Dag iedereen,
Ik vraag dit mij nu al een tijdje af, doorgaans is het beter om tijdens het nemen van een bocht -zowel met een tweewieler als in een auto- in plaats van in neutraal de bocht te nemen, 'gas' te geven om de stabiliteit te verhogen. Toch, als je de theorie van de cirkel van Kamm zou volgen, zou je in neutraal (geen voor- of achterwaartse belasting op de banden) de hoogste zijdelingse krachten kunnen halen.
Mijn vraag is nu dus, waarom is dit nu dan toch zo dat gas geven beter is? gevoelsmatig weet iedere ervaren rijder dat dit beter is, maar is er ook iemand die me hiervoor eventjes de exacte fysische reden kan geven?
Ik vraag dit mij nu al een tijdje af, doorgaans is het beter om tijdens het nemen van een bocht -zowel met een tweewieler als in een auto- in plaats van in neutraal de bocht te nemen, 'gas' te geven om de stabiliteit te verhogen. Toch, als je de theorie van de cirkel van Kamm zou volgen, zou je in neutraal (geen voor- of achterwaartse belasting op de banden) de hoogste zijdelingse krachten kunnen halen.
Mijn vraag is nu dus, waarom is dit nu dan toch zo dat gas geven beter is? gevoelsmatig weet iedere ervaren rijder dat dit beter is, maar is er ook iemand die me hiervoor eventjes de exacte fysische reden kan geven?
Comment