Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe regelgeving motorrijbewijzen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe regelgeving motorrijbewijzen

    Hey,

    Ik heb vandaag in de kranten gelezen dat de regelgeving omtrent het motorrijden wordt aangepast tegen 2013. De leeftijden worden opgetrokken en er worden nieuwe soorten rijbewijzen en klasses toegekent, als ik het goed voorheb. Verstaat er iemand zich nog uit, want ik snap er niks meer van ?
    Kan er iemand wat meer uitleg over geven in een verstaanbare taal?

    m.v.g,
    Vlas

  • #2
    Best aan Etiene Schouppe zelf vragen, normaal had ik z'n e-mail adres hier ergens.

    -edit: heb er 3 gevonden, je kiest maar naar de welke je stuurt: abx@frauduleus.be, ikbeneendoordrijver@tseef.be of 2miljoeneuro@goudenhandruk.nmbs.be -
    Last edited by ; 13/10/2010, 22:38.

    Comment


    • #3
      Wat hier gebeurt, is een laatste stuiptrekking/prestigeprojectje van oude krokodil Schouppe die zijn naam nog snel de geschiedenis in wil katapulteren. (hij neemt blijkbaar geen genoegen met een eervolle vermelding in het blunderboek).

      De nieuwe rijbewijzen voor de motorfiets worden aangepast naar Europese regelgeving, alleen speciaal voor ons nog wat strenger.
      Met de zwaarste categorie zou je volgens Europa kunnen rijden vanaf je 22, maar bij ons zou dat (met tussenrijbewijzen en ook daar examens voor, kassa kassa!) 24 worden.

      De details er van ken ik niet echt, maar die zullen snel genoeg openbaar worden.

      Ook leuk dat het van uit zijn optiek is door de verschillende doden die vallen met een motorfiets, een onderzoekje naar het waarom daarvan (bvb het grote aandeel van de auto in die doden) is blijkbaar niet interessant genoeg, liever direct een kanon pakken en schieten op die mug!

      Comment


      • #4
        een-vanaf-65 herexamen voor auto's en moto's kan ook bijdragen aan de verkeersveiligheid
        dat'em daar nog niet aan heeft gedacht

        Comment


        • #5
          Het is geen regelgeving van Europa, maar een richtlijn. Dat Schouppe hier de strengste richtlijn neemt bevestigd nog maar eens zijn onkunde en kortzichtigheid. Het grootste aantal doden bij zware motoren is niet bij -25-jarigen maar eerder bij 40 tot 50-jarigen (met een midlifecrisis?) Plus bij meer dan de helft van de dodelijke ongevallen waren onoplettende autobestuurders de oorzaak.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            een-vanaf-65 herexamen voor auto's en moto's kan ook bijdragen aan de verkeersveiligheid
            dat'em daar nog niet aan heeft gedacht
            Voor een herexamen ben ik TOTAAL niet.

            Maar misschien wel voor een update van de verkeerscode. Toen ik 2 jaar geleden opnieuw mijn theorie examen diende af te leggen voor de moto, vond ik het toch bizar dat ik bepaalde dingen vergeten was. Zoiets op eigen initiatief doen, zie ik niet veel gebeuren.

            Als keurende arts zie ik ontzettend veel mensen die komen voor de verlenging of goedkeuring van hun C of D rijbewijs. Het gaat vaak om 60+ ers. In veel gevallen is het met de oogtesten triestig gesteld. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dat bij jongeren ook niet tegenkomt. Ik zie het zelfs heel vaak. Ze ontkennen dan vaak dat ze problemen hebben met hun zicht.

            Ik denk dat een medische controle vanaf een bepaalde leeftijd zeker geen slecht idee is. Vanaf een bepaalde leeftijd is er meer kans op hartproblemen, diabetes, oogproblemen,...

            Zelfs indien er een medisch probleem zou zijn, vind ik niet dat die mensen van de weg moeten gehaald worden. Mits de nodige behandeling of opvolging van een specialist, moet het perfect mogelijk zijn om die mensen te laten blijven rijden.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
              Voor een herexamen ben ik TOTAAL niet.
              ik ook niet hoor zelfs niet voor de rest van de testen, maar de 65-plussers zijn zijn electoraal publiek, die zal'em ni lastig vallen

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                ik ook niet hoor zelfs niet voor de rest van de testen, maar de 65-plussers zijn zijn electoraal publiek, die zal'em ni lastig vallen
                Ik wel.

