Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandenkeuze moto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Geen idee wat er achteraan op ligt op de moment...zou ik eens moeten nakijken. Die voorband ga ik zowiezo al bestellen.

Comment

Interessant topic, ook voor mij.

Comment

Heb al met vanalles gereden (dunlop, bridgestone, pirelli, ....) . Mijn voorkeur is nog altijd de michelin. Gewoon de betrouwbaarste, de meest duurzame,... kortom de beste band.
        Pilot power 2ct is goed voor sportiever gebruik (slijt wel rapper) heb nu pilot road 2CT en super tevreden van. Heeft voor mij dezelfde kwaliteiten als de power en gaat nog is x aantal km's langer mee. behoort wel tot de duurdere van michelin. De power is als boter op een hete plaat.
        Ik heb , zowel droog als nat, het meeste vertrouwen in de michelin.

(Heb deze trouwens al in alle maten gehad 160 - 180 - 190 nu)
        BMW 118D E87 M-pack

Comment

Ik begrijp niet goed waarom je nu persé banden van hetzelfde merk op je moto moet hebben liggen. 't Wordt niet alleen erg duur als je eens wilt wisselen maar 't is ook niet nodig.

Wel waar dat het rijgedrag met verschillende combinaties verandert maar in veel gevallen moet je al heel erg ervaren zijn om het verschil te kunnen merken naar rijgedrag ( slijtage is wat anders ).
          Sommige combinaties rijden idd zelfs beter dan banden van eenzelfde set, al kan dat soms ook puur subjectief dan wel objectief zijn.
          Veel zit echter ook in 't koppeke als het om banden gaat.

En nog liever een minder bandje met perfecte bandenspanning dan omgekeerd.
          Met Michelins en Bridgestone kun je niks mis doen.
          En (zelf)vertrouwen opbouwen met je banden, dat is beter dan konstant wisselen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
            Ik begrijp niet goed waarom je nu persé banden van hetzelfde merk op je moto moet hebben liggen. 't Wordt niet alleen erg duur als je eens wilt wisselen maar 't is ook niet nodig.
            Wat is daar duur aan? Als de achterband van uw set versleten is vervang je 'm simpelweg door een nieuwe van hetzelfde merk.

Wel waar dat het rijgedrag met verschillende combinaties verandert maar in veel gevallen moet je al heel erg ervaren zijn om het verschil te kunnen merken naar rijgedrag ( slijtage is wat anders ).
            Kijk, met een set van twee dezelfde banden doe je zeker niks mis. Adviseren om verschillende types te mengen om tot een zogezegd beter rijgedrag te komen is gewoon onzin.

Sommige combinaties rijden idd zelfs beter dan banden van eenzelfde set, al kan dat soms ook puur subjectief dan wel objectief zijn.
            Akkoord

Ook akkoord...

Comment

Volledig mee akkoord.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                Hmm, zelfs regenwater afvoer hoort op elkaar afgestemd te zijn tussen voor en achterband.

Dus ik sluit me aan bij Odan en Jakkel... enkel gaan voor een set..

Dat je daar zelf meent van af te moeten wijken is prima, maar zo'n advies zou ik nooit geven.
                Allemaal overroepen. Iedere voorband doet hetzelfde : waterruimen voor de achterband. Tis niet dat een bepaald band van een bepaald merk een speciaal soort watergolf maakt waardoor die gelijklopende achterband dat perfect op vangt. Nee, dat bestaat niet. De "golf" is immers compleet afhankelijk van de snelheid en den druk op het voorwiel. Evenals het toekomen van zo een golf ook nog eens afhankelijk is van de wielbasis. Vandaar dat dat samenwerken bijzonder overroepen is. Das marketing en int echt niet meer dan een cijfertje achter de komma.

Adviseren om op 2 verschillende banden te rijden doe ik niet. Maar niet overstappen naar een ander merk omdat er dan 2 verschillende opliggen, dat vind ik ook niet kunnen.

