Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginneling vraagjes.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Beginneling vraagjes.

    Oproep aan alle fervente motards,

    Daar ik net geslaagd ben voor men theorie examen ben ik op zoek naar
    een goede en eigenlijk ook een niet té dure rijschool voor de verplichte 6u,
    en dan evt nog eens 2u vlak voor het examen!

    Wie heeft er goede ervaringen met moto-rijscholen in de zeer ruime omgeving
    van kontich (Antwerp => Mechelen, heist o/d berg)?

    Normaal gesproken ben ik ook van mening dat je op zulkse opleidingen e.d. niet
    moet besparen maar ben ook op zoek naar een huis, vandaar de goedkopere oplossing aan het zoeken. Ga toch minimaal 3 maand met een "L" rondtoeren, en hoop door veel
    kilometers af te malen alsnog veel bij te leren!

    Heb als eerste prijs gevraagd bij sanderus ( berchem, MECHELEN, vilvoorde, tienen)
    6u praktijkles : 432,- €
    examenbegeleiding : 135,- €

    Motorhelm had ik al aangeschaft voor karting/trackday's, nu zoek ik nog beschermende kledij. Ik had een zwarte (stoffen) vest en broek in gedachte, maar na een bezoekje bij EKO kontich ben ik het noorden een beetje kwijt .
    Dragen jullie extra bescherming voor vb de rug e.d?
    Als er iemand ergens promo's weet ...

    Alvast bedankt, en tot op een mooie zomeravond!

    Mvg Joris

  • #2
    Over de kleding:

    Als ik een rit doe met de motor heb ik een paar veiligheidsschoenen aan, een kevlar broek (op 't eerste zicht ziet dat er uit als een jeans broek), een motorjas (textiel) en helm en handschoenen. Als het kortere ritjes zijn, dan volstaat een jeans broek ook voor mij (hangt af van het risico dat je wil nemen wat dan weer afhangt van je rijstijl).

    Voor die opleiding, volgens mij zijn er niet echt grote verschillen in. Het gaat immers steeds op een basisopleiding. Motorrijden kan je pas na x aantal jaar / km.
    Powered by Detroit Diesel.

    Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

    Comment


    • #3
      Er zijn twee soort motorrijders: diegene die gevallen zijn, en diegene die nog moeten vallen.

      Dus koop maar materiaal waarvan je vanuit gaat dat je valt.

      En veiligheidsschoenen en een jeans zijn niet voldoende genoeg om je bij een val aan een aannemelijke snelheid te beschermen.

      Nu, loop een motorzaak binnen, vraag daar wat advies en 9 op 10 loop je buiten met een textiel motorpak (geen probleem), goede handschoenen, een integraalhelm - liefst met pinlock - en een paar motorlaarzen.

      Reken makkelijk op 1000€ toch voor die boodschappen. Een basis helm kan je scoren voor 250€, broek voor 250, jas voor 250, handschoenen voor 50 en laarzen voor 120.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Er zijn twee soort motorrijders: diegene die gevallen zijn, en diegene die nog moeten vallen.

        Dus koop maar materiaal waarvan je vanuit gaat dat je valt.

        En veiligheidsschoenen en een jeans zijn niet voldoende genoeg om je bij een val aan een aannemelijke snelheid te beschermen.

        Nu, loop een motorzaak binnen, vraag daar wat advies en 9 op 10 loop je buiten met een textiel motorpak (geen probleem), goede handschoenen, een integraalhelm - liefst met pinlock - en een paar motorlaarzen.

        Reken makkelijk op 1000€ toch voor die boodschappen. Een basis helm kan je scoren voor 250€, broek voor 250, jas voor 250, handschoenen voor 50 en laarzen voor 120.

        Cruiser praat wel over kevlar jeans,... en laten we dat nou niet een gewone jeans noemen...
        veilidheidsschoenen, daar spreek ik mij niet overuit, alhoewel die wss wel stevig en veilig zullen zijn...

        basishelm kan goedkoper als 250, maar dan steek je wel ook oordopjes in...
        veilig zullen ze normaal allemaal wel zijn, aangezien ze toch aan bepaalde eisen moeten voldoen...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
          veilidheidsschoenen, daar spreek ik mij niet overuit, alhoewel die wss wel stevig en veilig zullen zijn...
          Dat is brol. Je moet maar eens kijken wat er allemaal in DEFTIGE motorlaarzen zit qua bescherming.

          basishelm kan goedkoper als 250, maar dan steek je wel ook oordopjes in...
          Helmlawaai staat compleet los van de prijs van een helm. Arai is een van de duurste merken, daar kan je gerust meer dan 700€ voor een helm betalen, maar is ook een van de meest luidruchtige omwille van alle ventilatie die voorzien is.

