Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Motorrijbewijs, welke motor?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door ProofIs iig al veel logischer.
Is leeftijd voor 'zware' motoren niet naar 24 gegaan?
neen. 21 jaar is de leeftijd waarop je met alles mag rijden. die 25kw regel is op zich niet slecht, 't is te zeggen: het opzet is goed maar in de praktijk mist het zijn doel.
mijn schoonbroer in spé/vriend had een kawasaki zx9r op 25kw (34pk) gekocht. na welgeteld 10 minutjes sleutelen kon het ding terug zen volle vermogen leveren (145pk). Ik heb zelf 300km/u op de teller gereden met die moto. 34pk? yeah right....
zoals ik eerder al zei, 't is een louter theoretische regel. hetzelfde gaat trouwens op voor het ontduiken van de B.I.V. machienes met 180pk worden verkocht met 100pk op papier omdat men anders 2500€ inschrijvingstaks moet betalen. op 100pk is dat slechts 125€. bij 't eerste onderhoud worden ze dan vrij gezet. Bij mijn Fazer 1000 was dat 5 minuten werk. dekseltjes van de carburatoren losdraaien, 4 plastieken schijfjes vantussen de gasschuiven en 't deksel en hupsakee, 't is gebeurd.
zo gaat het ook met de 25kw machienes. men begrenst die gewoon door opening van de gasschuif te beperken (zogezegd verhinderen dat je echt volgas kan geven).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black MambaMoet je voor een 125cc een rijbewijs hebben? En mag je daar overal meekomen? (waarschijnlijk niet op autostrades?)
Als ie 70 haalt mag je op de autostrade.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupkeals je je rijbewijs nog maar pas hebt wel, anders mag je er zo mee rijden. 'k weet wel niet meer vanaf wanneer dat veranderd was, 2003?
Als ie 70 haalt mag je op de autostrade.
Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B en afgegeven vóór 1 september 2001, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JupkeHoe dan?
125cc met B rijbewijs moet onder de 11KW zijn, dus minder dan de helft van 25Kw. Met een 125 haal je zowat 120-140 (moet al geen traag beestje zijn), met 25 KW haal je eigenlijk heel wat meer. Daarom is het verschil dus wel groot.
Als dat je vraag was.
@Black Mamba : En met een 125 mag je idd overal rijden, maar autosnelweg zal wel niet echt heel comfortable rijden zijn.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Jupke, ik denk dat er een misverstand is.
M'n wat een dikke ******** ging over het feit dat je dat niet kan. Dat vind ik eigenlijk grote zever. Dan moet je enkele jaren later een nieuwe motor kopen.
Zoals ik al zei, vind ik die 25kW regel zinloos. 1. Je kan ook heel snel op zo'n machine 2. Ben je dan verstandiger op 22 als je direct met een 140 pk bike gaat knallen?Last edited by Hayes; 25/04/2006, 12:23.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hayes@Black Mamba : En met een 125 mag je idd overal rijden, maar autosnelweg zal wel niet echt heel comfortable rijden zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door HayesJupke, ik denk dat er een misverstand is.
M'n <i>wat een dikke ******** </i> ging over het feit dat je dat niet kan. Dat vind ik eigenlijk grote zever. Dan moet je enkele jaren later een nieuwe motor kopen.
Zoals ik al vind ik die 25kW regel zinloos. 1. Je kan ook heel snel op zo'n machine 2. Ben je dan verstandiger op 22 als je direct met een 140 pk bike gaat knallen?
Oke dan is het goed
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hayes@Black Mamba : En met een 125 mag je idd overal rijden, maar autosnelweg zal wel niet echt heel comfortable rijden zijn.
...en alleen in belgie (fukkerdefuk, daar gaan m'n vakantieplannen)
landuyt heeft wel een wetsvoostel ingedient om iedereen die 2 jaar zijn b-rijbewijs heeft terug met een 125-11kw te laten rijden...maar zo ver zijn we nog niet
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door HayesJupke, ik denk dat er een misverstand is.
M'n <i>wat een dikke ******** </i> ging over het feit dat je dat niet kan. Dat vind ik eigenlijk grote zever. Dan moet je enkele jaren later een nieuwe motor kopen.
Zoals ik al vind ik die 25kW regel zinloos. 1. Je kan ook heel snel op zo'n machine 2. Ben je dan verstandiger op 22 als je direct met een 140 pk bike gaat knallen?
Over het 21 zijn, en meteen over volledig vermogen kunnen beschikken: dat heeft alles te maken met verkeersinzicht. Sowieso moet je met de moto al ogen op je rug hebben, maar die extra 3 jaar tussen bvb je auto- en motorijbewijs zijn juist heel nuttig qua verkeersinzicht. Kan je op 21 dan eindelijk met een "volbloed" aan de slag, dan heb je op zijn minst toch al wat rij-ervaring. Op een of andere manier zou er mogelijkheid moeten zijn tot veilige motoervaring, maar die doe je enkel op door veel te motorrijden, en liefst op een gemakkelijk handelbare niet krachtige motor.
Comment
-
Je gaat er nu van uit dat iedereen direct vanaf z'n 18de rijdt. Dat is gewoon niet zo.
En ik heb er geen ervaring mee, maar z'n lichte racemoto met 34 pk, hoe snel gaat dat? Hoe snel trekt dat op? Snel genoeg om heel zotte dingen te doen, denk ik.
En als je 18 bent, je auto rijbewijs gehaald hebt en jezelf een Posrsche koopt? Das niet gevaarlijk.
De 25kw regel is op zich goed bedoelt maar is zo gammel dat het lachwekkend is.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door HayesJe gaat er nu van uit dat iedereen direct vanaf z'n 18de rijdt. Dat is gewoon niet zo.
En ik heb er geen ervaring mee, maar z'n lichte racemoto met 34 pk, hoe snel gaat dat? Hoe snel trekt dat op? Snel genoeg om heel zotte dingen te doen, denk ik.
*edit: bedoel je met lichte racemoto een GSXR op 34pk? Ik heb daar ook geen ervaring mee, maar dit voorbeeld komt in de praktijk dan ook nooit voor.
En als je 18 bent, je auto rijbewijs gehaald hebt en jezelf een Posrsche koopt? Das niet gevaarlijk.
De 25kw regel is op zich goed bedoelt maar is zo gammel dat het lachwekkend is.
Comment
Comment