Mededeling

Collapse
No announcement yet.

125cc - wat in hemelsnaam kiezen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
    Ik veronderstel dat dit niet klopt? Ik kan me moeilijk inbeelden dat deze met wegpapieren op 11 kw max is geleverd ooit?

    http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/...0-60453788.htm
    Jawel, de 125cc modellen van KTM zijn een paar zijn in geknepen versie op de markt gekomen.

    Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten
    Toch wel, bijna alle enduromotoren zijn op papier slechts 11 kW. Maar dan moet je de extreme onderhoudsvereisten (in draaiuren ipv kilometers uitgedrukt) en het geschifte motorkarakter (niet voor doetjes) er wel bij nemen, boven op de initiële kostprijs. Nothing comes for free.
    Meeste zware 4takt enduro modellen zijn tussen de 20 en 25kW op papier.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
      Meeste zware 4takt enduro modellen zijn tussen de 20 en 25kW op papier.
      Ok, correctie: alle 125 cc Enduromotoren zijn 11 kW op papier. Die met meer dan 125 cc zijn lager dan 25 kW gehomologeerd om aan de wet omtrent het beperkt rijbewijs te voldoen (voor zolang nog van toepassing).

      Dit topic handelt over 125 cc's, vandaar mijn lapsus.

      Comment


      • Een x-max, is dat aan te raden?

        Comment


        • Amigos,

          De kogel is door de kerk: eind volgende maand, als ik verhuisd ben naar mijn nieuwbouw, komt er een 125cc-scooter om mijn woon-werk verkeer te doen.

          Ik heb mezelf overtuigd, omdat:

          Ik met een scooter gratis kan parkeren net aan het werk (nu heb ik de keuze: of 45 minuten te vroeg aankomen op mijn werk om een van de weinige schaarse gratis plekken in de omgeving in te pikken, of 8 euro/dag te betalen). Dit zou dus voor mij elke ochtend 45 minuten gewonnen zijn.

          Ik in plaats van 250 euro per maand aan benzine, zou toekomen met pakweg 80 euro per maand.

          Ik in de namiddag, bij 't naar huis rijden, de file gewoon kan voorbijrijden.

          Ik heb de baan nu enkele keren gedaan naar huis met de auto, 50 minuten over 32km is eerder regel en dat kan ik voor mijn eigen gemoedsrust niet blijven doen. Ik werk in Gent en moet via Zottegem (afrit Wetteren E40, vaak file daar en gevaarlijke toestanden) naar Lierde geraken.

          Via secundaire wegen (Brusselsesteenweg, Geraardsbergsesteenweg & N42) is dit even ver in kilometers, met een enorme file en vaak start/stop verkeer, maar die steek je dus rustig voorbij met de scooter.

          Traject bestaat uit 40% 70-banen, 30% 50-banen en 30% 90-banen. Autosnelweg zo goed als nooit, al valt dat ocassioneel niet uit te sluiten maar het is geen criteria. +- 65km/dag.

          Ik wil een scooter die zeer goedkoop bolt en goedkoop/eenvoudig is in onderhoud, met een zekere betrouwbaarheid (iets stukgaan kan altijd, maar het is niet de bedoeling dat ik elke andere week met de auto moet omdat de scooter dienst weigert).

          Ik zou hem graag een tiental maanden per jaar gebruiken (dus niet bij te koud, vriezen, sneeuw, ...).

          Budget: enigzins te bekijken, maar voor +- 3000 zou ik graag gediend zijn, kledij inbegrepen (ja, ik ben zo ne zot die volledig beschermende kledij wil, dus broek, vest, helm, handschoenen, ook al is het 'maar' ne scooter).

          Ga ik tweedehands of nieuw? Welke scooters komen in aanmerking?

          Ik las veel lovende dingen over de Yamaha Cygnus X, in promo te vinden vanaf zo'n 2500 euro en zou splinternieuw dus binnen budget passen (met eventueel een topkoffer voor brooddoos/gerief in te steken).

          Neem ik lessen voor een scooter of is dat erover? Met een scooter rijden zal ik wel kunnen, maar mijn pa zei me gisteren dat je best lessen defensief rijden neemt op een tweewieler.
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

          Comment


          • Voor zo een afstand raad ik met aandrang een scooter aan met grote wielen. Ga je naar eentje met kleine wielen, dan zal na verloop van tijd je rug te veel lijden. Kleine wieltjes stampen immers veel meer dan grote.

