Mededeling

Collapse
No announcement yet.

RT of GS(A)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • RT of GS(A)

    Het zonnetje schijnt, ik kom net terug van de kapper en passeer natuurlijk een BMW motorfietswinkel...

    De Suzuki bevalt me vrij goed, maar elke dag krijg ik toch last van krampen in mijn linkerbeen. 's Morgens na 80 km, 's avonds na 50km, en dat is niet fijn. Ik heb al lagere voetsteunen gekocht, maar die helpen maar beperkt. Nu met de werken op de E314 kan ik soms eens rechtstaan en dat helpt eigenlijk meer .

    Bon. Ik was dus al wat aan het rondkijken. De Suuz heb ik gekocht aan 27000km en er staat nu 39950km op. 13000km op 3 echte maanden rijden (december en januari kan ik niet meetellen door het weer), ja dat is toch makkelijk 1000km per week.

    Ik keek naar de Honda CBF1000 enzo. Niet te duur, maar ook geen echte touringmotoren.

    En eigenlijk moet ik eerlijk zijn: je kan een Honda kopen, of een Yamaha, maar iedereen die ik heb gesproken die met zo een motoren rijdt, is eigenljk aan het sparen voor een R1200RT of R1200GS.

    En dan zijn er nog de RT-rijders en GS-rijders die ik ken. Geen gelul over krampen, niks tegen de tank plakken om uit de wind te zitten. Enige keer dat ze afstappen is om te tanken, en dan nog na 400-500km.

    Zodus. Gene zever. Ik moet zoiets hebben.

    Maar wat? Een R1150RT of R1200RT? Luxueus, maar zwaar met brede plastiek en veel lak die krassen kan vertonen? Maar wel een elektrisch instelbaar voorscherm en een radio die je iphone kan bedienen? Of een R1150GS/R1200GS(A)? De Adventure heeft een ridicuul grote tank, alle beveiligingen tegen vallen en genoeg beugels om leuks op te schroeven. Het ding voelt ook lichter aan als je erop zit, maar het zadel zit wel hoog. En dat stuur lijkt verrekt breed

    Beiden hebben de emotie van een stopcontact, maar na 60 km tegen de wind in beuken op de snelweg geef je niks meer om emotie. En die RT-rijder op de rijvaardigheidscursus van enkele weekends terug was een van de weinigen die niet geradbraakt maar relax thuis arriveerde .

    Ik heb een testrit voor beiden aangevraagd, maar meer ideeen en meningen zijn altijd welkom

  • #2
    Met geen van beiden heb ik gereden, maar mijn voorkeur gaat dan (voor dit doel) toch uit naar de RT. Dit is waar hij voor gebouwd is!

    Vergeet echter niet om ook een testrit aan te vragen voor een Pan European

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
      Vergeet echter niet om ook een testrit aan te vragen voor een Pan European
      En daarvan denk ik weer dat ie te groot is

      Populariteit is ook maar matig: ik ken er maar eentje die een PE heelijk vind. Feit is wel dat het een zwaantje is, wat bijgevolg betekent dat ie elke dag al op een RT zit

      Comment


      • #4
        Ben zelf zeer tevreden met mijn 1150 gsa. Zeer relaxte zithouding, goede windbescherming, zalige cruiser kortom. Dit is trouwens mijn allereerste motor en ik denk dat ik bij dit type van moto blijf omwille van zijn allround kwaliteiten. Momenteel staan er een 82000 kms op de klok zonder enig probleem. Indien je graag een testritje wil, be my guest. Zelf heb ik ook al met een RT gereden maar toch ben ik blij als ik terug op de gsa zit.

        Comment


        • #5
          De lokale BMW dealer wil me ook een testritje doen, dus je hoeft niks te riskeren.

          Even op BMW Motorrad de verschillende types (GS, GSA, RT) naast mekaar gelegd, en de RT is het zuinigste, kan het smalste zijn en heeft een gemiddelde brandstoftank. De GS komt er niet met de brandstoftank, maar is dus minder breed als de GSA. De GSA heeft de grootste brandstoftank, maar drinkt ook het meest en is ook het breedst, hoewel enkel het hoog geplaatste stuur.

          Als ik op wat andere websites lees, zie ik dat de GS(A) geen snelheidsmonster is. Nu moet ik niet +200 doen, maar een 160 als kruissnelheid zou ik wel wensen.

