Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginneling vraagjes.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
    Het gaat hem over de centen die jij betaalt aan de ziekenzorg en waar die naar toe gaan.

    ik vin het kortzichtig om te zeggen "aja, voor enen die geen kledij draagt op de moto wil ik niet solidair zijn als hij valt". Terwijl al degene die jij hierboven aanhaalt wél centen krijgen en daar blijkbaar geen probleem bij is, terwijl de meesten bewust veel grotere risico's nemen, zoals ik in mijn vorige post aan wou tonen.

    Waarom de motorijder dan zo geviseerd wordt en "afgestraft" zou moeten worden, voor al de rest, is en blijft me niet duidelijk...
    Daar heb je gelijk in en dat zou, naar mijn mening, moeten afgeschaft worden als extra stimulans, want nu is het de verzekering die weigert te betalen, maar dat is meestal een op geldgewin gebaseerd bedrijf en heeft idd niets te maken met mijn of gelijk wie zijn sociale bijdragen.

    Anyway, het is niet dat ik met een spandoek ga staan roepen tegen terugbetaling, het lijkt mij gewoon ergens vrij logisch te zijn, als ik vroeger iets uitstak dat verkeert afliep zeiden ze tegen mij ook 'eigen schuld, dikke bult' en ik ging wat van dat principe uit.

    Ik ben zelf ook terug met de motor beginnen rijden, rij, wss zoals iedereen, ook wel eens te snel en zou dus ook tegen mezelf pleiten, het gaat er mij enkel om dat dit in wezen toch vrij logisch zou zijn dat wanneer iets je eigen doelbewuste fout is, je niet kan terug vallen op steun, doch dit terzijde



    @Binnenmuisarchitect: uiteraard gaat het over veel meer (en zelfs veel meer bedrog), en smijt de overheid door onoordeelkundig bestuur miljoenen over de balk (met de hoogte van onze belastingen zouden we over gouden straten moeten rijden), maar hier gaat het nu eenmaal over motorrijden hé
    En kledij in een auto is uiteraard weer wat in het belachelijke trekken (hoewel je het idd extreem ver zou kunnen doordrijven) in een auto heb je je gordel aan (hoop ik) en ben je beschermd door de kooi rondom jou, je gaat dat toch niet vergelijken met halfnaakt op een motor rijden hé


    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
    euhm
    ik zeg niet dat je moet zwijgen,
    maar je luistert totaal niet naar wat andere zeggen,
    en probeert gewoon jouw idee door te duwen,
    en daar zucht ik op ,

    van mij mag je vrijuit spreken (iets met vrij land enzo )
    Ah zo, ik dacht nochtans dat ik reageerde op aangehaalde punten door tegenargumenten te geven en te wachten wat dat oplevert, als dat niet luisteren is moet jij me eens uitleggen wat luisteren dan wel is^^ en als iemand onweerlegbare argumenten heeft zal ik wel toegeven dat ik mis zat hoor, geen probleem.


    Bon, lijkt me dat we deze discussie beter stoppen, iedere zijn standpunten lijken wel duidelijk...
    Last edited by ; 27/05/2010, 15:34.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
      En kledij in een auto is uiteraard weer wat in het belachelijke trekken (hoewel je het idd extreem ver zou kunnen doordrijven) in een auto heb je je gordel aan (hoop ik) en ben je beschermd door de kooi rondom jou, je gaat dat toch niet vergelijken met halfnaakt op een motor rijden hé
      Btw, een goeie tip voor mensen die dreigen in slaap te vallen bij het autorijden, je kleren uitdoen zou helpen !
      Vooral het contact van de blote voet met de koppeling en de gas zou ons meer attent maken.

      Tis maar een tip eh.

      Naakt in de auto

      PS: ik rij ALTIJD met mijn gordel aan.

      Comment


      • beginnersvragen dus:
        theorie: moet ik dat doen? wellicht wel. moet ik daar voor studeren? wellicht wel. Waar vind ik studiemateriaal? van die boekjes? Internetcursus?
        En hoe lang blijft die theorie geldig?

        ik moest vandaag op de keuring zijn en vroeg zo'n infobrochure over A rijbewijs maar daar stond enkel de praktijk op uitgelegd.

        Comment


        • Theorie moet je doen. Eerst studeren, dan je gewoon aanmelden op het examencentrum voor het theorieexamen.

