Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandenkeuze moto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Je theorie volg ik, maar er zitten wel een aantal aannames in. Die kan/wil ik niet weerleggen.

    Tegelijk ben ik juist van mening dat een 80pk machine de zachtere power prima kan hebben. De extra slijtage zal immers wel meevallen, zo sterk wordt hij ook weer niet op de proef gesteld.

    Overigens, rust in het rijwielgedeelte is voor een beginner net zoveel waard als grip aan de voorkant.
    Jij bent in staat om de achterkant op te vangen als deze een stapje opzij zet (en zelf vind ik dat in de meeste gevallen zelfs leuk ), maar als beginner heb ik er wel een paar keer een hartverzakking van gekregen

    Comment


    • #42
      Je kan er nog boeken over schrijven over die persoonlijke voorkeuren en ideale bandencombinaties.

      Het feit blijft wel dat een fabrikant als Michelin (en ook elk ander groot bandenmerk) jaren ervaring heeft in het ontwerpen en testen van combinaties in alle omstandigheden waarvoor ze bedoelt zijn. Hopen ingenieurs en testpiloten zijn dag in dag uit al jaren aan een stuk bezig met hun producten te innoveren en te verbeteren. Als ze dan een Road 2CT op de markt brengen, dan is zowel die voor- als achterband van die Road 2CT perfect op mekaar afgestemd voor een bepaald soort rijder (Road = sporttourer). Moest die Power 2CT voorband i.c.m. die Road 2CT achterband beter rijden, dan hadden ze bij Michelin de opdruk 'Power' op die voorband wel vervangen door de opdruk 'Road' hoor. Het is toch ook niet meer dan logisch dat je rondom hetzelfde legt als je twee banden versleten zijn. En komaan wees eerlijk, een Road ziet er niet alleen compleet anders uit van vorm, hij is ook nog eens harder ( de achterband zal zelfs een serieus pak harder zijn dan die power voorband) en heeft een ander profiel. Die heeft toch een gans andere roeping hé, da's nu toch echt niet moeilijk te vatten, wel

      Comment


      • #43
        Net zoals Jakkel zet ik ook vooraan en achteraan dezelfde band. Geeft me gewoon meer vertrouwen en ik koop de band waarvoor ik hem nodig heb. Den hornet had 2 powers opliggen -> daar werd als is zotter mee gedaan en werd vantijd op afgelegen terrein is mee "geracet". Nu met de FZ1 wordt deze bijna dagelijks gebruikt voor woon-werkverkeer. Daarom de Roads gepakt, ze zijn hier nu eenmaal voor gemaakt.
        @Jakkel: kbegrijp u volledig! Nuja ben van mening dat ieder koopt wat hij wil en plaats wat hij wil. Je moet kijken waarvoor je het gebruikt.
        De power is slecht in slijtage, is wel goed in wegligging. De Road is goed in wegligging en in slijtage. Daarom dat ik ook de Road heb gekocht en niet voor de power ben gegaan.
        Ook ben ik ervan overtuigd dat je moet zien wat voor band je op welke moto zet.

        Een keuze van band maak ik altijd naar het doel van gebruik en de motor zelf.
        Ik zal tjeu voor zijn voor hij weer afkomt ( ): Is voor ieder persoonlijk eh.
        Ik begrijp jouw keuze van combi ook, al zou ik het zelf NOOIT doen!
        BMW 118D E87 M-pack

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
          Toen de GSX-F op Pilot Powers stond, toen kon ik die op het einde van mijn bochtige straat een serieus stuk platter leggen dan toen die op Roads stond zenne.Dit om te zeggen dat ik er toch niet mee akkoord ga dat een hardere band sneller opwarmt dan een zachtere (we hebben het over baanbanden, niet over semi's of slicks). Want hoe sneller een band warm loopt, hoe harder die zal slijten en net dat willen ze voorkomen op een toerband...