            Binnen het gamma van de grootwielscooters is de keuze natuurlijk een stuk beperkter. Als je de scooter dan nog eens zo vaak wenst te gebruiken, dan is ABS een must. Tevens zal je voor 10 maanden te dekken niet voldoende hebben aan 1 jas en 1 paar handschoenen, maar zal je een zomer- en winterjas nodig hebben. Dito met handschoenen. Dan ook nog eens een afzonderlijk regenpak, een paar verstevigde laarzen (kijk zeker eens naar de Daytona Journey), een helm (voor scooter rijden gaat er niets boven een Shoei J-Wing, maar die is wel prijzig) en eventueel nog enkele bagage of warm-hou opties.

            Bijgevolg ben je voor de scooter zelf beter om met het overige budget 2dehands te gaan shoppen. De meeste van de 2de hands scooters hebben amper km's en zijn enkel buiten gekomen bij mooi weer. Dus veel schrik moet je daar zeker niet van hebben.
            Eventueel kan je wel nog bij een dealer gaan kijken, moest je het toch niet vertrouwen, maar dan zal je wel opvallend minder hebben voor je geld.
            Daar waar ik het voor bvb een BMW een must vind om eentje te zoeken met garantie, is dat voor een scooter in mijn ogen niet nodig.
            Die dingen zijn gemaakt om zonder zorg te rijden en te blijven rijden. Er zit ook amper techniek op, dus veel kan er niet mis gaan. Int slechtste geval moet er verse olie op, nieuwe olie filter, nieuwe benzine filter, remblokjes, bandje (+/-80 euro) en nog wat prulletjes tegen aan. Veel zal dat nooit zijn.

            Anders is dit wel een pracht occasie, 8000km, nog heel jong (2010), koffertje bij, windschermpje (zou ik enkel in de winter gebruiken en er tevens eerst de zaag in zetten om het te halveren, anders gaat het de prestaties én stabiliteit te veel beïnvloeden) en de prijs is zeker ook niet mis.
            Verbruik SH : -3liter.

            Voila, mijn keuze zou al gemaakt zijn

            Edith : nog eentje bij dealer met minder km's en minder geld :

            Tweedehands, nieuwe en occassions Honda Motoren kopen of gratis verkopen? Het meest diverse gebruikte aanbod van België. Eenvoudig, persoonlijk en relevant.


            Weet wel niet of het een ABs model is...

            Een alternatief voor de SH is de Yam X-City. Is iets strakker, maar wel zwaarder en trager.

            Tweedehands, nieuwe en occassions Yamaha Motoren kopen of gratis verkopen? Het meest diverse gebruikte aanbod van België. Eenvoudig, persoonlijk en relevant.


            Je kan er ook minder op vervoeren doordat de voetenplank niet vlak is. Je zou ervan versteld staan hoe vaak je dat kan storen. Ik ga vaak met de scooter naar de winkel. Je kan makkelijk 2x6 brikken aan de voeten zetten of zelf een zak van 20kilo hondenbrokken. Ik ga er ook mee op interventie en neem dan een werkbakje mee aan de voeten, of een boormachine. Als de voeten plank niet vlak is, dan kan je dat niet.
            Last edited by Tjeu; 11/03/2012, 12:24.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • Tjeu, bedankt!

              Kan je nog wat voorbeelden van interessante tweedehandsen posten?

              Is eentje met kleinere wielen zo'n slechtere keuze, of valt dat mee?
              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                Tjeu, bedankt!

                Kan je nog wat voorbeelden van interessante tweedehandsen posten?

                Is eentje met kleinere wielen zo'n slechtere keuze, of valt dat mee?
                Net edith gedaan met een alternatief.

                Kleine wielen is bij veel gebruik echt niet aangenaam. Niet alleen naar de stabiliteit, maar vooral het comfort. Putje + kleine wielen = stamp! Grotere wielen gaan daar vlotter over. Dus iedere richel die je tegen komt zal je op de scooter met kleine wielen veel harder voelen.
                Ik heb hier eentje met kleine en eentje met grote wielen staan, het verschil is echt frapant.
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                  Net edith gedaan met een alternatief.

                  Kleine wielen is bij veel gebruik echt niet aangenaam. Niet alleen naar de stabiliteit, maar vooral het comfort. Putje + kleine wielen = stamp! Grotere wielen gaan daar vlotter over. Dus iedere richel die je tegen komt zal je op de scooter met kleine wielen veel harder voelen.
                  Ik heb hier eentje met kleine en eentje met grote wielen staan, het verschil is echt frapant.
                  Merci! Die ene staat echt op 3 km van waar ik aan het bouwen ben. Kans is groot dat ik eens ga kijken.