Een Power is tevens een band die heel erg goed ligt en stuurt op de GSX-F. Een echte aanrader, ongeacht of er nu een BT of een Road achter opligt. De BT's achteraan sturen trouwens sneller dan de Roads. Zowel die van de eerste als de huidige generatie. Dus "slecht" doet hij er zeker niet mee.
                Motoren & Tjeurisme

Comment

Net over't werk staat er sinds vandaag een GSX-F 750 te koop met 112.000km! Qua duurzaamheid zit het wel snor denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                    Adviseren om op 2 verschillende banden te rijden doe ik niet. Maar niet overstappen naar een ander merk omdat er dan 2 verschillende opliggen, dat vind ik ook niet kunnen.

Nee, tuurlijk niet...
                    Gooi daar gewoon nen Michelin Pilot Power 2 vanvoor onder en achteraan een Michelin Pilot Road 2.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Nee, tuurlijk niet...

Ja hallo, da ist zelfde merk... Den Dunlop-man die vroeger aan ons leverde adviseerde dat ook, zacht vanvoor, achteraan iets harder, dan heb je bij doorsnee gebruik de mooist gelijklopende slijtage.
                      Motoren & Tjeurisme

Comment

Ja hallo, da ist zelfde merk... Den Dunlop-man die vroeger aan ons leverde adviseerde dat ook, zacht vanvoor, achteraan iets harder, dan heb je bij doorsnee gebruik de mooist gelijklopende slijtage.
                        Ja hallo, het is niet omdat ze van hetzelfde merk zijn dat het dezelfde banden zijn hé... .

Road en Power hebben totaal verschillende karakteristieken. Ze hebben een andere profieltekening, ze hebben een gans andere doorsnede (de Power is spitser) en de rubbersamenstelling is compleet anders. En als die 'Dunlop-man' van u dat adviseerde, dan was dat gewoon om zich interessant te maken, ge komt dat soort volk overal wel eens tegen. Als een fabrikant als Michelin een Road voor- en achterband ontwikkelt, dan gaat 'ie ervoor zorgen dat voor- en achterband perfect met mekaar gaan matchen, zo simpel is dat.
                        Oh ja, mijn Road 2CT voor- en achterband is gelijklopend aan het slijten... .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Ja hallo, het is niet omdat ze van hetzelfde merk zijn dat het dezelfde banden zijn hé... .

Road en Power hebben totaal verschillende karakteristieken. Ze hebben een andere profieltekening, ze hebben een gans andere doorsnede (de Power is spitser) en de rubbersamenstelling is compleet anders. En als die 'Dunlop-man' van u dat adviseerde, dan was dat gewoon om zich interessant te maken, ge komt dat soort volk overal wel eens tegen. Als een fabrikant als Michelin een Road voor- en achterband ontwikkelt, dan gaat 'ie ervoor zorgen dat voor- en achterband perfect met mekaar gaan matchen, zo simpel is dat.
                          Oh ja, mijn Road 2CT voor- en achterband is gelijklopend aan het slijten... .

Maar allé, moesten banden ook maar half zo hard samen werken als dat een fabrikant beweert in al zijn commerciële shit, dan zouden er allang disclaimers en zou het ook verplicht zijn om 2 banden van het zelfde merk te plaatsen. Ook zouden verzekeringen daar allang opgesprongen hebben bij dodelijke ongevallen.

Allemaal overroepen. Maar als jou dat een beter vertrouwen geeft, dan moet je je aan jouw regels houden.

En uiteraard slijten uw banden gelijk. Ge rijdt enkel alst droog is en doet bijna uitsluitend plezier km's. Iemand die meer de moto gebruikt voor verplaatsing en ook al eens in de regen zit, die zal een gans ander slijtage patroon hebben.
                          Last edited by Tjeu; 24/05/2011, 08:48.
                          Motoren & Tjeurisme

Comment

Maar allé, moesten banden ook maar half zo hard samen werken als dat een fabrikant beweert in al zijn commerciële shit, dan zouden er allang disclaimers en zou het ook verplicht zijn om 2 banden van het zelfde merk te plaatsen. Ook zouden verzekeringen daar allang opgesprongen hebben bij dodelijke ongevallen.