          Ik blijf erbij dat een Power hier een goed idee is. En dat onder de noemer "hoe meer grip hoe beter!"
          Waarom dan achteraan ook geen Power? Da is gewoon overkill... Met de beschikbare 80pk (en 60? Nm) heb je de grip van een power gewoon niet nodig... Dan ga je beter voor een band die wat langer mee gaat. Achteraan een Power is gewoon weggesmeten geld.
          Ja, da's waar, met 80 Pk kan je niet snel en plat door een bocht gaan. Man man, dit wordt gewoonweg hilarisch!

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door TDCi Bekijk Berichten
            Net zoals Jakkel zet ik ook vooraan en achteraan dezelfde band. Geeft me gewoon meer vertrouwen en ik koop de band waarvoor ik hem nodig heb. Den hornet had 2 powers opliggen -> daar werd als is zotter mee gedaan en werd vantijd op afgelegen terrein is mee "geracet". Nu met de FZ1 wordt deze bijna dagelijks gebruikt voor woon-werkverkeer. Daarom de Roads gepakt, ze zijn hier nu eenmaal voor gemaakt.
            @Jakkel: kbegrijp u volledig! Nuja ben van mening dat ieder koopt wat hij wil en plaats wat hij wil. Je moet kijken waarvoor je het gebruikt.
            De power is slecht in slijtage, is wel goed in wegligging. De Road is goed in wegligging en in slijtage. Daarom dat ik ook de Road heb gekocht en niet voor de power ben gegaan.
            Ook ben ik ervan overtuigd dat je moet zien wat voor band je op welke moto zet.

            Een keuze van band maak ik altijd naar het doel van gebruik en de motor zelf.
            Ik zal tjeu voor zijn voor hij weer afkomt ( ): Is voor ieder persoonlijk eh.
            Ik begrijp jouw keuze van combi ook, al zou ik het zelf NOOIT doen!
            Heel kort samengevat:

            Power is zacht, Road is harder. Je gaat voor het ene, of je gaat voor het andere. Vooraan superzacht, achteraan keihard = slecht bezig! Voilà!

            Comment


            • #46
              om efkens terug te gaan naar de topic opener. ik rij nu 9 jaar met bandit 600 en kan je heel goed vergelijken met de jouwe. Telkens bij aankoop zaten er een Bridgestones op en was telkens content als die erdoor zaten; was in mijn geval niet de band voor dit soort moto. Heb die meermaals voelen schuiven en dan vooral de achterbanden. Ik rij nu de laatste jaren op de Pilot road´s en heel erg tevreden over. Banden geven enorm veel vertrouwen in zowat alle weeromstandigheden. en dat verschil in opwarm tijd ga jij als "beginner" zeker niet voelen.
              Als beginner ga je toch minder "plat" gaan waardoor je veel sneller het middelste loopvlak zal verslijten dan de zijkanten. aangezien die hardere compound in het midden op de Road ga je wsl langer kunnen rijden met een setje Road ipv van de powers.

              Ik merk in de banditclub dat er heel veel mensen zijn die op de Roads rondrijden en allemaal tevreden over zijn. Ken er zelfs die bij de aankoop van hun nieuwe moto meteen de banden laten vervangen; standaard suzuki band eraf en meteen een road eronder zetten.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Ja, da's waar, met 80 Pk kan je niet snel en plat door een bocht gaan. Man man, dit wordt gewoonweg hilarisch!
                Begrijpend lezen is voor sommige mensen zeer moeilijk blijkbaar. Tjeumans schrijft dat hij met de power platter kon in dezelfde bocht dan met de road. Op dezelfde moto.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Power is zacht, Road is harder. Je gaat voor het ene, of je gaat voor het andere. Vooraan superzacht, achteraan keihard = slecht bezig! Voilà!
                  Niet akkoord. Als je voor en achter hetzelfde type band legt verslijt je ongeveer 2 achterbanden op 1 voorband. Dus als je heel wat kilometers doet ben je voordeliger om achteraan een iets hardere te kiezen. Zo kan je in alle vertrouwen toch snel en bruut insturen als je er zin in hebt en slijt je achterband niet zinloos snel bij gewoon punt A- Punt B vervoer. Dan heb je de extra grip van een zachte band echt niet nodig en is een hardere even goed.

