Mededeling

Collapse
No announcement yet.

motor vs auto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik heb vorige maand mijn rijbewijs gehaald op 3 weken tijd.

    2 X 4uur les.
    dan examen afgelegd

    en kous was af.

    Zoveel stelt het allemaal idd niet voor, meestal lijkt het moeilijk als het is,
    zodra je het wat kan oefenen, geraak je al heel ver.

    Comment


    • Stel, je wil voor oktober nog uw motorijbewijs halen (zonder enige rijervaring). Wat is dan de realistische deadline voor het starten met de rijschool?

      Ik heb het momenteel enorm druk, pas in juni zou ik kunnen starten met het zoeken achter een moto (2de hands). Maar dan denk ik dat eer ik kan rijden het seizoen misschien voorbij is en de motor al op stal moet. (Het zou puur voor in het weekend zijn)

      Misschien moet ik er nog een jaartje mee wachten...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
        Ik heb vorige maand mijn rijbewijs gehaald op 3 weken tijd.

        2 X 4uur les.
        dan examen afgelegd

        en kous was af.

        Zoveel stelt het allemaal idd niet voor, meestal lijkt het moeilijk als het is,
        zodra je het wat kan oefenen, geraak je al heel ver.

        Had je hiervoor al ervaring?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Dawud Bekijk Berichten
          Stel, je wil voor oktober nog uw motorijbewijs halen (zonder enige rijervaring). Wat is dan de realistische deadline voor het starten met de rijschool?

          Ik heb het momenteel enorm druk, pas in juni zou ik kunnen starten met het zoeken achter een moto (2de hands). Maar dan denk ik dat eer ik kan rijden het seizoen misschien voorbij is en de motor al op stal moet. (Het zou puur voor in het weekend zijn)

          Misschien moet ik er nog een jaartje mee wachten...
          Ik heb mijn motor gekocht op 1 oktober. Pas daarna een rijschool gebeld, en zij hebben me twee lesdatums gegeven op een zaterdag. Na 6 uren heb ik mijn voorlopig rijbewijs gehaald en twee weken later de laatste 2 uren les gevolgd + examen. Tegen midden november had ik dus mijn rijbewijs en het heeft me enkel een zondagvoormiddag (ophalen motorfiets), zaterdagvoormiddag (eerste les), zaterdagnamiddag (tweede les) en dinsdagvoormiddag (laatste les en examen) gekost.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            Ik heb mijn motor gekocht op 1 oktober. Pas daarna een rijschool gebeld, en zij hebben me twee lesdatums gegeven op een zaterdag. Na 6 uren heb ik mijn voorlopig rijbewijs gehaald en twee weken later de laatste 2 uren les gevolgd + examen. Tegen midden november had ik dus mijn rijbewijs en het heeft me enkel een zondagvoormiddag (ophalen motorfiets), zaterdagvoormiddag (eerste les), zaterdagnamiddag (tweede les) en dinsdagvoormiddag (laatste les en examen) gekost.


            Ik beeld me precies in dat dat zo moeilijk is

            Comment


            • Oh, de eerste keer op de motor denk je "oh fuck". Maar de eerste oefeningen zijn ovalen rijden in 1ste versnelling, en tegen het einde van de eerste 4 uren heb je de manoevers al onder de knie en schakel je al in 2e versnelling.

              Dan de baan op heb je het tweede "oh fuck" gevoel... Eerst zit je als een stresskip op die fiets, maar na een tijdje merk je dat die fiets makkelijker rijdt als je wat losser gaat zitten En dan met de zon op je bol begin je zelfs het leuk te vinden om te sturen door te zwenken met je lichaam en dan ben je weg met de motorfiets.

              Het examen is de manoevers doen die je tegen dan al lang onder de knie hebt, en een rit op de openbare weg die als je een ervaren automobilist bent niet moeilijker is als een autorit.

              De moeilijkheid komt pas als je na het examen echt de baan op gaat en beseft dat je buiten 90°-bochten om links en rechts af te slaan helemaal nog geen bochtenkennis hebt, laat staan een juiste remtechniek. En dan is het tijd om een rijstage te volgen .

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Dawud Bekijk Berichten

                Had je hiervoor al ervaring?

                Wel, ik reed al eventjes rond op een cbr 125.
                maar om eerlijk te zijn,
                dat valt niet eens te vergelijken,

                die cbr 125 kan ik bij wijze van spreken oppakken en ergens neerzetten.

                ik had les op een cbf 500 (met abs).
                dus dat ding woog gemakkelijk 60 kilo meer als de cbr.

                ik wist wel hoe te schakelen,
                maar zelfs dat heb je enorm snel onder de knie...

                met een goeie rijschool, en beetje logisch inzicht geraak je enorm ver...

                momenteel ben ik op zoek naar een zwaardere moto als mijn cbr 125je.


                ik zou zeggen:
                ga naar een rijschool waar je vertrouwen in hebt, schrijf je in en begin eraan...
                ik denk dat dat mss wel het moeilijkste is voor de meeste mensen...


                of als je héél veilig wil spelen :p
                koop mijn cbr 125 over...
                als je 2jaar je B-rijbewijs hebt, mag je er direct de baan mee op, en kan je je heeeeeel goed oefenen op schakelen en verkeersdeelname op 2 wielen ;-)

                Comment


                • Schakelen is poepsimpel. Dat wordt je gewoon op 10 minuten.

