Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginneling vraagjes.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door ENO Bekijk Berichten
    Degressief afschrijven is toegelaten en bij een nieuwe motorfiets niet discussieerbaar.
    Bij 2dehands gaat de controleur daarover veel moeilijker doen.... en dan kan ik hem begrijpen.... (zal het bij een 2dehands ook nooit een klant aanraden dit te doen.)
    Dat is ook de hoofdreden waarom een serieuze aanbetaling bij een renting (volksmond: leasing) toegelaten is. Om het eerste waardeverlies per direct in kosten te nemen.

    In de praktijk doen we dat natuurlijk om andere redenen, maar bon.

    Comment


    • dus als ik een tweedehands moto koop best niet doen dus. maar kledij en helm enzo kan ik dan ook niet inbrengen?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
        dus als ik een tweedehands moto koop best niet doen dus. maar kledij en helm enzo kan ik dan ook niet inbrengen?
        jawel, maar ook daar moede mee opletten. Wanneer dadde uw moto ook privé gebruikt, gebruikte ook uw kledij privé en ze kunnen daar dus ook moeilijk over doen als ge ni genoeg woon werk doet en u da stuk niet laten aftrekken.

        @ ENO : b) daarom hebben ze dan ook de CO2 taks uitgevonden en voor de moto's zullen ze ook strenger worden.
        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
        Motoren & Tjeurisme

        Comment


        • ingewikkelde kutboel, beter eens boekhouder raadplegen dan.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
            ingewikkelde kutboel, beter eens boekhouder raadplegen dan.
            er worden daar vaak info avonden rond gegeven. De gouden regel is : probeer nooit alles uit de kan te halen, want dan pakken ze u vierkant terug.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • vraag nummer zoveel: hoe moet een pak zitten??
              Tis maar dat kennis nogal veel pakken heeft (ééndelig leder) en ik ééntje van hem zou overnemen/krijgen.
              Nu, hij is 1.81m, ik 1.85m. de lengte is dus niet zozeer een probleem, de schouderbreedte ook niet, maar aan de billen hangt het nogal los, net als rond de buikstreek (hij is wel een beetje zwaarder dan mij) En als ik me volledig recht stel is het nogal strak aan de zak. Maar daar heb je geen last van als je op een moto zit. Nu lees ik hier en daar dat een pak goed moet spannen en zeker niet te los mag zitten dat het anders gaat wapperen.
              Misschien beter eens gaan "passen" in een winkel?
              Of zou een tweedelig pak een betere optie zijn omdat je dan kan gaan combineren (L van broek, M van vest bvb.)

              Comment


              • Leren pak moet echt strak zitten. Maar dan echt strak. Anders is het binnen de 1000km écht te groot. En een te groot pak kan bij val partijen serieuze schaaf/brand wonden opleveren aangezien het verschuift. Bovendien zit de protectie dan ook op die kritieke momenten niet op de goede plaats.

                Dus pak passen met enkel t-shirt en zorgen dat het écht strak zit. Behalve aan de balzak. Daar moogde wel nog wa ademruimte hebben
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                  Dus pak passen met enkel t-shirt en zorgen dat het écht strak zit. Behalve aan de balzak. Daar moogde wel nog wa ademruimte hebben

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                    Leren pak moet echt strak zitten. Maar dan echt strak. Anders is het binnen de 1000km écht te groot. En een te groot pak kan bij val partijen serieuze schaaf/brand wonden opleveren aangezien het verschuift. Bovendien zit de protectie dan ook op die kritieke momenten niet op de goede plaats.

