Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eerste motorfiets kopen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• eerste motorfiets kopen

Ik heb mijn zinnen gezet op een A rijbewijs en ga ik dus ook een moto kopen. Het eind van de maand moet ik mijn firmawagen afgeven en zou ik toch graag *iets* van gemotoriseerd vervoer hebben.

Om eerlijk te zijn: ik weet bitter weinig van motorfietsen, laat staan dat ik zelf al een motorvoertuig bezit en weet welke kosten er hier bij komen kijken. Met mijn vierwieler firmawagens heb ik echter al een 80 000km afgelegd en ik voel dat ik al redelijk wat feeling voor de baan begin te krijgen.

Ik zie graag de sport/supersport dingen, ik ben niet echt fan van naked bikes. Ik twijfel of ik zou gaan voor een beginnersmoto van een courant merk zoals Honda waar ik safe zit, net omdat er zoveel zijn. Kan ik leren rijden met deze moto en hem later verkopen met geen of weinig verlies. Ducati sportmoto's vind ik enorm knap, online vind ik er zekerlijk onder de 3000 euro, maar weet niet of het verantwoord is met zo eentje te beginnen.

Graag jullie advies over wat er haalbaar is, en wat bvb een gunstige kilometerstand is
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Best eens een beetje zoeken hier.
    Bestaan verschillende topics over.

Comment

ik vond veel 125cc threads maar geen beginnerstopic

Comment

De eerste kosten die je zal hebben zal het behalen van je rijbewijs zijn. Aangezien je rijschool moet volgen zal de prijs al rap rond de €500 liggen.

Dan een 2de grote kost zal je motokledij zijn. Helm, vest, broek, schoenen, handschoenen.
        Prijzen zijn voor elke onderdeel vrij uiteenlopend. Maar als je zo een beetje op de prijs let, moet je toch voor €500 een volledige uitrusting hebben.

En dan je moto zelf..
        Hoe graag je ook (super)sports ziet, het is geen aanrader om dat als eerste moto aan te schaffen.
        Uit je vorige post blijkt dat je met een budget van rond de €3.000 in je hoofd zit. Voor die prijs zijn er in de verschillende categoriën motoren zeker verschillende keuze's te vinden. Op 2dehands.be kan je per soort moto gaan zoeken. Je moet daar anders eens rondkijken naar welke modellen je mooi vind.

En als laaste het onderhoud van de moto..
        Onderhoudsbeurten zijn (ongeveer) om de 6.000km met afwisselend een grote en een klein onderhoud.
        Voor een groot onderhoud mag je rond de €300 rekenen, een klein onderhoud rond de €150.
        Dit verschilt natuurlijk weer van merk tot merk. Ik heb enkel Honda-ervaring. Merken als Ducati liggen in onderhoud naar het schijnt een stuk hoger.
        Dan heb je nog de onderdelen die slijten:
        - ketting,tandwielen/riem
        - banden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Snuister in deze topics maar eens wat rond.
          merci, alles even doorlopen maar er niet veel wijzer uit geworden. op kapaza staan er massa's motoren te koop en ik zie het bos door de bomen niet.

een paar dingen die me aanstonden. wat zou er goed of niet goed zijn aan't volgende?
          De grootste zoekertjessite van België. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koop en verkoop je op 2dehands.

De grootste zoekertjessite van België. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koop en verkoop je op 2dehands.

edit: deze staat gekend als goeie beginnersmoto: http://www.kapaza.be/Motoren/Suzuki/..._racekuip.html

Oorspronkelijk geplaatst door Deadly_Joske Bekijk Berichten
          De eerste kosten die je zal hebben zal het behalen van je rijbewijs zijn. Aangezien je rijschool moet volgen zal de prijs al rap rond de €500 liggen.

Dan een 2de grote kost zal je motokledij zijn. Helm, vest, broek, schoenen, handschoenen.
          Prijzen zijn voor elke onderdeel vrij uiteenlopend. Maar als je zo een beetje op de prijs let, moet je toch voor €500 een volledige uitrusting hebben.

