weken tingel
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
rijbewijs moto
Collapse
X
-
-
Welk rijbewijs moet ik hebben om met een Vespa GTS 300 te mogen rijden?
Wat moet ik doen om dit rijbewijs te behalen? Theorie en praktijk?
Mag ik mijn examens afleggen met een eigen motor?Last edited by BMWMB; 25/01/2010, 23:52.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk BerichtenDat is zever.
Ik had ook nog nooit met een handgeschakelde motorfiets gereden. Ik heb 10 minuten uitleg gekregen over versnellingen en 10 minuten zelf op een terrein mogen oefenen van de instructeur en daarna al direct de baan op.
Na mijn 6 uur al zei de instructeur dat het ging lukken voor mijn examen. Toen kon ik al mijn manoeuvers uitvoeren zonder problemen, met de CB 500.
Dus, u niet aantrekken, dat gaat gaan !
Ik las al jaren autoboekjes en motorboekjes al van men 8 jaar, ik wist hoe je moest schakelen en wanneer...
Toen ik mijn brommertje kreeg (aprilia rs met versnellingen en koppeling) wist ik dus van massa's motoboekjes te lezen hoe alles werkte en sommige dingen opgezocht op internet + veel naar mijn ouders kijken hoe die met den auto reden. Ik was toen al redelijk met techniek bezig en snapte het concept van de koppeling wel.
Toen kwam de dag dat ik mijn voorlopig rijbewijs mocht ophalen, ik weet het nog goed. Ik stapte op mijn brommer en zonder ook maar 1 keer stil te vallen wassek vertrokken, dit niet omdat ik zo'n natuur talent ben alla Rossi maar door er mijn verstand en technische kennis bij te houden. Mijn eerste ritje was er 1 van 5km, en naar mijn gedacht ging dat heel vlot. Behalve het feit dat ik dus in de regen op natte kaseien een beetje te enthousiast mijn achterrem gebruikte en dat was niet zo'n goed idee, geen erg ik was niet op mijn bek gegaan.
Later natuurlijk wel 2 keer een faceplant gemaakt maar ok, iedereen is geboren zonder rijervaring. Het grappige was wel dat ik op het einde van mijn straat als zoiets had van: 'shit ga da nie harder?' (45per uur hé)
Mijn ouders konden hun ogen niet geloven toen ik de dag erna er meteen naar school mee vertrok. (mijn pa kon er niet mee rijden)
En nee, tis gene zever dat ik nu zit te vertellen. Ik ben op dat vlak wss wel eerder een uitzondering als de regel.
Maar ja, wat ik dus te weten gekomen ben over de jaren heeft binnnemuisarchitect dus te weten gekomen op 10minuten.
Ik heb ook al met mijn brommerke enkele van de manouvres moeten doen die identriek zijn als voor de moto. Die 8'jes draaien met een racer is verdorie nie gemakkelijk, gewoon met de moto van de rijschool gaan.
ik hield altijd mijn achterrem lichtjes in bij dat maneuvre. Nu kun je zeggen: jaja met je brommertje....
Awel inderdaad, maar mijn gsx woog 280kg met naft en olie erin dacht ik, en daarmee lukte het ook.Last edited by Ice_ken; 26/01/2010, 02:09.2015 BMW S1000R
2010 Renault Clio RS Cup
1987 Volkswagen Golf GTI
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenWelk rijbewijs moet ik hebben om met een Vespa GTS 300 te mogen rijden?
Mag ik mijn examens afleggen met een eigen motor?
Je zal idd alles opnieuw moeten doen.
Je bent zoiezo verplicht van minstens 6u met de rijschool te doen. Dan moet je minstens 3 maand wachten en dan mag je met eigen motor uw examen doen.
Of je neemt 8u met de rijschool en dan mag je onmiddellijk je examen doen, maar dan met motorfiets van de rijschool.
Let wel, je mag niet met iedere eigen motorfiets je examen doen. Een GS 500 is bvb te licht. Het vermogen moet meer zijn dan 40 kW dacht ik en uiteraard dient de motor over een manuele versnellingsbak te beschikken, anders krijg je een beperkt rijbewijs.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenWelk rijbewijs moet ik hebben om met een Vespa GTS 300 te mogen rijden?
Mag ik mijn examens afleggen met een eigen motor?
Enkel de 125cc modellen mag je dus met je B-rijbewijs besturen, als je dat B-rijbewijs al 2 jaar hebt. Dit is ook enkel geldig in België.
Bon, A-rijbewijs:
- theorie-examen afleggen in Alken (kijk op www.gratisrijbewijs.be voor de leerstof en oefenvragen)
- 6 uren praktijkles, en dan minimum 1, maximum 12 maanden met een L rondrijden, waarna je examen doet met eigen motorfiets, of
- 8 uren praktijkles, examen met motorfiets van de rijschool
Het voordeel van 8 uren lessen met de rijschool is dat je het examen moet doen met een motorfiets die makkelijk de manoevers kan doen én uitgerust is met ABS voor de remproef. Als zo een Vespa even kort draait, kan je natuurlijk proberen met je Vespa, maar eens je je A-rijbewijs hebt, houdt natuurlijk niets je tegen om ooit een ander type van motor te besturen.