                  Kan jij me nog enig idee geven van prijs qua uitrusting die ik moet kopen?

                  Thanks!
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                    Merci! Die ene staat echt op 3 km van waar ik aan het bouwen ben. Kans is groot dat ik eens ga kijken.

                    Kan jij me nog enig idee geven van prijs qua uitrusting die ik moet kopen?

                    Thanks!
                    Voor kledij eerst en vooral (voor de 100ste keer) : zorg dat je de dingen niet te groot koopt!
                    Iedere beginnende motorijder heeft altijd de neiging alles te groot te kopen. Doe dat niet! Verwacht ook niet dat je in een motorjas dezelfde bewegingsvrijheid hebt als met een gewone jas. Als je de jas nieuw koopt en je hebt er een trui onderaan, dan moet écht aansluiten en zelf een beetje spannen. Mauwen moeten goed zijn van lengte met de armen gebogen (zoals je zit) niet met de armen gestrekt!

                    Trek een 250 euro uit voor de jas. Let op een goede binnenvoering. Een goretex is aangenamer, maar direct een stuk duurder. Ga voor een 5/4jas, geen kort model. Neem een zéér goed regenpak bij. Gezien 250 voor een jas niet veel is, zou je een 2delig regenpak aan kunnen schaffen en in de winter het regenjas permanent boven de jas laten? Waarom?
                    1) warmer (je zal wel merken dat dat een aanrader is en tevens comfider dan met 2 truien rijden)
                    2) je jas zelf wordt niet nat. Zorg ervoor dat de jas trouwens zo min mogelijk nat wordt. Ze mag dan wel waterdicht zijn, maar eens nat voelt ze binnenin nog steeds klampjes aan. Dit verlaagt het comfort. Bovendien daalt haar isolerend effect ook en duurt het ongeveer 16uur tegen dat ze volledig droog is.

                    Voor een broek dien je niet te over drijven. Voor een 150 euro heb je wel al iets genre IXS Nima (als die nog bestaat) of Held Nelix (zoals BMA en ik hebben).

                    Handschoenen winter : IXS Polaris. Staan nu in reclame bij RAD. Zijn zonder twijfel voor dat geld de beste winterhandschoenen op de markt. Normale prijs een 89 euro

                    Koop ook zeker een Buff'je/wintstopper voor de hals! +/- 50 euro

                    Laarzen Journey zijn kleine 200 euro. Maar die zijn zoooooooooo goed. Daar kan je (eens ingelopen) zelf een ganse dag mee blijven lopen.

                    Helm is moeilijk.... Ik heb een helm fetish. dus ik zou een echte goede dure helm aanraden. De J-Wing is f e n o m e n a a l in de klasse van de Jets. Ook mijn pa en stiefma en de geburen rijden ermee. Iedereen die er eentje heeft is er super content van. Ondanks het een jet is biedt ie zowel evenveel protectie als een goedkope integraal.
                    Nu, zowat 1 van de meest verkochte helmen in België is de Airoh SV55 en aanverwanten. Zelf ben ik er geen fan van... Ik vind de verluchting niet goed werken en de afwerking zorgt al snel voor gefluit en gekraak.

                    Maar ja, een Shoei of Arai heb je niet onder de 400 euro... Een SV55 zit rond de 250 euro... Das natuurlijk wel een verschil...
                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                    Motoren & Tjeurisme

                    Comment


                    • Kijk, aangezien je nooit snelweg doet, ook eens naar de Honda PCX 125. Goedkoop, mooi afgewerkt (neem een zwarte, als dat nog gaat), vlotter dan het doorsneeverkeer op banen tot 70 km/u en het start/stopsysteem is een regelrechte must have voor een 125 cc scooter! De sereniteit bij het wachten aan verkeerslichten overtreft het onrustige gestamp van een nerveuze mono onder je kont.

                      Ah, en zuinig is die ook, naast goedkoop in onderhoud.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten
                        Kijk, aangezien je nooit snelweg doet, ook eens naar de Honda PCX 125. Goedkoop, mooi afgewerkt (neem een zwarte, als dat nog gaat), vlotter dan het doorsneeverkeer op banen tot 70 km/u en het start/stopsysteem is een regelrechte must have voor een 125 cc scooter! De sereniteit bij het wachten aan verkeerslichten overtreft het onrustige gestamp van een nerveuze mono onder je kont.