          Dus ja, daarstraks was ik eerder GSA, maar nu neig ik terug naar een RT... Zeker omdat de tweedehands RT die ik kan terug vinden even oud is als de GSA, even veel kilometers heeft, maar ook even duur is (12000€) terwijl een RT bij aankoop toch duurder dan een GSA is.

          Heb je de jouwe uit Hasselt gehaald? Hoe is de service daar?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            Heb je de jouwe uit Hasselt gehaald? Hoe is de service daar?
            Komt van Hasselt, moto kwam van een kennis dus ik wist wel dat deze perfect onderhouden was. Voor het onderhoud ga ik naar Motocare in Diest (TOPservice), zij hebben trouwens nog interessante tweedehands staan.

            Comment


            • #7
              'k Kan je maar één tip geven : ga absoluut testrijden met beide motoren ( RT en GS ).
              En niet voor een half uurtje maar minstens voor een halve dag !
              Eventueel eentje huren, kost wel iets maar beter dit dan later een miskoop.

              Sta dan versteld van dat zalige brede stuur van een GS, vederlicht sturend waardoor iedere bocht een waar genot wordt en blijft.
              Ook wanneer je er al vijfhonderd achter de kiezen hebt. Absolute funbike.

              Alleen twijfel ik bij snelheden van 160 km/h. Vind dit minder aangenaam met een GS, hier
              is een RT beter en comfortabeler.


              BMW Hasselt biedt goede service, bekwame mechaniekers maar niet goedkoop.
              Motocare Diest idem, iets goedkoper.
              Last edited by taiko; 18/04/2010, 16:27.

              Comment


              • #8
                Enig idee waar je zo een motoren kan huren?

                Ik kan dat huren overigens wel volgen... Ik zit minimum twee uren per weekdag op de motor, en het zou jammer zijn als ik tijdens een testrit niet de reetpijn of krampen zou voelen die ik wel op m'n dagelijkse commute zou voelen.

                Overigens viel het me op deze morgen dat de GS die achter me vast zat in de file, even later me toch gewoon voorbij reed... Ik merk dat met de SV de laag geplaatste spiegels vaak het grootste probleem zijn om voorbij autospiegels te raken, en daarin is de RT natuurlijk ook lager dan de GS...

                Twijfels!

                De GSA lijkt me natuurlijk wel het stoerst, en ik heb genoeg camera's en navigatie die ik op alle montagebeugels kan monteren
                Last edited by ; 19/04/2010, 11:54.

                Comment


                • #9
                  Heb zelf gehuurd/ testgereden bij Motocare in Diest, 4 jaar geleden.

                  Voor een dag. Kost +/- 150 euro, waarborg iets van een 500 euro.
                  Zowel de 1150GS alsook de KTM 950 Adventure.
                  Kost wordt in mindering gebracht bij aankoop van de motor.

                  Misschien ook mogelijk in Hasselt.
                  Ik weet wel dat een testritje daar wel iets kan/mag uitlopen...

                  Nog een adresje voor goedkoop onderhoud - degelijk advies - eventueel tweedehands :

                  Gilbert Vannijlen
                  Ringlaan 32A
                  Houthalen
                  011/ 822909

                  Is een ervaren (niet-officiële ) mechanieker, enkel voor BMW-motoren.
                  Die kan je raad geven over verschillende motoren, hun zwakke punten etc. van 1150/1200-reeks.
                  Helpt je ook uit de nood bij (eventuele) dure defecten via wisselstukken uit Duitsland.
                  Last edited by taiko; 19/04/2010, 18:15.

                  Comment


                  • #10
                    Enige mening over Peter Hermans en zijn http://www.petermotorworks.be/ in Munsterbilzen? Die zit ook niet te ver.

                    Comment


                    • #11
                      Zelf ken ik Peter niet.
                      'k Weet dat hij verleden jaar z'n zaak heeft geopend of uitgebreid.

