Mededeling

Collapse
No announcement yet.

motor vs auto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• motor vs auto

hey,

ik overweeg om mijn gti te verkopen omdat ik hem niet echt nodig heb en hij mij teveel geld kost. In de plaats zou ik een motor willen kopen om de onderhoudskosten van een japanse motor beter meevallen tegenover mijn 23 jaar oude duitse klassieker.

dit zou ik in de plaats willen van men auto:

mijn trajecten zouden zich beperken tot 2 keer per week autostrade(120km totaal), en voor de rest plezierritjes...

is dit een comfortabele/ruime motor? ik ben ongeveer 1m80. Hoe is de zithouding? ik heb op het motorsalon op nogal wat verschillende motoren gezeten en het best van allemaal beviel mij de gsx-r 1000 en de ktm rc8(verrassend), daytona 675/R6/R1 was dan weer men ding niet.

Ik heb wel al wat ervaring met motoren(aprilia rs, gsx 750) maar ik heb in totaal nog maar slechts 15 000km ervaring, vooral met men kleine aprilia. is dit een goede 'beginners'moto?

Ik wil vooral zorgeloos rijden(wat ik nu nooit kan), op wat voor onderhoudsintervallen kan ik rekenen en wat voor kosten zijn eraan verbonden?

als iemand ervaring heeft met dit beestje.. laat maar horen.

greetz,

Ken
    2015 BMW S1000R
    2010 Renault Clio RS Cup
    1987 Volkswagen Golf GTI

Voor de goedkoop moet ge het niet doen, aankoopkosten niet meegerekend.

uwe moto gaat:
    - iets minder verbruiken
    - veel meer banden slijten
    - veel meer onderhoud nodig hebben
    - Niet in elke weersomstandigheid een plezier zijn

in vergelijking met een gewone auto om mee te pendelen.

Het enige voordeel is dat ge uwe moto voor woon-werk van de belastingen kunt aftrekken.

Voor de rest zou ik zeggen, ideale keuze. Niet te extreem qua zit maar wel sportief, toch windbescherming, genoeg vermogen maar ook niet teveel en een betrouwbaar merk.

En ge hebt blijkbaar wel wat ervaring. Ik denk dat ge dan niet veel mis kunt doen met deze motorfiets.

Qua onderhoud is dat elke 6000km een oliewissel. om de X keer zijn er ook andere dingen zoals bougies, luchtfilter, kleppen stellen, maar dat ken ik niet vanbuiten. En elke 25.000 km een nieuwe kettingset (als je die goed onderhoud, correct aanspant en regelmatig smeert, zeker bij rijden in de regen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
      Voor de goedkoop moet ge het niet doen, aankoopkosten niet meegerekend.

uwe moto gaat:
      - iets minder verbruiken
      - veel meer banden slijten
      - veel meer onderhoud nodig hebben
      - Niet in elke weersomstandigheid een plezier zijn

in vergelijking met een gewone auto om mee te pendelen.

Het enige voordeel is dat ge uwe moto voor woon-werk van de belastingen kunt aftrekken.

Voor de rest zou ik zeggen, ideale keuze. Niet te extreem qua zit maar wel sportief, toch windbescherming, genoeg vermogen maar ook niet teveel en een betrouwbaar merk.

En ge hebt blijkbaar wel wat ervaring. Ik denk dat ge dan niet veel mis kunt doen met deze motorfiets.

Qua onderhoud is dat elke 6000km een oliewissel. om de X keer zijn er ook andere dingen zoals bougies, luchtfilter, kleppen stellen, maar dat ken ik niet vanbuiten. En elke 25.000 km een nieuwe kettingset (als je die goed onderhoud, correct aanspant en regelmatig smeert, zeker bij rijden in de regen)
      tgoh, ik heb dit jaar men gti gerestaureerd en dat is toch wel duur uitgekomen. Ik pendel niet met de moto, enkel van huis naar men kot eventueel. dus 150km per week excl plezierritjes. Het probleem met men auto is dat 50€ u slechts 400km ver brengt en daar zit je dus snel aan met zo'n luxe. En als je dan veel km's doet met een oude auto, dan komen er garantie nog kosten aan, dat wil ik vermijden.

Met mijn aprilia heb ik van men 16 tot men 18 elke dag gereden, ook in de winter zonder een centje spijt.

Onderhoud kan ik zelf, mijn gsx was net als men gti ook een restauratie project.

