Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zo. Vandaag ruw geschat drie uren gereden met de RT en GS.
En alles is waar!
Ja, bij ralenti voel je de motor schudden. En de eerste versnelling is niet altijd vanzelfsprekend op een R1200RT van 2007. En mooi klinkt het ook niet.
En daar houden de gelijke punten met mijn Suzuki SV650-S op
Eerst was de RT aan de beurt. Een versie van 2007, zonder de zijkoffers, met een 40000km op de teller. De demoslet, als het ware.
Bij het uitrijden was het even wennen aan het gewicht van de motorfiets. Het zadel stond vrij hoog, en telkens ik stopte of traag reed voelde ik het gewicht naar een kant toehellen waarna ik het momentum maar kon van stoppen wanneer ik ook de hiel aan de grond kreeg. Maar eens rijdend en met wat meer zelfvertrouwen vond ik eigenlijk dat zo een RT makkelijker rijdt dan mijn Suuz: je kan vrij eenvoudig inleunen, insturen, en gaan met de banaan. Voldoende pit in de motor, net zoals mijn Suuz.
Eens de snelweg op merkte ik dat de voorruit niet voldoende groot was om luchtcirculatie rond mijn helm tegen te gaan. Het scheelde 5 cm ofzo, maar dat valt op te lossen met een andere ruit. De spiegels gaven een fenomenaal zicht achter de motor, iets wat ik niet gewoon ben op mijn gele banaan. Optrekken ging lekker vlot, en waar de Suuz het opgeeft blijft de RT doorgaan. Handvatverwarming is echt wel warm, ook pak je de middenstand.
Na een paar kilometer de snelweg af, en de binnenbaantjes opzoeken. Al snel merk ik dat de RT bij het remmen zo stabiel overkomt, dat ik bijna niet meer aan de achterrem denk om ook lichtjes te remmen. Waar ik bij de Suuz moet evalueren en nadenken over het remmen om stabiliteit te behouden, laat de RT zich als een middenklasse auto rijden. Eender welke kant je uit gaat: zolang je blijft kijken naar waar je naartoe wil, kan je matig remmen indien nodig.
De instelbare ESA gaf duidelijk een verschil, in die zin dat comfort op de betonwegen de RT een leuke kadans gaven, dat uitnodigde voor relax toeren. Er is een verschil te merken tussen kasseien op sportmodus of op comfort, maar kasseien blijven nog altijd niet plezant om over te rijden. Op de binnenbaantjes merk ik ook dat de RT zich eenvoudig laat draaien en keren, ook op smalle wegen. Eigenlijk voel je dat gewicht van de RT gewoon niet, waar de Suuz zich niet zo gedwee laat leggen in manoevers. Heb me dan ook stevig geamuseerd, tot zoverre dat ik 100 km verder was en nog altijd niet terug bij de dealer. Waar het windscherm op de snelweg niet hoog genoeg was, kon ik op de binnenwegen dan wel weer het windscherm wat lager instellen, zodat ik het briesje in en naar mijn helm kon bijregelen om het hoofd toch koel te houden. Gemiddeld verbruik volgens de BC: 5,6l. Lichte zadelpijn aan de achterkant van mijn reet, net het stuk dat op de SV geen gewicht draagt. Ik wijt het aan gewenning. En na meer dan anderhalf uur had ik nog niet genoeg aan rondrijden!
Terug bij de dealer mocht ik vervolgens met een GS met 17000km aan de slag. Even hoge zit, maar nu stond het stuur ook aanzienlijk hoger. Al snel wordt duidelijk dat deze GS niet alleen echt lichter is, maar ook nog eens lichter aanvoelt tijdens het rijden dan de RT. Snel weer de snelweg op voor de verplichte kilometers, en ja, daar vang je toch stevig veel wind. Maar de motor draait zo enthousiast dat acceleratie nog zotter is dan de RT.
Eens de snelweg af gaan de bochten met de GS met een even groot gemak als de RT, met dit verschil dat je sneller uit de bochten kan accelereren. GS-zijnde kan je 'm vrolijk manoevreren, en zelfs volledig rechtopstaand rijden is een kick . Geen hoogtechnologische ophanging op dit model, maar een hoekje kasseien voelt niet bepaald oncomfortabeler dan op de RT. Waar ik wel een beetje moeite mee had waren de nogal kleine spiegels, daar ging de RT me beter af. Ook een opmerking is dat je op die kleine wegen met lagere snelheden minder wind over en rond je helm krijgt omdat het scherm in snelwegmodus staat, maar dat valt natuurlijk niet on the fly in te stellen, dus is het soms toch onvrijwillig zweten als de zon erdoor komt. Reetpijn verdween niet, maar brak ook niet echt door. Hoewel de zadels er anders uit zien, leken ze me gelijkaardige steun te geven.
Conclusie:
Dat van de Suuz houden voor in het weekend: ja, dat doen we dus niet. Ik zie me niet nog op de Suuz kruipen als er hier een RT of GS staat die gewoon veel meer rijplezier geven, ook op de binnenwegen waar ik dacht dat de Suuz plezierig was.
De RT is een dijk van een motor. In stilstand voel je het gewicht, maar eens je rijdt is ie vederlicht. Stuurt eenvoudig en verveelt niet. Op de snelweg met een grote ruit zou ik me misschien zelfs gaan vervelen Ik heb vrijdag een dagje met een E60 520d gereden, en eigenlijk doet de RT me aan zo een 520d denken: gezapig, maar toch snel.