                  Trouwens, 90% van alle motorrijders kiest een te sportieve band voor zijn gebruik. Grip en het daarmee gepaard gaande vertrouwen in een band zit vooral tussen de oren. Men kiest bijvoorbeeld liever een pilot power dan pilot road want die power biedt meer grip. Dat is uiteraard zo, maar of je 't verschil zal voelen? hell no. tegen dat het gripvoordeel van een power boven water komt zit je al klinkende rondetijden te draaien op circuit. Met een Road kan je ongemeen snoeihard rijden. Inclusief hellingshoeken die je moto weer enkele grammen lichter maken.

                  Over motobanden wordt veel teveel zeik verkocht.

                  Degioke, leg voor en achter Michelin Pilot Road en je zal tevreden zijn. Grip genoeg, natte grip meer dan voldoende en ze gaan nog lang mee ook. Als je echt de sportieve toer op wil leg dan vooraan een Power, altijd goed voor het vetrouwen te weten dat je vooraan met grippy spul zit.
                  Last edited by ; 28/05/2011, 14:17.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten




                    Eentje uit de oude doos! Zalige mooie tijd. Mijn gouwe ouwe VFR De enige moto die ik veel te snel verkocht heb, man wat reed dat gemakkelijk

                    Comment


                    • #50
                      Ik heb ervaring met de BT-021 achteraan en vooraan op een Fazer 600.
                      Ik persoonlijk ben daar tevreden van, alhoewel ik stellig overtuigd ben dat persoonlijke voorkeur toch de meest doorslaggevende factor is bij de bandenkeuze (nadat je al een paar sets versleten hebt).
                      Oorspronkelijk 25 jaar geleden was het allemaal Michelin voor mij en nu Bridgestone.

                      Ik ben ook voorstander van vooraan en achteraan hetzelfde merk van banden. Mijn ervaring is dat er voor elke 2 achterbanden 1 voorband moet gestoken worden en dus is het al voorgevallen dat ofwel de achterband of de voorband een jongere versie zijn.

                      Wat vooral belangrijk is voor Gio is de DOT code van de band die de productiedatum aangeeft. Ik ken persoonlijk een collega die op het circuit tegen de vlakte is gegaan omdat de achterband het begeven heeft wegens ouderdom.
                      Bij een profieldiepte van 2 mm wordt aangeraden om de band te vervangen (dus sneller dan bij een auto).

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
                        Ik ken persoonlijk een collega die op het circuit tegen de vlakte is gegaan omdat de achterband het begeven heeft wegens ouderdom.
                        Smetjen, als het fout gaat is 't altijd den band zijn fout! Dat is altijd den eerste schuldige bij degene die de schuiver maakt.

                        Comment


                        • #52
                          Hier altijd een setje van hetzelfde merk vroeger pirelli nu bridgestone,gewoon overgestapt omdat de bridgestone zelfde grip geven als de pirelli maar toch iets langer meegaan en de bandenboer eveneens overgestapt is.

                          Welke,

                          Bt20 voor de pan.
                          Bt16/Bt003 voor street triple.
                          Bt003/Bt16 voor cbr600rr.

                          Warmen allemaal vlug op geven zeer goeie grip, gaan hun verwachte levensduur mee en slijten mooi gelijk. Bt 003 niet gebruiken voor woon werkverkeer is er niet voor gemaakt en ook niet de ideale regenband
                          Last edited by ; 28/05/2011, 18:09.

                          Comment


                          • #53
                            Ik heb ondertussen al vier type banden gehad, de Michelin Pilot Sport, de Michelin Pilot Power, de Bridgestone BT-015 en nu opnieuw gekozen voor de Michelin Pilot Power maar wel de 2CT.

                            De Pilot Sport was geen slechte band (hoorde wel veel negatieve commentaar) maar doordat 'm wat harder was warmde die niet snel op met een paar serieuze stappen opzij van het achterwiel tot gevolg... maar goed dat was meer mijn fout dan die van de band denk ik dan .. want heb een hele track day gedaan op Franco in de gietende regen en die banden deden dat toen niet slecht...