Allemaal overroepen. Nooit gedacht dat jij je zo zou laten beïnvloeden door wat mooipraters.

En uiteraard slijten uw banden gelijk. Ge rijdt enkel alst droog is en doet bijna uitsluitend plezier km's. Doe eens wat meer nuttige km's, rij regelmatig eens in de regen en het zal direct een ander beeld geven.
                            Als je 't toch allemaal beter weet hé, dan mag jij me eens uitleggen waarom Michelin dan geen Road achterband en Power voorband als set levert?? Ah ja, want da's dé juiste setting!
                            Commerciële shit is hier compleet niet van toepassing m'n beste, het gaat in dit geval immers over banden van hetzelfde merk, of had je dat nog niet door? Btw, ik laat mij niet beïnvloeden door mooipraters, dit is het bewijs... .

En, ik hoef geen 'nuttige' km's te doen, al een geluk, de moto is voor mij enkel voor de fun. Dat jij een 'die hard' bent die door weer en wind raast tegen ongelooflijke snelheden heb je hier al meermaals duidelijk gemaakt. Proficiat, je hebt bewezen dat je een echte vent bent. Ik rij niet in de regen (ook al zouden Road 2CT's er heel goed in zijn), ik ben ne platte die alles met de fiets doet in de regen. En van die bandenslijtage in de regen en dat nuttige km's sletiger voor achterband dan voor de voorband zouden zijn is mij al helemaal een raadsel, of heeft uw 'Dunlop-man' dat gezegd misschien?

Comment

Jakkel, mijnen tekst was al braver gemaakt, omdak weet dadde nogal absurd lange tegen hebt.

Een fabrikant verkoopt geen sets, die verkopen banden. Voorbanden, achterbanden. Geen sets.

Het gaat hier ook absoluut niet over al dan niet "die hard" zijn. Geen idee trouwens waarom dadde gij altijd zo op uw paard moet kruipen... Tis er echt over. Doe toch gewoon eens rustig man

Anyhow, ik ben uw lange teen gedoe en mentaliteit al een tijdje meer dan beu. Naar de negeerlijst ermee!
                              Motoren & Tjeurisme

Comment

Jakkel, mijnen tekst was al braver gemaakt, omdak weet dadde nogal absurd lange tegen hebt.

Een fabrikant verkoopt geen sets, die verkopen banden. Voorbanden, achterbanden. Geen sets.

Het gaat hier ook absoluut niet over al dan niet "die hard" zijn. Geen idee trouwens waarom dadde gij altijd zo op uw paard moet kruipen... Tis er echt over. Doe toch gewoon eens rustig man

Anyhow, ik ben uw lange teen gedoe en mentaliteit al een tijdje meer dan beu. Naar de negeerlijst ermee!

Enfin, ook een manier om u er uit te klappen natuurlijk.
                                Dada tjeutje... ik was uw mentaliteitje eigenlijk ook al een tijdje beu, maar dat had je al wel door hé.

Comment

Ik heb na veel bandenwissels mijn persoonlijke perfecte combi ook gevonden in Michelin!

Vooraan Pilot Power, Achteraan Pilot Road 2CT

Achteraan pilot power kan ook, zaaaaalige gripband, zelfs bij nat, maar als je ook wat woon-werk doet en wat vaker rechtdoor rijdt zet je die op 4000 km al vierkant en op de draad (en pertang in het weekend goed de kanten afgereden )

Met de pilot road 2CT heb je een goeie levensduur en toch zacht genoeg rubber in de wang om plat platter platst te gaan.

Ik denk ook dat bandenwissels niet per sé per set hoeven. WEL zou ik "gelijkaardige" banden steken, dus geen sportband vooraan en een tourband achter ofzo. Maar ik heb toch steeds een band of 3-4 achteraan gesleten alvorens vooraan te moeten wisselen. (kan ook aan mij liegen natuurlijk )
                                  In ieder geval zijn de pilot's goed op elkaar afgestemd als ge het mij vraagt! Vooraan pilot road zou ook kunnen, al is de pilot power iets zachter en iets sneller warm. Ik deed ook nogal wat snelweg enzo, en dan heb je natuurlijk niet veel bochtjes etc, maar toch wilde ik de band "goed" hebben tegen dat ik de wisselaar of afrit indook.
                                  Last edited by Timmeke-Tim; 24/05/2011, 11:37.
                                  Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                  www.meevliegen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
                                    Ik heb na veel bandenwissels mijn persoonlijke perfecte combi ook gevonden in Michelin!

