Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
beschermende kledij verplicht vanaf deze zomer op de motorfiets, dixit schouppe
Collapse
X
-
Boze motorrijders vragen meer veiligheid
09/04/11, 12u38
Op 19 maart protesteerden de boze motards tegen de slechte staat van de wegen. © belga
Boze motorrijders zijn vandaag samengekomen op de snelwegparking van Groot-Bijgaarden om te protesteren tegen het constante gevaar waaraan ze worden blootgesteld. Daarnaast vinden ze het niet kunnen dat er steeds meer verplichtingen worden ingevoerd. Er worden tot 3.000 deelnemers verwacht. De actie is een initiatief van de Fédération Belge des Motards en Colère (FMBC).
Lagere btw op veiligheidskledij en helm
Volgens Joe Vereecke, medevoorzitter van de federatie, wordt er voor de veiligheid van de motorrijders heel weinig gedaan. "We willen dat de btw op de veiligheidskledij op 6 procent wordt gebracht. Dat zou ook al een hele tijd moeten gelden voor de helm omdat het een verplichting is."
Busbanen
Daarnaast is de federatie gekant tegen verplichte invoering van het fluohesje en de technische controle. "Slechts 0,03 procent van de ongevallen is te wijten aan de slechte staat van de motor", vervolgt Vereecke. "Om ongevallen te vermijden willen we in steden ook op de busbanen mogen omdat het rijden tussen de files gevaarlijk is."
Naar woonplaats Schouppe
De federale wegpolitie verwacht tot 3.000 deelnemers. Ze zijn rond 11 uur vertrokken vanaf de snelwegparking in Groot-Bijgaarden in de richting van Liedekerke, de woonplaats van bevoegd staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V). (belga/eb)
Comment
-
1.500 motards trekken naar huis van Etienne Schouppe
09/04/11, 15u45
Zowat 1.500 boze motorrijders hebben vandaag deelgenomen aan de actie van Fédération Belge des Motards en Colère (FBMC). Omstreeks 11 uur vertrokken ze in groep vanaf de snelwegparking in Groot-Bijgaarden richting Liedekerke voor een onderhoud met bevoegd staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V). Daarna trok de karavaan opnieuw richting Brussel. Dat meldt Joe Vereecke, medevoorzitter van de Federatie.
"Schouppebike"
Een delegatie van motorrijders werd ontvangen door staatssecretaris Etienne Schouppe. "Het gesprek met Schouppe is zeer sympathiek en open verlopen. We hebben hem een pocketbike cadeau gedaan. Hij heeft beloofd om de pocketbike die we omdoopten tot "Schouppebike" mee te nemen naar zijn kantoor", aldus Vereecke.
Na het onderhoud met de staatssecretaris voor Mobiliteit trokken de motorrijders terug richting Brussel. Rond 14.30 uur werd de manifestatie beëindigd in de Tervurenlaan. (belga/eb)
Comment
-
Ik heb zelf enkele jaren een R6 gehad, geen haar op mijn hoofd dat er ooit aan dacht om zonder lederen pak op pad te gaan, ook al was het 30 graden. Je bent al zo weinig beschermd op een moto, het minste wat je kan doen is zorgen dat als je zou vallen je je vel niet van de weg mag gaan schrapen.
Ik vind dit een goed voorstel of goede wet, sommigen spenderen duizenden euro's aan de moto zelf, maar een paar honderd euro voor laarzen en kledij kan er dan niet meer van af.
Voor wie er nog ene zoekt, mijn 1delig motopak van Hein Gericke in blauw is nog te koop
sigpic
http://www.streamlinecarcare.be
lakbehandelingen voor voertuigen
MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk BerichtenIk heb zelf enkele jaren een R6 gehad, geen haar op mijn hoofd dat er ooit aan dacht om zonder lederen pak op pad te gaan, ook al was het 30 graden. Je bent al zo weinig beschermd op een moto, het minste wat je kan doen is zorgen dat als je zou vallen je je vel niet van de weg mag gaan schrapen.
