Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW K1600gt/K1600gtl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW K1600gt/K1600gtl

    De zescilinder is eindelijk in productie voorgesteld:






  • #2




    Comment


    • #3
      Specs al bekend?

      Comment


      • #4
        Voor diegenen die niet hadden meegevolgd... De K1600GT en GTL hebben een nieuw motorblok met 6! cilinders. Kwestie van een echte BMW te zijn .

        De opvolger van de K 1200 LT komt in twee varianten, de GT en nog rianter uitgeruste GTL. De 1.649cc motor produceert een indrukwekkend koppel van 175 Nm bij amper 5.000 o.p.m. Nog indrukwekkender is dat er reeds 70% van dat vermogen beschikbaar is aan amper 1.500 o.p.m., wat de motor extreem soepel en toervriendelijk moet maken. Het topvermogen bedraagt 160 pk aan 7.500 o.p.m. Dat ze bij het Beierse merk voor de mosterd bij de autoafdeling zijn gaan aankloppen is logisch, gezien de ijzersterke reputatie van de BMW zescilinderblokken in de automobielindustrie. Dit blijkt uit het gebruik van een inlaatsysteem met plenumkamer en één enkele gasklep om alle zes cilinders van lucht te bedienen - motorfietsen maken doorgaans gebruik van een injectiesysteem met aparte gaskleppen per cilinder. Voordelen zijn een betere trekkracht onderin en een compacte bouw tussen de chassisbalken. Ook het gebruik van holle nokkenassen met geperste nokken is een primeur in motorland, waarvan BMW zich al sinds 2004 bedient voor de zescilinder dieselmotoren in hun personenwagens. Een lagere roterende massa is het gevolg (-1 kg per nokkenas) wat voor een efficiënter geheel zorgt. De klepbediening gebeurt via hydraulische klepstoters voor een stille loopcultuur en laag onderhoud. Ook is er geen balansas aanwezig. Dat is ook niet nodig op een zespitter aangezien die motorconfiguratie van nature uit een harmonische balans vormt. De motorsturing is volledig elektronisch en er is keuze tussen drie standen: Rain, Road en Dynamic. Het rijwielgedeelte bestaat uit de traditionele BMW setup met cardanaandrijving, duolever en paralever - optioneel met elektronisch adaptieve ESA II ophanging.

        Natuurlijk is er meer aan de K 1600 GT dan enkel het motorblok, met een standaarduitrusting om U tegen te zeggen. De zithouding is volledig instelbaar (zadel, stuurhelften en voetsteunen), zadel en handvatten zijn verwarmde exemplaren, een boordcomputer en snelheidsregelaar zijn aanwezig net als xenonverlichting met automatische niveauregeling. Optioneel kan deze verlichting je ook beter door de bocht leiden dankzij het Adaptive Headlight systeem, waarbij de spiegel in de koplamp op een stappenmotor gemonteerd is die automatisch compenseert voor de hellingshoek. Dat dit systeem naar behoren werkt kunnen we alvast beamen. Nog nuttige opties: het DTC tractiecontrolesysteem, reeds bekend van de S 1000 RR, en het RDC bandenspanningcontrolesysteem. De GTL zal nog meer op toervriendelijkheid zijn toegespitst met een meer passieve zithouding: voetsteunen verder naar voor, stuurhelften verder naar achter. Ook zal de GTL standaard over een topkoffer beschikken en een audiosysteem met navigatievoorziening en iPod-, MP3-, USB- en Bluetoothconnectie.


        Naast de 6 cilinders op een motorfiets, bezit de GT ook standaard een xenon-licht, dat optioneel meestuurt in de bochten en altijd horizontaal gaat schijnen, ook al lig je helemaal plat in de bocht. En als extraatje zitten er vooraan twee corona ringen in de koplampen, en achteraan de achterlichten met typische BMW LED-lijnen zoals op de broers met 4 wielen.