                Alle 10 jaar zou iedereen zijn theoretisch opnieuw moeten doen. Het examen zou wel max 10 euro mogen kosten. 3 keer niet geslaagd voor theorie = opnieuw praktijk.
                En dan bedoel ik niet 3 keer alle 10 jaar, maar algemeen gezien. Op die manier zou je al een hele hoop mensen van de baan halen die er eigenlijk niet op dienen te zijn, waardoor er meer mensen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Op die manier zou het openbaar vervoer mss eindelijk eens rendabel zijn, zou het geoptimaliseerd worden en zou er mss eindelijk de hoog nodige mentaliteits verandering komen bij de mensen waarbij ze eens inzien dat het niet altijd met de auto moet = oplossing file probleem.

                En dan zou er mss eindelijk wat meer metro toestanden in België komen. Ik blijf onvoorstelbare voorstander van de metro als oplossing van het file probleem.
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

                Comment


                • #9
                  Achja, zoiets kan je nooit bekomen hé.
                  Want indien je echt eerlijk bent, dan zou je iedereen die niet binnen de 3x slaagt voor zijn rijexamen van de baan moeten weren. Welk nut heeft het om iemand 99x zijn examen opnieuw te laten doen, mijn inziens weet je dan ook wel dat diegene echt niet kan rijden, maar bon, kassa kassa is ook belangrijk he, dat en het feit dat 'mobiliteit' blijkbaar een recht is.
                  Heb je een joint gerookt in de laatste 24 uur, dan ben je de grootste crimineel die er rond rijdt, maar kan je van nature uit geen meter rijden, dan mag je in wezen na het dokken van een substantiële som toch nog steeds de baan op.
                  Echt heel rechtlijnig kan je dat toch niet noemen ...

                  Comment


                  • #10
                    Als ze al eens zouden beginnen met de wegen wat veiliger en putloos te maken, dat zou al veel doden en zwaar gewonde motorrijders besparen...
                    Denkt hij nu echt dat een jongere eerst een 125cc gaat kopen, dan een 'tussenmoto' en dan pas een zwaardere? Welke jonge gast kan er elke 2 jaar een andere kopen. En dan hierbij nog is elke keer inschrijving (weeral kassa).
                    Volgens mij gaat deze regel er enkel voor zorgen dat er meer jongeren zonder rijbewijs gaan rijden en een zware motor kopen met papieren van een lichte motor...en dergelijke, maar met zo'n regels gaan het aantal doden echt niet dalen hoor...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door nofxke Bekijk Berichten
                      Denkt hij nu echt dat een jongere eerst een 125cc gaat kopen, dan een 'tussenmoto' en dan pas een zwaardere? Welke jonge gast kan er elke 2 jaar een andere kopen. En dan hierbij nog is elke keer inschrijving (weeral kassa).
                      Ik heb nooit langer dan 2 jaar met iedere motorfiets gereden. Ik moet wel zeggen dat de eerste een deel gesponserd was door mijn ouders, maar dat was omdat ze wouden dat ik voor een nieuwe ging en niet voor een occasie. Dus moest die eerste een occasie geweest zijn, ik had ze alle 10 zelf gekocht.

                      Nog voor ik afgestudeerd was had ik in mijn bezit gehad :

                      - GSX 600 F (nieuw)
                      - Fazer 600 (had 140km op de teller)
                      - CB750 (2de hands)
                      - TL 1000 S (2de hands)
                      - VFR800VTEC (nieuw)

                      Perfect mogelijk dus. Bovendien ga je in uw systeem perfect een 'tussenmoto' kunnen kopen, 2 jaar mee rijden en verkopen voor hetzelfde geld. Die dingen gaan gewild zijn en zullen uitstekend hun waarde behouden. Een moto inschrijven kost trouwens ook belange niet veel, zeker die 'tussenmoto's' niet, gezien die maar een zeer bescheiden vermogen hebben, dus al bij al maar lichte punten dat je aanhaalt...
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                        Ik heb nooit langer dan 2 jaar met iedere motorfiets gereden. Ik moet wel zeggen dat de eerste een deel gesponserd was door mijn ouders, maar dat was omdat ze wouden dat ik voor een nieuwe ging en niet voor een occasie. Dus moest die eerste een occasie geweest zijn, ik had ze alle 10 zelf gekocht.

