Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen voor beginners

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vragen voor beginners

    Zoals je kan lezen in mijn topic over m'n Gilera, gaat het er in de toekomst van komen dat we ons een motor,liefst 2, willen aanschaffen. Nu had ik daar wel verschillende vragen bij.
    Eerst en vooral, ik weet dat er verschillende soorten moto's zijn, zoals touring, naked, racer,.... Maar ik vroeg me af welke de laagste zadelhoogte heeft, als dat al bepaald is volgens soort. Het probleem is namelijk zo, ik ben 1m87, maar mijn vrouw is 1m62. Ze weegt net geen 50kg, dus voor haar moeten we sowieso op zoek naar geen te zware en met een vrij lage zadelhoogte vermoed ik. Nu is ze vooral fan van racers, dus is de vraag: zijn er racers die aan die criteria voldoen? Iis er een bepaald soort moto dat enorm geschikt is als opstapmotor? Tot hoeveel cc kan je best beginnen? Persoonlijk ben ik enorme fan van naked bikes, maar ik las hier onlangs ergens dat die enorm onhandig zijn op de autostrade? En vermits het de bedoeling is dat mijn vrouwke en ik, al zal dat nog niet voor morgen zijn, vooral veel en ver, maar toch liefst vrij sportief willen rijden, is een naked mss niet de meest geschikte moto? Oh ja, nog iets dat ik me afvraag, ik ben nl complete rookie op gebied van moto's, hoeveel km's kan zoiets eigelijk aan, zeker ivm met 2dehands kopen. Ik bedoel maar, wanneer is die echt versleten, of beter, wanneer is het beste eraf? Zijn er ook bepaalde merken die veel problemen hebben, en dus beter kan vermijden? Dat soort dingen vraag ik me allemaal af. Dus wijsheid, tips en ervaringen? Deel ze aub!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Logische vragen, zijn ook al vele malen gesteld dus je hebt het geluk dat er heel wat te vinden is op het net :-)

    Leesvoer: http://www.luiemotorfiets.nl/motoren...emotor/#f650gs

    Deze maand (of was het vorige maand?) was er ook een beginnersspecial bij de M&T bijgevoegd en ook los te koop.


    Veel succes en plezier!

    Comment


    • #3
      Woooow, wat een waterval aan vragen !

      Een lage opstap kan je in verschillende categorieën van motoren vinden,
      maar vooral bij choppers vind je vaak lage zithoogtes. Je moet eens gaan kijken in een grote motorwinkel.
      Wat racers betreft, als jullie veel afstanden gaan maken, onthoudt dan dat de positie van zo'n racer nu niet direct iets is om kilometers mee te malen. Ik zit bijvoorbeeld al vrij voorover gebogen, steunend op mijn polsen. Mijn nek ook gebogen. Dat werkt vermoeiend.

      Een racer heeft wel een kuip, wat dan wel weer beter is voor de wind op autosnelwegen. Met een naked zit je met je snoet en je lijf volop in de wind te klieven.

      Mijn SV, naked met kuipje, heeft bijvoorbeeld ook een vrij lage zit, mede ook door de opstelling van de v-twin, die de motor smal houdt.

      Naar je vrouw toe zou ik toch, persoonlijk, geen te zware (gewicht) motorfiets nemen. Iets wendbaar.
      Bij het starten met rijden in ieder geval. Jij kan zwaarder gaan en hoger van zitpositie

