Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Die tips ken ik ook.
Enfin, het doel van die foto is nu niet om in een boekske terecht te komen met als titel: "Wat is de perfecte houding op de moto". Trouwens, ik rijd meestal met een vinger aan de rem, zeker in bochten. Een misvorming van het jarenlange mountainbiken denk ik. Ik voel me er goed bij, en het heeft me nog nooit een nadeel opgeleverd.
Scheelt, bedoel je waarschijnlijk?
Ja oké, je hebt gelijk. Ik wil maar zeggen, die hanschoenen zijn nu ook niet echt zó schandalig slecht hé.
Edit: ik heb dat afgezien van Rossi.
jama die mannen remmen tot in de bocht en achterrem gebruiken die nog tot in het midden van de bocht geloof ik
jama die mannen remmen tot in de bocht en achterrem gebruiken die nog tot in het midden van de bocht geloof ik
en die mannen weten ook bijna perfect wat er gaat komen
het nadeel van met 1 of meerdere vingers op je rem te rijden is dat je denkt dat je dan sneller kunt remmen,
maar de tijd die je wint door je vinger(s) daar al klaar te leggen verlies je dubbel en meer door dat je uit reflex je rem dichtnijpt en dus niet gecontroleerd
en die mannen weten ook bijna perfect wat er gaat komen
het nadeel van met 1 of meerdere vingers op je rem te rijden is dat je denkt dat je dan sneller kunt remmen,
maar de tijd die je wint door je vinger(s) daar al klaar te leggen verlies je dubbel en meer door dat je uit reflex je rem dichtnijpt en dus niet gecontroleerd
daar hebt ge gelijk in, maar volgens mij was Jakkel al een paar toerkes aan het rijden op dat rondpunt dus die wist ook wel wat er ging komen
maar door een reflex lig je inderdaad snel op je plaat als je met de voorrem remt
het nadeel van met 1 of meerdere vingers op je rem te rijden is dat je denkt dat je dan sneller kunt remmen,
maar de tijd die je wint door je vinger(s) daar al klaar te leggen verlies je dubbel en meer door dat je uit reflex je rem dichtnijpt en dus niet gecontroleerd
Leg dat nu nog eens uit.
Dus als je plots moet remmen, ga je gecontroleerd remmen en dat doe je door eerst na te denken en dan pas aan de rem te gaan trekken,
of hoe zie jij dat ?
edit: met de voorrem is het inderdaad gevaarlijker om onderuit te gaan, maar ga je dan toch niet aan die voorrem trekken als je plots moet stoppen ?
maar de tijd die je wint door je vinger(s) daar al klaar te leggen verlies je dubbel en meer door dat je uit reflex je rem dichtnijpt en dus niet gecontroleerd
Ja, in theorie zal dat misschien allemaal wel kloppen. Enfin, ik voel mij beter en zelfzekerder wanneer ik een vinger op de rem houd.
Motocrossers rijden naar 't schijnt ook zo, dus zo slecht zal 't wel niet zijn zeker?
dan zouden ze hem geleerd (of toch zeker verteld hebben) dat tem zenne vinger van zen rem moet doen en da zen tippen meer naar binnen moetten staan
Ja ja, klopt wel hoor.
Ben al kontent met voeten achteruit, hiel en knie in kontakt met de moto en het ver
vooruit kijken in de bocht.
Met die ene vinger op de rem heb je wel een degelijk punt.
In geen geval zo aanleren. Maar ook door ervaren en geschoolde motards toch gebruikt
om licht bij te remmen VOOR de bocht bij hogere snelheden en dat alleen tijdens het remmen.
De automatische en door veel oefening opgebouwde reflex blijft echter remmen met 4 vingers omdat je hiermee de noodstops moet uitvoeren.
Dus als je plots moet remmen, ga je gecontroleerd remmen en dat doe je door eerst na te denken en dan pas aan de rem te gaan trekken,
of hoe zie jij dat ?
edit: met de voorrem is het inderdaad gevaarlijker om onderuit te gaan, maar ga je dan toch niet aan die voorrem trekken als je plots moet stoppen ?
kom eens een screening volgen, dan zal alles je duidelijk gemaakt worden (of als ik je eens in het echt tegenkom)
je moet idd met je voorrem remmen, maar door ineens te remmen ga je veel kans op blokering hebben, je moet deftig doseren en dat gaat bijna niet als je met een vinger op je rem rijd
en de perfecte noodstop:
-gas dicht
-koppeling in
-achterrem
-voorrem (hier zit maar een fractie van een seconde tussen)
je moet je achterrem afbouwen terwijl dat je je voorrem opbouwd ( als het afbouwen van de achterrem niet goed lukt kun je beter je achterrem loslaten van zodra je je voorrem begingt op te bouwen)
en raar maar waar en achterwiel waar niet word op geremt "duwt" minder dan een achterwiel dat geblokeerd is
achterrem een iets vroeger omdat je motor achter in zen vering word getrokken
ondertussen nog ver vooruitkijken(voor stabieler te zijn)
en als je dit allemaal perfect kunt zonder dat je er bij moet nadenken kun je ook nog eens gaan afschakelen en heel even in je spiegel kijken of dat er niemand achter je is die niet kan stoppen
- Welke afstanden ga je doen? Bepaalt naked of met kuip.