Maar nu zoek ik iets om gewoon mee te rijden, een auto is te duur in verbruik en taksen etc(ik ben veel te zuinig op men gti, onder andere omwille van het verbruik van 9liter/100km en het vele werk dat ik erin gestoken heb).

En ik ben zot van motos, het zou dus al men 4de zijn( ik heb nog een cagiva mito gehad ook, maar amper meegereden omdat ik hem te traag vond en te extreem van zit, na 1 maand terug verkocht).

wat verbruikt zo'n cbr ongeveer? over de power maak ik mij geen zorgen, onderhoud zoals kettingssetjes enzoverder doe ik zelf wel zolang het kleine werkjes zijn, mijn goesting is over om nog aan serieuze projecten te beginnen.

hoe zit het met de verzekering, ik moet nu 600€/jaar betalen voor de gti, dat vind ik nog te doen, hoe zal dat met de motor zijn?
      Last edited by Ice_ken; 16/03/2010, 22:40.
      2015 BMW S1000R
      2010 Renault Clio RS Cup
      1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Ach, moto's...
        die tijd is gepasseerd.

noot: Een moto verzekeren is enkel goedkoop als je ook een wagen verzekert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
          wat verbruikt zo'n cbr ongeveer? over de power maak ik mij geen zorgen, onderhoud zoals kettingssetjes enzoverder doe ik zelf wel zolang het kleine werkjes zijn, mijn goesting is over om nog aan serieuze projecten te beginnen.

hoe zit het met de verzekering, ik moet nu 600€/jaar betalen voor de gti, dat vind ik nog te doen, hoe zal dat met de motor zijn?

Verbruik, ik denk 6-7 liter.

Verzekering? Tja, dat gaat een ander paar mouwen zijn. Zal wel richting hetzelfde bedrag gaan.

Comment

Maar nu zoek ik iets om gewoon mee te rijden, een auto is te duur in verbruik en taksen etc
            gevolgd door:

wat verbruikt zo'n cbr ongeveer? ....

En ik ben zot van motos,
            Lijtk mij de echte doorslag.

Comment

Met mijn aprilia heb ik van men 16 tot men 18 elke dag gereden, ook in de winter zonder een centje spijt.
              Dat is dus een RS50 geweest? Dat is geen moto...

Onderhoud kan ik zelf, mijn gsx was net als men gti ook een restauratie project.

Maar nu zoek ik iets om gewoon mee te rijden, een auto is te duur in verbruik en taksen etc

Verbruik CBR: Tussen de 10liter en de 5 liter. Maar voor pendelen zal het ergens rond de 6 liter zijn.

Hoeveel kilometers ga je ermee doen?
              Bandenset kost je tussen de 300 en 400 Euro afhankelijk van merk en plaats waar je ze laat vervangen. Normaal gezien zullen die op een CBR600 tussen de 8.000km en 12.000km meegaan. Afhankelijk van je rijstijl en de variate van de wegen (altijd autostrade is garantie op vierkante band)

Gezien je leeftijd veronderstel ik dat je een 25KW exemplaar zoekt?

De verzekering voor een 20jarige zal zeker richting de 5 a 600 euro gaan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                Ach, moto's...
                die tijd is gepasseerd.

noot: Een moto verzekeren is enkel goedkoop als je ook een wagen verzekert.
                euh que?

Mijn pa zit met al 'zijn' autos bij dezelfde verzekeraar, wss kan ik dan wel nog een goede overeenkomst krijgen.

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                Verbruik, ik denk 6-7 liter.

Verzekering? Tja, dat gaat een ander paar mouwen zijn. Zal wel richting hetzelfde bedrag gaan.
                dan vind die moto toch wel de moeite waard

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                gevolgd door:

Lijtk mij de echte doorslag.
                euh wat bedoel je?
                2015 BMW S1000R
                2010 Renault Clio RS Cup
                1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                  Dat is dus een RS50 geweest? Dat is geen moto...

Verbruik CBR: Tussen de 10liter en de 5 liter. Maar voor pendelen zal het ergens rond de 6 liter zijn.

Hoeveel kilometers ga je ermee doen?
                  Bandenset kost je tussen de 300 en 400 Euro afhankelijk van merk en plaats waar je ze laat vervangen. Normaal gezien zullen die op een CBR600 tussen de 8.000km en 12.000km meegaan. Afhankelijk van je rijstijl en de variate van de wegen (altijd autostrade is garantie op vierkante band)

Gezien je leeftijd veronderstel ik dat je een 25KW exemplaar zoekt?