          Studeer gratis de theorie voor je rijbewijs auto, bromfiets, motorfiets, vrachtwagen, tractor met oefenvragen, testexamen, praktijkexamen en proefexamen.


          Dan kan je met dat papier naar een rijschool trekken, en 6 uren rijschool volgen met de motorfiets van de rijschool. Na 6 uren kiezen tussen:
          - minimum een maand, maximum een jaar met een voorlopig rijbewijs en een witte L op blauwe achtergrond rijden en dan rijexamen met de eigen motorfiets doen.
          - nog twee uren rijschool volgen, en examen met de rijschool doen.

          Ik raad je toch aan om 8 uren te doen, want die manoevers kan je niet zomaar op elke fiets uitvoeren en velen met maar 6 uur les oefenen die manoevers veel te weinig voor het examen en buizen dan, terwijl verse kandidaten met maar weinig rijervaring wel die manoevers perfect kennen...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            Theorie moet je doen. Eerst studeren, dan je gewoon aanmelden op het examencentrum voor het theorieexamen.

            Studeer gratis de theorie voor je rijbewijs auto, bromfiets, motorfiets, vrachtwagen, tractor met oefenvragen, testexamen, praktijkexamen en proefexamen.


            Dan kan je met dat papier naar een rijschool trekken, en 6 uren rijschool volgen met de motorfiets van de rijschool. Na 6 uren kiezen tussen:
            - minimum een maand, maximum een jaar met een voorlopig rijbewijs en een witte L op blauwe achtergrond rijden en dan rijexamen met de eigen motorfiets doen.
            - nog twee uren rijschool volgen, en examen met de rijschool doen.

            Ik raad je toch aan om 8 uren te doen, want die manoevers kan je niet zomaar op elke fiets uitvoeren en velen met maar 6 uur les oefenen die manoevers veel te weinig voor het examen en buizen dan, terwijl verse kandidaten met maar weinig rijervaring wel die manoevers perfect kennen...
            merci.
            Ik dacht eerder dat op 6 uur te doen en dan veel te oefenen. Ik heb geen enkele ervaring op een motor (mijn '83 dax kan je nu niet echt een motor noemen) 8 uur lijkt mij weinig om de juiste feeling te krijgen. Het is toch allemaal een kwestie van oefenen en automatismes kweken zodat het op den duur natuurlijke bewegingen worden? Schakelen met een motor lijkt me op het eerste zicht nogal onnatuurlijk, net zoals één rem met de hand, de andere met de voet,...
            Ik heb mijn autorijbewijs op 9 maand gedaan, ver alle dagen geoefend en uiteindelijk ging dat als een fluitje van een cent. Anderzijds leer je misschien meer op twee uur rijschool dan op 2 maand zelf kroeten.

            Comment


            • Ik had helemaal geen ervaring op tweewielers, en na 8 uren les was ik er van de eerste keer door.

              Mijn rijschool had eerst 4 uren les op het oefenterrein. Eerst gewoon leren de eerste versnelling en koppeling aanvoelen. Dan schakelen van 1e naar 2e en terug naar eerste. En dan stapsgewijs de verschillende oefeningen.

              De tweede les was 2 uren lang op de openbare weg rijden. Als je al auto-ervaring hebt, is dat niet zo moeilijk en is het eerder het gewoon worden van op een motorfiets te zitten en dingetjes zoals bochten nemen een beetje onder de knie te krijgen. Net genoeg om het examen door te raken (want dat examen is niet op een bochtige weg in de Ardennen, tenslotte).

              Dan nog eens 2 uren voor het examen oefenen op het oefenterrein, en het examen zelf is dan een fluitje van een cent.

              Denk eraan dat je Dax niet voldoende is om het examen te doen, en ook niet elke motorfiets zo eenvoudig de manoevers kan afleggen. Als je van de rijschool een 500tje krijgt dat je zelfs zonder schuin te leggen doorheen de 8jes kan sturen, met ABS zodat je je zelfs geen zorgen moet maken bij nat weer, dan is dat een fluitje van een cent. Mijn SV gaat al heel wat koppiger die 8jes in...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Ik had helemaal geen ervaring op tweewielers, en na 8 uren les was ik er van de eerste keer door.