Ik vind dit een goed voorstel of goede wet, sommigen spenderen duizenden euro's aan de moto zelf, maar een paar honderd euro voor laarzen en kledij kan er dan niet meer van af.
Voor wie er nog ene zoekt, mijn 1delig motopak van Hein Gericke in blauw is nog te koop
http://www.2dehands.be/motoren/acces...2Fmotorkleding
Wat gaat het volgende zijn? Zijwieltjes aan de moto zodat je 'm niet meer plat kunt leggen, ne veiligheidsgordel, een kooi errond,...?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenGeen problemen mee. Ik rijd altijd met motovest, handschoenen, bottinen en, DDke, versterkte jeansbroek.
Waarom zou iemand verveeld zitten met het feit dat hij niet langer in T-shirt, zonder handschoenen en op sportsavatten kan rijden?
Er is echt een groot verschil tussen de moto occasioneel gebruiken en de moto als eerste vervoersmiddel te gebruiken. Ik ga niet altijd "met de moto gaan rijden", ik verplaats mij ook gewoon met de moto/scooter. Als het een mooie zomerdag is, en ik wil wat gaan slenteren int stad, dan wil ik lekker chill in mijn t-shirt, kort broekje en puma's naart stad kunnen sjezen om daar zo rond te kunnen lopen.
Als ik op mijn terras in putje zomer een bbq heb, en plots komt er nog iemand, dan wil ik op mijn scooter kunnen stappen en 3km verder nen worst bij den beenhouwer gaan halen zonder mij eerst te omkleden.
Als ik ergens een congres of een meeting heb, dan wil ik daar met propere schoenen kunnen toekomen en niet met motobotten. Dito als ik naar klanten ga.
Als het echt warm is buiten, dan wil ik niet overal nat vant zweet aan kunnen komen, dat past niet.
Verder :
In deze situatie is de meerrijder het slachtoffer van de occasionele rijder die evenveel motorbeheersing heeft als een oude pee van 99jaar autobeheersing heeft. Beiden rijden tevens met evenveel souplesse, waar het schoentje wringt. Laten we daarbij duidelijk stellen dat de regel "lange mouwen en lange broekspijpen" écht wel geen veiligheidsverhogende maatregel is. Enkel echte beschermende kledij met CE gekeurde protectoren verhoogt de veiligheid. En dan nog niet van die chinese rommel, maar deftig materiaal dat schuif bestendig is en waarbij de protectoren mooi op hun plaats blijven. Een jeansbroek verhoogt de veiligheid geenzins gezien die compleet in uw vel smelt als je valt. En een T-shirt met lange mouwen is enkel warmer dan een T-shirt met korte mouwen. En bij warm weer is oververhitting de grootste oorzaak van concentratie verlies bij motorrijders.
Hoera! Zeer doeltreffende maatregelen!Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Kijk, ik juich het toe dat ze de veiligheid wil verhogen en het aantal gewonden omlaag willen halen. Maar een goede motorbeheersing lijkt me in dat geval veel efficiënter dan de mensen te verplichten van lange mouwen te dragen, want dat slaat echt nergens op.
Een goed begin zou zijn om effectief rijles te geven, waarbij mensen leren RIJDEN ipv hoe ze een rijexamen af moeten leggen. En dat is een algemene opmerking die niet enkel op de motorrijders slaat.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenEr is echt een groot verschil tussen de moto occasioneel gebruiken en de moto als eerste vervoersmiddel te gebruiken. Ik ga niet altijd "met de moto gaan rijden", ik verplaats mij ook gewoon met de moto/scooter. Als het een mooie zomerdag is, en ik wil wat gaan slenteren int stad, dan wil ik lekker chill in mijn t-shirt, kort broekje en puma's naart stad kunnen sjezen om daar zo rond te kunnen lopen.