                    Dus pak passen met enkel t-shirt en zorgen dat het écht strak zit. Behalve aan de balzak. Daar moogde wel nog wa ademruimte hebben
                    ok, es naar motoreflex of zo gaan kijken dan. bedankt voor de beeldende woorden

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                      jawel, maar ook daar moede mee opletten. Wanneer dadde uw moto ook privé gebruikt, gebruikte ook uw kledij privé en ze kunnen daar dus ook moeilijk over doen als ge ni genoeg woon werk doet en u da stuk niet laten aftrekken.
                      Is ook zo. Maar dit kan je makkelijk in rekening brengen.
                      Eigenlijk is het simpel. Je brengt de onkosten in, rekening houdend met de verhouding woon-werk / totaal km voor de afschrijving vd moto en de afschrijving kledij en andere onkosten ( brandstof, onderhoud, cursus motorbeheersing, ... )

                      Bv. Bij berekening van ENO 1ste jaar : 4032 euro

                      10 kkm woon-werk afgelegd, 5 kkm prive geeft dus totaal 15 kkm

                      Je mag dus inbrengen voor afschrijving moto 1ste jaar : 4032 x 10 / 15 = 2688 euro.
                      Voor kledij en andere onkosten neem je dezelfde verhouding.

                      De degressieve afschrijfmethode van ENO is, zoals je ziet aan de zeer hoge bedragen, enorm lucratief. Zeker als je voor het einde van de afschrijfperiode de moto verkoopt en met een nieuwe moto het spelletje opnieuw begint.

                      Maar of het aanvaard wordt door de fiscus is wel iets anders.
                      De kans is klein. Meestal is hun 'oplossing' simpel : een opgelegde verlenging van de afschrijftermijn van 1 tot 5 jaar. En dan heb je het vlaggen....

                      Best niet overdrijven of opvallen, dat is mijn mening...maar je kunt natuurlijk altijd proberen.
                      Een uitzondering is wel als je effectief ieder jaar enorme afstanden aflegt voor je woon-werk. Maar met slechts 10 kkm per jaar wordt het, mijn inziens, echt wel moeilijk...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                        Leren pak moet echt strak zitten. Maar dan echt strak. Anders is het binnen de 1000km écht te groot. En een te groot pak kan bij val partijen serieuze schaaf/brand wonden opleveren aangezien het verschuift. Bovendien zit de protectie dan ook op die kritieke momenten niet op de goede plaats.

                        Dus pak passen met enkel t-shirt en zorgen dat het écht strak zit. Behalve aan de balzak. Daar moogde wel nog wa ademruimte hebben
                        ik denk dat mijn lichaamsbouw niet voorzien is op zo'n pak. Vandaag in rad wat weest passen. Een ééndelig pak maat 54 spant aan de zak. broek is te wijd, schouders te smal.
                        tweedelig pak met broek maat 52 spant goed aan de benen, geeft de zak ook wat lucht maar staat gelijk water in de kelder. spant wel serieus aan de buik.
                        En eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar een vrij comleet eendelig pak.
                        gaat nog iets worden om iets te vinden.
                        morgen helm, botten en handschoenen ophalen die ik deze week verdient heb.

                        Comment


                        • ik zou dan hier eens gaan kijken


                          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                          Motoren & Tjeurisme

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                            ik zou dan hier eens gaan kijken



                            thx maar euh... $$$??

                            had gedacht eerst nog es naar motoreflex te rijden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                              thx maar euh... $$$??

                              had gedacht eerst nog es naar motoreflex te rijden.
                              Die gasten hebben heel dure dingen maar ook betaalbare toestanden hoor.
                              Nu, als je een afwijkende bouw habt, maar wel een perfect fit prefereert, dan zal het altijd een centje extra kosten...
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • Wel, ik rij straks es naar motoreflex, eens iets italiaans gaan passen. Die Italianen zijn ook niet van de breedste hé. Indien ik niks vind neem ik het Richa pak van mijn maat en laat ik dat aanpassen (aan de kont en aan de benen) in motocouture. Zo blijft het betaalbaar denk ik. Ik neem aan dat ik me dan geen zorgen ga moeten maken van opengescheurde naden en zo?

                                Comment

                                Working...
                                X