Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sport-Touring voor beginner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Sport-Touring voor beginner?

    Situering:

    Een twintiger start met motorrijden. Hij heeft hiervoor zeker voldoende passie en interesse en vermoedelijk ook de juiste feeling en intuïtie om een motor te beheersen.

    Zijn doel is tweevoudig. Enerzijds wil hij een sportieve motor (of sportmotor) die toch vriendelijk genoeg is om een weekend mee te gaan kamperen en dus een beetje bagage kan dragen. Anders uitgedrukt, een motor om plekken te bezoeken maar die sportief genoeg is om aan het karakter van de berijder te voldoen.
    Anderzijds is het ook een vereiste dat de motor pedagogisch is om de knepen van het vak aan te leren zonder dat dat hardleers moet gebeuren (lees: met ongevallen). Met andere woorden, een stabiele veilige motor geschikt voor beginners.

    Bestaat er zo een, voor deze bestuurder, ideaal wezen? Graag jullie commentaar.

    Sesy
    Last edited by ; 21/03/2010, 11:27.

  • #2
    wat je nu opnoemt is de ideale beginmotor, helaas is het altijd wikken en wegen...

    een (sport)touring moto is zwaar(kg) en die laat je dan als eerste motor zowiezo wel eens vallen...

    je kan altijd een lichtere motor kiezen, wat ik je wel aanraad zeker als nog 0,0 ervaring hebt.

    Suzuki sv650s bijvoorbeeld:



    zeker vlot genoeg als eerste motor, baggage mogelijkheden bestaan er ook voldoende voor. 72pk en 175kg droog.
    2015 BMW S1000R
    2010 Renault Clio RS Cup
    1987 Volkswagen Golf GTI

    Comment


    • #3
      idd, zou ik ook aanraden

      Comment


      • #4
        Een open uitlaat daar op en zalig ding !

        Comment


        • #5
          jep, wel 1 klein nadeel : heeft een relatief zwak subframe. Dus wat opletten met bevestiging van bagage.

          Voor de rest open uitlaat, andere veerkes in de vorkpoten (150 euro) en een setje stalen remleidingen vooraan
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

          Comment


          • #6
            Sowieso als beginnende motorrijder zou ik niet boven de 600cc gaan, die zijn al meer dan krachtig genoeg.
            En in deze klasse zijn er ook voldoende sport/tour gerichte machines, dus je hebt wel enige keuze denk ik.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
              Sowieso als beginnende motorrijder zou ik niet boven de 600cc gaan, die zijn al meer dan krachtig genoeg.
              En in deze klasse zijn er ook voldoende sport/tour gerichte machines, dus je hebt wel enige keuze denk ik.

              Nix persoonlijks zenne, maar das zo van die typische zever. Zo is nen CB 750 een pak trager, rustiger, vergevingsgezinder en zelf toegankelijker dan nen CB600.

              We kunnen de lijn zelf nog extremer doortrekken door nen "lichten" 600cc R6 tegen een BT1100 (1100cc) te plaatsen. De eerste heeft 120pk, de 2de 65 of zoiets. Dus de mensen aanraden om met een 600tje te beginnen en niet zwaarder houdt écht geen steek. De inborst of het prestatie potentieel van de motorfiets heeft tenslotte niets te maken met het aantal cc's.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #8
                Idd. Een Ducati Monster 750 is platte kak in vergelijking met een CBR600RR

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                  Idd. Een Ducati Monster 750 is platte kak in vergelijking met een CBR600RR
                  maar die twin is
                  2015 BMW S1000R
                  2010 Renault Clio RS Cup
                  1987 Volkswagen Golf GTI

                  Comment


                  • #10
                    Tiens, ik dacht dat we over sport/tourers bezig waren, niet over 600cc race kanonnen^^
                    En je mag ook wel wat rekening houden met het gewicht en de wendbaarheid, wat bij een 750 normaliter wel wat minder is dan bij een 600 en vandaar mijn bemerking over de 600cc klasse.
                    Je kan natuurlijk overal wel een uitzondering gaan vinden, maar algemeen bekeken vind ik dat de beste startklasse voor een sport/tourmodel