      Wat het vermogen betreft vind ik 70 PK bijvoorbeeld al niet slecht om te starten

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
        Zoals je kan lezen in mijn topic over m'n Gilera, gaat het er in de toekomst van komen dat we ons een motor,liefst 2, willen aanschaffen. Nu had ik daar wel verschillende vragen bij.
        Eerst en vooral, ik weet dat er verschillende soorten moto's zijn, zoals touring, naked, racer,.... Maar ik vroeg me af welke de laagste zadelhoogte heeft, als dat al bepaald is volgens soort. Het probleem is namelijk zo, ik ben 1m87, maar mijn vrouw is 1m62. Ze weegt net geen 50kg, dus voor haar moeten we sowieso op zoek naar geen te zware en met een vrij lage zadelhoogte vermoed ik. Nu is ze vooral fan van racers, dus is de vraag: zijn er racers die aan die criteria voldoen? Iis er een bepaald soort moto dat enorm geschikt is als opstapmotor? Tot hoeveel cc kan je best beginnen? Persoonlijk ben ik enorme fan van naked bikes, maar ik las hier onlangs ergens dat die enorm onhandig zijn op de autostrade? En vermits het de bedoeling is dat mijn vrouwke en ik, al zal dat nog niet voor morgen zijn, vooral veel en ver, maar toch liefst vrij sportief willen rijden, is een naked mss niet de meest geschikte moto? Oh ja, nog iets dat ik me afvraag, ik ben nl complete rookie op gebied van moto's, hoeveel km's kan zoiets eigelijk aan, zeker ivm met 2dehands kopen. Ik bedoel maar, wanneer is die echt versleten, of beter, wanneer is het beste eraf? Zijn er ook bepaalde merken die veel problemen hebben, en dus beter kan vermijden? Dat soort dingen vraag ik me allemaal af. Dus wijsheid, tips en ervaringen? Deel ze aub!

        Alvast bedankt!
        'k Zal eens een poging ondernemen.

        * een naked zit bij mijn wete het laagst, maar natuurlijk is alles relatief.
        * Lengte en gewicht speelt geen rol. Eens het rijdt, bolt dat gewoon hè. 't Is gewoon het traag rijden, slalommen, ... Best gewoon gaan 'passen'. Onthoud dat je zadels kan uithollen en eventueel de vering kan verstellen zodat hij lager komt. Dit beïnvloed wel de rij-eigenschappen.
        * Hangt ervan af wat je als opstapmotor verstaat. Tracer van hier is begonnen op ne ZX6R van Kawa. Meestal worden nakeds aangeraden. Een goede occassie ofzo.
        * Aan een 500je zal je voldoende hebben, al ben ik bijvoorbeeld begonnen met een CBR125, en Jakkel van hier ook. 't Is een beetje waar je prioriteiten enzo liggen hè. Hou in elk geval rekening met de 25kw regel. Als je jonger bent dan 21 en gaat voor het rbw, dan mag je max. 25kw rijden. Anders maakt dit niet uit.
        * Een naked onhandig op de snelweg? Tsja, je pakt meer wind. Gewoon testrijden
        * Als je nu al weet dat ge een zware pols ga hebben en het koopt om mee te scheuren, koopt u dan gewoon ne racer
        * Hangt af hoe die is onderhouden, hoe ermee gereden is. Op mijne VX800 staat nu +93000km en het blijft tellen. Sebiet is em rond se Dat ding heeft volgens mij nooit onderhoud gehad
        * Koopt u nen deftige japanner, betrouwbaar en onderhoudskosten liggen lager dan italianen e.d.

        Voila, das al een beetje hè... Verder, topics genoeg

        Comment


        • #5
          Amai, merci voor de reacties en de links! Tja, het zal dus vooral een beetje passen en testrijden worden heb ik de indruk.
          Zo'n CBR125 vinden we beide wel een mooie motor, maar ik ben bang dat we snel 'meer' gaan willen.

          Ik denk dat het wat zal zoeken worden tussen racer en naked. Mijn madam vind een naked maar niets, maar mss is dat handiger om het rijden onder de knie te krijgen? Ik vind een naked dan weer het mooiste, maar ik vrees dat ik na verloop van tijd idd een zware pols zal hebben. En het vrouwke ziet liefst een racer. Dus mss is een racer het beste. Al zal er in't begin nog niet teveel snel gereden worden vermoed ik. We zijn geen van beide ons leven moe, en je hoort toch wat de laatste tijd. Touring en chopper zijn eigelijk uitgesloten. Ieder zijn goesting uiteraard, maar daar vinden we weinig aan.
          Het nadeel van veel van lengte te verschillen, is dat we bijna verplicht zijn om 2 moto's te kopen é. Als ze een lage nodig heeft, gaat dat bij mij een beetje een belachelijk zicht zijn, vrees ik. Het is sowieso wel de bedoeling om beide een motor te hebben, maar mss niet direct van in 't begin. Als ik dat hier dan lees van vering verstellen ed, zal het mss toch nodig zijn van in't begin.