                        Ah, en zuinig is die ook, naast goedkoop in onderhoud.
                        Bedankt, BaasTurbo! Eens gekeken en ziet er héél interessant uit. Grote wielen, mooi scootertje, en bovenal: Japans. Dus dat zal wel betrouwbaar zijn.

                        Catalogusprijs 2590 Euro... Zou daar nog iets of wat korting op te krijgen zijn? Gezien mijn budget IETSJE rekbaar is, zou ik dat misschien overwegen.

                        Niet onbelangrijk: haalt dat ook 90-95 km/h? Harder hoeft eigenlijk niet, maar er zitten wat banen aan 90 km/h bij op mijn traject, vandaar.
                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                        Comment


                        • Volgens stadsmotor.nl haalt die zo'n 110km/u... dus snel genoeg voor secundaire wegen (misschien iets te weinig voor snelweg maar voor jou is dat van minder belang dacht ik).
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            Volgens stadsmotor.nl haalt die zo'n 110km/u... dus snel genoeg voor secundaire wegen (misschien iets te weinig voor snelweg maar voor jou is dat van minder belang dacht ik).
                            Inderdaad, dat is meer dan voldoende voor mij. Ook een Youtube-filmpje bekeken hiernet van de acceleratie, vlot tot 70, dan nog deftig tot 90 en hij blijft maar aanhouden en topt op een gegeven moment 118 teller aan.

                            Ik ga de autosnelweg gewoon vermijden, maar is het leuk om te weten dat, moest het ooit echt moeten, het toch kan.

                            Die Honda zit boordevol technologie als ik zo lees: Start/stop, CBS (combined brake system) die detecteert als je een noodstop doet en de remkracht verdeelt tussen voor/achter...

                            Je leest ook vaak: afgewerkt als een Honda. (= goed)

                            Kan een volledige integraalhelm onder het zadel, er is een handig bakje voor handschoenen/GSM/portefeuille, ik vind hem mooi en het is blijkbaar een echte spaarmobiel: 2 tot 2,5 liter volgens de forums die ik lees per 100km. Tank is 6,1 liter (5 liter + 1,1 reserve) en daarmee doe je dus 200 tot 250 km en dan pas springt het lampje van reserve aan.

                            Een tankje vol kost je, zelfs met deze prijzen, nog geen €10.

                            Voor 15 euro ga ik een week naar mijn werk, tegenover 55 a 60 euro/week met de auto.
                            Gratis parking en geen file erbovenop.

                            Net de verzekering aangesproken, komt op +- €190 bovenop de verzekering van mijn auto per jaar. Ook dat valt mee.

                            Nog eens kijken of je BIV/wegenbelasting betaalt hiervoor.
                            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                              ...
                              Nog eens kijken of je BIV/wegenbelasting betaalt hiervoor.
                              BIV is € 61,5 voor de jaarlijkse rijtaks ben je onder 250CC vrijgesteld dus dit jaar € 61.5 taksen vanaf volgend jaar € 0 taksen (indien ze niets aan de regels veranderen natuurlijk ).
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                              Comment


                              • Ik vraag me stilaan af waarom ik niet eerder zo'n scooter gekocht heb...

                                Als iemand kan aanhalen waarom ik een PCX 125 VOORAL NIET moet kopen, moet hij het nu doen want ik ga er 95% zeker eentje bestellen.

                                Toch nog een vraagje: hoe zit het met het onderhoud? De onderhoudsintervallen?

                                De logica respecterende, zou dat maar een fractie mogen kosten van een onderhoud voor een auto?

                                Zelf te doen? (ik doe mijn onderhoud van mijn BMW ook zelf).
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                Comment


                                • Voor de motor- en scooterrijders onder ons: hoe bevinden jullie het inhalen op gewestwegen bij stilstaand en traagrijden verkeer, evenals het vooraan aansluiten aan verkeerslichten? Lukt dit op een veilige manier?

                                  Geen zin om binnen de maand op mijn gezicht te liggen, vandaar.

                                  Loont het de moeite lessen te nemen?


                                  Thanks!
                                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                    Voor de motor- en scooterrijders onder ons: hoe bevinden jullie het inhalen op gewestwegen bij stilstaand en traagrijden verkeer, evenals het vooraan aansluiten aan verkeerslichten? Lukt dit op een veilige manier?

                                    Geen zin om binnen de maand op mijn gezicht te liggen, vandaar.