Edith: en inderdaad, er zijn voorwaarden aan de examenmotor... Minimum een aantal kW enzo, anders mag je je examen er niet mee doen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichtenis dat je het examen moet doen met een motorfiets die makkelijk de manoevers kan doen én uitgerust is met ABS voor de remproef. Als zo een Vespa even kort draait, kan je natuurlijk proberen met je Vespa, maar eens je je A-rijbewijs hebt, houdt natuurlijk niets je tegen om ooit een ander type van motor te besturen.
Met een Vespa mag je het examen niet doen.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Bon, de rijscholen waar ik geïnformeerd heb, hadden allemaal lesmotoren met ABS. Ik heb leren rijden op eentje zonder ABS, maar op het examen mochten we kiezen welke van de twee, en natuurlijk zijn we niet lomp en hebben we beiden de motor met ABS gekozen (ook omdat de manoevers er makkelijker op waren )
Comment
-
Ik ga eerdaags eens testrijden met zo'n 125cc. Als deze vlot genoeg is ga ik me hiermee tevreden stellen en niet voor een rijbewijs A gaan.OO 00 OO
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenIk ga eerdaags eens testrijden met zo'n 125cc. Als deze vlot genoeg is ga ik me hiermee tevreden stellen en niet voor een rijbewijs A gaan.
Ik ben ook begonnen met een 125cc, echt waar, dat dat ben je binnen de kortste keren beu.
Comment
-
Vergelijk nooit een Vespa met een motorfiets. Een Vespa is gemaakt om rustig te cruisen.
Ik heb een GTS 125, zo'n kleine longinhoud is perfect voor een wesp.
Ik heb ook, daar ben ik eerlijk in, al nagedacht om een 300 Super aan te schaffen. Maar ik vind die 125 cc juist charmant en daarom ga ik hem houden. Hij is snel genoeg voor club-ritten met de "oldiekes".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenIk ga eerdaags eens testrijden met zo'n 125cc. Als deze vlot genoeg is ga ik me hiermee tevreden stellen en niet voor een rijbewijs A gaan.
Ga maar voor een A rijbewijs, je gaat er echt geen spijt van krijgen en zooo moeilijk is het ook weer niet.
En euh ge weet toch dat dit gevaarlijker is dan tracken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenAls je niet op de snelweg komt, lijkt me een 150 ook voldoende. Kennis van me heeft enkel zijn B en een 150, maar na een keertje proberen op de snelweg ziet ie er toch vanaf om dat ding daarvoor nog eens buiten te halen...
Er bestaan wel Vespa's met een 150 cc, maar dan kom je uit bij een PX of bij de echte oldies.
Comment
-
Ik heb zo'n vermoeden dat jullie een Vespa verkeerdelijk bekijken.
Als je snelheid wil, loop je best voorbij een Vespa.
Als je dat voor de verkeerde reden koopt, is het weggegooid geld.
Ik heb al een paar keer met mijn 125 GTS op de autosnelweg gereden. Dat lukt. Maar dat is niet de bedoeling. Het is niet comfortabel meer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk BerichtenIk heb zo'n vermoeden dat jullie een Vespa verkeerdelijk bekijken.
Als je snelheid wil, loop je best voorbij een Vespa.
.
Is helemaal niet zo charmant als een Vespa, maar wel even praktisch en al bij al gaat da toch serieus hard voor een voertuig van die afmetingen
Ik verveel er mij nooit op, ondanks ik toch wel wat "zwaarder geschut" gewoon ben. Met SH kunde ook al es stukje snelweg meepakken aan 120, zonder het beestje pijn te doen (loopt 150)Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenGa ineens voor dat A rijbewijs, acht uur les en aansluitend je examen, de korte pijn.
Ik ben ook begonnen met een 125cc, echt waar, dat dat ben je binnen de kortste keren beu.
Ikzelf ben met een B-rijbewijs begonnen met een tweedehands scooter 125cc. (PS : moest ge goesting hebbe, hij staat te koop ) En daar heb ik het 2 jaar mee uitgehouden. Ge moet wel serieus wat 'op uw lip bijten'... Zo'n ding loopt maximaal 110km. Dat wil zeggen dat ge op autosnelweg achter een vrachtwagen blijft hangen. En op provinciale wegen moet ge van hernemingen ook niet teveel verwachten.
Dus na 2 jaar rijbewijs gehaald, en overgestapt op ne 400cc scooter. En ja : het verschil is er hé.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door raf93 Bekijk BerichtenEn euh ge weet toch dat dit gevaarlijker is dan tracken.
Als ik zo'n Vespa koop is het echt om hier wat rond de kerketoren te rijden. Ik zou er 's morgens mijn zoon mee naar school brengen en ermee naar de firma rijden. In 't weekend wil ik dan eens meerijden met de plaatselijke Vespa-club. Ik wil er zeker geen autosnelwegritten mee doen. Wel wil ik de kinderen eens meenemen.
Ik ga er nog eens rustig over nadenken.OO 00 OO
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenIk ga er nog eens rustig over nadenken.
Volgens padre en madre bmwmb zou een gewone fiets beter voor u zijn
Comment
Comment