          Oordoppen zijn een must bij ELKE helm. Je krijgt echt gigantisch veel herrie binnen door de windruis (tenzij mssch bij zo een toerbuffel waar je volledig achter de ruit zit, maar daar heb ik geen ervaring mee dus dunno of dat stiller is), zoveel herrie dat je bij snelheden boven de 100 gehoorschade kan en zal oplopen.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
            Voor die opleiding gewoon de goedkoopste zoeken. Je gaat daar geen verkeersinzicht leren bvb (ik weet niet of je ook met de wagen rijdt trouwens).
            Dat lijkt me sterk...

            Verkeersinzicht:
            - Plaats op de weg is met een moto heel iets anders dan met de auto, en dat is me toch zéér duidelijk gemaakt bij de rijschool
            - Zichtbaarheid, of beter gebrek aan, is me ook zéér duidelijk gemaakt

            Dat zijn zomaar twee zaken die je aangeleerd dient te krijgen. Goedkoop of duur maakt geen verschil. Het gaat om het krijgen van goede referenties. Het is niet omdat iemand minder geld vraagt dat hij/zij daarom ook minder goed les geeft

            Voor de rest ga ik mee met ir_fuel: oordoppen horen ook tot de standaarduitrusting

            Comment


            • #7
              Euh, goed- of duurkoop maakt geen hol uit. Ik heb in vergelijking verdomme veel betaald, en quasi niks gekregen. Ja, genoeg truken om doorheen de manoevers te geraken, en een toerke met de motor gedaan, maar niks van bochtentechnieken, remtechnieken, plaats op de weg, ...

              Denk ook niet dat dat een kloot uitmaakte voor het examen, want dat ging vlekkeloos. En ik remde alleen met de voorrem, en had nog nooit van countersteering gehoord.

              Hou beter 160€ aan de kant voor een basiscursus bij het Centrum voor Motorbeheersing in Tongeren of Brugge.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                Dat is brol. Je moet maar eens kijken wat er allemaal in DEFTIGE motorlaarzen zit qua bescherming.



                Helmlawaai staat compleet los van de prijs van een helm. Arai is een van de duurste merken, daar kan je gerust meer dan 700€ voor een helm betalen, maar is ook een van de meest luidruchtige omwille van alle ventilatie die voorzien is.

                Oordoppen zijn een must bij ELKE helm. Je krijgt echt gigantisch veel herrie binnen door de windruis (tenzij mssch bij zo een toerbuffel waar je volledig achter de ruit zit, maar daar heb ik geen ervaring mee dus dunno of dat stiller is), zoveel herrie dat je bij snelheden boven de 100 gehoorschade kan en zal oplopen.
                en toch durf ik zeggen dat elke helm van 100€ meer lawaai zal maken,
                dus zal het toch niet compleet los staan van prijs...

                verder hangt het af van welke veiligheidsschoenen,
                kheb al "motorschoenen" aan mijn voetengehad dat even veel bescherming hadden als mijn combats/stevige bottinnen.

                dus laten we dat alweer relatief noemen?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                  kheb al "motorschoenen" aan mijn voetengehad dat even veel bescherming hadden als mijn combats/stevige bottinnen.
                  Jij hebt motorschoenen gevonden met veters dus?

                  Comment


                  • #10
                    Er wordt ook brol verkocht natuurlijk, maar je moet die brol niet kopen...

                    Een goede motorschoen is een laars. Geen lage of halfhoge schoentjes.

                    Mijn Shoei XR-1000 heeft quasi geen geluidsbescherming, en dat is ook weer niet een spotgoedkoop helmke.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                      en toch durf ik zeggen dat elke helm van 100€ meer lawaai zal maken,
                      dus zal het toch niet compleet los staan van prijs...
                      Als lawaai het enige verschil is tussen een helm van 100 of van 250 euro...

                      Koop dan die van 100 en koop voor het resterende bedrag op maat gemaakte oordoppen.

                      Comment


                      • #12
                        Zie geen enkel nut in een duurdere rijopleiding. Alsof ze je daar een beter uitleg geven, of minder tips achterhouden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Mijn Shoei XR-1000 heeft quasi geen geluidsbescherming, en dat is ook weer niet een spotgoedkoop helmke.
                        Zelfde helm hier, gebruik enkel oordopjes wanneer ik een autosnelwegrit voor de boeg heb.