        Comment


        • #5




          Koppel is 175 Nm en vermogen 118 kW (160 bhp).

          Comment


          • #6
            En prijzen zijn 20800€ incl. BTW voor het GT-model, met een optielijst met bijbehorende prijzen vergelijkbaar aan de RT, en 22800€ voor het GTL-model, wat dan al standaard navigatie en bluetooth heeft, naast comfortruit, voetsteunen, afneembare topkoffer in koetswerkkleur en "chrome pack"

            Comment


            • #7
              Is dat een primeur voor een moto, een 6 in lijn?
              Smilin' Jack - Speed Pilot

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
                Is dat een primeur voor een moto, een 6 in lijn?
                Nee, bestaat al van in de jaren 70.

                Honda :



                Benelli :



                En de originele sei :

                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

                Comment


                • #9
                  Nee, maar het is nu niet alsof ze vaak voorkomen. Momenteel is de Honda GoldWing het bekendste model, en dat heeft nu niet bepaald het voorkomen van een snelle wendbare motorfiets


                  Comment


                  • #10
                    'k vraag mij af waarom ze voor een zes in lijn gekozen hebben. Een boxer is logsicher als je een 6 cilinder wil. Lager zwaarterpunt zorgt voor betere hanteerbaarheid.
                    Powered by Detroit Diesel.

                    Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                    Comment


                    • #11
                      Maar dat betekent ook dat je 3 cilinders per zijde moet bouwen (is daar ruimte voor), en de koeling en nokkenassen moet splitsen. De motor wordt zo stevig groter.

                      Het huidige model scheelt overigens niet veel qua zwaartepunt met de voorgaande K1300, dus ik denk dat het zwaartepunt niet het probleem is in dit ontwerp.

                      Comment


                      • #12
                        Ziet er zeer imposant uit. Maar daar blijft het ook bij

                        Het principe van 6 cylinders is idd niet nieuw. BMW had al een concept 6.
                        Ze speelden dus al een tijd met die gedachte.

                        Willen ze nu met deze motor de concurrentie aangaan met de Goldwing ? Want wat is het voordeel ten opzichte van, ik zeg maar iets, een RT1200 ?

                        En 20.000 Euro. Dat zal wel mits de nodige opties snel oplopen naar 25.000. Doe er nog je taksen bij. Het zal er ééntje voor in te brengen zijn
                        Het moet een fantastische tour-machine zijn, dat lijkt me als een paal boven water te staan.

                        Nee, dan wacht ik met meer verlangen naar een productieversie van de Concept 6, hopelijk komt die er ooit. Al vrees ik er voor.

                        Comment


                        • #13
                          Ik denk niet dat de Concept 6 er komt, omdat de S1000RR al die verwachtingen al in lost.

                          Deze K1600GTL is ook niet een directe concurrent van een Goldwing. Buiten hun LT's en custom mikt BMW toch op de iets meer betrokken motorrijder, en dan vind ik de GTL als luxe tourer nog altijd iets meer tourer dan luxe in vergelijking met een Goldwing. Ook het vermogen is aanzienlijk verschillend tov een Goldwing, en dat met eenzelfde aantal cilinders.

                          Het is een ridicuul dure motorfiets, maar ook een motorfiets voor de BMW automobilist die al die elektronica en luxe ook op zijn motorfiets verwacht. Ik heb geen spijt van het bestellen van de RT - de K1300GT kwam buiten het vermogen niet in de buurt van wat ik in een motorfiets zocht - maar deze K1600GT(L) lijkt mij de volgende stap in het combineren van alles wat goed aan een BMW auto is, aan alles wat goed aan een BMW motor is.

                          Maar ja, ik ben dan ook één van die gekken die naast vermogen ook nog dingen als comfort en Ipod/Iphone compabiliteit zoekt in een motorfiets .