                            Dan naar de Pilot Power overgestapt en die vond ik wel een pak sneller insturen doordat ie hoger was (70 ipv 65) en hij had beter en sneller grip dan de Sport indertijd en gaf mij ook een beter gevoel in de bochten.

                            Dan bij de nieuwe zx6r een set bt-015 standaard gemonteerd maar die gaf mij toch niet echt een goed gevoel ... dus terug naar de Pilot Power maar nu de 2CT...kan er eigenlijk niks verkeerd van zeggen. Doen hun werk goed in de droge en in de regen en voor mijn capaciteiten maar ik denk dat het vooral tussen de oren zit bij een band, eens een slechte ervaring ermee hupsa aan de kant ...

                            Als ik moest kiezen in jouw plaats zou ik idd voor de Pilot Road 2ct van Michelin gaan zoals velen hier aangeven
                            1978 BMW E21 323i
                            2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
                            2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tracer Bekijk Berichten
                              Dan naar de Pilot Power overgestapt en die vond ik wel een pak sneller insturen doordat ie hoger was (70 ipv 65) en hij had beter en sneller grip dan de Sport indertijd en gaf mij ook een beter gevoel in de bochten.
                              Omgekeerd bedoel je waarschijnlijk? Hoe lager de voorband hoe sneller de moto zal sturen aangezien je daardoor de naloop verkort. (de moto staat iets meer op zijne neus.)
                              Waarschijnlijk zal hij wel sneller sturen dan de oude pilot sport maar zal dat een andere reden hebben. Scherpte van het loopvlak bijvoorbeeld.

                              De sport warmde traag op, had wel genoeg grip maar in het grensbereik was die band nogal onvoorspelbaar. Grip,grip,grip tot de grip op was en toen zette hij zonder pardon een stap opzij. Ik had véél liever een D207 of D208. Daarmee kon je rubber op het asfalt smeren zoals je nutella choco op nen boterham smeert... zalige bandje, eigenlijk.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                                Niet akkoord. Als je voor en achter hetzelfde type band legt verslijt je ongeveer 2 achterbanden op 1 voorband. Dus als je heel wat kilometers doet ben je voordeliger om achteraan een iets hardere te kiezen. Zo kan je in alle vertrouwen toch snel en bruut insturen als je er zin in hebt en slijt je achterband niet zinloos snel bij gewoon punt A- Punt B vervoer. Dan heb je de extra grip van een zachte band echt niet nodig en is een hardere even goed.
                                Naar het schijnt is de Road 2CT voorband al zachter dan de Road 2CT achterband, dus....



                                Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                                Trouwens, 90% van alle motorrijders kiest een te sportieve band voor zijn gebruik. Grip en het daarmee gepaard gaande vertrouwen in een band zit vooral tussen de oren. Men kiest bijvoorbeeld liever een pilot power dan pilot road want die power biedt meer grip. Dat is uiteraard zo, maar of je 't verschil zal voelen? hell no. tegen dat het gripvoordeel van een power boven water komt zit je al klinkende rondetijden te draaien op circuit. Met een Road kan je ongemeen snoeihard rijden. Inclusief hellingshoeken die je moto weer enkele grammen lichter maken.
                                Akkoord




                                Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                                Degioke, leg voor en achter Michelin Pilot Road en je zal tevreden zijn.
                                Da's wat ik ook al altijd gezegd heb....

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Naar het schijnt is de Road 2CT voorband al zachter dan de Road 2CT achterband, dus....

                                  Dat zou 'k niet weten. Feit is dat ze in de markt gepositioneerd staan als sport-toer band dus minder op grip bedoeld en meer op levensduur dan de Power serie. Waar de Power voorband duidelijk spitser is en nog meer grip genereert.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                                    Ik had véél liever een D207 of D208. Daarmee kon je rubber op het asfalt smeren zoals je nutella choco op nen boterham smeert... zalige bandje, eigenlijk.
                                    De D207 en D208 waren vroeger de fabrieksband van Buell, inderdaad zalige banden! Massa's vertrouwen en plakken gelijk secondelijm vanaf je je garage uit was. Op mijn XB12 was die telkens na 3500km op, maar voor mij nog steeds mijn favoriete band. Daarom dat ik nu opnieuw voor Dunlop (Sportsmart) heb gekozen.
                                    Nu : 2012 BMW F11 520iA - 2009 KTM RC8
                                    Vroeger: 2003 SAAB 9-3SS Aero BSR stage I - 2002 SAAB 9-5 Aero BSR stage III - 1994 SAAB 900 Turbo
                                    2007 BUELL XB12R - 2000 BUELL X1