En dan je moto zelf..
          merci, rijschool en kledij zullen al snel boven de 1000 euro liggen. verzekering zal dan nog eens een paar honderd euro kosten, BIV + taks een 100tal euro. dan nog de brandstof/onderhoud en ik ben rond
          Last edited by Teus; 02/08/2009, 19:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Deadly_Joske Bekijk Berichten

En dan je moto zelf..
            Hoe graag je ook (super)sports ziet, het is geen aanrader om dat als eerste moto aan te schaffen.
            Uit je vorige post blijkt dat je met een budget van rond de €3.000 in je hoofd zit. Voor die prijs zijn er in de verschillende categoriën motoren zeker verschillende keuze's te vinden. Op 2dehands.be kan je per soort moto gaan zoeken. Je moet daar anders eens rondkijken naar welke modellen je mooi vind.

En als laaste het onderhoud van de moto..
            Onderhoudsbeurten zijn (ongeveer) om de 6.000km met afwisselend een grote en een klein onderhoud.
            Voor een groot onderhoud mag je rond de €300 rekenen, een klein onderhoud rond de €150.
            Dit verschilt natuurlijk weer van merk tot merk. Ik heb enkel Honda-ervaring. Merken als Ducati liggen in onderhoud naar het schijnt een stuk hoger.
            Dan heb je nog de onderdelen die slijten:
            - ketting,tandwielen/riem
            - banden
            Ik zou het niet beter kunnen zeggen

In principe kan je met elke moto leren rijden, de ene zal beginnen met een CB500, de ander begint met een R1. Bij manier van spreken. En ja, dat zal gaan. Het is allemaal een kwestie van de rijder.

Maar eerlijk gezegd, doe het niet. Begin met iets rustig (70-80 PK). En dat rustig is al plezant genoeg als je begint. Ik ben van een 125 overgestapt naar een 650. Wees gerust, da's een wereld van verschil, in acceleratie alleen al. Ik begin stilletjes aan te wennen aan de motor, maar ik heb nog allesbehalve beheersing over mijn 70 PK.

In principe kan je met een budget van 3000 Euro al leuke dingen kopen. Zeer leuke dingen zelfs, bij elk merk.

Je eerste motorfiets is er ééntje om te leren rijden, niet voor de show te stelen.

Btw, een goede motorfiets voor weinig geld... Een Suzuki SV 650 (S)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
              Misschien efkes bijzetten:
              Als jij je motor voor woon-werkverkeer gebruikt, dan kan je alles aftrekken van je belastingen voor 100%:
              Rijschool, klediij, aankoop moto, verzekering, benzine, alles.
              Dit om de files te beperken.
              Da's inderdaad een waarheid als een koe

Is dat op 4 jaar dat je de moto kan afschrijven ?

Weet er dat iemand ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
                Da's inderdaad een waarheid als een koe

Is dat op 4 jaar dat je de moto kan afschrijven ?

Weet er dat iemand ?
                Zowel mn vader als mn moeder schrijven hun moto's af
                Je mag je moto afschrijven op 3, 4 of 5 jaar.
                Zo doet mijn moeder doet dat op 5jaar.

Comment

Mijn tip : koop goede motorkledij, trek daar voldoende budget voor uit.
                  Neem ook oordopjes en bespaar zeker niet op de helm.

Aja, en neem alles in de juiste en geen 2 maten te groot zoals de meesten... (waaronder ook binnenmuis )
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                    Mijn tip : koop goede motorkledij, trek daar voldoende budget voor uit.
                    Neem ook oordopjes en bespaar zeker niet op de helm.

Aja, en neem alles in de juiste en geen 2 maten te groot zoals de meesten... (waaronder ook binnenmuis )
                    I KNOW !

Maar ja, ik wou plaats hebben eh, vooral in mijn broek en zo...

Maar je hebt 200% gelijk zenne Tjeu, mijn vest en broek zijn veel te groot. De beschermstukken zitten veel te los, de wind komt er serieus onder. Ik ben echt aan het kijken voor iets anders.

En da's ook mijn gedacht, bespaar niet op de helm of de kledij. Het is het enige wat zich tussen jou en het asfalt bevindt. Als je een goeie helm wil voor (relatief) weinig geld...Een Shoei XR-1000, koopjes op dit moment !!

Koop hem wel in Duitsland, veel goedkoper dan hier.

Comment

dus als ik totaal 4000€ aan een motor+kledij+... uitgeef kan ik die som van men belastingen aftrekken gespreidt op vb:4 jaar?