Vooraan Pilot Power, Achteraan Pilot Road 2CT

Achteraan pilot power kan ook, zaaaaalige gripband, zelfs bij nat, maar als je ook wat woon-werk doet en wat vaker rechtdoor rijdt zet je die op 4000 km al vierkant en op de draad (en pertang in het weekend goed de kanten afgereden )

Met de pilot road 2CT heb je een goeie levensduur en toch zacht genoeg rubber in de wang om plat platter platst te gaan.

Ik denk ook dat bandenwissels niet per sé per set hoeven. WEL zou ik "gelijkaardige" banden steken, dus geen sportband vooraan en een tourband achter ofzo. Maar ik heb toch steeds een band of 3-4 achteraan gesleten alvorens vooraan te moeten wisselen. (kan ook aan mij liegen natuurlijk )
                                    In ieder geval zijn de pilot's goed op elkaar afgestemd als ge het mij vraagt! Vooraan pilot road zou ook kunnen, al is de pilot power iets zachter en iets sneller warm. Ik deed ook nogal wat snelweg enzo, en dan heb je natuurlijk niet veel bochtjes etc, maar toch wilde ik de band "goed" hebben tegen dat ik de wisselaar of afrit indook.
                                    En ik heb met mijn twee Road 2CT's meer last van een wegschuivende achterband dan van een wegschuivende voorband. Ik vind die Road vooraan een superbandje, begint nu wel flink te slijten, vooral de flanken...

Trouwens, Power (2CT) = sport, Road (2CT) = (sport)tour, da's dan eigenlijk wel een tourband met een sportband mengen hé.

Comment

Allemaal overroepen. Maar als jou dat een beter vertrouwen geeft, dan moet je je aan jouw regels houden.

En uiteraard slijten uw banden gelijk. Ge rijdt enkel alst droog is en doet bijna uitsluitend plezier km's. Iemand die meer de moto gebruikt voor verplaatsing en ook al eens in de regen zit, die zal een gans ander slijtage patroon hebben.
                                      Tjeu:

De hoek die een band van nature maakt (het al dan niet spitse karakter), en de opwarmtijd van een band.
                                      Die heb ik toch wel graag op elkaar afgestemd... en dan met name de opwarmtijd.

Komt bij, dat een voorband binnen 1 type sowieso al zachter is dan de achterband van datzelfde type.

Ik sluit niet uit dat bepaalde combinaties nog beter bevallen, op een persoonlijke titel dan, voor jouw motor, jouw rijstijl. Maar generiek zou ik daar niet aan beginnen.

Nog 1 belangrijke algemene opmerking:

Een beginner heeft een betrouwbare band nodig die snel opwarmt.

Een sport/toerband voldoet aan die eigenschappen. Het 'temperatuur-venster' waarbinnen een band functioneert is immers zo ruim mogelijk gedefinieerd.
                                      Voor een sportband is het vooral ook van belang dat deze niet teveel gaat 'smeren' bij een harde (semi-circuit) rijstijl. Met als gevolg een compromis t.a.v. de werking bij lage temperaturen en de snelheid van op temperatuur komen.

Comment

Komt bij, dat een voorband binnen 1 type sowieso al zachter is dan de achterband van datzelfde type.
                                        Ah zo, dat wist ik niet, eindelijk leer ik hier nog eens iets bij!

Vandaar waarschijnlijk dat die voorband bij mij vooraan ongeveer even snel slijt als die van achteraan.