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                                      Niet akkoord. Als je voor en achter hetzelfde type band legt verslijt je ongeveer 2 achterbanden op 1 voorband. Dus als je heel wat kilometers doet ben je voordeliger om achteraan een iets hardere te kiezen. Zo kan je in alle vertrouwen toch snel en bruut insturen als je er zin in hebt en slijt je achterband niet zinloos snel bij gewoon punt A- Punt B vervoer. Dan heb je de extra grip van een zachte band echt niet nodig en is een hardere even goed.

                                      Trouwens, 90% van alle motorrijders kiest een te sportieve band voor zijn gebruik. Grip en het daarmee gepaard gaande vertrouwen in een band zit vooral tussen de oren. Men kiest bijvoorbeeld liever een pilot power dan pilot road want die power biedt meer grip. Dat is uiteraard zo, maar of je 't verschil zal voelen? hell no. tegen dat het gripvoordeel van een power boven water komt zit je al klinkende rondetijden te draaien op circuit. Met een Road kan je ongemeen snoeihard rijden. Inclusief hellingshoeken die je moto weer enkele grammen lichter maken.

                                      Over motobanden wordt veel teveel zeik verkocht.

                                      Degioke, leg voor en achter Michelin Pilot Road en je zal tevreden zijn. Grip genoeg, natte grip meer dan voldoende en ze gaan nog lang mee ook. Als je echt de sportieve toer op wil leg dan vooraan een Power, altijd goed voor het vetrouwen te weten dat je vooraan met grippy spul zit.
                                      Grotendeels sluit ik me hierbij aan.

                                      Maar de Pilot Road 2CT voorband is dusdanig zachter dat hij niet langer meegaat dan de achterband. En dat vond ik zelf ook eerder uitzonderlijk.
                                      In het verleden reed ik Bridgestones, achter 8.000km en voor 16.000km
                                      Nu de Pilot Road's, rondom 10.000km

                                      En voor mij zie ik geen enkele toegevoegde waarde van een Pilot Power, dieper de bocht in dan nu zie ik niet gebeuren, dus ik vraag me af waar de toegevoegde waarde begint

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                        Grotendeels sluit ik me hierbij aan.

                                        Maar de Pilot Road 2CT voorband is dusdanig zachter dat hij niet langer meegaat dan de achterband. En dat vond ik zelf ook eerder uitzonderlijk.
                                        In het verleden reed ik Bridgestones, achter 8.000km en voor 16.000km
                                        Nu de Pilot Road's, rondom 10.000km

                                        En voor mij zie ik geen enkele toegevoegde waarde van een Pilot Power, dieper de bocht in dan nu zie ik niet gebeuren, dus ik vraag me af waar de toegevoegde waarde begint
                                        Levensduur is echt afhankelijk van gebruik hoor. Op mijn pan heb ik met de eerste set banden 10.000km achteraan gedaan en maar 7000 vooraan, hoe bizzar dat ook moge lijken.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                        Motoren & Tjeurisme

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                          En voor mij zie ik geen enkele toegevoegde waarde van een Pilot Power, dieper de bocht in dan nu zie ik niet gebeuren, dus ik vraag me af waar de toegevoegde waarde begint
                                          Plat gaan is niet zozeer 't probleem. Met zowat elke band kan je diep de bocht in duiken. De toegevoegde waarde begint in 't geval van een achterband daar waar je vroeg en hard op 't gas gaat. Pas daar komt het extra grip potentieel tot uiting. in 't geval van een voorband is dat vooral merkbaar bij het later kunnen remmen en vooral tot in de bocht kunnen blijven remmen.

                                          Circuit situatie's dus. Hier en daar die zotte bui op de openbare weg daar gelaten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X