Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke <25kW motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Welke <25kW motor?

    Ik ben 18 en geïnteresseerd in een motor (met <25kW dus). Die zou dienen voor +/- dagelijks gebruik, voornamelijk korte afstanden, eventueel nu en dan enkele tientallen km. Liefst wat sportief (maar niet TE), géén crossmodellen, liefst geen scooter en rond de 1500-3000 euro, nieuw of tweedehands.

    Als ik zo wat rondkijk op dit forum en in de catalogi van de meest bekende merken, kom ik vooral uit bij de CBR125, maar die lijkt me wat té sportief? Voorlopig interesseert de Yamaha YBR125 me het meest.

    Hangen er trouwens veel risico's vast aan tweedehands motoren kopen, vergeleken met tweedehands wagens?

    En wat is het handigst: kopen voor of na het examen?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door NicoDV Bekijk Berichten
    Ik ben 18 en geïnteresseerd in een motor (met <25kW dus). Die zou dienen voor +/- dagelijks gebruik, voornamelijk korte afstanden, eventueel nu en dan enkele tientallen km. Liefst wat sportief (maar niet TE), géén crossmodellen, liefst geen scooter en rond de 1500-3000 euro, nieuw of tweedehands.

    Als ik zo wat rondkijk op dit forum en in de catalogi van de meest bekende merken, kom ik vooral uit bij de CBR125, maar die lijkt me wat té sportief? Voorlopig interesseert de Yamaha YBR125 me het meest.

    Hangen er trouwens veel risico's vast aan tweedehands motoren kopen, vergeleken met tweedehands wagens?

    En wat is het handigst: kopen voor of na het examen?

    Ik zou eens kijken naar 500's zoals de CB500F, of een ER5 of GS500 ofzo.. daar zijt ge toch zoet mee, ik denk da bij deze motoren de kans kleiner is dat ge ze snel beu geraakt en dat de stap naar zwaarder kleiner is dan bij bv een CBR 125 of een YZF R125.

    2e hands kopen houdt altijd risico's in vermoed ik

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door NicoDV Bekijk Berichten

      En wat is het handigst: kopen voor of na het examen?
      Of tijdens

      Comment


      • #4
        Tijdens?

        Oorspronkelijk geplaatst door DaanJ Bekijk Berichten
        Ik zou eens kijken naar 500's zoals de CB500F, of een ER5 of GS500 ofzo.. daar zijt ge toch zoet mee, ik denk da bij deze motoren de kans kleiner is dat ge ze snel beu geraakt en dat de stap naar zwaarder kleiner is dan bij bv een CBR 125 of een YZF R125.
        Een CB500 ofzo is natuurlijk wel aanlokkelijk, maar toch een stuk duurder in aankoop, taksen, verzekering, verbruik... Het prijsverschil is misschien niet zo hoog, maar toch al moeilijk te slikken.
        Ook ben ik als beginner niet zo happig om meteen op een zware, (relatief) koppelrijke machine met de volle 34pk te gaan kruipen

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door NicoDV Bekijk Berichten
          Tijdens?


          Een CB500 ofzo is natuurlijk wel aanlokkelijk, maar toch een stuk duurder in aankoop, taksen, verzekering, verbruik... Het prijsverschil is misschien niet zo hoog, maar toch al moeilijk te slikken.
          Ook ben ik als beginner niet zo happig om meteen op een zware, (relatief) koppelrijke machine met de volle 34pk te gaan kruipen
          urg, nen CBR 125 is nen velo, geen moto ! Tfeit dadde der ook geen motorijbewijs voor nodig hebt zegt genoeg!

          Ik volg DaanJ. En nen 500cc moto heeft geen koppel. Voor koppel ebde cc's nodig. En wauw, 34 pk... daar gade echt ni van achterover geblazen worden hoor.

          Zoiezo niet onder nen 250cc gaan als ge nen moto wilt, en dan nog ebde ni over. Maar op nen 250 valt er wel al massa's veel fun te beleven

          Kijk bvb ook es naar nen cb(f) 250 of nen TU 250. Voor de rest is nen GS(f) 500 (in 25kW trim) ook een goeikoop ding waardadde al vreeeeee idioot moet doen om verrast te worden door zijn niet aanwezig vermogen.

          Taksen is voor alles tzelfde, dus daar moede ni over zeveren en ook qua verzekering scheelt da allemaal amper. Meeste verzekeringen maken maar 2 onderscheidingen, met 2 subonderscheidingen :

          - meer of minder dan 500 cc
          - al dan niet een pk-braker / risico motor / racebanaan.

          Bijgevolg is nen CB 500 of nen GS 500 of dergelijke budget vriendelijke keten amper duurder in verzekering van nen cb 250 ofzo.
          Ok, nen 125 is vaak nog wa goeikoper, maar dan ook geen moto. Kijk maar naar die bandenmaten. Allemaal velo stuff.
          En verbruik? nen CB 250 verbruikt 3 liter. kunde zelf bij rustige rijstijl op 2.5 krijgen. nen GS 500 kunde makkelijk onder de 5 houden. CB 500 zal ronde de vijf zitten. Nen Fazer 600 (met donderpoes blok) kunde op 4.7 krijgen en zal gemiddeld 5.8 doen. Mijnen 750 doet 5.5 gemiddeld en kunde ook onder de 5 krijgen. cc, vermogen en verbruik zijn zeker niet altijd met elkaar in evenredigheid. Nen 125 diede echt uit perst zal algauw meer verbruiken dan een 500 tje dat dezelfde rijstijl hanteert.
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

          Comment


          • #6
            Serieus? Ik zat nogal met de idee dat, voor iemand die nog nooit met een gemotoriseerde tweewieler gereden heeft, een deftige 125cc power genoeg zou hebben voor een eindje.