                      Wat ik hoor van mensen die er een motor hebben gekocht of op onderhoud gaan is positief. Zowel wat aankoop als onderhoud betreft.
                      Maar zelf kan ik er dus niet over oordelen hé

                      Comment


                      • #12
                        Mag ik er u op wijzen dat een pan in de file een pak handiger is dan een RT mijnen besten?
                        Verder zijn de 2de hands prijzen van pans een stuk intressanter! En dan hebben we het niet niet gehad over de draaicultuur, versnellingsbak, ABS, stevigheid van de koffers, ruimte in de koffers en ga zo maar door!
                        Een pan is een echt alternatief voor een RT en is zelf op véél gebieden het betere alternatief. Bovendien is een pan een ferm stuk bedrijfszekerder. Want kijk maar eens goed rond, als je al eens een moto getakeld ziet worden, is het 8/10 een BMW en meestal zelf een RT, ondanks de RT niet het best verkochte BMW model is.

                        Het enige wat ik echt leuker vond aan de RT is zijn zithouding. Een RT zit nog een stukje ruimer dan een Pan. Je kan het zadel ook in een hogere positie plaatsen, wat ik persoonlijk heel leuk vond. Daardoor zat ik nog meer op de moto ipv in de moto, zoals bij een STX1300A.

                        Aja, betreffende de BMW's vindt ik enkel de 1200 modelen leuk. De 1100-1150 modellen vind ik hun geld niet waard. Pas vanaf de 1200 reeks draaien die boxers iets of wat naar behoren en valt er wat te schakelen met die kut bakken. Nadeel is dat er ook bij de 1200 nog behoorlijk wat problemen zijn. Zowel met elektronica als met de verbinding tussen versnellingsbak en motorblok. Aja, en met een BMW op reis gaan = pulleke olie meenemen in de koffers. Dat geldt trouwens ook grotendeels voor de GS'en. Voor beiden geld ook dat het ABS systeem met elektrische bekrachtiging (voor 2007) eigenlijk een relatief rot systeem is. In vergelijking met bvb een Pan valt het BMW systeem niet te doseren, en wordt de remweg op bvb kasseibanen enorm verlengd.

                        Voor de GS geldt verder nog dat hij onvoorstelbaar zalig rijdt. Daar valt zo goed als nix mis van te zeggen. Heerlijk comfortabel, stabiel, je kan er snoeihard mee gaan, je hebt een goed overzicht over het wegennet, de windbescherming is ok (wel minder dan RT/Pan). Het enige nadeel is de kleine rechter koffer, het geluid (persoonlijk) en het dure onderhoud.
                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                        Motoren & Tjeurisme

                        Comment


                        • #13
                          Dus ik ga kijken naar informatie over de Pan, en lees dan allerlei dingen over Pan Weave, recalls enzo

                          Wat ik nog niet ben tegengekomen zijn GS-rijders die naar iets anders zijn gegaan en de GS niet zo goed vonden....

                          Pecuniair zou ik neigen naar een +2003 RT, maar als ik kijk naar wat er allemaal verbeterd en veranderd is zou ik ook wel een gloednieuwe durven kopen... Maar dan zit ik nog met het dilemma dat ik eigenlijk een junior motorrijder ben en een RT misschien iets teveel carrosserie is om een betere motorrijder te worden.

                          Comment


                          • #14
                            Ik breng nu een half jaar mijn moto op onderhoud bij Peter Motor Works en ben zeer tevreden. Hiervoor ging ik altijd bij Motorhuis Hasselt maar na een te hoge factuur ben ik dan eens gaan kijken bij Peter.
                            de kennis van Peter is zeer goed van BMW motoren omdat hij jarenlang hoofd mechanieker in Hasselt en daarvoor nog bij Fraussen toen Motorhuishasselt daar nog zat.

                            over je keuze tussen RT of GSA kan ik eigenlijk weinig zeggen omdat ik geen van de 2 gereden heb.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Dus ik ga kijken naar informatie over de Pan, en lees dan allerlei dingen over Pan Weave, recalls enzo

                              Wat ik nog niet ben tegengekomen zijn GS-rijders die naar iets anders zijn gegaan en de GS niet zo goed vonden....