                  Waar je wel mee gaat kloten is de motorrem op een tweecilinder. Je gaat snel leren tussengas te geven of enkel terug te schakelen bij lage toeren .

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    Doe het gewoon via de rijschool. Eerste les als iemand die enkel met fietsen reed is het "holy fuck", maar in de tweede les tijdens de rit ging ik het motorrijden plots appreciëren en als je de manoevers kan - die op lesmotoren vrij makkelijk zijn - is er voor het examen geen snot aan.

                    De problemen stellen zich pas als je na het examen al die dingen zelf moet aanleren die je niet op de rijschool kreeg. Dingen zoals tegensturen en zo, of het correcte nut en gebruik van de achterrem en voorrem...
                    ja idd via de rijschool, je moet toch 6uur verplicht volgen. Wat krijg je dan eigelijk onder je kont?
                    cbf500/ER5n/GS 500?

                    ik kan wel al wat rijden hoor, jaja in korte broek en tshirt is niet slim maarja:

                    + YouTube Video
                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                    2015 BMW S1000R
                    2010 Renault Clio RS Cup
                    1987 Volkswagen Golf GTI

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                      Wel, ik reed al eventjes rond op een cbr 125.
                      maar om eerlijk te zijn,
                      dat valt niet eens te vergelijken,

                      die cbr 125 kan ik bij wijze van spreken oppakken en ergens neerzetten.

                      ik had les op een cbf 500 (met abs).
                      dus dat ding woog gemakkelijk 60 kilo meer als de cbr.

                      ik wist wel hoe te schakelen,
                      maar zelfs dat heb je enorm snel onder de knie...

                      met een goeie rijschool, en beetje logisch inzicht geraak je enorm ver...

                      momenteel ben ik op zoek naar een zwaardere moto als mijn cbr 125je.


                      ik zou zeggen:
                      ga naar een rijschool waar je vertrouwen in hebt, schrijf je in en begin eraan...
                      ik denk dat dat mss wel het moeilijkste is voor de meeste mensen...


                      of als je héél veilig wil spelen :p
                      koop mijn cbr 125 over...
                      als je 2jaar je B-rijbewijs hebt, mag je er direct de baan mee op, en kan je je heeeeeel goed oefenen op schakelen en verkeersdeelname op 2 wielen ;-)
                      Ik heb 2 jaar terug getwijfeld over zo een CBR125, maar ik zou me er toch mateloos aan storen. Ik ken mezelf en binnen de maand staat dat ding te koop.

                      Ik ken geen rijschool waar ik vertrouwen in heb . Ik zal is moeten rondhoren.
                      Bedankt voor de inside info


                      Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Oh, de eerste keer op de motor denk je "oh fuck". Maar de eerste oefeningen zijn ovalen rijden in 1ste versnelling, en tegen het einde van de eerste 4 uren heb je de manoevers al onder de knie en schakel je al in 2e versnelling.

                      Dan de baan op heb je het tweede "oh fuck" gevoel... Eerst zit je als een stresskip op die fiets, maar na een tijdje merk je dat die fiets makkelijker rijdt als je wat losser gaat zitten En dan met de zon op je bol begin je zelfs het leuk te vinden om te sturen door te zwenken met je lichaam en dan ben je weg met de motorfiets.

                      Het examen is de manoevers doen die je tegen dan al lang onder de knie hebt, en een rit op de openbare weg die als je een ervaren automobilist bent niet moeilijker is als een autorit.

                      De moeilijkheid komt pas als je na het examen echt de baan op gaat en beseft dat je buiten 90°-bochten om links en rechts af te slaan helemaal nog geen bochtenkennis hebt, laat staan een juiste remtechniek. En dan is het tijd om een rijstage te volgen .
                      Hehe
                      Het klinkt alsmaar beter en beter in mijn oren....

                      Nu het kostenplaatje van dit alles reken ik op een 10.000€.
                      2de handse moto + motorkledij + verzekering (ik heb een leasebak) + rijschool...

                      Toch behoorlijk veel geld en als ik mijn spaarboekje bekijk, gaat dat toch wel pijnlijk zijn.
                      Aangezien het puur voor in het weekend zou zijn moet ik daar misschien toch wel is goed over nadenken. Misschien is een jaartje wachten en sparen interessanter.