            'k Zal dan maar m'n motorrijbewijs halen als eerste prioriteit stellen, daarna kan ik wat proefrijden...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door NicoDV Bekijk Berichten
              Serieus? Ik zat nogal met de idee dat, voor iemand die nog nooit met een gemotoriseerde tweewieler gereden heeft, een deftige 125cc power genoeg zou hebben voor een eindje.

              'k Zal dan maar m'n motorrijbewijs halen als eerste prioriteit stellen, daarna kan ik wat proefrijden...

              Mijn Kawa Er 500 komt midde juli te koop te staan, richtprijs 1500€

              Comment


              • #8
                Mooie machine, maar ik vind 'em wat te oud om nog als occasieaankoop te gaan riskeren.

                Comment


                • #9
                  KTM ofzo. Sommigen daarvan worden met 25kW papieren geleverd dacht ik... en ja ook niet cross/supermotard modellen. KTM SMC690 ofzo?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door NicoDV Bekijk Berichten
                    Mooie machine, maar ik vind 'em wat te oud om nog als occasieaankoop te gaan riskeren.
                    Ik heb hier anders nog een CBF 500 ABS van 2004 staan
                    Ik heb hiermee leren rijden en dat was voor mij de perfecte opstap moto, minder cc's was ik erg snel beu geweest.
                    Als je interesse heb dan wil ik wel is over een prijsje spreken

                    Comment


                    • #11
                      Ik zal het onthouden. Maar het zal alleszins niet voor de zomer zijn.

                      Die KTM's lijken mij wel interessant, maar qua looks niet wat ik zoek... en looks vind ik toch wel belangrijk bij motoren.
                      Last edited by ; 16/05/2009, 12:45.

                      Comment


                      • #12
                        een eerste moto moet eig niet mooi zijn want je gaat er waarschijnlijk mee vallen.
                        Wij hadden thuis 2 CBF 500's waarvan je duidelijk kon zien dat ze al eens gevallen waren, deukje in de tank enz. maar ik had het liever zo want als je er dan mee valt dan is het niet zo heel erg
                        een krasje meer of minder maakt nu niet uit, daarom is deze ook goedkoper dan 1 die in goede staat is.
                        Motorisch is hij tip top maar er is wel een deukje en een krasje.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door wsam Bekijk Berichten
                          je gaat er waarschijnlijk mee vallen
                          Shit

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door wsam Bekijk Berichten
                            een eerste moto moet eig niet mooi zijn want je gaat er waarschijnlijk mee vallen.
                            Wij hadden thuis 2 CBF 500's waarvan je duidelijk kon zien dat ze al eens gevallen waren, deukje in de tank enz. maar ik had het liever zo want als je er dan mee valt dan is het niet zo heel erg
                            een krasje meer of minder maakt nu niet uit, daarom is deze ook goedkoper dan 1 die in goede staat is.
                            Motorisch is hij tip top maar er is wel een deukje en een krasje.
                            pessimist
                            1978 BMW E21 323i
                            2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
                            2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tracer Bekijk Berichten
                              pessimist
                              realist?

                              Comment


                              • #16
                                Ik was echt blij da ik met die Honda heb leren rijden, ik durfde veel meer omdat het niet zo 'erg' was als ik viel want hij was toch niet nieuw en dat zag je eraan.
                                Het is natuurlijk niet leuk om te vallen, maar het is nog minder leuk als de moto in nieuwstaat is of duurder is

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Deadly_Joske Bekijk Berichten
                                  realist?
                                  ook ja
                                  1978 BMW E21 323i
                                  2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
                                  2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                    urg, nen CBR 125 is nen velo, geen moto ! Tfeit dadde der ook geen motorijbewijs voor nodig hebt zegt genoeg!

                                    ge breekt mijn hartje

                                    maar ik geef je wel gelijk dat als je een rijbewijs hebt voor <25Kw dat ge dan iets zwaarders moet nemen. Minimum kawasaki 250 ofzo, maar zal ook tamelijk snel vervelen (hangt af van hoe je ingesteld bent). Een 125 is enkel goed als je enkel autorijbewijs hebt, en nog niet direct zicht hebt om een rijbewijs te halen (door bepaalde redenen)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jozzeh Bekijk Berichten
                                      ge breekt mijn hartje

                                      maar ik geef je wel gelijk dat als je een rijbewijs hebt voor <25Kw dat ge dan iets zwaarders moet nemen. Minimum kawasaki 250 ofzo, maar zal ook tamelijk snel vervelen (hangt af van hoe je ingesteld bent). Een 125 is enkel goed als je enkel autorijbewijs hebt, en nog niet direct zicht hebt om een rijbewijs te halen (door bepaalde redenen)
                                      Jozzeh, je hebt dan wel geen echte moto, je rijdt er wel mee als enen

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
                                        Jozzeh, je hebt dan wel geen echte moto, je rijdt er wel mee als enen

                                        Comment

                                        Working...
                                        X