Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Moto <25Kw gezocht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Moto <25Kw gezocht

    Goedenavond iedereen

    Aangezien ik zopas 18 ben geworden en ik met de auto rijden maar niks vind zou ik mij graag een (2dehands) motorfiets aanschaffen. Met mijn brommer heb ik mij altijd super geamuseerd, en ik heb die "passie" nog steeds.
    Ik ,als 18-jarige, kan natuurlijk alleen met een moto rijden als ik een A rijbewijs behaal. Dan pas kan ik met moto's onder de 25Kw rijden, (>25kw als ik 21 ben).

    Nu, ik heb al wat zitten surfen achter moto's maar het is niet evident om zo eentje te vinden, want op die sites kan je niks terugvinden over het aantal Kw dat zo een fietsje bezit. Daarom vraag ik aan de anciens, de routiniers (jullie dus ) of jullie een leuk model weten, waar ik legaal mee mag rijden. Of met welke moto jullie gestart zijn misschien?

    Liefst een mooi sportief/race model, een bepaalde merkvoorkeur heb ik niet meteen.

    Ik ben benieuwd, en alvast bedankt!

  • #2
    Zoek je nieuwe of tweedehandse moto ?

    Iets à la R6 ; Hornet of supermotard ... ?

    Comment


    • #3
      Ik begon op een Soes GSX 600 F.

      Heeft standaard 80pk voor 208kg, maar was ook verkrijgbaar als 25kW keet. Heb die nieuw gekocht toen ik 17 en een scheet was. Toen (2001) kon je overjaarse stockmodellen op de kop tikken voor 230.000 fr.







      Er zijn behoorlijk wat motoren die je in geknepen versie op de kop kan tikken. Uit het hoofd een random lijstje :

      Aprilia:
      RS250
      Pegaso

      BMW
      alle 650cc (Rotax) en 850cc (boxer) modellen vanaf +/- 1998

      Cagiva
      River
      Canyon

      Duc
      Monster 600-620i

      Honda
      SLR/Dominator/Vigor
      Cb500
      CB600
      CB750
      Transalp (ni zeker)
      VT600

      Kawa
      ER-5 en alle varianten met het 500cc parallel twin blokje
      ZR 7
      ZX6R
      636
      ZXR 400

      Soes
      Bandit 600
      GSX600F
      SV650(s)
      GS500

      KTM
      Duke

      Yamaha
      Fazer 600
      Divi 600
      .....

      Dan heb je nog een hoop modellen die er standaard aan voldoen zoals de meeste 250 cc tjes (enkel de 4T!) van enkele jaren oud. Opties zijn er dus meer dan genoeg.

      als je wat meer richting Duitsland gaat kijken, dan gade nog meer zottere dingen vinden. In Duitsland kon je zelf een Hayabusa (eerste model) in 25kW versie krijgen.....
      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
      Motoren & Tjeurisme

      Comment


      • #4
        Ik heb die Soes GSX-F altijd een mooie motorfiets gevonden, vooral dat poepke in die puntvorm.
        Toen ik mij daar vorig jaar eens heb opgezet, vond ik die zeer groot lijken. Een fiets met een grote wielbasis.

        Ben jij dat op de foto Tjeu ?


        Ik wil eigenlijk eens met een Versys rijden, maar da's off-topic zeker
        Last edited by ; 10/02/2010, 15:27.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
          Ik heb die Soes GSX-F altijd een mooie motorfiets gevonden, vooral dat poepke in die puntvorm.
          Toen ik mij daar vorig jaar eens heb opgezet, vond ik die zeer groot lijken. Een fiets met een grote wielbasis.

          Ben jij dat op de foto Tjeu ?

          GSX-F is idd een grote motorfiets. Wielbasis is ni speciaal groot, tis gewoon de algemene omvang. Zeker als je die naast BVB een CB250 zet :



          Ja, ben ik. zo een jaar of 7 geleden, met de toenmalige vriendin (eerst geposte foto's) en hier op de CB zit mijn neefken (die nen kop groter is dan mij).
          Last edited by Tjeu; 10/02/2010, 16:01.
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Vlasjtrab Bekijk Berichten
            Goedenavond iedereen

            Aangezien ik zopas 18 ben geworden en ik met de auto rijden maar niks vind zou ik mij graag een (2dehands) motorfiets aanschaffen. Met mijn brommer heb ik mij altijd super geamuseerd, en ik heb die "passie" nog steeds.
            Ik ,als 18-jarige, kan natuurlijk alleen met een moto rijden als ik een A rijbewijs behaal. Dan pas kan ik met moto's onder de 25Kw rijden, (>25kw als ik 21 ben).
            Tip. Als ge op uw 18 uw 25kw rbw hebt moogt ge op uw 20 met >25kw rijden want dan hebt ge 2 jaar uw "kleine" A. Wel gaan wisselen om het gemeentehuis natuurlijk

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
              Tip. Als ge op uw 18 uw 25kw rbw hebt moogt ge op uw 20 met >25kw rijden want dan hebt ge 2 jaar uw "kleine" A. Wel gaan wisselen om het gemeentehuis natuurlijk
              Klopt!