De verzekering voor een 20jarige zal zeker richting de 5 a 600 euro gaan...
                  technisch gezien was de rs geen moto(wel 80cc eigelijk),

maar al de bedieningen zijn hetzelfde, en ik ging daar ook al goed plat mee. Ik heb al met één en ander gereden, van ducati monster tot gpz 600 en gs500's. Nooit problemen gehad.
                  Dus ik ben niet aan men proefstuk toe.

Banden komt dan op 1 setje per jaar, dat valt goed mee dan.
                  2015 BMW S1000R
                  2010 Renault Clio RS Cup
                  1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

heel verhaal, maar......
                    wordt het een vol vermogen of een 25KW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                      wordt het een vol vermogen of een 25KW
                      vol vermogen, volgende maand ben ik 21
                      2015 BMW S1000R
                      2010 Renault Clio RS Cup
                      1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Goh... Als je op die ritten geen files tegenkomt, is een zuinige benzine of diesel even goedkoop/duurkoop hoor... De Ford Fiesta van m'n vrouwtje drinkt ook 6 liter benzine, maar kost per jaar maar 500€ onderhoud, 350€ verzekering en nog wat kleingeld wegenbelasting. Dat voor een auto die ons 2700€ kostte, met 4 Euro-NCAP sterren. Daar krijg ik mijn motorfiets niet van gereden. 2500€ aankoopprijs, 1300€ voor de motorkledij, en het laatste onderhoud kostte ook 600€, met 350€ verzekering en een lichte klets taks. Voordeel dat de Suuz heeft is dat ik heel wat minder opgehouden wordt door files, en er makkelijk een kwartier tot een uur af rij tov de auto.

Comment

met slechts 2x60km per week moet je je niet direct zorgen maken om de keuze van de moto.
                          ik heb het nog gedaan tussen mijn jobs door, en dat was prima.

blijft er natuurlijk nog het vraagstuk "voor den goeikoop".
                          maak eens een uitgebreid kostenplaatje: verzekering, onderhoud dat je al dan niet zelf doet, verbruik, kosten zoals kledij.
                          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Ik heb zelf 2 cbr600 gehad, een F3 (carbs) en een F4i zoals jij wil. Verbruik bij de injectiefiets ligt wel ongeveer een liter hoger. Die eerste stonden ook nog niet helemaal op punt dus bouwjaar '01-'02 is te mijden. Als het voor woon-werk is zou ik een F nemen en geen FS (een RR al helemaal niet want daar ben je werkelijk geen hol mee op de openbare weg). Cbr's zijn gewoon erg leuke en in regel betrouwbare machientjes. Power genoeg maar toch niet intimiderend, valt smooth te berijden van 4000-8000 rpm en > 8000 zelfs sportief. Niet voor niets de best verkochte in zijn klasse in de tijd (ik volg het nu zo niet meer)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timozzzz
                              Een Wagen heb je sowieso nodig met slecht weer . In u geval zou ik de gti wegdoen en een golf 5 tdi nemen + moto aanschaffen .
                              ik dénk dat je zijn budget een beetje verkeerd inschat
                              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Goh... Als je op die ritten geen files tegenkomt, is een zuinige benzine of diesel even goedkoop/duurkoop hoor... De Ford Fiesta van m'n vrouwtje drinkt ook 6 liter benzine, maar kost per jaar maar 500€ onderhoud, 350€ verzekering en nog wat kleingeld wegenbelasting. Dat voor een auto die ons 2700€ kostte, met 4 Euro-NCAP sterren. Daar krijg ik mijn motorfiets niet van gereden. 2500€ aankoopprijs, 1300€ voor de motorkledij, en het laatste onderhoud kostte ook 600€, met 350€ verzekering en een lichte klets taks. Voordeel dat de Suuz heeft is dat ik heel wat minder opgehouden wordt door files, en er makkelijk een kwartier tot een uur af rij tov de auto.
                                ik heb geen zin in een andere auto, als mijn auto verkocht word dan komt een moto in de plaats ervan.

Mijn drang om zelf een auto te hebben is een beetje overgegaan, ik woon nog bij mijn ouders en nu hebben we dus 3 autos voor 3 personen, we kunnen dus wel makkelijk die van mij missen.

een bijkomende reden voor de gti te verkopen is omdat ik ook iets wil dat nog een pak sneller is dan de gti, ik mis nogal wat snelheidsgevoel.