- Hoe vaak rij je er mee? Bepaalt belang van zitcomfort en betrouwbaarheid. Bepaalt ook of je echt koopt wat je wil, en waar je van geniet om te zien staan. Of, je koopt iets om te 'gebruiken', bv woon-werk.
- Bespaar niet op helm, pak etc. Plastische chirurgie is duurder dan een helm.
- Als je zot bent van een model, doen! Niets is stommer dan € 10 000 te geven voor iets waar je niet helemaal achter blijkt te staan.
- Betrouwbaarheid van Japanners is hoger dan van bv een Duc, maar na bj 2000 is dat niet meer zo een punt.
- Onderhoud&onderdelen van een Duc is vrij duur voor 4cyl modellen, niet voor de meeste Monsters.
- Kan je goed rijden? Heb je ervaring? Hoe groot is de kans om hem eens op de grond te leggen? Bepaalt of je een nieuwe/dure koopt of niet. (ik had al 6j ervaring voor ik m'n Duc kocht).
- Als je begint te rijden, is power niet het belangrijkste, je hebt meer dan genoeg andere zaken om van te genieten. Je eerste moto hou je toch meestal geen 10j.
- Een okkasie Monster lijkt een goede keuze. Is iets anders dan wat je meest ziet, heeft charme. Blijf weg van de 600cc modellen, ga voor bv de 800 of iets oudere 750. Rijdt onvoorstelbaar makkelijk, als een mountain-bike.
- In het kuip gamma, is de VFR een gevestigde waarde, wel duurder, maar zeer betrouwbaar en value for money.
- Volg je hart (en ook je bankrekening natuurlijk) als je het als hobby aanziet. Tenzij je geen auto hebt en/of woon-werk in gedachten hebt, is de aanschaf van een moto niets rationeels.
- Onderhoud&onderdelen van een Duc is vrij duur voor 4cyl modellen, niet voor de meeste Monsters.
Welke 4cyl? De Desmosedici RR? Die zal hij niet kopen denk ik
De info die ik kreeg van Ducati Herzele (niet om het even welke verdeler/garage) was €400 voor groot onderhoud zonder wisselstukken, dit om de 10.000km.
Welke 4cyl? De Desmosedici RR? Die zal hij niet kopen denk ik
De info die ik kreeg van Ducati Herzele (niet om het even welke verdeler/garage) was €400 voor groot onderhoud zonder wisselstukken, dit om de 10.000km.
Maarjah.. Ducati..
Vierkleppen inderdaad...sorry.
Cijfers van Herzele kloppen uiteraard. Zoals gezegd valt onderhoud voor een Monster wel mee, € 400 zou je niet als teveel mogen beschouwen als je een Duc overweegt. (zeker niet voor groot onderhoud).
Stukken zijn wat duurder, maar toch wordt daar vaak in gesprekken in overdreven. Een Japanner zal goedkoper zijn, dat is zeker.
20000km onderhoud is ook duurder dan de andere. (nieuwe riemen etc)
Ken iemand die iedere 5000 km zijn 748R moet laten opensmijten...kostprijs € 1000. Extremen kunnen dus wel, maar een R is niet bedoeld als moto voor de openbare weg (kan uiteraard wel)
Wat wordt er wel zoal gedaan om iedere x aan 1000€te komen??
Blok moet helemaal uit elkaar genomen worden zoals na een race. Werkuren. Zal nog een boel stukken vervangen ook zeker? Dat is een motor met titanium drijfstangen en kleppen.
Ik vind het ook zot... Er zullen wel eigenaren van een R zijn die dat niet doen zeker?
Mijn 748S (standaard motor, maar -R setup (Showa voorvork, Ohlins schokdemper, Brembo gold brake calipers, stuurdemper, lichtgewicht Marchesini velgen, kuipsnelsluitingen etc) kostte voor zijn revisie op 20000km (vervanging riemen etc) +- € 1700. Nu, aan 25000km groot onderhoud + nieuwe koppelingschijven & -huis een € 900. De R is dus nog een stapje verder.
Comment