                Mijn rijschool had eerst 4 uren les op het oefenterrein. Eerst gewoon leren de eerste versnelling en koppeling aanvoelen. Dan schakelen van 1e naar 2e en terug naar eerste. En dan stapsgewijs de verschillende oefeningen.

                De tweede les was 2 uren lang op de openbare weg rijden. Als je al auto-ervaring hebt, is dat niet zo moeilijk en is het eerder het gewoon worden van op een motorfiets te zitten en dingetjes zoals bochten nemen een beetje onder de knie te krijgen. Net genoeg om het examen door te raken (want dat examen is niet op een bochtige weg in de Ardennen, tenslotte).

                Dan nog eens 2 uren voor het examen oefenen op het oefenterrein, en het examen zelf is dan een fluitje van een cent.

                Denk eraan dat je Dax niet voldoende is om het examen te doen, en ook niet elke motorfiets zo eenvoudig de manoevers kan afleggen. Als je van de rijschool een 500tje krijgt dat je zelfs zonder schuin te leggen doorheen de 8jes kan sturen, met ABS zodat je je zelfs geen zorgen moet maken bij nat weer, dan is dat een fluitje van een cent. Mijn SV gaat al heel wat koppiger die 8jes in...
                Dan waag ik het gewoon via de rijschool. eerst theorie eens bekijken
                die dax is al lang weg, veel miserie mee gehad.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                  Dan waag ik het gewoon via de rijschool. eerst theorie eens bekijken
                  die dax is al lang weg, veel miserie mee gehad.
                  Ik heb vrijdag de eerste drie van de zes uur praktijk gevolgd (via Sanderus),
                  waarbij het vertrekken en traag rijden centraal stonden.
                  Ik deel je gedacht ivm je eerste plan: ik ga na men zes uur praktijk, en dus voorlopig
                  rijbewijs zoveel mogelijk km's doen met de moto om deze zo goed als kan te beheersen
                  tegen het praktisch examen wat ik net na de zomer wil doen.

                  Bij mijn rijschool is het ook mogelijk om lessen per uur te nemen, altijd na de zes uur (minimum), dus ga in juli een uurtje op het terrein v.d. school met de instructeur nog eens
                  de manoevres nog eens oefenen. Zij bieden tevens ook een examenbegeleiding aan
                  met twee uur les net voor het examen!


                  Groetjes

                  Comment


                  • Als je 2 uren les neemt voor het examen + examenbegeleiding dan euh is er financieel geen verschil met het gewoon in één keer doen

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Als je 2 uren les neemt voor het examen + examenbegeleiding dan euh is er financieel geen verschil met het gewoon in één keer doen
                      True true ,

                      Maar ik zou het enkel doen om onmiddelijk door de praktische proef te zijn,
                      daar ik ook niets ervaring heb met een tweewieler.

                      Weet niet of me het zou lukken, alhoewel als ik kijk wat ik nu op drie uur geleerd heb
                      ...

                      Comment


                      • Goh, het hangt er vanaf...

                        Op drie uren tijd deed ik 3/4e al van de manoevers... Na 4 uren les hadden we alle manoevers al doorlopen.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Goh, het hangt er vanaf...

                          Op drie uren tijd deed ik 3/4e al van de manoevers... Na 4 uren les hadden we alle manoevers al doorlopen.
                          Ah, ik moet (na 3u) nog wel wat leren.

                          "Kan" enkel die slalom met de 8 in, en uiteraard de motor achterwaarts van het
                          ene naar het andere vak verplaatsen. Was echt gericht op de trage bochten,
                          snelheid continu regelen met koppeling en kijktechniek.
                          Vond dit laatste wel wat bizar, naast de bocht al bijna over men schouder aan het kijken,
                          voor die acht te vormen

                          Heb er echter geen gedacht van hoe de volgende les zal lopen.

                          Groetjes

                          Comment


                          • een financieel beginneling vraagje: afschrijven

                            hoe gaat zoiets in zijn werk?
                            Ik woon bvb 5 km van mijn werk dus ik zou dagelijks aan 10 km komen. (200 per maand gedurende 6 maand per jaar is 1200 jaar voor woon werk)
                            als ik dan een totaal van 3600km zou hebben valt dat dan voor 1/3 in te brengen?
                            en bij een totaal van 12000km slechts 1/10de?
                            of zit daar een minimum op dat je zeker moet halen?

                            en zowel motor, kledij, onderhoudsfacturen?