                        Nog voor ik afgestudeerd was had ik in mijn bezit gehad :

                        - GSX 600 F (nieuw)
                        - Fazer 600 (had 140km op de teller)
                        - CB750 (2de hands)
                        - TL 1000 S (2de hands)
                        - VFR800VTEC (nieuw)

                        Perfect mogelijk dus. Bovendien ga je in uw systeem perfect een 'tussenmoto' kunnen kopen, 2 jaar mee rijden en verkopen voor hetzelfde geld. Die dingen gaan gewild zijn en zullen uitstekend hun waarde behouden. Een moto inschrijven kost trouwens ook belange niet veel, zeker die 'tussenmoto's' niet, gezien die maar een zeer bescheiden vermogen hebben, dus al bij al maar lichte punten dat je aanhaalt...
                        Dat is helemaal waar, ik kan echter toch genoeg mensen die dit niet zouden zien zitten en niet iedereen heeft het geluk om ouders te hebben die sponsoren of die nog andere prioriteiten hebben dan enkel moto's of er de tijd niet willen insteken om kopen, verkopen, inschrijven,enz...
                        Maar dat is inderdaag maar een klein punt. Ik denk gewoon dat betere wegen al een belangrijk punt is voor minder ongevallen, maar daar wordt helaas weinig in geïnvesteerd e, alsook een strenger examen voor de wagen, als ik zie wat die jonge gastjes nu nog moeten kunnen voor een rijbewijs te behalen...

                        Comment


                        • #13
                          ik ben 27, had nog nooit op een moto gezeten, betaalde voor 6 rijlessen waarin ik niks bewezen heb, kreeg een papierke waarmee ik mij op een kanon kan voortbewegen (en das dan nog maar een kanonnetje, voor hetzelfde geld sprong ik op een busa) en beweeg me nu dus voort op een kanon, met een L. En dan mag ik bijna eerlijk toegeven dat mijn jaren van verstand er wel voor een groot deel zijn. Op mijn 18 jaar waren die er niet. op mijn 21 ook niet trouwens. en om eerlijk te zijn op mijn 24 nog niet.
                          Maar los van het feit dat de éne wel het verstand heeft om met een kanon verantwoordelijk te rijden, heb je nog het feit dat je geen kloten ervaring hebt (ok, sommigen rijden van hun 16 met een opgevoerde scooter, wauw) en dus dubbel zo kwetsbaar bent. Ik ga er van uit dat een cb 600 vergevingsgezinder is dan een R1.
                          Ik ben niet per sée voor een bepaalde leeftijd, wel voor een veeeel uitgebreidere opleiding (die trouwens betaalbaar moet blijven met opleidingcheques)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door nofxke Bekijk Berichten
                            Dat is helemaal waar, ik kan echter toch genoeg mensen die dit niet zouden zien zitten en niet iedereen heeft het geluk om ouders te hebben die sponsoren of die nog andere prioriteiten hebben dan enkel moto's of er de tijd niet willen insteken om kopen, verkopen, inschrijven,enz...
                            Ouders hebben enkel de eerste 3000 euro gesponsord. Ook zonder hen zou dit gelukt zijn hoor.
                            Aja, en ik woon van mijn 16de alleen, waarbij ik van mijn 18-19jaar mezelf (+vriendin) volledig zelf moest onderhouden
                            Enkel de nafte werd tot einde studies terug betaald, aangezien ik in Gent woonde en in Kortrijk studeerde.

                            De wegen liggen er idd slecht bij. Maar alle kommer en kwel daarop schuiven is echt wel kort door de bocht gaan.
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                              ik ben 27, had nog nooit op een moto gezeten, betaalde voor 6 rijlessen waarin ik niks bewezen heb, kreeg een papierke waarmee ik mij op een kanon kan voortbewegen (en das dan nog maar een kanonnetje, voor hetzelfde geld sprong ik op een busa) en beweeg me nu dus voort op een kanon, met een L. En dan mag ik bijna eerlijk toegeven dat mijn jaren van verstand er wel voor een groot deel zijn. Op mijn 18 jaar waren die er niet. op mijn 21 ook niet trouwens. en om eerlijk te zijn op mijn 24 nog niet.
                              Maar los van het feit dat de éne wel het verstand heeft om met een kanon verantwoordelijk te rijden, heb je nog het feit dat je geen kloten ervaring hebt (ok, sommigen rijden van hun 16 met een opgevoerde scooter, wauw) en dus dubbel zo kwetsbaar bent. Ik ga er van uit dat een cb 600 vergevingsgezinder is dan een R1.
                              Ik ben niet per sée voor een bepaalde leeftijd, wel voor een veeeel uitgebreidere opleiding (die trouwens betaalbaar moet blijven met opleidingcheques)