                          De K1300GT zat teveel in het vaarwater van de R1200RT: meer vermogen, iets sportiever maar nog altijd comfortabel, maar mindere autonomie en geen randentertainment (audio, navigatieintegratie, ...). Dat kon natuurlijk niet als topmodel, want de K1300GT was ook geen R1- of Hayabusa-killer. De K1600GT(L) is daarin beter geplaatst want voor de meerprijs krijg je op alle gebied ook meer motorfiets.

                          De RT zal nog altijd een verkoopsucces blijven. Maar misschien is dit een heropleving voor de K-reeks.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Ik denk niet dat de Concept 6 er komt, omdat de S1000RR al die verwachtingen al in lost.

                            De RT zal nog altijd een verkoopsucces blijven. Maar misschien is dit een heropleving voor de K-reeks.
                            De Concept 6 is volgens mij toch niet te vergelijken van concept met een supersport zoals een S1000RR. Het is eerder een soort van cult-motorfiets en neigt toch meer naar een zware moderne versie van een café-racer. Allez, zo bekeek ik toch het prototype in Brussel

                            Maar inderdaad, de RT zal de verkoopstopper blijven en de K's hebben er een nieuwe motor bij. Lijkt me nu al een goede opvolger voor je RT Wouter

                            Ik zit hier trouwens de foto's te bekijken van de voorstelling van de Concept 6 en....het is dezelfde foto van de motor als deze K1600.
                            Last edited by ; 06/10/2010, 15:52.

                            Comment


                            • #15
                              Uiterlijk?Lijkt me een beetje een RT in het groot.Beetje een predator smoel.Maar een knap machine,nu maar motor rijlessen volgen:-).
                              Maar is dat nu de opvolger van de LT?
                              Last edited by jupiter; 22/10/2010, 00:10.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door jupiter Bekijk Berichten
                                Uiterlijk?Lijkt me een beetje een RT in het groot.En van voor een scooter uitzicht.Maar een knap machine,nu maar motor rijlessen volgen:-).
                                Allez hup, ge moest al weg zijn !

                                Comment


                                • #17
                                  Vandaag eens toerke mogen doen met de 1600 GT.

                                  Kort samengevat een fantastische machine. Je hebt nooit het idee dat je met zo een grote motor onderweg bent en op vlak van vermorgen is BMW bij deze fiets erg gul!

                                  't Is niet echt mijn ding maar wel het beste dat ik tot nu toe in die klasse heb mogen rijden. 'k Denk dat deze fiets ook de beste is in deze klasse.
                                  U hoeft dit niet te lezen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik heb er een paar weken geleden ook eens mee gereden. Dat motorblok is echt heel soepel. Eigenlijk kun je die gewoon in 6de leggen en blijven rijden. Vond hem wel wat kracht missen in lage toeren. In hoge toeren ben ik helaas niet kunnen gaan want het was een testrit in groep. En hij voelt inderdaad helemaal niet zwaar aan!

                                    Maar om eerlijk te zijn vind ik hem wel absoluut geen 5 keer meer waard dan mijn Bandit..
                                    BMW E61 525d LCI '09
                                    Suzuki Bandit 1250NA /07
                                    Fiesta Red Edition '16

                                    Comment


                                    • #19
                                      Deze motor heb ik heel erg veel gezien tijdens mijn laatste moto vakantie in Oostenrijk. Daarbij valt vooral op dat hij een geluid heeft om je vingers bij af te likken. Echt fantastisch!

                                      Of ik mezelf erop zie rijden? Als ik 50+ ben zie ik dat wel gebeuren ja :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Het geluid van die 6-cilinder stationair is idd magistraal en als je in 6de aan 1000rpm de gas vol opentrekt. Rrrrrrrr wat een symfonie. Echt mijn vader proberen te overtuigen zijn Kawasaki over te laten voor deze! Dan ik in 't geniep er ook af en toe eens mee rijden
                                        U hoeft dit niet te lezen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X