Als ik op mijn terras in putje zomer een bbq heb, en plots komt er nog iemand, dan wil ik op mijn scooter kunnen stappen en 3km verder nen worst bij den beenhouwer gaan halen zonder mij eerst te omkleden.
Als ik ergens een congres of een meeting heb, dan wil ik daar met propere schoenen kunnen toekomen en niet met motobotten. Dito als ik naar klanten ga.
Als het echt warm is buiten, dan wil ik niet overal nat vant zweet aan kunnen komen, dat past niet.
Verder :
In deze situatie is de meerrijder het slachtoffer van de occasionele rijder die evenveel motorbeheersing heeft als een oude pee van 99jaar autobeheersing heeft. Beiden rijden tevens met evenveel souplesse, waar het schoentje wringt. Laten we daarbij duidelijk stellen dat de regel "lange mouwen en lange broekspijpen" écht wel geen veiligheidsverhogende maatregel is. Enkel echte beschermende kledij met CE gekeurde protectoren verhoogt de veiligheid. En dan nog niet van die chinese rommel, maar deftig materiaal dat schuif bestendig is en waarbij de protectoren mooi op hun plaats blijven. Een jeansbroek verhoogt de veiligheid geenzins gezien die compleet in uw vel smelt als je valt. En een T-shirt met lange mouwen is enkel warmer dan een T-shirt met korte mouwen. En bij warm weer is oververhitting de grootste oorzaak van concentratie verlies bij motorrijders.
Hoera! Zeer doeltreffende maatregelen!
Dat de regels enkel 'lange' mouwen en een 'lange' broek vereisen, dat is idd ook BS. Maar de vereiste van echte beschermende kledij vind ik ook logisch.
Ik kom ook niet naar het werk met de moto als ik vergaderingen heb met externen. Dan sta je daar in het schuim en het zweet en dat gaat niet. Wat doe je er aan?
Comment
-
't is weer een typisch Belgische wet geworden, lange mouwen en lange broek, maar dat kan dus evengoed een pyjamabroek zijn^^
Zelf ben ik eens gevallen met mijn MT5ke in den tijd, was maar tegen 55km/h, maar was genoeg om te weten dat ik dat niet tegen hogere snelheid wou voor hebben (heb nog tijdje steentjes uit mijn knie kunnen prutsen).
Ik rijd nu dus altijd met motorvest, handschoenen, motorlaarzen en jeans (uiteraard met protectoren en kevlar )
Ja, het is soms warm, zelfs met de binnenvest er uit en alle windsleuven open, maar over den beton glijden zal nog veel warmer zijn denk ik dan...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenIk kom ook niet naar het werk met de moto als ik vergaderingen heb met externen. Dan sta je daar in het schuim en het zweet en dat gaat niet. Wat doe je er aan?
Meer promotie van de motorfiets, ipv het de drempel naar het motorrijden groter te maken lijkt mij nochtans een goed gegeven voor de mobilitietsproblematiek. Toch verkiest men anders te werk te gaan.
En ja, als ik ga gaan rijden, dan doe ik ook mijn gear aan. Maar om mij te verplaatsen rij ik vaak met bvb gewone schoenen.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Kijk, nu weer. Tis nu bijna middagpauze en ik zou graag een potteke prepare gaan halen bij mijn beenhouwer. Moest het vandaag 25 graden zijn, dan zat ik zeker in short op buro en dan zou ik dus eerst een lange broek aan moeten doen.... Hoe zot is dat niet. Maar ook vandaag zou ik eigenlijk van schoeisel moeten wisselen voor ik naar de beenhouwer ga.... Hou u daar eens mee bezig...
Neem ik de auto, dan moet ik de reusachtige walvis daar ergens parkeren waar die gegarandeerd voor overlast zorgt (is straat met beurtelings parkeren en er is daar net een bushalte en een smal stuk baan waar de bussen al niet over hebben... Bovendien draait de beenhouwer goed en staan daar altijd al een hoop ouwe meten op niet wettelijke plaatsen zo dicht mogelijk bij de deur)
En dit is voor mij dagelijkse kostOorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk BerichtenTjeuke, rij jij anders tijdens een verplaatsing of tijdens een rit?
