Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe regelgeving motorrijbewijzen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Mijn inziens doe je op een brommer nochtans veel meer ervaring op over hoe het rijden met een motorfiets in zijn werk gaat, dan wanneer je met een auto rijdt.
    Dat heeft niets te maken met de snelheid, maar alles met je 'plaats' op de rijweg tss de andere voertuigen en op een brommer/motor bekijk je dat vanuit een heel andere hoek. (ik moet wel zeggen dat mijn brommers allemaal net wat sneller reden dan wettelijk toegelaten en ik zelden op het fietspad te vinden was )
    Mss moeten ze mensen 1st verplichten om met een motor te rijden vooraleer ze met een auto op de baan mogen, dat zou mij al wat logischer lijken. (ik zeg logischer, niet realistischer )
    Last edited by ; 25/10/2010, 13:10.

    Comment


    • #22
      Goh, regelgeving. Bij de vorige wijziging (toen ze twee rijbewijzen invoerden afhankelijk van je leeftijd en de pk/kg verhouding), heb ik nog m'n motorijbewijs gehaald in het oude systeem.

      Ik was dus 18, met een motorijbewijs voor eender welke machine, maar geen autorijbewijs. Gevolg: ik mocht bij wijze van spreken met een Hayabusa rondrijden, maar met een auto moest ik een begeleider meehebben.

      Toen ik m'n autorijbewijs haalde, moest in bij de gemeente m'n rijbewijs laten aanpassen. Die dachten dat er iets niet klopte: ik ging van motorijbewijs naar moto+auto

      Comment


      • #23
        Ik heb net hetzelfde gedaan, ik mocht van mijn ouders kiezen, ofwel leenden ze mij voor een auto, ofwel (na enorm zagen) voor een motor en aangezien ik toen al door had dat een motor in wezen een luxe-product was in onze contreien, heb ik wijselijk voor die motor gekozen, ik had dus ook een motor voor ik een auto had.

        En ik zat ook in dat oude systeem, daar kon je dus kiezen tss het rijbewijs voor motoren tot 600cc en dat voor alle klassen, maar met het verschil dat je het zwaarste rijbewijs kon kiezen zonder eerst het 'lichte' rijbewijs te doorlopen (beetje nutteloos systeem eigenlijk).
        Uiteraard kies je dan voor de zwaarste categorie, anders mag je nadien nog eens dokken.
        Veel meer dan 8 uurtjes praktijk (vooral oefenen) met een BMW F650, hield dat niet in voor wat ik me er nog van kan herinneren...

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
          Mijn inziens doe je op een brommer nochtans veel meer ervaring op over hoe het rijden met een motorfiets in zijn werk gaat, dan wanneer je met een auto rijdt.
          Dat heeft niets te maken met de snelheid, maar alles met je 'plaats' op de rijbaan tss de andere voertuigen en op een brommer/motor bekijk je dat vanuit een heel andere hoek. (ik moet wel zeggen dat mijn brommers allemaal net wat sneller reden dan wettelijk toegelaten en ik zelden op het fietspad te vinden was )
          Mss moeten ze mensen 1st verplichten om met een motor te rijden vooraleer ze met een auto op de baan mogen, dat zou mij al wat logischer lijken. (ik zeg logischer, niet realistischer )
          Er is toch nog wel een verschil tussen de plaats op de rijbaan van een brommerke (en ik ga uit van klasse B) en een moto in mijn ogen.

          Mijn laatste zin was mss wat verkeerd en had ik beter weg gelaten. Brommerke vergeleek ik daar met fiets.

          Comment


          • #25
            Een klasse B brommer moet op de rijbaan rijden. Mag in de bebouwde niet op het fietspad. Dat is dus een levende verkeersremmer. Waar zit (in de bebouwde kom) het verschil met een motor? 5km/u als beiden de wet naleven. Dat zal het verschil tussen ervaring opdoen en geen ervaring opdoen niet maken.