                            Comment


                            • ge moet 11km van uw werk wonen voor aftrek. Bij minder dan 11 moede van de overheid mee de velo of de benenwagen.
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • allé, nu kan ek nog van werk veranderen ook.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                  ge moet 11km van uw werk wonen voor aftrek. Bij minder dan 11 moede van de overheid mee de velo of de benenwagen.
                                  En wie heeft u dat gezegd?

                                  Ik heb een klant die met een BMW GS1100 rijdt.
                                  Woont 10km van het werk. En komt (op papier) 's middags thuis eten.
                                  230 werkdagen (210 dagen met de motorfiets - 20 dagen vriesweer....)
                                  10km * 4 keer/dag * 210 dagen : 8400km
                                  rijdt totaal 10.000km/jaar.

                                  Afschrijvingen (degressief - versneld. Kijk maar eens via google...) :
                                  jaar 1 : 12.000 euro * 20% (5 jaar afschrijving) * 2 (degressieve afschrijving) = 4.800 euro * 8400/10000 = opgenomen in de kosten : 4.032,00 euro
                                  jaar 2 : 12.000-4800 * 20% * 2 = 2.880 euro * 8400/10000 = 2.419,20 euro
                                  jaar 3 : 12.000 * 20% = 2.400 euro * 8400/10000 = 2.016,00 euro
                                  jaar 4 : 12.000 - 4800-2880-2400 (vorige afschrijvingen) = 1.920 euro*8400/10000 = 1.612,80 euro

                                  Totaal afgeschreven : 4.800,00 + 2.880,00 + 2.400,00 + 1.920,00 = 12.000,00 euro
                                  Totaal in de kosten genomen : 4.032,00 + 2.419,20 + 2.016,00 + 1.612,80 = 10.080,00 euro

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door ENO Bekijk Berichten
                                    En wie heeft u dat gezegd?
                                    Een controleur.
                                    Kans is vree groot dat ze da er vroeg of laat bij controle uitgooien. En ze keren dan ook nog es een aantal jaar terug.
                                    Minder dan 11km = geen reden om moto aan te kopen voor verplaatsing => moto enkel gekocht voor privé en misbruik te maken van belastingsaftrek.
                                    Vroeg of laat zal ie wel op zijn tomatte krijgen. Mijn gebuur heeft het trouwens ook gehad....
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                    Motoren & Tjeurisme

                                    Comment


                                    • Degressief afschrijven is ook nog zoiets dat enkel goed gaat tot een controleur erop uitkomt

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                        Een controleur.
                                        Kans is vree groot dat ze da er vroeg of laat bij controle uitgooien. En ze keren dan ook nog es een aantal jaar terug.
                                        Minder dan 11km = geen reden om moto aan te kopen voor verplaatsing => moto enkel gekocht voor privé en misbruik te maken van belastingsaftrek.
                                        Vroeg of laat zal ie wel op zijn tomatte krijgen. Mijn gebuur heeft het trouwens ook gehad....
                                        Da's misschien de reden waarom mijn klanten mij zoveel betalen.... Om zoiets wel geregeld te krijgen

                                        a) Terugkeren.... maximaal 3 jaar (uitzondering : fraude).
                                        b) Wetgever kan nooit bepalen welk vervoermiddel ik gebruik voor woon/werk. (vergelijk maar met de bedrijfsleiders, bedienden die minder dan 11km van hun werk wonen en een bedrijfswagen hebben.... Moeten ze dat dan ook afschaffen??)
                                        c) Natuurlijk dat ge controle gaat krijgen : hoogstwaarschijnlijk in 2de of 3de jaar dat ge uw beroepskosten (incl motorfiets) bewijst

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                          Degressief afschrijven is ook nog zoiets dat enkel goed gaat tot een controleur erop uitkomt
                                          Idem hierboven.... 't is niet omdat een controleur iets 'zegt' dat ge hem zomaar moet geloven hé.
                                          Vraag steeds op welke wetsartikelen hij zich beroept, en zie dat jezelf goed 'gedocumenteerd' bent.

                                          Degressief afschrijven is toegelaten en bij een nieuwe motorfiets niet discussieerbaar.
                                          Bij 2dehands gaat de controleur daarover veel moeilijker doen.... en dan kan ik hem begrijpen.... (zal het bij een 2dehands ook nooit een klant aanraden dit te doen.)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X