Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer met 125cc rijden ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wanneer met 125cc rijden ?

Gegroet iedereen

In juli wordt ik 18 en ben er dan aan het overwegen om een 125cc te kopen aangezien ik een auto niet zou kunnen financieren.

Maar vanaf wanneer mag je nu met een 125cc rijden, als je je rijbewijs B hebd (heb ik in augustus) of moet je het minstens 2 jaar in je bezit hebben?

Groeten Cars

§2.

Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
    (K.B. 28.12.2006, art. 7; inwerkingtreding: 1.03.2007)

Bron: http://verkeerweb.be/rijbewijs/art19...html#catB_Moto

Dus: je moet uw rijbewijs B twee jaar hebben vooraleer je met een 125 cc mag rijden.

Comment

of ge moet direct voor een motorijbewijs gaan, dan mag je er vanaf je 18 al met een motor tot 25kw rijden geloof ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frederik type-r Bekijk Berichten
        of ge moet direct voor een motorijbewijs gaan, dan mag je er vanaf je 18 al met een motor tot 25kw rijden geloof ik
        heb ik ook al aan zitten denken maar dan moet je ook verplicht rijlessen nemen bij een rijschool neem ik aan ?

greets

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cars Bekijk Berichten
          heb ik ook al aan zitten denken maar dan moet je ook verplicht rijlessen nemen bij een rijschool neem ik aan ?

greets
          ja dat is verplicht dan. maar wel leerijk, ik vind dat deze basis toch eigelijk nodig is om met een motor over de baan te rijden.

je bent altijd "zwak" als je met een motor in het verkeer zit. dus je kan best een goede basis hebben om je tussen de auto's te mengen vind ik.

Comment

mbt verkeer en ervaring:
            een scooter op 125cc is iets anders dan een net-niet-11kW 125cc motor. Voor het laatste zit je bijna in de categorie motor tot 25kW, terwijl die scooter "easy" is.
            Een oppervlakkige visie geef ik toe, maar ik heb er nog niet zwaar over nagedacht.

Comment

Een scooter is op geen enkele wijze te vergelijken met een motorfiets. Dat is waar.

Met mijn Vespa 125 GTS, 15 PK, rijd ik 110 km/h. Maar het is een automatiek. Het enige dat je moet doen is
              gas geven en remmen. Op zich is dit wel ideaal om aan het verkeer te leren deelnemen.

Want met mijn scooter heb ik dat wel geleerd. Leren tussen auto's en vrachtwagens rijden, leren 80-90-100 rijden in de wind, in de regen.

Op zich is de scooter dus een gemakkelijk vervoermiddel. En best snel. Ik zeg het, met mijn 15 PK Vespa kon ik overal goed mee. Maar je hebt niet die extra "PUSH" om bijvoorbeeld in te halen.

Als je echt van plan bent om toch naar een motorfiets over te schakelen binnen een bepaalde termijn,
              dan zou ik toch persoonlijk aanraden om voor een CBR 125 te gaan. Je leert er best omgaan met
              versnellingen en met de manier van sturen.

Maar met een scooter kan dat ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
                Op zich is de scooter dus een gemakkelijk vervoermiddel. En best snel. Ik zeg het, met mijn 15 PK Vespa kon ik overal goed mee. Maar je hebt niet die extra "PUSH" om bijvoorbeeld in te halen.
                Daar kon iets aan gedaan worden ...

Comment

rijbewijs A

Hallo,
                  *Ik ben bijna 17 jaar dus ik ga zeker direct na mijn verjaardag gaan afleggen.
                  Zou ik dan mogen rijden met een letter L,een begeleider(meer dan 8 jaar ervaring vereist??) en alleen in Belgie?
                  *Ik zit hier ook zwaar na te denken over moto's.Nu rij ik met een cobra skyteam 50cc en kan al zeer goed ermee besturen).Op mijn 17 jaar en 9 maanden ga ik zeker gaan afleggen voor rijbewijs A.Kan ik dan met een letter L ermee rijden of pas vanaf 18jaar?* Wat dan ook een grote vraag is; moet ik nu een sportiefmoto kopen of een crossmoto? Ik ben zot van op wegen rijden en zo professioneel in bochten rijden maar ook gek van motocross.
                  *Ik weet ook dat iemand die een rijbewijs B 2 jaar heeft met een max. 125cc kan rijden en alleen in Belgie.
                  *Maar in theorie van A staat dat je met een max. vermogen van 25Kw mag rijden,kan ik dan met een moto van 250cc of meer rijden of niet? 125cc heeft 11Kw.
                  Alvast een grote dankuwel.
                  M.V.G. Pinky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    §2.

Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
                    (K.B. 28.12.2006, art. 7; inwerkingtreding: 1.03.2007)

Bron: http://verkeerweb.be/rijbewijs/art19...html#catB_Moto
                    Dus: je moet uw rijbewijs B twee jaar hebben vooraleer je met een 125 cc mag rijden.
                    Ik heb nooit goed kunnen volgen met de motorrijbewijzen, maar hoe hard mag je met een b rijbewijs en een 125cc of max 11 kW ?
                    Vanaf welk jaar is dit ingevoerd ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                      Ik heb nooit goed kunnen volgen met de motorrijbewijzen, maar hoe hard mag je met een b rijbewijs en een 125cc of max 11 kW ?
                      Vanaf welk jaar is dit ingevoerd ?
                      Huh ? Hoe hard ?