          Comment


          • #6
            ik had nog een vraagje ivm de opleiding. Ik heb gelezen dat je 2 keuzes hebt. Of je volgt 8h rijschool en doet je examen met een motor van de rijschool. Of je volgt min 6h les en rijdt minstens 1 maand en maximum 12 maanden met een L. Dus als ik het goed begrijp moet je in het eerste geval niet met een L rijden, en heb je dus geen oefenperiode? Gewoon 8h les, en direct daarna examen? Dat lijkt me toch enorm snel?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
              ik had nog een vraagje ivm de opleiding. Ik heb gelezen dat je 2 keuzes hebt. Of je volgt 8h rijschool en doet je examen met een motor van de rijschool. Of je volgt min 6h les en rijdt minstens 1 maand en maximum 12 maanden met een L. Dus als ik het goed begrijp moet je in het eerste geval niet met een L rijden, en heb je dus geen oefenperiode? Gewoon 8h les, en direct daarna examen? Dat lijkt me toch enorm snel?
              IK heb het zo gedaan, 8 uur les en onmiddellijk daarna examen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                IK heb het zo gedaan, 8 uur les en onmiddellijk daarna examen.

                Allé jong, da's toch supersnel? En dat ging van de eerste keer? Ik snap dan niet goed waarom mensen voor de tweede optie kiezen? Het kost je ongeveer evenveel, maar duurt toch veel langer?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
                  Allé jong, da's toch supersnel? En dat ging van de eerste keer? Ik snap dan niet goed waarom mensen voor de tweede optie kiezen? Het kost je ongeveer evenveel, maar duurt toch veel langer?
                  Ik had wel een dikke duizend km ervaring met een 125cc achter de rug.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Ik had wel een dikke duizend km ervaring met een 125cc achter de rug.

                    Ah ok, da verandert de zaak. Dat is ook wat m'n vrouwke wil doen. Maar ik ben bang dat we die 125cc snel beu gaan zijn. Tenslotte is die toch niet echt geschikt om toertjes mee te gaan doen ergens in de Ardennen of zo? Of stukken autostrade?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
                      Ah ok, da verandert de zaak. Dat is ook wat m'n vrouwke wil doen. Maar ik ben bang dat we die 125cc snel beu gaan zijn. Tenslotte is die toch niet echt geschikt om toertjes mee te gaan doen ergens in de Ardennen of zo? Of stukken autostrade?
                      Ik kan niet ontkennen dat'k de mijne destijds "snel" beu was, maar als je ziet dat mijn beestje door nen K&N luchtfilter en open uitlaat 143 haalde.
                      Ik deed ritjes tot in de Ardennen, een hele dag toeren en 's avonds terug. Ik reed duo over de snelweg naar de kust, ...

                      Ik kan u verzekeren dat het vermoeiend is, maar 't is zo leuk ! Ik heb van 8000km bij aankoop tot +33000km gereden op iets langer dan een jaar geloof ik

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb 6 uren gedaan en heb nu een voorlopig rijbewijs (12 maanden).

                        Ik rij regelmatig en dat geeft toch meer vertrouwen. Je raakt sommige automatismen goed gewoon, schakelen, voorsorteren en bochten afsnijden. Mijn Vespa 125 had geen versnellingen, dus dat was efkes wennen.

                        Maar ik ben wel van plan om, ik denk in augustus, toch nog 2 extra uren rijschool te volgen en met de motor van de rijschool het examen af te leggen. Die motoren zijn ook met ABS, dus bij de remproef volle gas en volle bak dichtgooien En als ik val is het dan met de moto van de rijschool.