                      Maar het kribbelt zo hard hé

                      Comment


                      • Ik kocht mijn Suuz van onze Binnenmuisarchitect. 2500€. Kledij en helm was een 1300€ en daar heb ik me licht laten gaan qua broek en vest (Richa C-Change), rijschool 700€. Verzekering 300€, inschrijving 120€.

                        Net geen 5000€ dus.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Ik kocht mijn Suuz van onze Binnenmuisarchitect. 2500€. Kledij en helm was een 1300€ en daar heb ik me licht laten gaan qua broek en vest (Richa C-Change), rijschool 700€. Verzekering 300€, inschrijving 120€.

                          Net geen 5000€ dus.
                          Ik rekende dan ook 5K meer voor mijn moto...
                          Zoiets goedkoops 2de hands kopen als leek lijkt me ook niet echt aan te raden. Daarom dacht ik voor een recentere met garantie te gaan, die me dan natuurlijk wel meer kost.

                          Moest me dat nu effectief 5000 in total kosten, zou de drempel weg zijn...

                          Comment


                          • Goh, je gaat ook een eerste keer vallen en dan is vallen met iets van 5K duurder dan vallen met iets van 2k5. Die SV blokjes zijn vrij stevig en ik heb toch geen last van slijtage of lekken.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Goh, je gaat ook een eerste keer vallen en dan is vallen met iets van 5K duurder dan vallen met iets van 2k5. Die SV blokjes zijn vrij stevig en ik heb toch geen last van slijtage of lekken.
                              Mja, maar als je een moto hier koopt van een respectabele forummer dan weet je enigzins dat je geen kat in een zak koopt. Ik weet ook niet goed wat er allemaal op de markt is, wat de prijzen en hoe degelijk dat ze zijn. Het enigste dat ik weet is dat ik al jaren zot sta van een Honda CBR1000 Repsol en ik dus een CBR600 wil. (1000 is te duur en veel te zwaar voor mij)

                              Ik moet nog wat meer opzoeken volgens mij

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Dawud Bekijk Berichten
                                Mja, maar als je een moto hier koopt van een respectabele forummer dan weet je enigzins dat je geen kat in een zak koopt. Ik weet ook niet goed wat er allemaal op de markt is, wat de prijzen en hoe degelijk dat ze zijn. Het enigste dat ik weet is dat ik al jaren zot sta van een Honda CBR1000 Repsol en ik dus een CBR600 wil. (1000 is te duur en veel te zwaar voor mij)

                                Ik moet nog wat meer opzoeken volgens mij
                                CBR600, als je een RR neemt , zou je nog eens kunnen verschieten hoeveel kracht die heeft...
                                als ik mij niet vergis heeft een cbr600F al een 110pk's steken?

                                Comment


                                • Een simpele CB 600 F heeft al 102 pk. Volgens mij meer dan genoeg om iemand die net motor rijdt ferm in z'n broek te laten schijten.
                                  Powered by Detroit Diesel.

                                  Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                    Een simpele CB 600 F heeft al 102 pk. Volgens mij meer dan genoeg om iemand die net motor rijdt ferm in z'n broek te laten schijten.
                                    Mijn 1ste moto was een Suzuki GSXF met misschien 60-70 Pk en dit was meer dan genoeg hoor voor 1sten bike , ik heb er toch 50.000km mee gereden ( 5j tijd )

                                    Comment


                                    • jup, kheb leren rijden op een cbf 500,
                                      en dat "leek" al een bom...
                                      en dat heeft maar een 58 pk...

                                      achjah, kheb al een paar man weten beginnen op nen R6, en die rijden zonder brokken,
                                      omgekeerd ook, kheb er al weten beginnen op nen er-5, en die hadden direct snelheidsproblemen...

                                      uiteindelijk... ne moto gaat meestal wel goed vooruit :p

                                      Comment


                                      • Mijne SV heeft er 70? Als ge dat omrekent qua gewicht zit daar 100 pk meer op dan op mijn Z4M.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                                          CBR600, als je een RR neemt , zou je nog eens kunnen verschieten hoeveel kracht die heeft...
                                          als ik mij niet vergis heeft een cbr600F al een 110pk's steken?
                                          I have no f*cking clue! Nog nooit op nen moto gezeten, laat staan ermee gereden.
                                          Het lijkt me gewoon zo fantastisch om te doen en te beleven.

                                          Het model vind ik gewoon prachtig en ik dacht altijd "600cc" is goed voor heel wat jaren rijplezier. Voor de rest ken ik niets van toeren, topsnelheid, pk/gewicht verhoudingen, ... Zoals al eerder vermeld, ik moet nog heel wat research doen en dat lukt me ten vroegste in Juni. Ik heb een goede kennis die me daar hopelijk bij gaat helpen.

                                          Uiteindelijk is snel ook relatief, je kan met een Ferrari ook rustig rijden. Het begint met verantwoordelijkheid gevoel in uw koppeke. Gewoon uw hendelke iets minder hard opentrekken zeker?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X