Zo hard als de verkeersborden toelaten, tiens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pinky125c Bekijk Berichten
                        moet ik nu een sportiefmoto kopen of een crossmoto? Ik ben zot van op wegen rijden en zo professioneel in bochten rijden maar ook gek van motocross.
                        Heb ik toevallig binnenkort toch wel de meest ideale moto voor jou te koop zeg!

Het is een crossmoto, met baanbanden! Ideaal voor het betere bochtenwerk op straat en toch ook goed om eens te jumpen of een stukje onverhard mee te pikken.

En je krijgt bij de moto nog een 2de exemplaar in onderdelen, voor moeste iets tegen komen.
                        Het is tevens een motorfiets die -25kW heeft op papier, dus waarmee je wettelijk mag rijden als je 18jaar bent en een motorrijbewijs op zak.

Binnenkort komen er hier wel foto's van (zit nu in de garage binnen), dus dit zijn voorbeeld fotootjes van gelijkaardige Husky's.

Let wel, dit zijn zeer woeste beesten, dus eigenlijk niet aan te raden als eerste moto, tenzij je echt wel "talent" hebt

Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                        Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten

Dit moet lukken als beginner

Comment

Nog ees hallo,sorry voor een beetje laat antwoord.

Ik vind die husky op de foto echt een top crossmoto,alles van: Het is een crossmoto, met baanbanden! Ideaal voor het betere bochtenwerk op straat en toch ook goed om eens te jumpen of een stukje onverhard mee te pikken. doe ik echt graag. Maar de vraag zit nu in het volgende: deze husky die op de foto staat afgebeeld,is dit nu een 125cc?Want ik wil graag op BV; op een 250cc crossmoto rijden of zelfs op een 450cc maar zou dat dan mogen met mijn rijbewijs cat. A vanaf 18jaar?

En mijn 2de vraagje is:welke merk van crossmoto ?
                            want er zijn BV; KTM,Yamaha,Suzuki,Husqvarna.
                            Welke ik het schoonste vind is een Yamaha WR125x,WR250x en WR450x -(450cc is echt bom)
                            M.V.G. pinky en bedankt voor de inspanning

Comment

Die op de afbeelding is een Huskvarna TE610, een 570cc mono

En ja, daarmag je mee rijden vanaf je 18. Maar of je daar op je 18 genoeg ballen voor hebt en genoeg macht om hem in gang te stampen, dat betwijfel ik.... Anderszijds wel veel meer sensatie dan gelijk welke andere.
                              Motoren & Tjeurisme

Comment

En ja, daarmag je mee rijden vanaf je 18. Maar of je daar op je 18 genoeg ballen voor hebt en genoeg macht om hem in gang te stampen, dat betwijfel ik.... Anderszijds wel veel meer sensatie dan gelijk welke andere.
                                Meen je dat nu?want even ter aanvulling: de regel is max 25 kw en maximaal 0.16 kw per kilo.?Ik ben ervan overtuigd dak met z'n woeste ga kunnen rijden,niet direct natuurlijk maar na 20 seconden ga ik daar gewent aan zijn.Groeten pinky

Comment

Tjeu,dus wat je bedoeld met sensatie is dat deze husky het ergste beest is vergeleken met alle andere modellen zoals de WR,KTM,..?
                                  Groeten

Comment

Is de achterrem al verplaatst naar't stuur?
                                    Sorry voor offtopic

Comment

Meen je dat nu?want even ter aanvulling: de regel is max 25 kw en maximaal 0.16 kw per kilo.?Ik ben ervan overtuigd dak met z'n woeste ga kunnen rijden,niet direct natuurlijk maar na 20 seconden ga ik daar gewent aan zijn.Groeten pinky
                                      Huskie heeft wettelijk gezien 22kW en 139kilo aan boord. Dat geeft 0.158 kW/pk.

Hoe ze dat zo gehomologeerd krijgen is me een raadsel, want in de praktijk zit daar toch wel een nest meer vermogen in...

Tjeu,dus wat je bedoeld met sensatie is dat deze husky het ergste beest is vergeleken met alle andere modellen zoals de WR,KTM,..?
                                      Groeten
                                      Ik denk dat een Husaberg wel in de buurt zal komen. Maar qua zuivere bruutheid zal je toch niet veel anders vinden dat hieraan kan tippen. Let wel, de Huskies zijn eigenlijk competitiemotoren die je in kan schrijven. Er is meer onderhoud aan dan aan bvb een XR400.

Oorspronkelijk geplaatst door ReVo Bekijk Berichten
                                      Is de achterrem al verplaatst naar't stuur?
                                      Sorry voor offtopic
                                      Nopes. Vin ik ook niet echt nodig op een 570cc metende 4takt mono...
                                      Motoren & Tjeurisme

Comment

?Ik ben ervan overtuigd dak met z'n woeste ga kunnen rijden,niet direct natuurlijk maar na 20 seconden ga ik daar gewent aan zijn.Groeten pinky
                                        Een voertuig besturen is één ding. Een voertuig correct besturen doorheen ander verkeer is een ander ding.

Comment

Working...
                                        X