                        Maar die 8 uren zijn in principe wel genoeg. Het klinkt weinig. Maar ik vond bijvoorbeeld na mijn 6 uur dat ik er wel klaar voor was om mijn examen af te leggen. Je zit er ook zo volledig "in".

                        Comment


                        • #13
                          Dat examen lijkt me ook pokkemoeilijk trouwens. Ik was al zo nerveus bij de auto en heb toen gezworen dat ik zoiets nooit meer ging doen. En nu wil ik toch graag dat motorijbewijs halen. Ik zou ook opteren voor de motor van de rijschool te gebruiken, geen idee waarom.

                          Langs de ene kant staat het idee me wel aan om eerst een 125 te kopen, zoals m'n vrouwke wil, daar wat mee te rijden, en dan pas voor het A-rijbewijs te gaan. Langs de andere kant vind ik het een beetje een enge gedachte om met een 'moto' rond te rijden zonder dat daar enige lessen aan vooraf gegaan zijn. Ik heb al wat gelezen over bepaalde technieken, zoals die kijktechniek bvb, die krijg je dan toch niet zolang je met een 125 rijdt.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
                            Dat examen lijkt me ook pokkemoeilijk trouwens. Ik was al zo nerveus bij de auto en heb toen gezworen dat ik zoiets nooit meer ging doen. En nu wil ik toch graag dat motorijbewijs halen. Ik zou ook opteren voor de motor van de rijschool te gebruiken, geen idee waarom.

                            Langs de ene kant staat het idee me wel aan om eerst een 125 te kopen, zoals m'n vrouwke wil, daar wat mee te rijden, en dan pas voor het A-rijbewijs te gaan. Langs de andere kant vind ik het een beetje een enge gedachte om met een 'moto' rond te rijden zonder dat daar enige lessen aan vooraf gegaan zijn. Ik heb al wat gelezen over bepaalde technieken, zoals die kijktechniek bvb, die krijg je dan toch niet zolang je met een 125 rijdt.
                            Dan doe je best mee aan een gratis screening van het MAG. Dat zijn alle basisregels in theorie en praktijk redelijk grondig uitgelegd. Zithouding, kijktechniek & remtechniek

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Xoxo Bekijk Berichten
                              Dan doe je best mee aan een gratis screening van het MAG. Dat zijn alle basisregels in theorie en praktijk redelijk grondig uitgelegd. Zithouding, kijktechniek & remtechniek

                              Bedankt voor de tip. Maar wat is het MAG? Waar vind ik dat, enz?

                              Comment


                              • #16
                                Modellen zoals de FZ6-s en de VFR, tot welke categorie behoren die eigelijk? Het lijken racemodellen, maar er iets iets anders. Stuur of zo? Wat zijn de voor- en nadelen tgo pakweg een R6 of een CBR?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
                                  Bedankt voor de tip. Maar wat is het MAG? Waar vind ik dat, enz?
                                  Moto's goedkoop verzekeren? Op zoek naar lage tarieven en de beste motor verzekering? Ontdek de speciale MAG prijzen en vraag een simulatie. Vanaf 75 euro jaarpremie.


                                  Motorcycle Action Group, vereniging voor & door motards eigenlijk.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
                                  Modellen zoals de FZ6-s en de VFR, tot welke categorie behoren die eigelijk? Het lijken racemodellen, maar er iets iets anders. Stuur of zo? Wat zijn de voor- en nadelen tgo pakweg een R6 of een CBR?
                                  Sport-tour zou ik zeggen, zo'n VFR..

                                  CBR600RR = Hypersport
                                  R6 = Hypersport
                                  VFR = Sport-Tour

                                  Dit zegt wel genoeg, niet

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Xoxo Bekijk Berichten
                                    www.mag.be

                                    Motorcycle Action Group, vereniging voor & door motards eigenlijk.



                                    Sport-tour zou ik zeggen, zo'n VFR..

