Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lederen kledij

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Lederen kledij

Ik zou graag voor in de zomer lederen kledij kopen..
    Maar aangezien dat toch wel wat geld kost had ik daar nog een paar vragen over...

- is het echt frisser dan textiel?
    - is het lastig in onderhoud?
    - moet ik ergens op letten als ik lederen kledij pas? (moet dat spannen of mag het wat los hangen?)
    - wat is het verschil tussen goedkope en duurdere merken?

Ik ben onlangs eens naar RAD gegaan om wat te passen en deze vond ik wel iets hebben:
    Motorjassen voor dames, heren en kinderen ✓ Leder, textiel of Gore-Tex® ✓ Alpinestars, Rev'IT!, ... ✓ Gratis verzending en retourneren

Motorbroeken voor dames, heren en kinderen ✓ Leder, textiel of Gore-Tex® ✓ Alpinestars, Rev'IT!, ... ✓ Gratis verzending en retourneren

Oorspronkelijk geplaatst door Deadly_Joske Bekijk Berichten
    Ik zou graag voor in de zomer lederen kledij kopen..
    Maar aangezien dat toch wel wat geld kost had ik daar nog een paar vragen over...

- is het echt frisser dan textiel?
    - is het lastig in onderhoud?
    - moet ik ergens op letten als ik lederen kledij pas? (moet dat spannen of mag het wat los hangen?)
    - wat is het verschil tussen goedkope en duurdere merken?

Ik ben onlangs eens naar RAD gegaan om wat te passen en deze vond ik wel iets hebben:
    Motorjassen voor dames, heren en kinderen ✓ Leder, textiel of Gore-Tex® ✓ Alpinestars, Rev'IT!, ... ✓ Gratis verzending en retourneren

http://www.rad.eu/nl/c/p/11647-ixs-r...-grijs-wit.htm
    Ik heb al een jaar of vier een tweedelig Hein Gericke lederen pak. Kostte 350 euro, da's niet zo veel, en de kwaliteit is best oké. Volgens mij is HG nagenoeg onklopbaar als het op prijs/kwaliteit aankomt.Gaat toch ook al een dikke 30.000 km mee. Ik ben wel een funrijder en doe maar ongeveer een 8.000 km per jaar met de moto. Moest ik een alleweerrijder zijn en een pak meer km's doen, dan zou ik wel voor een iets degelijker pak gaan.

Vest mag gerust wat spannen, dat leeft nog wat en zet na verloop van tijd nog wat uit. Duurdere merken zijn logischerwijze beter afgewerkt, hebben betere protectoren en zijn dikwijls van een soepelere en degelijkere lederkwaliteit. Het is maar wat je verkiest en waar je prioriteiten liggen natuurlijk.

Comment

Leder is niet wind- en waterdicht. Dus is een stuk frisser dan textiel. Tis al bij al geen zicht, maar eens je het gewoon bent eigenlijk een stuk comfortabeler dan textiel.
      Uiteraard is het ook schuifbestendig en bijgevolg veel veiliger dan textiel.

Waar moet je opletten? Heel eenvoudig. Passen met ENKEL een t-shirt en zorg dat het spant. Ni aansluiten, spannen.
      Leer zet véél uit. Maar echt wel veel. Zeker de aangehaalde RAD producten.
      Dus het MOET écht spannen. En dan nog zal het helaas op termijn beke teveel uitzetten, tenzij je aan het zelfde tempo mee uitzet

Qua onderhoud is da best cava. Ik behandel dat af en toe eens met lederlotion van IXS. Heerlijk product. Houdt het leer soepel en reinigt het ook, waardoor zelf witte stukken mooi blijven.

Aja, leer is zoals reeds aangehaald niet waterdicht. Wanneer je met je lederen outfit in de regen hebt gezeten, laat die dan traaaaaaaaag drogen. Best in een licht vochtige en koele garage ofzo. Hang het zeker nooit voor een radiator. Doe je dat wel, dan heb je veel kans dat het leer snel zal krakkeleren. Dus steeds rustig laten drogen en achteraf beke lotion aanbrengen.
      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
      Motoren & Tjeurisme

Comment

Ik onderhoud m'n lederen pak eigenlijk niet.