            Als je met een motor gaat rijden zoals je met een auto rijdt, dan gaat het niet lang duren eer je ofwel op je gezicht gaat, of iemand je van de baan rijdt.
            Powered by Detroit Diesel.

            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
              Als je met een motor gaat rijden zoals je met een auto rijdt, dan gaat het niet lang duren eer je ofwel op je gezicht gaat, of iemand je van de baan rijdt.
              Sorry, maar dit vind ik echt nergens op slaan.

              Net als dat een brommer geen ervaring geeft vooraleer je op een motor stapt. (is algemeen, dus niet naar jou toe PT cruiser)
              Toen ik 17 was stapte ik voor het eerst op een GS 500 (had al paar keer 250cc gereden) van mijn schoonbroer. Hij had toen al serieus wat autoervaring (is 8jaar ouder dan mij) en had een km of 2000 achter de kiezen op de GS. Het heeft me geen 200km gekost voordat ik beter over weg kon met zijn motorfiets. Ik kon er beter achtjes mee draaien, het remmen beter doseren, soepeler mee door de bocht gaan (ook vlotter), véél betere lijnen rijden, aanvoelen wanneer je op het gas moet gaan, rustig blijven wanneer het achterwiel eens een stapje opzij zette en ga zo maar door. Dus geen ervaring opdoen op een brommer? My hairy ass ja...

              Voor een goede zit, kijk (kijken ook als in het verkeer observeren en terroristisch geneigde mede weggebruikers inschatten), rem en bochtentechniek op te doen ebde geen keet nodig die 140km/h rijden kan.
              Als ge zo geen dingen inziet, dan moede uzelf toch wel eens afvragen of ge weet mee wa dadde bezig zijt.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                Sorry, maar dit vind ik echt nergens op slaan.

                Net als dat een brommer geen ervaring geeft vooraleer je op een motor stapt. (is algemeen, dus niet naar jou toe PT cruiser)
                Toen ik 17 was stapte ik voor het eerst op een GS 500 (had al paar keer 250cc gereden) van mijn schoonbroer. Hij had toen al serieus wat autoervaring (is 8jaar ouder dan mij) en had een km of 2000 achter de kiezen op de GS. Het heeft me geen 200km gekost voordat ik beter over weg kon met zijn motorfiets. Ik kon er beter achtjes mee draaien, het remmen beter doseren, soepeler mee door de bocht gaan (ook vlotter), véél betere lijnen rijden, aanvoelen wanneer je op het gas moet gaan, rustig blijven wanneer het achterwiel eens een stapje opzij zette en ga zo maar door. Dus geen ervaring opdoen op een brommer? My hairy ass ja...

                Voor een goede zit, kijk (kijken ook als in het verkeer observeren en terroristisch geneigde mede weggebruikers inschatten), rem en bochtentechniek op te doen ebde geen keet nodig die 140km/h rijden kan.
                Als ge zo geen dingen inziet, dan moede uzelf toch wel eens afvragen of ge weet mee wa dadde bezig zijt.
                Vergeet niet het onderscheid te maken tussen technische beheersing een verkeerservaring. De meeste ongelukken gebeuren niet doordat je geen achtjes kon draaien, maar door het verkeerd inschatten van een situatie (ook al is een ander de schuldenaar).

                Dan zie je al die beginners zo goed als rechts op de rijbaan rijden met hun motor. En dan verwonderd zijn wanneer ze continue rakelings worden ingehaald. Dat zou je moeten zeggen: 'het is gene brommer meer hé'

                Comment


                • #28
                  Gasten die serieus wa km's mee hun brommer gedaan hebben zulde ni langs rechts op de rijbaan vinden zenne! Ni mee hunne brommer en ook ni mee de moto.
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                    Een klasse B brommer moet op de rijbaan rijden. Mag in de bebouwde niet op het fietspad.
                    Mag wel hoor, tenzij anders aangegeven. Das ff zo geweest, maar terug afgeschaft.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bort Bekijk Berichten
                      Mag wel hoor, tenzij anders aangegeven. Das ff zo geweest, maar terug afgeschaft.
                      Terug afgeschaft? Say what?
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #31
                        Ja, ik kan daar niet veel meer over zeggen
                        Een aantal jaren geleden moesten klasse B bromfietsen plotseling, binnen de bebouwde kom, verplicht op de rijbaan rijden. Maar das niet eens een jaar in voegen geweest (daarover ben ik ni zeker, enkel dat het nu zo niet meer is). Ik vind nix meer terug over die wijziging, denk dat dat in 2004 was.

