn werkplaats.
      a) komt met de wagen werken : 70km * 5,8 l * 1,35 (diesel) = 5,48 euro
      b) komt met de scooter werken : 70km * 3,1 l * 1,44 (benzine) = 3,12 euro
      Dus iedere keer de werknemer met de scooter komt werken bespaart dit de wg 2,36 Euro....

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door ENO Bekijk Berichten
        Waarom denk je dat Suzuki en D'ieteren (Vw/Audi/Skoda - Yamaha) de leasing-formule 'SIX WHEELS' hebben ingevoerd?

        Dit komt erop neer dat het bedrijf een leasing aangaat voor een personenwagen, met daarbij een scooter (meestal 125cc).

        Het verschil tussen de maandelijkse vergoedingen leasing wagen en leasing wagen/scooter is niet uitzonderlijk groot. Dat kunt ge als bedrijf heel simpel terugverdienen door de bv tankkosten.

        Iemand rijdt met VW Golf en Yamaha 125cc, en woont 35km van zijn werkplaats.
        a) komt met de wagen werken : 70km * 5,8 l * 1,35 (diesel) = 5,48 euro
        b) komt met de scooter werken : 70km * 3,1 l * 1,44 (benzine) = 3,12 euro
        Dus iedere keer de werknemer met de scooter komt werken bespaart dit de wg 2,36 Euro....
        Zalige formule !

        Comment

        Working...
        X