De GS. Hmm. Waar de RT mij aan een 5-serie doet denken, doet het windgeruis rond mijn helm en de prestaties van de motor me bij de GS me nog het meeste denken aan het hooligan-gedrag van mijn Z4M. Luid, altijd een tweede adem of een warp speed sneller, en ongelofelijk wendbaar. En ik heb mijn Z4M voor een reden gekocht...
RT:
Pro:
comfort
Voldoende snel, maar toch redelijk verbruik
opbergruimtes, praktische zijkoffers
instelbare voorruit
uitgebreide BC die me vertelt hoeveel kilometers de tank nog kan rekken
De spiegels gaven mij een blik dat ik al lang mistte op de Suzuki
Con:
Hij is gezapiger tov de GS, door het hogere gewicht en ik denk dat de 2007 ook minder PK's had
GS:
Pro:
Hooligan in vermogen en behendigheid
Con:
Slechtere windbescherming, niet instelbaar tijdens het rijden
Zijkoffers te groot, topkoffer nodig
Beperkte BC
Iets hoger verbruik
De spiegels zijn beter dan op de Suzuki, maar ik kan nog altijd niet doorheen mijn schouders kijken.
Duidelijke uiteenzetting, weinig tot niets op aan te merken.
Maar gezien je 520D / Z4M vergelijking RT / GS, ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe je beide motoren zou positioneren als je ook een rij ervaring met een K1300S opgedaan zou hebben?
Als ik lees wat jij zoal waardeert, zou die motor nog beter bij jouw wensen aansluiten?
Kan me volledig vinden met uw samenvatting tussen gs en rt.
Het windgeruis rond uw helm kan eenvoudig worden verminderd met een klein opzetspoilertje op uw windscherm. Windgeruis daalt aanzienlijk. Hangt ook wel een beetje af van het type helm denk ik, zelf heb ik een Shoei Multitec.
Oh, mijn helm is qua windgeruis en geluidsdichtheid brol. Maar net daarom reed ik vandaag zonder oordopjes, zodat ik kon horen waar en wanneer de wind oorzaak was van lawaai. Eens het windgeruis weg, moet je al minder geluidswerend materiaal in je helm hebben, niet...
Persoonlijk denk ik dat het toch de RT wordt, al was het maar omdat de GSA me overkomt als een Z4M, maar wel met de mogelijkheden van een Landrover Defender. En dat heb ik niet nodig. Wat ik wel nodig heb is iets dat toch nog altijd de meeste auto's op hun kloten geeft, dat comfortabel doet, en ik wat beperkte baggage kan meenemen. Een RT zal hier nog altijd in uitblinken, zonder zo breed te zijn als een GSA, zonder zoveel te verbruiken als een GSA en zonder in de wind te zitten als een GSA.
Maar ondanks statistisch gezien de RT de winnaar is, is niks zeker De Z4M is ook een bitch met beperkte kofferruimte, geen achterbank, zuipen als een russische matroos en harde nauwe kuipzetelkes, maar godverdomme zo een plezante kar
En oh, qua prijs... Same difference... 18k voor beide versies. Enkel als je de radio in de RT steekt, ben je 1k duurder af, maar ik luister geen radio...
Al snel merk ik dat de RT bij het remmen zo stabiel overkomt, dat ik bijna niet meer aan de achterrem denk om ook lichtjes te remmen. Waar ik bij de Suuz moet evalueren en nadenken over het remmen om stabiliteit te behouden, laat de RT zich als een middenklasse auto rijden. Eender welke kant je uit gaat: zolang je blijft kijken naar waar je naartoe wil, kan je matig remmen indien nodig.
De RT en GS hebben een automatisch verdeelde remkrachtverdeling voor-achter.
Remmen op voorwiel geeft dus ook remkracht op achterwiel.
Dit is slechts weinig, genoeg voor meer stabiliteit maar niet genoeg om het achterwiel kwasi onmiddellijk in ABS te zwieren
vermits het gewicht vd moto bij voorrem naar voren verschuift. Hierdoor dus minder gewicht op achterwiel...
Vandaar dat de ABS ook op achterwiel kan in werking treden als je alleen de voorrem gebruikt.
Remmen op achterwiel ( pedaal ) geeft echter geen remkracht op voorwiel.
De ABS kan ook uitgeschakeld worden ( bv. bij off-road ).
Dit staat er in de handleiding van het 2010-model:
Your motorcycle is equipped with partially integral brakes. Both front and rear brakes are applied when you pull the handbrake lever. The footbrake lever acts only on the rear brake.
bij de RT wel. stamp op rempedaal = tanden breken op dashboard;
Sommige versies 1150 RT hebben dit idd ( vol-integraal ).
1200 RT, 1150GS en 1200 GS hebben deel-integraal ( behoudens enkele uitzonderingen 1200RT ).
Honda Varadero bv. = DCBS -> met achterrem wordt ook voorrem ( slechts 1 zuiger ) bediend.
Dat is trouwens de reden dat ik Varadero als kandidaat van m'n lijstje indertijd heb gescrapt. Met achterrem ook voorrem bedienen vind ik niet gepast.
Goh, als je de 0-100-tijden vergelijkt tussen een GS en GSX, dan scheelt dat ook maar 0,3 seconden. Het verschil zit 'm in de topsnelheid
In de RT kwamen die meer CC's er minder duidelijk door, maar dat zal ook wel aan het gewicht liggen, en het feit dat je achter dat ruitje lekker zit te cruisen in stilte terwijl je nog altijd hard gaat.
Comment