                        http://www.wegcode.be/wetteksten/sel...gcode/109-art9 (9.1.2.2°)

                        Comment


                        • #32
                          Voor een klasse B is het toegelaten om op het fietspad te rijden als er een snelheidsbeperking geldt van 50km/u of minder. Mag dus op de rijbaan, maar uiterst rechts (groot verschil met een moto die zeker niet rechts hoeft te rijden)
                          Als er een hogere snelheidsbeperking is dan 50km/u MOET een klasse B op het fietspad tenzij het door borden verboden is. (sinds 1-mrt-2007)

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                            Sorry, maar dit vind ik echt nergens op slaan.

                            ...
                            Met de motor rijden is toch heel wat anders dan met de auto rijden? Allee, da's toch mijn mening.

                            Met de motor moet je nog meer vooruitziend zijn dan met de auto. Niet in de laatste plaats omdat nogal wat automobilisten je niet voldoende plaats geven.

                            Ook remtechniek end verschilt toch heel wat. Je moet steeds voor de bocht remmen, akkoord met een auto moet dat ook maar een auto is daar vergevingsgezinder in.
                            Powered by Detroit Diesel.

                            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                              Met de motor rijden is toch heel wat anders dan met de auto rijden? Allee, da's toch mijn mening.

                              Met de motor moet je nog meer vooruitziend zijn dan met de auto. Niet in de laatste plaats omdat nogal wat automobilisten je niet voldoende plaats geven.

                              Ook remtechniek end verschilt toch heel wat. Je moet steeds voor de bocht remmen, akkoord met een auto moet dat ook maar een auto is daar vergevingsgezinder in.
                              Ah ok, ik had uw zin volledig mis opgevat. Von het al raar aangezien dadde meestal wel dingen zegt waar ik mij in kan vinden, zoals nu in uw verklaring. Mes excusses!
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                Het grootste probleem met beginnende motards nu is dat ze meteen een R1 oid willen. Want minder dan een 1000cc gaat niet vooruit. ipv met een 250 of 500 oid te beginnen.
                                Ik ben ook begonnen met een (oude) 600 en zie niet in waarom iemand meer nodig heeft.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk Berichten
                                  Ik ben ook begonnen met een (oude) 600 en zie niet in waarom iemand meer nodig heeft.
                                  Wel, om de simpele reden dat alles went denk ik
                                  Logisch gezien heb je aan iets of wat 600 idd meer dan genoeg, maar ik moet eerlijk zeggen dat bij de 1ste x dat ik voluit accelereerde met mijn 1ste motor (XJ600N Diversion) ik dacht dat ik op een Saturnus V raket zat. Ongeveer 2 maand later was dat afgeslonken tot een driewielerke bij wijze van spreken...
                                  Heb nu Honda XR600 en dat rijdt best vlot, maar vooraf had ik echt een verslavende acceleratie verwacht en dat is toch enigzins tegen gevallen, in die mate dat ik dacht met een 25kw versie rond te rijden (zoals op mijn papieren staat), maar nee, blijkt full power versie te zijn^^
                                  Last edited by ; 29/10/2010, 14:41.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                    Ah ok, ik had uw zin volledig mis opgevat. Von het al raar aangezien dadde meestal wel dingen zegt waar ik mij in kan vinden, zoals nu in uw verklaring. Mes excusses!
                                    mja, ik leg het soms nogal moeilijk uit. 't is ook niet altijd even makkelijk om een tekst juist te vatten als je er geen intonatie of uitdrukking bij krijgt.
                                    Powered by Detroit Diesel.

                                    Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X