Zonder enige twijfel. ik rij ook gewoon compleet anders met of zonder bescherming.
Edith laat wel weten dat ik nog steeds een voorstander ben van beschermende kledij en dat ik deze ook steeds zoveel mogelijk draag. Maar soms past het gewoon echt niet, en dan moet dat ook kunnen.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenWel, daar zeg je het zelf. Het wordt in meer omstandigheden niet mogelijk om met de motorfiets te rijden, terwijl een gemiddelde motorfiets minder verbruikt, vervuilt, file veroorzaakt, parking in neemt, overlast bezorgd en schade aan de wegen toebrengt dan een auto.
Meer promotie van de motorfiets, ipv het de drempel naar het motorrijden groter te maken lijkt mij nochtans een goed gegeven voor de mobilitietsproblematiek. Toch verkiest men anders te werk te gaan.
En ja, als ik ga gaan rijden, dan doe ik ook mijn gear aan. Maar om mij te verplaatsen rij ik vaak met bvb gewone schoenen.
Ik kan dus nog steeds even veel of weinig rijden als vroeger.
Zoals DDke zegt: als je valt maakt het niet uit wat het doel, stijl of duur van de rit was.
Comment
-
Ik begrijp het als motorleek niet goed ... Waarom een regel opleggen die enkel invloed heeft op de persoon die de regel ondergaat? Als ik er voor kies om op een motor te kruipen zonder bescherming levert dat toch enkel mij lichamelijk leed op? Ik zou het nog kunnen begrijpen dat er een regel zou zijn voor passagiers, omdat je die hun vrije keuze in twijfel zou kunnen trekken.
Bij ons is het plan om een 125cc Vespa aan te schaffen als de verbouwingen achter de rug zijn. Die zou vooral dienen om af en toe de wagen eens te kunnen laten staan voor korte- en middellange verplaatsingen. Uiteraard is het de bedoeling om beschermende kledij aan te schaffen, maar als ik die ook moet aandoen om 3 kilometer verder naar de Aldi of Delhaize te rijden dan zal ik toch weer de wagen gaan gebruiken denk ik.
Persoonlijk lijkt het mij erger dat ik zonder 0,0 tweewieler ervaring een 125cc kan kopen en, doordat ik in het bezit ben van een autorijbewijs, met dat ding van dag 0 kan gaan knallen zonder enige test of opleiding.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenIk begrijp het als motorleek niet goed ... Waarom een regel opleggen die enkel invloed heeft op de persoon die de regel ondergaat? Als ik er voor kies om op een motor te kruipen zonder bescherming levert dat toch enkel mij lichamelijk leed op?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk BerichtenWie betaald gezondheidszorg in zo'n geval?
Vergelijk het met roken: Doen ze ook alles aan om het te ontmoedigen, en niet enkel voor het mee-roken.
Ik laat de hypocrisie ivm de accijnzen hier achterwege he
Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk BerichtenJe hebt gelijk, aan 1 kant.
Aan de andere: Of je nu met een Fireblade of met een 125cc scooter in de bebouwde kom tegen de vlakte gaat, dat zou hetzelfde moeten zijn he (als je je aan de regels zou houden).
Of je nu 2000km met die scooter rijdt, of 20m, en daarna op je gezicht gaat, ook dat is hetzelfde he.
Dat zijn de gevaren van motorrijden denk ik dan, maar ik vraag me af wat de impact van een verplichting van kledij daar op is. Uiteindelijk is iemand die in een short en t-shirt op zijn motor over een snelweg knalt sowieso een persoon van wie je zijn beoordelingsvermogen in vraag kan stellen. Gaat een t-shirt met lange mouwen en een margi-joggingsbroek die persoon helpen?'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
Comment