                              Pecuniair zou ik neigen naar een +2003 RT, maar als ik kijk naar wat er allemaal verbeterd en veranderd is zou ik ook wel een gloednieuwe durven kopen... Maar dan zit ik nog met het dilemma dat ik eigenlijk een junior motorrijder ben en een RT misschien iets teveel carrosserie is om een betere motorrijder te worden.
                              Motorisch zijn de Boxers (alles na de 1100) zeer sterk gedevalueerd... BMW heeft dit ook toegegeven, het is vooral door de enorme vraag (+40% in één jaar tijd is niet mis voor een fabrikant) enkele jaren geleden dat ze nogal wat water bij de wijn hebben gedaan aangaande het productieproces en de controles en toleranties.
                              Zoek maar eens goed op het net... het was voor mij de reden om geen R1200R aan te schaffen.. alhoewel ik dat eigenlijk wel van plan was.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Dus ik ga kijken naar informatie over de Pan, en lees dan allerlei dingen over Pan Weave, recalls enzo

                                Wat ik nog niet ben tegengekomen zijn GS-rijders die naar iets anders zijn gegaan en de GS niet zo goed vonden....

                                Pecuniair zou ik neigen naar een +2003 RT, maar als ik kijk naar wat er allemaal verbeterd en veranderd is zou ik ook wel een gloednieuwe durven kopen... Maar dan zit ik nog met het dilemma dat ik eigenlijk een junior motorrijder ben en een RT misschien iets teveel carrosserie is om een betere motorrijder te worden.
                                Klopt. Er zijn véél problemen geweest met de allereerste STX'en. En ik kan er van mee spreken, we hadden hier 1 van de eerste 7 stuks die in België geleverd waren. De moto is weggegaan met een goeie 50.000 km op de tellers, waarvan ongeveer de helft door mij gereden. In de zomer reed ik niet graag met de Pan, voornamelijk omdat het kader te warm wordt. Een probleem dat zich ook voordoet op bvb een FJR. Maar vanaf de temperaturen normaal of frisjes waren, dan ree ik er toch vaak mee. Ik vind het nog steeds een dijk van een motor. En ondertussen zijn de kwaaltjes er ook uit. Volgens mij lag het probleem gewoon in het kader ofwel in de aansluiting van kader op achterbrug, waar er teveel flex was, waardoor de motor aan het dweilen sloeg. Maar das ondertussen verholpen.

                                Met de RT ben ik een paar keer een paar dagen op stap gegaan, met de GS heb ik meer gereden dan met de RT. Mijn + en - lijstje :

                                GS 1200
                                - kleine koffers,
                                - beperkte bagagecapaciteit
                                - versnellingsbak
                                - pinkers
                                - ABS (voor 2007)
                                - duur
                                - moeilijk te kuisen (kader)
                                - beperkte keuze in banden
                                - trillingen en al de rest dat met den boxer te maken heeft
                                - heeft vaak last van kromtrekkende remschijven
                                - olieverbruik

                                + fun fun fun fun
                                + gooien en smijten gelijk mee nen velo
                                + genoeg poer
                                + mega comfi
                                + goeie verkoop waarde
                                + zuinig

                                RT 1200
                                + makkelijk om te reinigen
                                + zalig dashboard
                                + meer grondspeling dan een pan
                                + claxon
                                + zithouding
                                + windbescherming
                                + gevoel van degelijkheid
                                + goede boordcomputer
                                + strakrijgedrag

                                - boxer
                                - versnellingsbak
                                - koffers breder dan spiegels
                                - ik dacht dat je geen integraal in de zijkofferskreeg, maar niet 100% zeker
                                - duur
                                - ruit staat vree te wiebelen als motor stationair draait, iets wat niet staat op zo een motorfiets
                                - trillingen

                                Pan 1300
                                + waar voor zijn geld
                                + draaicultuur en V4 sound
                                + versnellingsbak (tov BMW's)
                                + ABS is fenomenaal
                                + veel beter doseerbare remmen
                                + power (in 2de gaat ie nog spontaan op het achterwiel)
                                + oerdegelijk
                                + handelbaarder dan RT, ondanks topzwaarder
                                + knoppenwinkel veel logischer

                                - zware koppeling (ook al vind ik dat zelf eigenlijk niet erg)
                                - minder grondspeling
                                - minder instelmogelijjkheden van het zadel
                                - relatief gewoon/droef dashboard
                                - instant verbruiksmeter hopeloos veel te traag
                                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                Motoren & Tjeurisme

                                Comment


                                • #17
                                  Tjeu, ik kan me wel vinden met je mening en vergelijking tss Pan, RT en GS.
                                  Je spreekt echt wel met kennis van zaken hé

                                  Evenwel heb je één punt niet aangehaald : hier worden niet alleen motoren vergeleken
                                  van twee verschillende merken maar ook motoren met 4- of 2-cylinders.