              Zelf ree ik na 1.5 jaar reeds met een +25kW motorfiets. Daarom de datum op mijn rijbewijs wat aangepast (met een gewone inktenkiller en potlood kom je al heel ver!) waardoor het leek alsof ik al 2 jaar mijn rijbewijs had.
              Was blijkbaar wel nog vrij goed gedaan, want de dame in het gemeentehuis begreep niet dat de datum op het rijbewijs niet klopte met wat er in de computer stond

              Ne mens doet toch domme dingen als em "jong" is
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #8
                Dus zo een aprilia rs 250 of een ninja 250 mag ik ook mee rijden? Ik dacht dat ik maar tot 125 cc kon, misschien zelden eens 250 maar nu lees ik hier dat er zelfs moto's van 600cc zijn onder de 25Kw

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Vlasjtrab Bekijk Berichten
                  Dus zo een aprilia rs 250 of een ninja 250 mag ik ook mee rijden? Ik dacht dat ik maar tot 125 cc kon, misschien zelden eens 250 maar nu lees ik hier dat er zelfs moto's van 600cc zijn onder de 25Kw
                  Tuurlijk da. Ge moet gewoon zen dat hij 25kW is op papier. Veel moto's kunde zo van fabriek af kopen.

                  Over het algemeen wordt de opening van de gasschuiven beperkt, of gewoon de slag van het gashendel, net zoals bij een (race)moto die geknepen wordt naar 106pk voor de BIV.

                  Let wel, ge kunt geen full power moto ombouwen naar een 25kW. Hij MOET van fabriek uit de 25kW papieren hebben.

                  Deze is bvb een mogelijkheid :
                  Tweedehands, nieuwe en occassions Kawasaki Motoren kopen of gratis verkopen? Het meest diverse gebruikte aanbod van België. Eenvoudig, persoonlijk en relevant.
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #10
                    De plannen worden ffkes opgeborgen tot na de zomer, hopelijk is er dan genoeg geld in het laatje

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Vlasjtrab Bekijk Berichten
                      De plannen worden ffkes opgeborgen tot na de zomer, hopelijk is er dan genoeg geld in het laatje
                      Een goede raad ... geef niet al uw geld aan de moto maar denk ook aan bescherming. Een helm, goed motorpak, botten en handschoenen kosten ook wel wat euro's. Onderhoud hangt een beetje af van de motor die ge koopt. Als ge ene koopt met echte kleppen, carbu's ... kunt ge nog veel zelf doen.

                      Ik heb zelf eens een ZX6-RR(636) gehad, op de papieren stond ook 25KW ... op de bank gaf hij 139pk.

                      Ik haat moraalridders die zeggen dat ge niet moogt beginnen rijden met een bom onder u gat, maar als ge eraan begint ... hou uw koppeke er goed bij. Er zijn 2 soorten motards, zij die al gevallen zijn en zij die nog gaan vallen. Vroeg of laat hebt je toch eens prijs, maar uwe rijstijl kan veel miserie vermijden.

                      En goede opstapper is de SV650S, het eerste model vind je redelijk goedkoop en je kan er echt heel plat meegaan. Ik heb er eens iemand een GSX-R 750K4 mee zien inpakken op circuit. Maar Tjeu heeft in zijn lijste nog leuk spul staan.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Doofy Bekijk Berichten
                        Als ge ene koopt met echte kleppen,
                        Wat is het alternatief?
                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                        Motoren & Tjeurisme

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                          Wat is het alternatief?
                          Valse kleppen eh

                          Plastiek, karton, zulke dingen

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Doofy Bekijk Berichten
                            En goede opstapper is de SV650S, het eerste model vind je redelijk goedkoop en je kan er echt heel plat meegaan. Ik heb er eens iemand een GSX-R 750K4 mee zien inpakken op circuit. Maar Tjeu heeft in zijn lijste nog leuk spul staan.
                            Wat een referentie

                            Ik heb met mijne R6 van 1999 een Desmosedici gepakt op Francorchamps. Your point being?

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb met mijne Vespa 125 ook eens een R1 gepakt,

                              da's idd geen referentie

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                Wat een referentie

                                Ik heb met mijne R6 van 1999 een Desmosedici gepakt op Francorchamps. Your point being?
                                Dat het niet altijd high end race spul moet zijn om snel te zijn, zeker niet op circuits als Croix bv.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                  Wat is het alternatief?
                                  Mijne vroegere buurman deed automekaniek en deed het onderhoud van mijn eerste moto's. Toen ik mijn RSV heb aangeschaft kon hij de kleppen thuis niet meer doen omdat dit met "pastilles" was of zoiets. Bij mijn oude GSX-F(1991) deed hij dat met van de plaatjes. Ik ben niet echt technisch en ik heb 2 linkerhanden en kan er dus totaal naastzitten.