                    Zelf ben ik begonnen met een Yamaha 600N diversion, een allrounder, in niets heel goed, maar in alles redelijk.
                    Uiteindelijk vond ik na een halfjaartje ofzo het vermogen wat minnetjes en de wegligging wat zwakjes, maar bon, met die motor heb ik wel leren rijden zonder mezelf direct tegen een boom te parkeren.
                    Last edited by ; 23/03/2010, 18:25.

                    Comment


                    • #11
                      Yamaha XTX660

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door AMVDVD Bekijk Berichten
                        Yamaha XTX660
                        XTX660 sport-touring???
                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                        Motoren & Tjeurisme

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                          Tiens, ik dacht dat we over sport/tourers bezig waren, niet over 600cc race kanonnen^^
                          En je mag ook wel wat rekening houden met het gewicht en de wendbaarheid, wat bij een 750 normaliter wel wat minder is dan bij een 600 en vandaar mijn bemerking over de 600cc klasse.
                          Je kan natuurlijk overal wel een uitzondering gaan vinden, maar algemeen bekeken vind ik dat de beste startklasse voor een sport/tourmodel

                          Zelf ben ik begonnen met een Yamaha 600N diversion, een allrounder, in niets heel goed, maar in alles redelijk.
                          Uiteindelijk vond ik na een halfjaartje ofzo het vermogen wat minnetjes en de wegligging wat zwakjes, maar bon, met die motor heb ik wel leren rijden zonder mezelf direct tegen een boom te parkeren.
                          Awel, tijden veranderen. En in de huidige tijden is nen Divi een slechte opstapper. Ja, hij heeft weinig vermogen en is bijgevolg relatief traag (voor zover een moto traag kan zijn...), maar hij is slap, remt voor geen meter, geeft ni overdreven veel feedback,...
                          Dan zijde veel beter al met bvb een Z750 die een stuk strakker is, die een bestaande wegligging heeft, geen dweil is, wél remt, veel meer gevoel geeft en ga zo maar door. De kans dat al die betere eigenschappen u beschermen van tegen een auto te plakken is veel groter dan dat da extra vermogen u tegen nen boom zal doen plakken. En indien niet zo, dan moede gewoon niet beginnen aan moto rijden.

                          Trouwens nen Divi klasseer ik ook niet onder sporttour. Sport-tour is voor mij VFR, GSX-F, SV, Tundercat, Falco, Futura, VTR, ...

                          Divi is low-budget fiets.
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                          Motoren & Tjeurisme

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                            Awel, tijden veranderen. En in de huidige tijden is nen Divi een slechte opstapper. Ja, hij heeft weinig vermogen en is bijgevolg relatief traag (voor zover een moto traag kan zijn...), maar hij is slap, remt voor geen meter, geeft ni overdreven veel feedback,...
                            Dan zijde veel beter al met bvb een Z750 die een stuk strakker is, die een bestaande wegligging heeft, geen dweil is, wél remt, veel meer gevoel geeft en ga zo maar door. De kans dat al die betere eigenschappen u beschermen van tegen een auto te plakken is veel groter dan dat da extra vermogen u tegen nen boom zal doen plakken. En indien niet zo, dan moede gewoon niet beginnen aan moto rijden.

                            Trouwens nen Divi klasseer ik ook niet onder sporttour. Sport-tour is voor mij VFR, GSX-F, SV, Tundercat, Falco, Futura, VTR, ...