                                  Het verschil in motor(rij-)gedrag is enorm.
                                  De fenomenale motorrem vd boxers maakt het rijden bijna niet meer te vergelijken met
                                  een 4-cylinder. Op vlak terrein valt dit nog wel mee maar eenmaal helling en afdaling voor de boeg is het verschil meer dan duidelijk.
                                  Je hebt enkel bij zeer steile afdalingen daadwerkelijk je rem nodig. De rest kan allemaal
                                  met de motorrem. Simpele gas- en koppelingdosering.
                                  't Zijn dan juist de Pannemannen en FJR 's die hier met heetgelopen en kromgetrokken remschijven langs de kant staan hé.

                                  Over de degelijkheid en betrouwbaarheid van ST1100 en STX1300 is er geen twijfel;
                                  hier heb je het neusje vd zalm ( maar dat betaal je dan ook ).

                                  Rembekrachtiging/ABS van 1150RT/GS van 03-07 kunnen idd problemen geven.
                                  Heb zelf m'n pompsturing defect gehad.
                                  Kosten bij BMW : > 2300 euro, ongeplaatst.
                                  Zelf 450 euro betaald ( geplaatst ) met een tweedehands uit Duitsland en geen problemen
                                  meer gehad.
                                  Met doseerbaarheid vd remmen/ABS heb ik zelf geen problemen gehad (?)
                                  Bij 1200GS is dit systeem idd vervangen door een probleemloze hydraulische rembekrachtiging.

                                  Boite is idd ook een gevoelig punt : hiermee schakelen moet je leren om het vloeiend te laten verlopen.
                                  Blijft evenwel een wat lomp systeem hé.
                                  Nieuwe boite-olie om de 10 kkm ( ipv voorgeschreven 40 kkm !! ) elimineert heel wat latere problemen.
                                  Die boite heeft soms last van een lekkende dichting waardoor (te) lang wordt gereden met te weinig of zelfs geen olie.
                                  Met alle gevolgen vandien.
                                  Aan het magnetisch aflaatschroefje kan je ook vroegtijdig zien wanneer iets mis begint te gaan ( ijzervijlsel ).
                                  Nieuw lagerke of vork is heel iets anders dan een nieuwe boite hé.
                                  Boite-olie kan je heel makkelijk zelf wisselen. Kosten : +/- 7 euro.

                                  Voor de rest is het met zo ne 'oubollige bruggepensioneerde ' boxer simpel :
                                  take it or leave it.
                                  Sommigen moeten er nooit van weten, anderen zijn er hopeloos verslaafd aan.
                                  Ik snap dat laatste ook niet maar wil m'n 1150GS wel niet meer ruilen
                                  Last edited by taiko; 21/04/2010, 23:03.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sja, ik heb ook moeten leren rijden met de tweecilinder in de SV qua gedreun en motorrem, maar apprecieer nu wel het beestje. Ik denk dan ook niet dat ik de SV direct zou weg doen als ik een RT of GS of iets anders zou halen. Misschien vervangen voor een F800ST .

                                    Zaterdag ga ik eens kijken in Hasselt, me wat laten aanpraten en een testrit op een RT en GS regelen. Misschien dan verder naar de Maastrichtersteenweg om wat Honda's te bekijken.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als je de boxers een eerlijke kans wilt geven, dan moet je eigenlijk een testrit van meer dan 200km maken. En liefst nog veel meer. Je moet er aan leren wennen, je moet er mee leren omgaan. Ze komen pas tot hun recht nen keer dadde ze wa leert aanvoelen.

                                      @ Taiko : das een typische misopvatting. Maar de motorrem van een motorfiets is feitelijk enkel afhankelijk van de som van de oppervlakken van alle cilinderkoppen. Dus helemaal niet van het aantal cilinders. Zeg dus nooit zomaar dat een 4 cil minder motorrem heeft dan een 2 cil
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                      Motoren & Tjeurisme

                                      Comment


                                      • #20
                                        Klopt Tjeu.

                                        Bedoel hier boxer versus Pan.
                                        Het verschil in motorkarakteristiek tss beiden is beduidend.
                                        Motorrem te verschillend en te belangrijk, 't mag dan ook vermeld worden hé

                                        Comment

                                        Working...
                                        X