                                    CBR600RR = Hypersport
                                    R6 = Hypersport
                                    VFR = Sport-Tour

                                    Dit zegt wel genoeg, niet
                                    Merci voor de link, ziet er interessant uit.

                                    Over het tweede, ook bedankt. Tis idd duidelijk. Al lijkt me de keuze om een geschikte moto te vinden, ni makkelijk. Eigelijk vind ik een naked persoonlijk de knapste. Maar dan hoor ik links en rechts, als je dan 100 rijdt op de autstrade, vlieg je bijna van je motor. Dus dacht ik, ik heb het graag snel: dus hypersport. Maar dan vertelde een collega me dat hij zijne verkocht had omdat hij serieus wa last had van zijn polsen. Nu zei hij me dat hij er ook wel verkrampt op zat, en er zich dus eigekijk niet zo goed bij voelde, dan is het uiteraard verstandig om hem weg te doen. Maar ondertussen heb je er wel één waar je vanaf moet raken. Ach, het is, jammer genoeg, toch nog niet voor morgen, dus nog niet iets om me zorgen over te maken.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
                                      Merci voor de link, ziet er interessant uit.

                                      Over het tweede, ook bedankt. Tis idd duidelijk. Al lijkt me de keuze om een geschikte moto te vinden, ni makkelijk. Eigelijk vind ik een naked persoonlijk de knapste. Maar dan hoor ik links en rechts, als je dan 100 rijdt op de autstrade, vlieg je bijna van je motor. Dus dacht ik, ik heb het graag snel: dus hypersport. Maar dan vertelde een collega me dat hij zijne verkocht had omdat hij serieus wa last had van zijn polsen. Nu zei hij me dat hij er ook wel verkrampt op zat, en er zich dus eigekijk niet zo goed bij voelde, dan is het uiteraard verstandig om hem weg te doen. Maar ondertussen heb je er wel één waar je vanaf moet raken. Ach, het is, jammer genoeg, toch nog niet voor morgen, dus nog niet iets om me zorgen over te maken.
                                      Alles met een korrel zout nemen. Zowel dat van de 100km/u van een naked op de snelweg, als een verkrampte houding op een hypersport.

                                      Gewoon veel passen. 't Kan zijn dat ik ergens niet goed op zit/verkrampt zit, en jij er goed op zit...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja, da geloof ik. Iedereen is verschillend é.

                                        Momenteel heb ik één groot dilemma. Sinds ik m'n dna'ke heb gekocht, krijg ik het motorrijden niet meer uit mijn hoofd. Zit constant op internet naar filmpjes te kijken, info lezen,.... Probleem is, op deze moment kan ik het me niet veroorloven om voor mijn rijbewijs te gaan, rijschool, moto, kledij,... te kopen. Nu heb ik 2 opties.

                                        1) Ik blijf met de dna rijden tot ik het me wel kan veroorloven en koop me een goeie opstapmoto genre Suzuki gs500 of een goeie hypersport-opstapper (als dat bestaat), en leer zo op't gemak het motorrijden onder de knie te krijgen om dan na een tijd iets echt naar mijn zin te kopen.

                                        2) Ik verkoop de dna, en koop me een 125cc, dan rijd ik toch al met een moto, zie ik of het wel degelijk iets voor mij is, kan ik voor een rijbewijs gaan als ik het me kan veroorloven, en een moto naar mijn zin kopen. Die 125 kan ik ook morgen nog niet kopen, maar sowieso sneller dan optie 1. Langs de andere kant heb ik dan mijn bedenkingen bij optie 2. Ik ben bang dat ik snel iets zwaarder ga willen, ik ben 1m87 en vrees dat ik er wat onnozel ga uitzien op pakweg een cbr125, omdat het toch een vrij smal en klein motoke betreft. En tenslotte, ik weet het, het is mss belachelijk, maar ben ondertussen 28 en mss is dat wat onnozel om een 125 te kopen?

                                        De ene moment denk ik, ik ga ervoor, de andere moment denk ik, nee, laat ik wachten.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X