Beste forummers,
Ik ben deze onlangs tegengekomen en ik vond dat hij wel iets heeft...
Wat vinden jullie er van?
In Duitsland is het nieuwe motormerk, waarover we vorige week nog zwaar speculeerden, officieel onthuld. Het gaat om Horex, dat met de steun van o.a. VW een naked bike met VR6-motor en topcomponenten in het rijwielgedeelte op de markt zet.
Het motorblok is de pièce de résistance van de Horex: het zescilinderblok heeft de cilinders onder een bijzonder steile hoek van amper 15°, zodat het motorblok nauwelijks meer plek inneemt dan een viercilindermotor. De aspiratie van de 1.218cc motor wordt daarenboven onder druk gezet door een Rotrex radiale compressor.
Drie bovenliggende nokkenassen bedienen de kleppen. Het vermogen ligt naargelang de laaddruk tussen 175 en 200 pk, met meer dan 150 Nm aan trekkracht. Klein detail: de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u, 30 km/u meer dan de huidige 200 pk sterke Yamaha Vmax dus.
Frame en rijwielgedeelte
Met zo’n beer van een motor werd ook alles daar rond niet aan het toeval overgelaten. Het dikke aluminium frame zit tussen een 50mm UPSD voorvork en een mono swingarm met centrale monoshock. Vooraan werken dubbele remschijven met vierzuigerremklauwen, achteraan een enkele schijf met tweezuigerremklauw. ABS is standaard. Het rijklare gewicht bedraagt 239 kg.
Een richtprijs is nog niet bekend, het dealernetwerk zal aanvankelijk 60 vestigingen in Duitsland kennen en later uitbreiden.
Ik ben deze onlangs tegengekomen en ik vond dat hij wel iets heeft...
Wat vinden jullie er van?
In Duitsland is het nieuwe motormerk, waarover we vorige week nog zwaar speculeerden, officieel onthuld. Het gaat om Horex, dat met de steun van o.a. VW een naked bike met VR6-motor en topcomponenten in het rijwielgedeelte op de markt zet.
Het motorblok is de pièce de résistance van de Horex: het zescilinderblok heeft de cilinders onder een bijzonder steile hoek van amper 15°, zodat het motorblok nauwelijks meer plek inneemt dan een viercilindermotor. De aspiratie van de 1.218cc motor wordt daarenboven onder druk gezet door een Rotrex radiale compressor.
Drie bovenliggende nokkenassen bedienen de kleppen. Het vermogen ligt naargelang de laaddruk tussen 175 en 200 pk, met meer dan 150 Nm aan trekkracht. Klein detail: de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u, 30 km/u meer dan de huidige 200 pk sterke Yamaha Vmax dus.
Frame en rijwielgedeelte
Met zo’n beer van een motor werd ook alles daar rond niet aan het toeval overgelaten. Het dikke aluminium frame zit tussen een 50mm UPSD voorvork en een mono swingarm met centrale monoshock. Vooraan werken dubbele remschijven met vierzuigerremklauwen, achteraan een enkele schijf met tweezuigerremklauw. ABS is standaard. Het rijklare gewicht bedraagt 239 kg.
Een richtprijs is nog niet bekend, het dealernetwerk zal aanvankelijk 60 vestigingen in Duitsland kennen en later uitbreiden.
Comment