                                    Loont het de moeite lessen te nemen?


                                    Thanks!
                                    Al bij al hangt dit voornamelijk van jezelf af, nooit uit gaan van het feit dat de modale autozombie weet dat jij er rijdt , eerder het tegendeel zou ik zeggen.
                                    Als je niet te agressief uit de hoek komt heeft de gemiddelde autobestuurder (behalve hier en daar een paar verzuurde johnnies) er geen probleem mee dat je ze voorbij steekt of aan het rood licht naar voor rijdt.
                                    Stelregel is simpelweg: ogen op je rug hebben en ze ook gebruiken.

                                    Qua lessen nemen, tsja, als je wat 'natuurlijke' aanleg hebt, kan dat handig zijn, maar volgens mij leer je pas echt rijden op de weg (net als autorijden), heb je die natuurlijke aanleg niet, zijn lessen zeker aan te raden

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                                      Al bij al hangt dit voornamelijk van jezelf af, nooit uit gaan van het feit dat de modale autozombie weet dat jij er rijdt , eerder het tegendeel zou ik zeggen.
                                      Als je niet te agressief uit de hoek komt heeft de gemiddelde autobestuurder (behalve hier en daar een paar verzuurde johnnies) er geen probleem mee dat je ze voorbij steekt of aan het rood licht naar voor rijdt.
                                      Stelregel is simpelweg: ogen op je rug hebben en ze ook gebruiken.

                                      Qua lessen nemen, tsja, als je wat 'natuurlijke' aanleg hebt, kan dat handig zijn, maar volgens mij leer je pas echt rijden op de weg (net als autorijden), heb je die natuurlijke aanleg niet, zijn lessen zeker aan te raden
                                      Ik ben al een defensieve autorijder, maar met de fiets/motor/scooter is mijn principe dat je nergens voorrang hebt en dat je altijd zo weinig mogelijk in de weg moet rijden van anderen. Zeer defensief rijden, nergens vanuit gaan.

                                      Ik vroeg me eerder af, dat inschatten of je bvb. tussen twee rijen auto's (vak voor rechtdoor en vak voor links afdraaien die beide voor het rood stilstaan bvb.) op je gemakje (tegen 5 a 10 km/h) naar voor kunt bollen, komt dat vanzelf?

                                      Of op een gewestweg, in file, 'even' het andere vak nemen (tegengestelde richting) als er niemand aankomt en dan opnieuw invoegen op je eigen vak indien nodig, is dat soort dingen moeilijk?

                                      De technische kant van het rijden, tjah, dat komt wel hé. Is dat niet net als leren fietsen? Ik heb enkele keren met een scooter (50cc) van een vriend gereden toen ik 16 was, wel op kalme banen, en daar ben je zo mee weg.
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • Da zaken die je echt vooruit kunnen helpen zoals zithouding, noodstop, drukpunten in de bochten, kijktechniek en meer van die dingen leer je simpelweg niet bij een rijschool.

                                        2 opties, eens afspreken met iemand die daar echt mee bezig is (zoals Wooter of Soupap of...) of doorgedreven rijopleidingen volgen.

                                        Qua onderhoud. Alle 5000-6000 versie olie tegenaan knallen en alle 10.000-12.000 kleppen stellen. Alle 24.000 nieuwe benzine filter en luchtfilter hangt er wat vanaf. Ofwel alle 12 ofwel alle 24. Veel meer is er niet aan.

                                        125cc rijden is zowat het goedkoopste dat er bestaat.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                        Motoren & Tjeurisme

                                        Comment


                                        • Mijn vader heeft zo'n PCX en is daar zeer content van.

                                          De start stopfunctie werkt trouwens ongelooflijk goed. Ge vertrekt daar mee alsof hij nog aan't draaien is. En ja hij is zuinig en bolt een echte 100km/u.
                                          Scooter zelf is vederlicht en bijgevolg superwendbaar.

                                          Als ge hem echt dagelijks gaat gebruiken is een hoger windscherm wel een MUST.
                                          Het originele is nogal laag en geleid de wind echt naar uw borst.

                                          Ook is de achtervering nogal aan de harde kant. Op goede wegen is dit echter geen probleem.
                                          Maar op de echt kleine wegen kan dit al wel is gaan storen.

                                          Maar prijs/kwaliteit is em volgens mij absoluut onklopbaar.
                                          Honda had bij laatst ook niet voor niks toeleveringsproblemen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X