                              En hoe zou die opleiding de mentaliteit van de beginnende rijder aanpassen?

                              Nu, ik snap uw punt wel. En met het stappen systeem dwingen ze de motorrijder eigenlijk in een langere opleiding, ook al moet je die zelf doen. Maar als je eerst verplicht wordt om met een kleine motor te rijden en rustig op te bouwen, dan leer je ook stap voor stap de essentie van motorrijden. Dus eigenlijk is het allemaal zo slecht nog niet hoor. Enkel zou het eigenlijk voor alle leeftijden zo moeten zijn en moet het allemaal doenbaar blijven. Helaas zijn die 2 dingen nogal moeilijk rijmbaar... Het voorstel van Sjoeppe is zeker het beste niet, maar het is ergens wel een leefbaar compromis.
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • #16
                                dat is net wat ik zeg, ik had geen ervaring en stap op een fiets met +-110 pk. Nu kan je als ervaren motard wel zeggen: " en dan, wat stelt dat voor?". Wel, als groentje stelt dat veel voor. Het heeft toch een week geduurd eer ik richting rode zone durfde. Met een groot wtf gevoel. afgeschoten worden op twee wielen is een gans ander gevoel of eens goed doortrekken in pakweg een rs6.
                                Nu, voor hetzelfde geld had ik gewoon een r1 ofzo gekocht. 180pk voor een beginneling. maar wel perfect volgens de regels, want ik ben 27.

                                Opleiding kan qua mentaliteit veel veranderen. (misschien eerst een uurtje beaucourt dia's? ) Nee, nu ligt de nadruk op achtjes draaien, traag rijden,... pas op, allemaal heel nuttig é. daarna wel een uurtje of 3 ook op de baan gereden, met de nadruk op: wegcode. Ook wel handig en zo. Maar ik heb op 6 uur niks gehoord over mijn zithouding, gevaren van regen, kiezel of zand, bochtentechniek, kijktechniek (buiten dat hij zei: altijd kijken naar waar je wil)... Nu kreeg ik op den duur een beetje de indruk dat het allemaal nogal simplistisch werd voorgesteld. terwijl de cijfers anders laten vermoeden. Al doende leer je het meest, maar ik had toch graag wat meer scholing gehad.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                  Maar ik heb op 6 uur niks gehoord over mijn zithouding, gevaren van regen, kiezel of zand, bochtentechniek, kijktechniek (buiten dat hij zei: altijd kijken naar waar je wil)... Nu kreeg ik op den duur een beetje de indruk dat het allemaal nogal simplistisch werd voorgesteld. terwijl de cijfers anders laten vermoeden. Al doende leer je het meest, maar ik had toch graag wat meer scholing gehad.
                                  Ik kan alleen voor mezelf spreken...
                                  Ben begonnen zonder motorrijbewijs, m'n autorijbewijs was voor mij al voldoende.
                                  Eerst een Kawa 800 Vulcan chopper, deze na enkele maanden verkocht wegens probleem met de rug en dan dadelijk overgestapt op een Yam Diversion 900.
                                  Hier ben ik niet fier op, 'k heb zo veel risico's genomen, zelfs met m'n vriendin achterop

                                  Moet wel zeggen dat m'n jarenlange verkeerservaring met de wagen ervoor gezorgd heeft dat ik als vanzelf meer defensief heb gereden vanaf het begin.
                                  Een jongere heeft naast gebrek aan motorbeheersing ook nog eens gebrek aan verkeersinzicht.

                                  'k Heb me dan ingeschreven voor een basiscursus motorbeheersing in Tongeren en vanaf dan is het snel gegaan.
                                  Intussen 8 cursussen gevolgd bij verschillende centra in Tongeren, Zandhoven en Leuven.
                                  Als ik nu terugkijk naar m'n eerste km's op de moto, dan heb ik idd veel geluk gehad...