Buiten dat ik in de zomer eens af en toe met een sopke de gecrashte beesten eraf schrob.

Toch is werk van moeten maken om dat eens in te smeren met iets...

Comment

Er is niets zo comfortabel als leer. Het is te zeggen, als je op de moto zit. Maar eens je het terras op wilt lopen dan kan dat weleens tegensteken. Het stad inlopen zet je beter uit je hoofd

Zoals gezegd, best jong je leer kopen, en daarna samen met het leer wat uitzetten. Het zal dat zijn wat verklaart dat ik nog in mijn pak geraak

Het belangrijkste voordeel is:

- Veiligheid (en dat primeert!)
          - Tweede huid (geen gefladder in de wind, het zit nooit de weg)
          - Stroef (waardoor je niet over je zadel gaat schuiven)
          - Fris (het moet al écht warm zijn wil ik enkel met een t shirt eronder gaan rijden, doorgaans draag ik een t shirt én een shirt of dun truitje onder het pak)
          Wat wel zo is, is dat door degelijke onderkledij je het vaak toch al kunt dragen bij temperaturen van zeg + 10 graad. Maar het is pas echt fijn vanaf zo'n +16 graad

Nadeel:

- Regen (hier heb ik een regenpak voor, daar heb ik echt een hekel aan :-( )
          - Nauwelijks geschikt om een dag de 'toerist' uit te hangen

Bij aanschaf letten op:

- Een leren pak is nooit volledig van leer. Er zijn altijd zones in verwerkt van ander (meer elastisch) materiaal zodat je bloed nooit afgekneld geraakt. (knieholtes, oksels, lies) Het ene merk gebruikt al meer van dat materiaal dan andere merken. Hoe meer van dat materiaal erin verwerkt wordt, hoe frisser het pak
          - Maatvoering: Als je het pak al aankrijgt (als je niet gewend bent om het aan te trekken is het geen sinecure) dan is het belangrijk dat als je probeert op je hurken te zitten dat je dan merkt dat het pak je daarin tegenhoudt (anders is het te groot). Je kan dus effectief niet dieper gaan zitten dan de motorhouding.
          Voor de rest: let op dat het nergens afknelt, dat is niet fijn..
          - Neem je laarzen en je handschoenen en helm mee als je gaat passen. (voorbeeld, sommige pakken hebben zo'n aerodynamische bult tussen de schouderbladen, die kan in sommige gevallen je helm raken, uiterst hinderlijk)

Als je ook op een natte dag erop uit wilt trekken, of het hele jaar door wilt rijden dan heb je niet genoeg aan een leren pak. Het is dan aangewezen om óók een textiel pak aan te schaffen.
          Dan kun je kiezen uit het beste voor de betreffende omstandigheden. Keuze hebben bevalt mij in ieder geval heel erg goed :-)

Comment

Tjeu,

ik heb zo'n fleske IXS Lotion gekocht en da's inderdaad goed gerief.

Ik ben zeer content dat ik mij een lederen vest heb gekocht, ik verlang al terug om ze te dragen.
            Met het regenweer nu, draag ik mijn textielen vest en broek.

Het moet inderdaad aan je lijf spannen.

Btw, leder = cool !

Comment

Alvast allemaal bedankt voor jullie nuttige informatie

het leren pak zou inderdaad enkel voor bij droog zomerweer zijn (met af en toe een zomerse belgische bui bij)
              en nu na jullie reacties ben ik ervan overtuigd dat ik binnenkort met leer ga rondrijden

Wij hebben hier thuis ook lederbalsem, gebruik ik nu al voor mn handschoenen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Deadly_Joske Bekijk Berichten
                Alvast allemaal bedankt voor jullie nuttige informatie

het leren pak zou inderdaad enkel voor bij droog zomerweer zijn (met af en toe een zomerse belgische bui bij)
                en nu na jullie reacties ben ik ervan overtuigd dat ik binnenkort met leer ga rondrijden

Wij hebben hier thuis ook lederbalsem, gebruik ik nu al voor mn handschoenen..
                Voor de volledigheid: met regenpak doel ik dus op een overall die je over je leren pak heen aan dient te trekken. Houd er dus rekening mee dat je die ook aan dient te schaffen

Comment

Working...
                X