                            Divi is low-budget fiets.
                            Ik kan een heel eind meegaan in je betoog, maar een GSX-F valt toch echt in diezelfde categorie.. net als bijvoorbeeld een Bandit.
                            Budgetfiets is wellicht wel wat te weinig eer, maar je punt is duidelijk ;-)

                            Falco, Thundercat en SV zijn al geen sport-toer meer. In hun tijd (Thundercat en Falco) waren dat toch sportmotoren. Weliswaar niet de meest compromisloze, maar dat was een Kawa ZX9 ook niet.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                              Falco, Thundercat en SV zijn al geen sport-toer meer. In hun tijd (Thundercat en Falco) waren dat toch sportmotoren. Weliswaar niet de meest compromisloze, maar dat was een Kawa ZX9 ook niet.
                              Idd, over een Thundercat valt te praten en ebde eigenlijk gewoon weg gelijk, maar een Falco is een toeristische afkooksel van een RSV. Bovendien zit zo een Falco echt wel comfi (onder meer door het brede stuur).
                              Voor nen Falco kunde trouwens nen topkoffer krijgen, voor nen Futura niet, dus Falco is echt wel sport touring (En tevens ook een pracht van een fiets en 1 van de heerlijkste motoren waar ik al mee gereden heb)

                              Bij Triumph ebde net hetzelfde met de Sprint RS en ST. Beide zijn sport tourders, de ene heeft gewoon wat meer kuipdelen, een conventionele achterbrug ipv een enkelzijdige (= lichter gewicht) en het stuur staat paar mm lager. Maar eigenlijk hebben ze grotendeels dezelfde inborst en zijn ze touring alternatieven op de volbloed Daytona.

                              De ZX-9 zeekoe was idd ook niet de meest sportieve/strakke, maar als je dan naar zijn blok kijkt, dan was die wel gemaakt voor hoge toeren terwijl alle bovenstaande een blok hebben dat teruggetuned is voor meer soeplesse onderin. Dito met een SV 1000 S. Als je van een TL op een SV overstapt, dan merk je echt wel dat de SV een braaf afkooksel is van een TL die opzich al geen racemotor maar een sportmotor was.

                              Eigenlijk is de lijn heel erg dun en hangt alles af van eigen interpretatie/benadering, wat al mijn bovenstaande commentaar compleet zinloos en overbodig maakt
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten

                                Eigenlijk is de lijn heel erg dun en hangt alles af van eigen interpretatie/benadering, wat al mijn bovenstaande commentaar compleet zinloos en overbodig maakt
                                LOL

                                Sommige forummers kunnen een voorbeeld nemen aan jouw zelfrelativering

                                De Falco, SV en VTR zijn eigenlijk een aparte klasse... geen sport, geen sport-toer.. en allen voorzien van een twin.
                                Nagenoeg ideale motoren voor iemand graag eens sport, en graag eens andere dingen doet :-)

                                Ach ja, er zijn zoveel ideale motoren :-)

                                Comment


                                • #17
                                  ikzelf ben er ook over aan het twijfelen. Dacht eerst aan een faser, bandit, cb achtige
                                  maar men maat heeft een zeer goed onderhouden vfr te koop, en dat zou me ook wel aanstaan denk ik.
                                  zo ééntje:

                                  Comment


                                  • #18
                                    Special edition VFR Die gaan nog mooi geld, en zijn moeilijk te verkopen.

                                    Mijn aanrader, en nu zal iedereen raar opkijken. Maar voor een beginner uiterst geschikt (als hij/ zij niet te klein is tenminste)

                                    Honda Transalp 650 (of 700 als het budget het toelaat)

                                    Als het iets rustiger mag, absoluut een Deauville

                                    VFR is niet onmiddellijk een beginnersfiets vind ik persoonlijk

                                    Comment


                                    • #19
                                      Transzwalp is idd de max

                                      En de getoonde VFR is een anniversary, om even te muggenziften
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                      Motoren & Tjeurisme

                                      Comment


                                      • #20
                                        maar mijn maat zijn vfr is een anniversary . Maar voor mij, een beginner vind ik iets minder dan 3.000 beetje te veel. (ja hij staat perfect, en er zijn 2500€ facturen bij van het afgelopen jaar,...) maar misschien beter beginnen op iets goedkoper.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X