                                  Zaken als kijktechniek, bochtentechniek in de regen met zand/kiezels, bewegingen tegen zeer lage snelheid, zithouding, noodstops
                                  en vooral noodstops met uitwijken tegen hoge snelheid waren mij vroeger onbekend.

                                  Verplichten om deze cursussen te volgen zou ik niet zeggen maar iedereen kan, met opleidingschecks, zich relatief goedkoop
                                  verder bekwamen indien hij of zij hiervoor gemotiveerd is.
                                  Het niveau van de instructeurs was in alle opleidingscentra erg hoog.
                                  Zeer bekwame en gedreven mensen die hun kennis ook nog subliem kunnen overbrengen.

                                  Absolute aanrader, dergelijke cursussen motorbeheersing
                                  Last edited by taiko; 24/10/2010, 13:59.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Er gebeuren te veel ongevallen met jonge motorrijders zeggen ze. Wat doen ze dan, ze leggen de minimum leeftijd om met de motor te rijden hoger. Op welke manier dat bijdraagt aan minder ongevallen met de motor is mij een raadsel. Met de motor rijden is iets heel anders dan met de auto rijden. Je kan slechts voor een deel je auto-ervaring gebruiken op de motor. Het enige dat zal gebeuren is de leeftijd van de verongelukte beginnende motorrijders.

                                    Het grote probleem is dat quasi alle kinderen betutteld worden dat het niet normaal meer is. Tot hun 18 worden ze bij manier van spreken aan de schoolpoort afgezet. Want de ouders denken dat met de fiets naar school gaan te gevaarlijk is. Een brommer is ook te gevaarlijk. Maar dan worden ze 18 jaar en krijgen ze een auto (liefst een sportmodelleke) zonder dat ze enige echte verkeerservaring hebben. Dat is dan niet gevaarlijk zeker.

                                    Een betere aanpak zou mijns inziens zijn om de schoolgaande jeugd aan te moedigen om met de fiets naar school te gaan. Dan heb je op je 14e al wat ervaring. Dan een bromfiets (wat nu categorie A is, dus max 25) lijkt me niet zo gevaarlijk. Op voorwaarde dat er voldoende controle is. Niet die idiote rollentest. Maar geef de brommers een nummerplaat en flits. 't kan met dezelfde apparatuur die nu gebruikt wordt. Op 16 kan je dan overstappen naar een echte brommer die niet gelimiteerd is, maar waar een maximum snelheid van 50km/u voor geldt. Ook hier een nummerplaat en snelheidscontrole. 50 ipv 45 om niet al levende snelheidsremmer te fungeren. Als je dan 18 bent, heb je al wat ervaring en inzicht. Dan mag je van mij beschikken over een autorijbewijs en motorrijbewijs.

                                    Het grootste probleem met beginnende motards nu is dat ze meteen een R1 oid willen. Want minder dan een 1000cc gaat niet vooruit. ipv met een 250 of 500 oid te beginnen.
                                    Powered by Detroit Diesel.

                                    Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik kan alleen maar taiko bijtreden dat je minstens 1 keer een doorgedreven opleiding zou moeten volgen.

                                      Ivm de leeftijdsgrens, daar ga ik mij nie over uitspreken. T enige wat ik positief zou vinden is dat je minstens een paar jaar met de auto zou moeten gereden hebben vooraleer je een motorrijbewijs mag halen. Motorrijden op zich is al moeilijk genoeg, als je je dan in het verkeer gaat begeven zonder verkeerservaring wordt het in mijn ogen wel erg gevaarlijk. Doe eerst een paar jaar ervaring op in het verkeer en stap dan over op 2 wielen.

                                      En nee op een brommerke doet ge niet de juiste verkeerservaring op. Daarvoor ligt de snelheid van een brommerke te laag.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                                        En nee op een brommerke doet ge niet de juiste verkeerservaring op. Daarvoor ligt de snelheid van een brommerke te laag.
                                        Ja, want als je in België met de wagen rijdt ligt je gemiddelde snelheid echt wel een pak hoger.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                        Motoren & Tjeurisme

                                        Comment

                                        Working...
                                        X