                        Comment


                        • #13
                          Let wel op dat een duurdere helm dan weer andere dingen kan hebben die het goedkope model niet heeft. Mijn XR-1000 heeft drie luchtopeningen vooraan, twee achteraan, en een pinlock. Zorgt ervoor dat ie in de winter warm is, maar nu ook koudere lucht kan geven. Veel van je gevoelstemperatuur hangt van je hoofd af, en als je wat afstanden gaat doen doet het niet kwaad om toch op een 250€ te mikken voor een beginnershelm.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                            Jij hebt motorschoenen gevonden met veters dus?
                            Ja,

                            en nu komt jouw pleidooi hoe levensgevaarlijk dat is om te blijven hangen aan schakel/rem pookje?

                            waarop ik dan zeg: nen toch niet want ik kan deftige knoop leggen,

                            waarop jij dan zegt dat dat neit waar is :p

                            maar die discussie is dan al opgelost (btw, combats en bottinnen komen hoog genoeg voor veters veilig op te bergen).

                            Comment


                            • #15
                              En ik veronderstel dat uw "stevige botinnen" ook gestikt zijn met dubbele naden om schuifschade te weerstaan?

                              Comment


                              • #16
                                Lol,
                                wie ne moto wil kopen maar gaat besparen op de kwaliteit van kledij is een oen...
                                een gewone conventionele "botin" biedt in geen enkele manier dezelfde bescherming als een specifieke motorlaars.
                                Persoonlijk zou ik nooit met een "schoen" op ne moto kruipen. zelfs niet al zijn het "motorschoenen"
                                Ze bieden bijlange geen torsiestijfheid (voetje onder de moto bij schuiven), bieden geen bescherming aan scheen en onderbeen ( bij vallen voetsteun dat in je onderbeen boort, warme uitlaat tegen je scheen) en een conventionele schoen verlies je direct... veters schuren zo stuk en, dan volgt de schoen....

                                Mensen hypothiceer aub niet uw enige bescherming dat ge hebt.. ge blijft ne zwakke weggebruiker... zelfs erger als met ne velo of te voet.. want ge haalt behoorlijke snelheden ... die enkel Bruce Willis en Die Hard 4.0 kan overleven...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                  En ik veronderstel dat uw "stevige botinnen" ook gestikt zijn met dubbele naden om schuifschade te weerstaan?
                                  Ken je combats niet?
                                  heeft op sommige plekken 3 naden ipv gewone dubbele.
                                  dus ja: stevig tegen schuif, is bij mij persoonlijk goed verzorgd leder (je weet wel, dat waaruit die pakken van de snelle jongens bestaan)...

                                  wie ne moto wil kopen maar gaat besparen op de kwaliteit van kledij is een oen...
                                  jups, daarom dat ik helm, vest, broek, handschoenen, en mijn bottinnen draag, omdat ik bespaar..... laat mij niet lachen..

                                  wie komt spreken over combats, om te zeggen dat het geen stevige schoenen zijn vind ik ook een oen

                                  ik rijd nooit zonder vest, broek, helm, handschoenen en stevige schoenen,

                                  maar ik durf je eerlijk zeggen, ik heb al motorbotinnetjes aan gehad die bij mij iets meer twijfel opriepen als mijn stevige combats

                                  dus try again voor ze af te breken...

                                  Last edited by ; 10/05/2010, 17:18.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                                    dus try again voor ze af te breken...

                                    http://www.smetty.be/wp-content/uploads/combats.jpg

                                    Ja dat beschermt minstens even goed als:



                                    Comment


                                    • #19
                                      Ja, die combats, dat lijkt me toch niet geschikt voor op de motorfiets...

                                      En als ik de prijzen van een setje AlpineStars bekijk, moet je er ook niet voor sukkelen...



                                      Met zo een combats mag je voor mij perfect metsen of naar een bijeenkomst van de Voorpost, maar op de motor heb je imho niks te zoeken met die dingen... Het zijn geen sloffen of sandalen, maar allerminst adequaat voor de gevaren die Odan vermeldt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        kom het mij vragen als ik val.

                                        want jouw bottin zal je benen redden,
                                        en de mijne zal mijn benen er afrukken,
                                        waarna ik spontaan leegbloed... :p


                                        edit:
                                        jullie staren je er wel relatief blind op,
                                        maar goed, ieder zijn ding,

                                        je ziet genoeg slimme jognens met zulke race botten rijden maari n tshirt,

                                        maar je hebt gelijk,
                                        ik moest me schamen
                                        en me aansluiten bij voorpost... HOE BELACHELIJK .

                                        Comment

                                        Working...
                                        X