Leuke tip als ik ooit belastingen ga betalen

Comment

ik begin wat te twijfelen tussen een touring en een lichte sport:
                        - ik neem graag mijn relatief kleine camera (leica M2) overal mee, en ik zal niet altijd mijn motorvest & helm kwijt kunnen. is er een mogelijkheid om dat op te bergen in een honda CB500, desnoods via een klein koffertje?
                        - kun je een lange reis maken met zo'n lichte sportmotor, zit dat comfortabel?

graag wat advies ivm kledij, want mogelijks zal een moto een eindje mijn enig vervoersmiddel zijn. mijn broek zal ik wel kunnen aanhouden, maar heb geen idee van de vest. waarschijnlijk in kunststof, een maatje groter?
                        Last edited by Teus; 05/08/2009, 17:43.

Comment

't Is dat hé, wat wilt ge dermee doen?

Als ge ook 's winters wilt rijden, zou een windscherm ook mooi meegenomen zijn.

Voor lange afstanden is 'lichte sport' nog te doen, echte sportmotoren zijn dan echter bagger voor je zithouding. Vooral je polsen en nek krijgen het aardig te verduren.

Tourmotoren vind ik beter omwille van hun rechtere zithouding en zo veel minder belastend voor je polsen. Bagage via koffers en tanktas is ook al geen probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coussee Bekijk Berichten
                            dus als ik totaal 4000€ aan een motor+kledij+... uitgeef kan ik die som van men belastingen aftrekken gespreidt op vb:4 jaar?

Leuke tip als ik ooit belastingen ga betalen
                            Afschrijfperiode voor moto en kledij hoeft niet dezelfde te zijn.
                            Bv 5 jaar voor je moto en 3 j voor de kledij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                              ik begin wat te twijfelen tussen een touring en een lichte sport:
                              - ik neem graag mijn relatief kleine camera (leica M2) overal mee, en ik zal niet altijd mijn motorvest & helm kwijt kunnen. is er een mogelijkheid om dat op te bergen in een honda CB500, desnoods via een klein koffertje?
                              - kun je een lange reis maken met zo'n lichte sportmotor, zit dat comfortabel?

graag wat advies ivm kledij, want mogelijks zal een moto een eindje mijn enig vervoersmiddel zijn. mijn broek zal ik wel kunnen aanhouden, maar heb geen idee van de vest. waarschijnlijk in kunststof, een maatje groter?
                              Als je een idee wil van kledij moet je gewoon eens langsgaan bij een winkel. RAD is een gekende winkel voor motorkledij. Ik zie dat je van Gent/Ieper bent, in Drongen heb je een RAD, je moet anders maar eens op hun website gaan kijken voor het exacte adres. http://www.rad.eu/

Als het je enige vervoersmiddel is, zal je waarschijnlijk ook door regen moeten rijden. Dus letten op waterdichte kledij is de boodschap!

Comment

Helmen zijn tegewoordig bijna allemaal van goeie kwaliteit, maar g'ebt er goei en g'ebt er beter.. zoals Tjeu al zei, ni op besparen!! Een Shoei XR1000 is momenteel wrs de beste helm prijs/kwaliteit, die vind je al vanaf 300€!

Qua kleding, ik zou ni met een gewone broek rijde.. 1 val is genoeg om uw been serieus te beschadige en 't moet dan al ni eens aan hoge snelheid zijn! Zeker als beginner is't aan te rade van een volledige uitrusting te kope.. en geen maatje groter maar de maat die u past! t heeft geen zin van veel geld te steke in een uitrusting die te groot is en waarbij de bescherming ni op de juiste plaats zit he..
                                en dan moet ge nog de keus make tussen leder en textiel..

Edit: ook ni te vergete, handschoene en laarzen!!

Comment

beste is eigenlijk leder outfit en een regenpakje onder het zadel. Is perfect voor winter/zomer.
                                  Motoren & Tjeurisme

Comment

mja. bedoeling is dat ik kan gaan solliciteren met de moto. een vriend vertelde me dat het mogelijk is, maar ik zou niet weten hoe dat werkt met een kostuum

Comment

mja. bedoeling is dat ik kan gaan solliciteren met de moto. een vriend vertelde me dat het mogelijk is, maar ik zou niet weten hoe dat werkt met een kostuum
                                      ik heb al mijn sollicitaties met de moto gedaan. zie het probleem niet... Gewoon zien dadde nen moto hebt met 2 zijkoffers, waar dadde uwen boel in krijgt.
                                      Motoren & Tjeurisme

Comment

Working...
                                      X