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                                met slechts 2x60km per week moet je je niet direct zorgen maken om de keuze van de moto.
                                ik heb het nog gedaan tussen mijn jobs door, en dat was prima.

blijft er natuurlijk nog het vraagstuk "voor den goeikoop".
                                maak eens een uitgebreid kostenplaatje: verzekering, onderhoud dat je al dan niet zelf doet, verbruik, kosten zoals kledij.
                                ok, maar zitpositie vind ik nog wel belangrijk.

Een snelle motor kan iedereen kopen maar een snelle wagen niet zo denk ik erover.
                                Aangezien je met een gti rijd zul je ook wel van acceleraties en dergelijke genieten .
                                Ik zou een yamaha r1 of r6 kopen een goede van rond de bwj 2000 die gaan u voor weinig geld en zijn fantastisch en super snel vooral de r1 . Een race moto is niet echt comfortabel en is vermoeiend als je ritten van +50km doet .

Een Wagen heb je sowieso nodig met slecht weer . In u geval zou ik de gti wegdoen en een golf 5 tdi nemen + moto aanschaffen .
                                ja net daarom...in autos kan ik sneller gaan maar dan betaal ik nog massa's meer (had al gekeken voor een bmw 325i, het is niet doenbaar voor mij).

Waarom raad je mij een yamaha R1 aan als bezorgd ben om dingen als verzekering/verbruik/taks en je daarna zegt dat hij 'niet echt comfortabel' is?

Een wagen bij slecht is geen probleem zoals ik al zei, ik kan altijd de opel gebruiken van ons moeder.

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                                ik dénk dat je zijn budget een beetje verkeerd inschat
                                ik denk dat ook nogal.

budget voor de motor: 4000€

alternatieven voor de cbr600 zijn natuurlijk welkom, maar liefst geen pk monsters(max 130pk)
                                Last edited by Ice_ken; 17/03/2010, 20:11.
                                2015 BMW S1000R
                                2010 Renault Clio RS Cup
                                1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

euh que?

Mijn pa zit met al 'zijn' autos bij dezelfde verzekeraar, wss kan ik dan wel nog een goede overeenkomst krijgen.
                                  Op die manier uiteraard waar.

euh wat bedoel je?
                                  Dat de doorslag van de kosten eigenlijk marginaal zijn: je hebt gewoonweg zin in motorijden punt.

Comment

ik heb de kosten eens tegen elkaar gezet en de motor kwam voor mij dus een goeie 800€(geschat: verbruik 7liter/100km voor moto en verzekering idem als auto) per jaar goedkoper uit per jaar, wat voor een student toch een pak geld is.

Eigelijk zou ik nog goedkoper uitkomen omdat ik minder km met de motor zal doen in vergelijking met de auto, maar om het eerlijk te houden heb ik hetzelfde km-aantal gerekend per jaar(10 000km). Want bij slecht weer zal ik dan waarschijnlijk de opel nemen.

het voordeel komt vooral van de benzine en de taks. Het onderhoud heb ik hetzelfde gehouden als mijn auto. Maar gezien ik die nauwkeuring onderhoud kan het nog wat goedkoper richting motor uitkomen, gezien die toch een pak recenter is.

Natuurlijk is er een downside:
                                    de uitrusting en het nog te behalen rijbewijs. Ik had vorig jaar eigelijk al een theoretisch rijbewijs kunnen halen, ik had het examen gedaan maar ben toen niet meer toegeraakt aan de lessen omwille van een ongelukje met de wagen.

conclusie: het eerste jaar zal het mij waarschijnlijk wat duurder uitkomen, daarna is het weer een andere zaak.
                                    2015 BMW S1000R
                                    2010 Renault Clio RS Cup
                                    1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Een snelle motor kan iedereen kopen maar een snelle wagen niet zo denk ik erover.
                                      Aangezien je met een gti rijd zul je ook wel van acceleraties en dergelijke genieten .
                                      Ik zou een yamaha r1 of r6 kopen een goede van rond de bwj 2000 die gaan u voor weinig geld en zijn fantastisch en super snel vooral de r1 . Een race moto is niet echt comfortabel en is vermoeiend als je ritten van +50km doet .

OMG

Comment

TIP

Koop u een Yamaha R1 kleur blauw , ik heb hier nog een vest liggen die daar perfekt zou bij passen

Comment

Working...
                                        X