Comment

Tjeu:

De hoek die een band van nature maakt (het al dan niet spitse karakter), en de opwarmtijd van een band.
                                          Die heb ik toch wel graag op elkaar afgestemd... en dan met name de opwarmtijd.
                                          Ik vin het niet belangrijk dat beide banden even snel opwarmen. Ik vind het belangrijker dat mijn voorband ASAP warm staat, want daar rem ik mee, daar stuur ik mee en die kan ik niet corrigeren op de gas. Ook voor een "beginner" vind ik het veel beter om vooraan meer grip te hebben. Meer grip is gewoon veiliger dan minder grip. En al zeker als je de voorrem dosering nog niet 100% onder de knie hebt.

Vergeet ook niet dat het hier over en 10jaar oude budget moto gaat. Geen Futura waar een deftige (stugge) vering op zit. De voorvering op een GSX-F is vooraan te slap en helemaal niet afgestemd op de achtervering. Dat zijn echt wel factoren die je veel meer voelt dan al dan niet op elkaar afgestemde banden.

Oorspronkelijk geplaatst door msxx

Maar grip heb je vooraan nooit te veel. Een BT023 of Road mogen dan al veel meer grip op in de bochten hebben dan hun voorgangers, qua remvermogen zijn ze niet even hard geëvolueerd (wegens het belang aan lange levensduur). Een Power of overeenkomstige BT hebben nog steeds een zachtere compound in het midden en bieden een groter remvermogen en dus een grotere veiligheid.

Ik sluit niet uit dat bepaalde combinaties nog beter bevallen, op een persoonlijke titel dan, voor jouw motor, jouw rijstijl. Maar generiek zou ik daar niet aan beginnen.
                                          Ik sprak hier voornamelijk gericht naar de GSX-F. Zoals reeds gemeld heb ik er zelf ook eentje gehad. 58.000km mee gedaan en dus ook een hoop bandjes op gehad. De motor stuurt een stuk beter met een zachtere en scherpere band vooraan dan met een rondere sport-touring band. Of toch volgens mijn gevoel, gans het bandenverhaal blijft immers een subjectief geheel.

Nog 1 belangrijke algemene opmerking:

Een beginner heeft een betrouwbare band nodig die snel opwarmt.

Een sport/toerband voldoet aan die eigenschappen. Het 'temperatuur-venster' waarbinnen een band functioneert is immers zo ruim mogelijk gedefinieerd.
                                          Voor een sportband is het vooral ook van belang dat deze niet teveel gaat 'smeren' bij een harde (semi-circuit) rijstijl. Met als gevolg een compromis t.a.v. de werking bij lage temperaturen en de snelheid van op temperatuur komen.
                                          Ik vind niet dat je een Power/Road met bvb een Supercorsa mag vergelijken. Bij een Supercorsa gaat idd het verhaal op dat deze op de baan moeilijk warm te krijgen is en dat je daarom meer hebt aan een minder grippige band. Maar een Power warmt wel sneller op dan een Road. De Power heeft immers een zachter karkas. En hoe zachter het karkas, hoe meer interne wrijving en hoe sneller de band op warmt. Nu, in de laatste generaties van de Power hebben ze het karkas kunnen verstevigen doordat ze er in slagen om met meer silica dezelfde opwarm effecten te bekomen, waarbij de band ook minder snel zal oververhitten en ook nog eens minder slijt dan bij het zachtere karkas.

Toen de GSX-F op Pilot Powers stond, toen kon ik die op het einde van mijn bochtige straat een serieus stuk platter leggen dan toen die op Roads stond zenne.
                                          Dit om te zeggen dat ik er toch niet mee akkoord ga dat een hardere band sneller opwarmt dan een zachtere (we hebben het over baanbanden, niet over semi's of slicks). Want hoe sneller een band warm loopt, hoe harder die zal slijten en net dat willen ze voorkomen op een toerband...

Ik blijf erbij dat een Power hier een goed idee is. En dat onder de noemer "hoe meer grip hoe beter!"
                                          Waarom dan achteraan ook geen Power? Da is gewoon overkill... Met de beschikbare 80pk (en 60? Nm) heb je de grip van een power gewoon niet nodig... Dan ga je beter voor een band die wat langer mee gaat. Achteraan een Power is gewoon weggesmeten geld.
                                          Motoren & Tjeurisme

Comment

Working...
                                          X