                                  In ieder geval ... hoe simpeler de motor hoe meer ge nog zelf kunt. Nu met al het geinjecteerd en elektronisch spul hebt ge meer computers nodig dan sleutels. Dat wou ik maar bedoelen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Doofy Bekijk Berichten
                                    Dat het niet altijd high end race spul moet zijn om snel te zijn, zeker niet op circuits als Croix bv.

                                    Heeft er niets mee te maken. Tis in de eerste plaats het manneke dat erop zit dat het verschil maakt.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                    Motoren & Tjeurisme

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Doofy Bekijk Berichten
                                      Mijne vroegere buurman deed automekaniek en deed het onderhoud van mijn eerste moto's. Toen ik mijn RSV heb aangeschaft kon hij de kleppen thuis niet meer doen omdat dit met "pastilles" was of zoiets. Bij mijn oude GSX-F(1991) deed hij dat met van de plaatjes. Ik ben niet echt technisch en ik heb 2 linkerhanden en kan er dus totaal naastzitten.
                                      Hahaha, dacht wel dadde da bedoelde

                                      Ge hebt idd 2 soorten klepbedieningen. De eenvoudigste zijn met tuimelaars. De duurdere zijn met de nokkenassen die direct de kleppen openduwen. Bij die laatste wordt nogal vaak met DOHC gewerkt. Maar niet altijd. Op de 3de foto wordt er gebruik gemaakt van een enkelvoudige bovenliggende nokkenas. Het gaat daar dan ook over een 2kleps blokje.
                                      Nu, die plaatjes waar je van spreekt zijn dikte maten en die heb je bij beide nodig. Deze dien gewoon om de speling op te meten.

                                      Bij mijn KeeWay bvb is het met tuimelaars. Hier de gang van zaken bij het afstellen van kleppen bij deze opbouwwijze :



                                      Je kunt duidelijk int midden de nokkenas zien liggen. Die drijft de tuimelaars aan, die drukken dan op de klepsteel. En tuimelaar en klep worden na het open gegaan zijn weer terug geduwd door de klepveer.



                                      Met de diktematen meten we dus de speling tussen de tuimelaar en de klepsteel. Wanneer niet goed, wordt deze aangepast door de hoogteregelaar (bout en moer) op het uiteinde van de tuimelaar. Allemaal heel eenvoudig.

                                      Bij een nieuwere motorfiets wordt dus vaak gebruik gemaakt van het systeem met de pastilles, zoals je hier ongeveer kan zien :


                                      Hier zie je dus dat de nokkenas rechtstreeks op de onderliggende plaatsjes duwen. Deze plaatjes (de befaamde pastilles) duwen rechtstreeks op de klepsteel. Hier wordt de klepspeling dus gemeten tussen de nokkenas en de pastilles. Indien de speling fout is, moeten er andere pastilles is. Maar doorvoor moet eerst de nokkenas verwijderd worden. Das dus een hoop meer werk. Want ook de distributie ketting moet daarvoor losgezet worden en ga zo maar door.
                                      Wat is dan het voordeel? Wel, heel eenvoudig, minder onderdelen, dus minder gewicht en ge mogelijkheid om hogere toerentallen te bekomen. Bovendien is er een wrijvingspuntje minder wat dan weer in het voordeel is van het rendement en de betrouwbaarheid (klepspeling zan minder verlopen). Verder is het ook duidelijk dat het 2kleps blokje met pastilles een pak compacter is dan het 2kleps blok met tuimelaars.

                                      Bij bvb de oude corvette blokken wordt er nog gewerkt met onderliggende nokkenassen. De tuimelaars die wel bovenaan in het blok zitten worden dan bediend door stoterstangen, zoals je op volgende foto kan zien :


                                      (de rechtstreeks aangedreven nokkenas ligt hier boven de krukas, vanop de krusas worden de stoterstangen aangedreven. En die stoterstangen zie je dus van beneden in het blok naar boven lopen)

                                      Voila, hopelijk is het nu wel allemaal wat duidelijk en kunde u wa beter visualiseren over wat uw gebuur het had.

                                      (ik hoop hier geen fouten gemaakt te hebben...)
                                      Last edited by Tjeu; 08/03/2010, 17:54.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                      Motoren & Tjeurisme

                                      Comment


                                      • #20
                                        Yep dat is het inderdaad! Ik heb het allemaal al wel eens gezien, maar ik zou het nooit uit elkaar halen ... gewoon omdat dat het nooit meer in elkaar gaat passen.

                                        Merci voor den uitleg, nu weet ik ineens waarom hij niet scheutig was op dien RSV-Mille, het zal wat veel werk geweest zijn. De luiaard ... ik zal het hem eens zeggen.

                                        En tis inderdaad het manneke dat de fiets snel doet gaan, daarom dat ik Croix aanhaal, daar doen pk's onder tegenover rijkunst. Op Francorchamps mag je snel zijn, maar op de rechte stukken vliegen ze u langs overal weer voorbij als je met 650cc 2 cyl onderweg bent.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X